Vad är tip rocker?

Lundblom

Medlem
Läst detta i en tråd

"En rak, hård skida med tip rocker kan däremot flyta, det handlar inte enbart om flex."

Vad menas med tip rocker?

Rydellen

Ny medlem
Ett fint exempel på ett par sönderkörda K2 AK Enemy. ;D
Rocker är när tippen är förböjd med ett negativt spann. Öppböjd...

Senast ändrad:

Lundblom

Medlem
Tack för era svar. Vad jag förstår så är tip rocker när främre delen på skidan har positivt spann. Vad jag förstår så har man bara tip rocker på rena lösnöskidor eller? Det kan ju inte fungera speciellt bra i lite hårdare offpist eller i pistade förhållanden.

Carled

Aktiv medlem
Lotus 138:er såklart... Dock var det en försäsongskida, osäker om de blev så kraftig rocker på dem... Tror nästan det blev några cm mindre.

Nojlas

Aktiv medlem
Carled sa:
Vem bryr sig om pistegenskaper när man köper skidor med rocker?
Carl slår spiken i skallen här! (eller var det huvudet på spiken?) Vrålfeta puderskidor SKA suga stort i pisten. Varför, varför, varför ska de vara bra i pisten när man bara ska köra out of bounds med dem? Puder, skare, upptjoppat, sten, buskar, bristande skare och småbarn - allt mejar ett par stora fetingar ner. Har man ett par jättefetingar så har man också andra skidor som är bättre i pisten.
Och visst klarar fetingarna att ta sig fram i pisten, men du hänger ju inte i pisten hela dagen om du tog med dina 110mm+ ut i branten väl?

Senast ändrad:
O

OScratchO

Guest
är det ens möjligt att köra park/pist om man har halv mycket sånn här tip rocker?

Peter_K

Ny medlem
Nej, det är tyvärr helt omöjligt. Dina skidor sprängs, ditt liftkort blir indraget och din hund får skabb. Kolla själv:

Senast ändrad:
D

Dave

Guest
Noljas och Carled har helt rätt.

Peter_K sa:
Nej, det är tyvärr helt omöjligt. Dina skidor sprängs, ditt liftkort blir indraget och din hund får skabb. Kolla själv:
skön grabb som kör med händerna i fickorna ^^

jns

Ny medlem
OScratchO sa:
är det ens möjligt att köra park/pist om man har halv mycket sånn här tip rocker?
Pep och Andy Mahre (som åker i filmen) påstår tillome att det funkar skitbra. riktigt enkelt att köra butters och reverts går mycket enklare att göra.

Peps egna ord:

"Rockered park riding is the future. I'm talking prophecy yet I wouldn't have know it without having the pleasure of testing it first hand. I know I am one of the select few who have been able to ride park with rockered boards and I have to share this experience. It's hard to start to share all the doors that have opened up with this technology. Here are a few doors: Nose presses in the middle half of the ski, with bent knees. Butters where you can control the speed of which you rotate while being able to pop at any moment and control your direction. If you get off balance on a rail or landing, revert around or turn off the rail without catching your tips. This is just a tid bit to think about. The picture I posted is not a crash. Rockered park riding...BOOYAH!"

Glisseur

Aktiv medlem
Nojlas sa:
Carled sa:
Vem bryr sig om pistegenskaper när man köper skidor med rocker?
Carl slår spiken i skallen här! (eller var det huvudet på spiken?) Vrålfeta puderskidor SKA suga stort i pisten. Varför, varför, varför ska de vara bra i pisten när man bara ska köra out of bounds med dem? Puder, skare, upptjoppat, sten, buskar, bristande skare och småbarn - allt mejar ett par stora fetingar ner. Har man ett par jättefetingar så har man också andra skidor som är bättre i pisten.
Och visst klarar fetingarna att ta sig fram i pisten, men du hänger ju inte i pisten hela dagen om du tog med dina 110mm+ ut i branten väl?
Word! Nästan varje liftåk som jag haft mina Lotus 138 har jag fått frågan "men dom där är väl inget bra i pisten?" istället för "fan, dom där borde vara grymma i outpisten". Ser det ut som att jag tänkt köra storslalom i en saltad pist med dom eller???

ekdahl

Ny medlem
lät sjukt skojj det med pep, fan måste testa några mittmonterade skidor med tip rocker :)

Carled

Aktiv medlem
Nojlas sa:
Puder, skare, upptjoppat, sten, buskar, bristande skare och småbarn - allt mejar ett par stora fetingar ner.
Är det bara jag som vill se Niklas meja sten, buskar och småbarn med sina Lotus?

Childbites är det nya sharkbites!

Senast ändrad:

Peter_K

Ny medlem
Glisseur sa:
Word! Nästan varje liftåk som jag haft mina Lotus 138 har jag fått frågan "men dom där är väl inget bra i pisten?"
Istället för att fråga om skidor med omvänd skärning är bra i pisten tänker jag fråga hur det funkar att traversera och skejta med såna? Anta att man åker baksidan på Mt Fort i Verbier och har kommit ner till dammen och ska traversera och skejta tillbaka. Ger man upp halvvägs och slänger skidorna över kanten ner i dammen eller överlever man någorlunda med hedern i behåll?

Senast ändrad:
H

Hasse

Guest
Japp jag har Glisseurs fartdräkt;-)Och han lär ju inte få den tillbaka.Jag får ju inga pikar för den i alla fall;-)Å andra sidan kanske jag är snyggare;-)

ekdahl

Ny medlem
Hasse sa:
Japp jag har Glisseurs fartdräkt;-)Och han lär ju inte få den tillbaka.Jag får ju inga pikar för den i alla fall;-)Å andra sidan kanske jag är snyggare;-)
sedan tycker jag att vi håller oss till ämnet Hans, ingen som bryr sig om du snott någon äcklig fartdräkt.

S

Surfdude

Guest
Line EP Pro Modell,K2 Seth är ju bland annat skidor med rocker.

T

The_teo

Guest
Finns det några tips hur man kan göra hemmagjorda tiprockers? Värma och och sätta i en press? Ställa dom på tipparna med något tryck på under sommaren?

Edit: Det behövs väll rät mycket metall i skidorna? Skulle det funka på ett par SP?

//teo

Senast ändrad:
H

Hasse

Guest
ekdahl är mannen utan humor och som inte fattar ironi.

Senast ändrad:

Glisseur

Aktiv medlem
Peter_K sa:
Istället för att fråga om skidor med omvänd skärning är bra i pisten tänker jag fråga hur det funkar att traversera och skejta med såna? Anta att man åker baksidan på Mt Fort i Verbier och har kommit ner till dammen och ska traversera och skejta tillbaka. Ger man upp halvvägs och slänger skidorna över kanten ner i dammen eller överlever man någorlunda med hedern i behåll?
Utan att ha åkt just den traversen måste svaret ändå bli: tveksamt. Gjorde ett test på Vallon-traversen till P1 i La Grave som består av meterhöga pucklar på skrå, mellan stora och elaka lärkträd (rena drömförhållanden alltså) och första åket var rent pinsamt, jag kände mig som Stig-Helmers brittiska polare. Skidorna svängde åt fel håll, alltså utåt i varsin riktning. Ren parodi på skidåkning. Efter något åk hittade jag ett fuskläge som funkade hyfsat, ett slags snabbhas där man kastar skidorna över åt andra hållet istället för en vanlig sväng. Det funkar men ser väl inte speciellt snyggt ut :) Men jag kommer väl inte känna mig helt ok första gången jag kör traversen ut till Pan de Rideau med mina Lotus 138 under fötterna. På en 200 meters knöglig travers ovanför en avgrund vill man gärna ha så mycket kant som möjligt att hålla fast sig i...

Peter_K

Ny medlem
Glisseur sa:
Utan att ha åkt just den traversen måste svaret ändå bli: tveksamt.
Den är en dryg kilometer svagt lutande. Platt på sina ställen. Eftersom den är i sydsluttning blir det gärna skridsko-bana om man åker den innan lunch. Inget direkt stup nedanför även om man nog helst ska låta bli att ramla på några ställen. På vanliga skidor relativt enkel även om den tar tid. Jag har hört snowboard-åkare kalla den en dödsmarsch...

Tack för svaret i övrigt! Låter som att jag nog väntar ett tag med att handla skidor med inverterad skärning, även om det vore grymt skoj att testa. De däringa påntååånerna borde väl kanske gå bättre att traversera med i och för sig...

Senast ändrad:

Glisseur

Aktiv medlem
Peter_K sa:
Den är en dryg kilometer svagt lutande. Platt på sina ställen. Eftersom den är i sydsluttning blir det gärna skridsko-bana om man åker den innan lunch.
Då vette fan om det blir så värst skoj med omvänd skärning :) Men det skulle inte avskräcka mig från att köpa ett liknande par lagg – upplevelsen att åka puder med ett par såna väger upp en kass travers med hästlängder.

T

The_teo

Guest
ja, lite tip rocker. Jag har satt min pistol på tippen i ca 2 veckor nu och dom börjar även odla lite tip rocker.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp