vad e skillnaden på skidhjälm och snowboard hjälm?

sannaberggren

Ny medlem
Hej!

som rubriken lyder så undrar jag vad det är för skillnad mellan en skidhjälm och en snowboard hjälm (d.v.s , om det nu finns någon skillnad) ? (a)

Eftersom jag bara har åkt skidor och aldrig snowboard så undrar jag vad det finns för skillnader, förutom att skidor heter skidor och snowboard heter snowboard, och att skidor är två "plankor" o man har stavar, och snowboard är en bräda m.m!

/ tacksam för svar!
S.B

Nojlas

Aktiv medlem
Finns ingen som helst skillnad mellan snowboardhjälmar och skidhjälmar.

För övrigt har du helt rätt i att skidor består av två plankor, medans snowboard bara består av en. :P

Mountain_Man

Aktiv medlem
En väsentlig skillnad mellan skidor och snowboard är att på skidor är fötterna i färdriktningen medan de på snowboard (förutom för rena nybörjare) pekare i alla möjliga riktningar förutom i färdriktningen. Detta är jätteviktigt att veta annars kan det gå illa!

;-) / MM

GNU

Aktiv medlem
0771-89 00 89! Där kan dom bergis förklara skillnaden mellan en bräda och två plank!

lleberger

Ny medlem
Dom kanske anpassas för olika målgrupper med design och så vidare men det är knappast nån skillnad i praktiken.
Dom genomgår precis samma tester för att godkännas..

Jag tycker det finns alldeles för mycket olika hjälmar med väldigt specifika syften i allmänhet..

Senast ändrad:

Kula82

Ny medlem
skillnaden är iaf inte att snowboardhjälm är två ord och skidhjälm ett..

sannaberggren

Ny medlem
hahaha, fyndiga svar!
men tack iaf :)

vart mest lite smått nyfiken bara, hade allmänt tråkigt också! (a)

Kaskar

Aktiv medlem
En skidåkare kan ha en snowboardhjälm men en snowboardåkare kan inte ha en skidhjälm(eller väldigt få skidhjälmar)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp