Vad Är Det För Fel På Dom??!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Monis

Ny medlem
Lukas_bromma sa:
majja har iaf den effekten att efter att du hållt på med de länge så blir det som med snus(man blir inte snurrig som första gången typ och tycker de smakar äckligt) att man inte känner något det ger typ ingen effekt längre
Så är det med allt

Dupa

Ny medlem
Monis sa:
Ja det var någon som sa att det enda farliga var tobaken man kanske blandar det medXD HAHAHAHA yeah right!

Nej alkoholmissbruk är ett stort problem i samhället men man kan missbruka olika tungt. Många av de som man kallar missbrukare har inte minne som en guldfisk och skulle dö om de slutade som är fallet om man missbrukar det tungt. Kicki danielsson kommer väll fortfarande ihåg sina låttexter tror jag^o) aja ska inte klanka ner på kicki, det är taskigt.
Utan tvekan att det skulle vara olagligt, alkohol är ett väldigt farligt gift! att det är lagligt är endast för att det har så stark ankytning till vår kultur!
Diciplin är psykiskt, men ändrar man belöningscentrat i hjärnan är det plötsligt fysiskt. THC ändrar belöningscentrat så det i framtiden ber om belöningar i form av rus.

Samhället idag kan hålla alkohol på en bra nivå (80% gör det iaf, 10% missbrukar och 10% brukar inte alls) Men Cannabis är en mycket värre drog vid sporadiskt bruk det är det som är det läskiga. Det fuckar upp hjärnan direkt...
Men lugn nu. Att cannabis direkt skulle ändra belöningscentrat är ren bullshit. om du röker cannabis kommer du inte automatiskt villja testa andra droger. Det STÖRSTA problemet är de folk du kan tvingas möta för att köpa röka. De har oftast inga problem med att langa med ett piller eller ett g av det ena eller andra "bara så du ska få testa".
Vid sporadiskt bruk, typ som jag, några gånger i månaden har det näst intill ingen effekt alls utöver tiden som ruset sitter i.
Sen är det som många säger, allt handlar om självdisciplin. De som kommer att missbruka cannabis skulle i princip kunna missbruka vilken substans som helst.

Sedan är de negativa effekterna av tugnt cannabisbruk i princip alltid reverserbara, till skillnad från andra droger. En polare som rökte i princip varje dag under ett år (under tiden lyckades han få nytt jobb och få en chefsbefattning) kände att hans närminne var rejält kasst. Han höll upp helt i två månader och började sedan lugnt igen och kommer nu ihåg saker som vilken människa som helst.

Det finns alltid folk som kommer ta skada av det, men det bör inte förhindra andra att ha lite kul. Cannabis är dessutom en väldigt "snäll" drog mot andra människor, du blir inte våldsam, även om du skulle få för dig at tköra är det inget större hot. I amsterdam har de ju sett att folk som kör bil lätt påverkade kör säkrare i trafiken än nyktra människor. Listan kan göras lång. För att inte tala om de medicinska fördelarna vid behandling av vissa sjukdommar.

Godis och socker är också en "drog" som förstör sjukt många fler liv. Kolla bara på fetmaexplosionen de senaste decennierna. Många som blir feta har dålig självdisciplin och är allmänt osäkra. Jag blev fet efter att ha jobbat på en support med dålig arbetsmiljö och varierande tider i ungefär ett år. När jag insåg att jag vägde 105 kilo bestämde jag mig för att det här fungerar fan inte. Käkade bara sånt som var nyttigt och/eller innehöll lite kalorier och rörde mig mer. Från maj till slutet av aug gick jag ner 20 kilo, helt utan nån jävla GI metod eller annat skräp. Sedan har jag hållt mig där.
Detta samt mitt Ickebehov av att röka (jag gör det för att det är trevligt då och då, inte för att jag måste) gör att jag känner mig säker på att jag kan klara att hantera både alkohol, cannabis och en del annat.

Ace_DG

Aktiv medlem
Respekt Monis! Väl kämpat! Jag är med dig hela vägen!

Substansen THC har exakt dom egenskaper du beskriver, bl a att det är fettlösligt, vilket i sig är viktigt att komma ihåg. Läs och lär ungdomar. Ja, vaddå då? Säger ynglingarna(... majoriteten här antar jag) i tråden.

Fråga vilken person som helst med långvarig erfarenhet av rehabilitering av narkomaner ska ni få höra. Amfetamin, kokain, heroin, olika andra opiumderivat är alla i princip vattenlösliga. Dom gifterna kan i likhet med alkohol "sköljas" ut ur kroppen bara man inte fyller på med nytt. Man kan bli avgiftad alltså. Det rent kemiska beroendet är däremot fortfarande svårt att bli av med.

Rester av THC lagras däreremot i kroppens fettceller och kan vid olika omständigheter spontant lösas ut, vilket just kan förorsaka s k haschpsykoser, d v s en slag oanmäld snedtändning, som enligt uppgift kan vara oerhört otäck och rent ångestframkallande. Ångest, ett begrepp ytterst få av er unga här sannolikt har ytterst litet begrepp om. Erfarenheten säger att dom svåraste att rehabilitera är långvariga cannabismissbrukare. Utöver det kemiska beroendet kan man ha rester av giftet lagrat i kroppen.

Ok, jag fattar er inställning grabbar. Den är långt ifrån otypisk. Lite röka ibland är väl inte så farligt. Nä, ni märker inget. Men tänk några steg till, jag ber er!

Det kryllar av droger i dessa tider och snacket om att cannabis är inkörsporten till andra droger är rent söndertjatad, jag håller med. Likväl reagerar varje individ olika. Du kanske tillhör den andel av befolkning som trillar dit. Synd som f-n i så fall.

Var kritisk!
Grupptrycket spöar alla andra tryck!
Håll emot!
Välj din egen linje!
Sköt om er! Livet är långt!

God fredagskväll på er!
Eder,
Ace DG

Senast ändrad:

Marrccus

Ny medlem
Ravers_inc sa:
Calle_C sa:
I länder som Amsterdam, England och USA är det en rätt stor mängd ungdomar som har testat någon form av drog utöver alkohol. Har bekanta i usa och vad man hör från dom så florerar marijuana och piller rätt ofta på fester där.

Va i Amsteram och hälsade på en kompis där i sommras och vi gick på en privat fest..så innan mitt på dagen när vi fikade så gick en av hennes vänner (en person från england) rakt över gatan köpte lite knark på en coffeshop som han sedan använde på förfesten med några andra, Jag var den enda som regerade på detta. För i sverige får vi lära oss att vi dör bara man tänker på att testa droger.

Säger inte att man ska använda droger har fortfarande inte testat nåt men ibland är verkligen inte riktig så som man får lära sig i skolan om saker och ting.

Mvh
haha så svenska ungdomar inte har testat heller?, haha..
håller med .. känns som vissa inte är riktigt mogna här o svarar lite väl snabbt ibland..
knark finns överallt att folk drar en joint behöver man inte resa någonstans för att få se?:S
bor inte i en storstad men ändå finns det ju en hel del som gör annat än att dricka..

Anders63

Ny medlem
Man tar sig för pannan! Sedan 1940-talet har man försökt få oss att negligera riskerna med narkotika i alla dess former. Fattar ni inte vilka ekonomiska krafter som driver denna argumentation och vilka sinnessjuka summer det rör sig om. Att detta bara fortsätter år efter år och alla som lånar ut sig till att föra denna nonsens vidare är häpnadsväckande. Jag ser en liknande parallell i revolusionisterna, alltså de som har vigt sitt liv till att förneka förintelsen av judar under nazitiden, eller de som menar att jänkarna inte var på månen. Alla dessa teser spela i samma liga. Man blir så djävla trött på att höra samma skit upprepas för varje djävla generation som måste göra samma misstag som den tidigare.

you-know-who

Aktiv medlem

brpbrpbrp

Ny medlem
alltså, att cannabis och mariajuana förekommer bland kändisar är väll ingen nyhet för någon här hoppas jag? de flesta har nog testat, och många tar det nog ibland för att känna lugnet och slappna av, det sägs att cannabis osv är mindre farligt än alkohol, att någon aldrig avlidit pga hasch, men det dör folk hela tiden pga alkohol vilket är sant. dock är väll det farliga med hasch att det leder till tyngre droger och fastnar du där så sitter du verkligen i skiten, jag uppmuntrar inte till att röka, verkligen inte men det är också ganska hajpat av vuxna och media hur farligt det igentligen är.

brpbrpbrp

Ny medlem
sen att tanner hall har knarkat och varit nära till pundare är väll ingen nyhet, han har ju suttit ganska långt ner i skiten om jag inte tar fel

linder

Aktiv medlem
Monis sa:
linder sa:
brajj är mindre farligt än alcohol...
och det gör det plötsligt helt ok att använda det? Även fast det absolut inte stämmer... Om du röker på 2 gånger i veckan blir effekterna av det mycket värre en om du skulle vara ute och kröka fredag och lördag...
Det är det som är problemet, folk vet verkligen INGENTING, det dom vet stämmer oftast inte eftersom de litar på swecan och liknande skitkällor
Bara för att Swecan.org är en sida som är partisk mot legalisering av marijuana så tycker jag då inte man ska kalla det för skitkälla.

Det är ju som att fråga socialdemokraterna vilka dom tycker är bäst mellan sossar o moderater...

Huvudsaken va väl att Hall o fujas rökte på?

"Vad Är Det För Fel På Dom??!!"

Dom har helt enkelt sitt egna liv... Dom väljer inte att vara förebilder.

värt att säg det igen det är farligt men finns farligare saker i smahället så som alkohol.alfahannar och crossroads på tv4film. så se upp och välj era vägar i livet så länge ni mår bra så lovar jag att jag mår bra
sov gott och må diskussionen bestå!

peeez!

brpbrpbrp

Ny medlem
givetvist, men "Dom har helt enkelt sitt egna liv... Dom väljer inte att vara förebilder." Man har ju även ett litet ansvar när man är en av de bästa i världen på en sak, särskilt inom en så pass stor grej så att tusentals ungar ser upp till en, då har man faktiskt ett ansvar att vara en bra förebild, ingen kan tvinga en, men jag, och de flesta andra tycker nog det. Nog för att jag fortfarande står för att hela "omg-knark-är-döden-wtf-grejjen" är väldigt hajpad av vuxna och så, hur många ggr har ni inte hört t.ex "man kan få en hasch-sykos och ligga i koma resten av sitt liv första ggn man testar" det är rent skitsnack och har aldrig hännt. punkt

Saamuuel

Ny medlem
Calle_C sa:
I länder som Amsterdam, England och USA är det en rätt stor mängd ungdomar som har testat någon form av drog utöver alkohol. Har bekanta i usa och vad man hör från dom så florerar marijuana och piller rätt ofta på fester där.

Va i Amsteram och hälsade på en kompis där i sommras och vi gick på en privat fest..så innan mitt på dagen när vi fikade så gick en av hennes vänner (en person från england) rakt över gatan köpte lite knark på en coffeshop som han sedan använde på förfesten med några andra, Jag var den enda som regerade på detta. För i sverige får vi lära oss att vi dör bara man tänker på att testa droger.

Säger inte att man ska använda droger har fortfarande inte testat nåt men ibland är verkligen inte riktig så som man får lära sig i skolan om saker och ting.

Mvh
Amsterdam är inget land... det är en stad i Nederländerna

Erik

Aktiv medlem
Saamuuel sa:
Calle_C sa:

Mvh
Rättare sagt Nederländernas huvudstad.

SombreroSnow sa:
värt att säg det igen det är farligt men finns farligare saker i smahället så som alkohol.alfahannar och crossroads på tv4film. så se upp och välj era vägar i livet så länge ni mår bra så lovar jag att jag mår bra
sov gott och må diskussionen bestå!

peeez!
hehe, den va fett bra ju! brittneeey speeaaarss !! <3

Rastavibrationer

Aktiv medlem
hjalleh sa:
sen att tanner hall har knarkat och varit nära till pundare är väll ingen nyhet, han har ju suttit ganska långt ner i skiten om jag inte tar fel
Källa till det tack. Tror inte Tanner skulle kunna åkt skidor så pass bra om han var nära till pundare.

Calle_C

Medlem
Marrccus sa:
Ravers_inc sa:
Calle_C sa:

Va i Amsterdam och hälsade på en kompis där i sommras och vi gick på en privat fest..så innan mitt på dagen när vi fikade så gick en av hennes vänner (en person från england) rakt över gatan köpte lite knark på en coffeshop som han sedan använde på förfesten med några andra, Jag var den enda som regerade på detta. För i sverige får vi lära oss att vi dör bara man tänker på att testa droger.

Mvh
haha så svenska ungdomar inte har testat heller?, haha..
håller med .. känns som vissa inte är riktigt mogna här o svarar lite väl snabbt ibland..
knark finns överallt att folk drar en joint behöver man inte resa någonstans för att få se?:S
bor inte i en storstad men ändå finns det ju en hel del som gör annat än att dricka..
Inte jag som är omogen,,,ni som inte LÄSER rätt ;) jag tog ju bara upp exempel jag själv kunde relatera till. Har polare som provat att röka i högstadiet också eller polare och polare men man umgicks lite men det va inte sånna som man direkt hängde med på fritiden utan stötte på vid olika fester.

Sen om man är lite mognare så vet man ju att det röks mer i utlandet. det va ju lite poängen med mitt inlägg.

Calle_C

Medlem
Deespin sa:
Saamuuel sa:
Calle_C sa:

Mvh
Rättare sagt Nederländernas huvudstad.
haha helt korrekt ett dumt fel av mig :) känner mig lite dum faktist =)

Calle_C

Medlem
titti540-e-doed sa:
Calle_C sa:
I länder som Amsterdam, England och USA är det en rätt stor mängd ungdomar som har testat någon form av drog utöver alkohol. Har bekanta i usa och vad man hör från dom så florerar marijuana och piller rätt ofta på fester där.....

Mvh
när bIev amesterdam ett Iand?
somsagt fel skrivet av mig Nederländerna är det givetvis :) länge sen man hade geografi i skolan...eller länge sen man gick i skolan :)

Nojlas

Aktiv medlem
linder sa:
(...)
Jasså det tycker du?
Beror på hur man ser det...
Bruk av alkohol klarar man utan bestående men. Missbruk av alkohol kan leda till alkoholism. och alla vet ju att det knappast är bra.
Bruk av braj är inte heller så jädrans nyttigt, men efter ett tag repar sig säkert kroppen.
Missbruk av braj är ofta en inkörsport till tyngre droger. Och det är en heeelt annan grej än en vinare om dagen... Händer grejjer i kroppen där ska du se!

Visst, braj är lagligt i vissa länder. men ungefär hur smarta är danskar från Christiania eller holländare kända för att vara?

Well, som tur är fattar de flesta att droger knappast gör dig smartare, vackrare, rikare eller ger dig brudar... (eller snubbar för den delen...)

För övrigt är tråden städad, håll er till reglerna och ämnet.

Senast ändrad:

Ace_DG

Aktiv medlem
Långvarigt cannabisbruk leder till hjärnskador. Ett erkänt faktum redan i dom gamla arabiska kulturerna, många hundra år tillbaka (muslimer får inte dricka alkohol som ni vet). Man blir dum i huvet helt enkelt. Men ni som gillar det här kanske inte tänker bli så långvariga... eller kloka...

Tänk igen!
Skippa skiten!

Vänligen,
Ace DG

Nojlas sa:
linder sa:
(...)
Jasså det tycker du?
Bruk av alkohol klarar man utan bestående men. Missbruk av alkohol kan leda till alkoholism. och alla vet ju att det knappast är bra.
Bruk av braj är inte heller så jädrans nyttigt, men efter ett tag repar sig säkert kroppen.
Missbruk av braj är ofta en inkörsport till tyngre droger. Och det är en heeelt annan grej än en vinare om dagen... Händer grejjer i kroppen där ska du se!

Visst, braj är lagligt i vissa länder. men ungefär hur smarta är danskar från Christiania eller holländare kända för att vara?

Well, som tur är fattar de flesta att droger knappast gör dig smartare, vackrare, rikare eller ger dig brudar... (eller snubbar för den delen...)

holland är nominerade till nästa års nobell pris för sin narkotikapolitk lästa jag någonstans.

återkommer med källa...
edit:
Dom har blivit nominerade utav den amerikanska organisationen NORML
http://www.netherlands4nobel.org/

Senast ändrad:

Flerkz

Ny medlem
Droger finns överallt känner massor av polare som säljer droger, så sjukt lätt att få tag på "skitem" nu och jag bor endå i lilla uppsala!

Dupa

Ny medlem
...

Som vanligt skiljer ni inte på bruk och missbruka (några av er iaf). Spontant bruk kommer inte påverka dig nämnvärt även om du håller på under många år. Tungt bruk/missbruk kommer att göra det, beroende hur långt du tar det.

Ang. sveriges narkotikapolitik tycker jag det är intressant att staten får klassa något som hälsofarligt och förbjuda ett preparat/ört/växt etc. utan någon som helst opartisk forskning/fakta att backa upp det med.

maltesjodin

Ny medlem
Monis sa:
linder sa:
och det gör det plötsligt helt ok att använda det? Även fast det absolut inte stämmer... Om du röker på 2 gånger i veckan blir effekterna av det mycket värre en om du skulle vara ute och kröka fredag och lördag...
Det är det som är problemet, folk vet verkligen INGENTING, det dom vet stämmer oftast inte eftersom de litar på swecan och liknande skitkällor
monis, jag skulle vilja diskutera det här med dej irl,, det är du som är hjärn tvättad av den svenska staten, som har intalet svenska folket att cannabis är en s.k döds drog! Men i själva verket är det inte ettt dugg farligare än alkohol. Kolla på Nederländerna där cannabis är legaliserat, det är midre misshandel och mindre alkoliserat, okej dem kanske ahr fler flummare men dem är ju oftast trevligare än alkolister....

Jonek

Ny medlem
Papaya sa:
Droger finns överallt känner massor av polare som säljer droger, så sjukt lätt att få tag på "skitem" nu och jag bor endå i lilla uppsala!
jasså... "lilla uppsala" ? sist jag kolla så var uppsala sveriges 4 största stad? har jag fel då?
ALLT beror på vilket umgänge man har, allt jag kan säga, har umgåtts med folk som känner langare och vanligt folk som gillar att ta några öl på helgerna OCH även folket där imellan så tro mig när allt hänger på vad för folk man umgås med!

Roof

Medlem
Nojlas sa:
linder sa:
(...)
Jasså det tycker du?

Så cannabis är en inkörsport till tyngre droger? Hur många tror du inte hade testat alkohol innan cannabis? Är det rätt att säga att alkohol är en inkörsport till cannabis då?

JohanDahlstedt

Aktiv medlem
sjukt onödig tråd..!!
låt dom göra som dom vill!! väljer ju som sagt inte att vara förebilder...
och när ni ser på skidfilm att odm dricker i en bar t.ex..
vad är det osm är bättre med att röka än att dricka ??
finns inget som bevisar att hasch är direkt skadligt på kroppen..det har alkohol!!
sen så finns det INGEN som har dött av hasch..det finns det gott om av alkohol!!
jag säger inte att det är bra med gräs...men men..alla väljer sitt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp