Vad faan är det med svenska fjällen?

ladd

Medlem
Det snöar ju i princip aldrig? Det är ju helt löjligt när man ser statistiken över nederbörd i till exempel Åre. Handen på hjärtat. Hur många dagar med lössnöåkning kan man räkna med en normal säsong där? 3? Varav 2 med riktigt usla förhållanden (blåst) i övrigt.

Erkänn detta nu ni på freeride! Jag är förbannad. Vinterdagarna går, och det kommer en liten skvätt på 5 cm då och då. Snökanonerna dundrar i våra fina anläggningar.

Ska vi börja med att helt enkelt förbjuda försäljning av skidor som inte är direkt anpassade till hård konstsnö i fint preparerade pister?

larchii

Aktiv medlem
Har haft 21 dagar hittills denna säsongen (från oktober) med någon form av lössnö. Några dagar såklart bättre än ändra, men på 21 dagar har jag fått göra minst ett par svängar i puder i alla fall. 6 av dessa dagar var t.o.m i Åre/Tege i november. Fick t.o.m fina pudersvängar i mellandagarna på Kinnekulle (Västra Götaland).

Köp dig ett par stighudar, en turbindning (och en pannlampa så här års) och så ger du dig ut så ska du se att det går att hitta fin snö.

Här är lite bevis ifall du inte tror mig:

Sen är det inte långt till vårt kära grannland, då såg det ut såhär på trettondagen i torsdags:

Så sluta gnäll och ut och kör istället :LOL:

listagangstern

Aktiv medlem
Nåja, lite av en överdrift kan jag tycka. Åre kanske inte är bästa stället att kolla snöstatistik. Finns många ställen i Sverige som får en hel del snö, Offerdal i Jämtland får till exempel 6-7 meter per säsong läste jag någonstans. Borgafjäll och Kittelfjäll får också betydligt mer än Åre. Sen behöver det inte snöa för att det ska bli puder, kolla på Abisko. Ett av Sveriges nederbördsfattigaste områden, samtidigt som det är ett av de bästa områden för offpist. Tack vare vinden. Sen är väl lite av charmen att det inte är så många puderdagar som på andra ställen, njutningen är större när pudret väl är här ;)

larchii

Aktiv medlem
Enligt prognos kan det komma typ en meter snö med lite vind på Åreskutan nästa vecka. Förstår inte vad folk pratar om liksom ;)

1641656687620.png

ladd

Medlem
Har haft 21 dagar hittills denna säsongen (från oktober) med någon form av lössnö. Några dagar såklart bättre än ändra, men på 21 dagar har jag fått göra minst ett par svängar i puder i alla fall. 6 av dessa dagar var t.o.m i Åre/Tege i november. Fick t.o.m fina pudersvängar i mellandagarna på Kinnekulle (Västra Götaland).

Köp dig ett par stighudar, en turbindning (och en pannlampa så här års) och så ger du dig ut så ska du se att det går att hitta fin snö.

Här är lite bevis ifall du inte tror mig:

Sen är det inte långt till vårt kära grannland, då såg det ut såhär på trettondagen i torsdags:

Så sluta gnäll och ut och kör istället :LOL:
Jäkligt snyggt och inspirerande. Blir på bättre humör

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Och det är lite halvdåligt just nu i Alperna också….😢
Så vad då göra?🤷‍♂️
I call Bullshit! Men stämmer nog på några ställen i alperna. Inställd slalom liksom, har man väl aldrig hört om förut?

Att Åre suger är väl inget nytt? Åk dit i april, innan dess bara blomkålsnö och storm på toppen är min analys efter att ha läst här på forumet. Men i april stänger de väl och börjar skotta för att locka cyklister iofs?:unsure:
Enligt prognos kan det komma typ en meter snö med lite vind på Åreskutan nästa vecka. Förstår inte vad folk pratar om liksom ;)

Visa bilaga 14974
Är det YR? Isf litar jag -10% på vindprognosen. Här nere säger de 1-2 m/s när det i verkligheten är orkanbyar på topparna. 🤦‍♂️

gubbfan

Aktiv medlem

Visa bilaga 14974
Det är inte lätt att spå väder i bergen oavsett var. Enklare att tala om vad det blev.
Sen att Åre är vindutsatt är ju ingen nyhet. Men har man koll på hur det och varifrån det blåst finns det oftast hyfsad åkning.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Den här nederbördskartan är intressant att studera: vissa kända skidområden ligger i nederbördsskugga ex Idre, Lofsdalen, Vemdalen mfl. Undvik om du vill ha pow ❄️

Vill man åka puder i Skanderna ska man naturligtvis till västra Norge. Myrkdalen, Stranda mfl får snömängder som kan mäta sig med Japan och BC i Kanada (snacka om att ”gå över ån..”)

I Sverige kan det vara bra att håll koll på varifrån snön kommer: ex Kittelfjäll och Bydalsfjällen kan få stora mängder torr snö när lågtrycken kommer från Öster (som förra vintern).
I norra Jämtland och Borgafjäll brukar det komma rejäla mängder både från väst och öst. (Ex Skäckerfjällen får nära dubbla nederbörden mot Åre, 4 mil bort )

Riksgränsen är naturligtvis den svenska skidanläggning som får mest snö/år

Bilagor

• 69B9A940-D96E-4052-B718-6DF14045B613.png
    69B9A940-D96E-4052-B718-6DF14045B613.png
    157.2 KB · Besök: 181

larchii

Aktiv medlem
Jäkligt snyggt och inspirerande. Blir på bättre humör

Härligt!!!

Jag var inne i ditt tankesätt för ett par år sedan också, att det alltid är kass där man själv är och att det är så mycket bättre på alla andra ställen.

Men så träffade jag en snubbe i Trondheim som fick mig att se på saker och ting annorlunda. Han är i princip ute varje dag, 365 dagar om året, trots ett vanligt kontorsjobb. På skidor om det är minsta lilla snö, oavsett när på året det är. Oavsett om det ösregnar och är storm, så länge det går att åka skidor så är han ute.

Nu kan jag vart fall räkna på två hela händer de gånger som jag varit ute i blötsnö och storm på Gråkallen, för att få åka 100 höjdmeter i dåligt före. Klart det inte alltid blir så bra, men ibland så är ju blötsnön inte så jävla blöt ändå, och då får man ett par riktigt fina svängar. I alla fall fler än om man skulle suttit inne. Så är det inte bättre att lägga ett par svängar i stenhård skare än att inte göra det? Och när du ändå är ute så kan det ju hända att man faktiskt råkar komma till en sluttning där det samlats sig lite snö, även om det så bara är 2 svängar. Då tycker jag det har varit värt att pallra sig ut i alla fall.

Slut på flum! :ROFLMAO::ROFLMAO:

PS. För inspiration för livsfilosofi:

I call Bullshit! Men stämmer nog på några ställen i alperna. Inställd slalom liksom, har man väl aldrig hört om förut?

Att Åre suger är väl inget nytt? Åk dit i april, innan dess bara blomkålsnö och storm på toppen är min analys efter att ha läst här på forumet. Men i april stänger de väl och börjar skotta för att locka cyklister iofs?:unsure:

Är det YR? Isf litar jag -10% på vindprognosen. Här nere säger de 1-2 m/s när det i verkligheten är orkanbyar på topparna. 🤦‍♂️
Prognosen, från SMHI, som larchii lagt in, visar vindbyar på 21-27 m/s under ons-lör. Dvs en klassisk snöstorm. Och alldeles, alldeles underbart…😀

farsan56

Aktiv medlem
Andra dagen i rad som vi lägger egna spår i skogen med två dm kallsnö.
Inte så jävla tråkigt om du frågar mig.
Och ja, det är i Åres liftsystem.
Men den karamellen hittar inte många till.
Ursäkta bilden tagen ur en film.
DED163B8-09C3-488B-BC36-A56225F10CF6.jpeg

Tomtemedluva

Ny medlem
Jag ska till Vemdalsskalet till helgen och det ser ju ut att komma en del nederbörd i veckan, tyvärr i samband med rätt varmt väder enligt nuvarande prognos. Någon som vet hur skalet brukar klara sig, d.v.s hur stor chans är det att det faller snö i stället för regn när varmgrader utlovas?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
E2BC78DA-EBD3-491A-89F7-AB6F46C4FB32.jpeg

Fantastiska förhållanden i Jämtland just nu. Bild från igår. 1 mil söder om Åre.
400 fallhöjdsmeter orörd skogsåkning 🥳.
Och senare i veckan ska det komma en meter snö.
Visst, det är oftast bättre i alperna men det är inte rätt vecka att klaga nu 🎿

Kungpulan

Aktiv medlem
Puder är överskattat. En annan fick åka skutan i ett vindstilla Åre flera gånger om idag, bara det är ju helt galet

ladd

Medlem
Faan va gött med en meter nysnö på Åreskutan. Ni kan väl rapportera här sen hur det var. Vilka snorklar ni körde med osv.😀

Igel

Aktiv medlem
Går själv och räknar dagar till efterlängtad semester i Sälen ...
undrar när snöfallen dundrar in. Spanar flera ggr per dag.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Slår den här prognosen in då gäller det att hitta en skyddad läskog att leka i medan det stormar.
Snälla vädergudar låt inte det regna bort i byn igen som före Jul 🙏
Mest spännande är att Herr Kantermo lämnar byn med en sådan prognos. Måtte denna slå in. Kan bli episk för er och han kommer vara bitter resten av året….

fredw

Aktiv medlem
Slår den här prognosen in då gäller det att hitta en skyddad läskog att leka i medan det stormar.
Snälla vädergudar låt inte det regna bort i byn igen som före Jul 🙏

Låter spännande, det finns ju en del plusgrader i prognosen... Här står det att det är 69 cm i terrängen just nu. Min gissning är att de ca 100 mm nederbörd som prognosen förutspår närmaste veckan resulterar (efter snö, regn, smältning och vind) i ca 50 cm snö plus om en vecka.
Alltså kommer det att stå 119 cm i terrängen kl 12.00 den 18/12 på länken nedan. Om någon mer vill gissa så ses vi i denna tråd om en vecka.

https://www.freeride.se/snodjup/are/

fredw

Aktiv medlem
Blir nog svårt för just nu hade du känt dig som hemma.
Förstår/gissar att det regnar i Åre by just nu…? men det blir väl kallare och därmed snö längre upp?

Edit: Ser nu att det kan bli orkanbyar på skutan idag så det lär väl i så fall snöa mest på tvären. Kanske snön hamnar litet vid sidan, men SMHI verkar ha hittat en lösning och flyttat hela republiken något österut:

1642055262993.jpeg

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Är det nu det är som värst? Snön droppa i Duved från 80 till 36 cm. Några liftar står pga snöbrist.

I em verkar det snöa, och sen fortsätta med åtminstone 30 cm till kommande dagar.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Dem som han berättar sådana hemligheter för försvinner sedan spårlöst.

Hur är det nu, 1 mm regn motsvarar som nederbörd 1 cm snö?? I så fall är ni välkomna till Limhamn som fått många ”cm snö”... 😔
För nysnö 1mm nederbörd x fluff-faktorn

Det jag stör mig på är att nederbördsmängerna oftas är större längre fram i prognosen. Jag ställde en fråga till SMHI och fick som svar att de byter modell inklusive gridstorlek 2-3 dagar från idag (minns inte exakt). När jag då frågade om de inte borde ta med en empirisk korrigeringsfaktor så fick jag inget svar.
1642068271055.png

Senast ändrad:

Tomtemedluva

Ny medlem
Någon på plats i Vemdalen som kan rapportera om läget? Det ser ut som att de har klarat sig bra så här långt.

ladd

Medlem
Jag säger det igen. Svenska fjällen.......... Tar tillbaka all ödmjukhet jag visat tidigare i tråden. Det är ju så här det alltid blir, det vet vi ju alla. Begreppet "Dumpar" kan vi sluta med . Hur många ggr har det "Dumpat" i Åre. Var femte år kanske?

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Jag säger det igen. Svenska fjällen.......... Tar tillbaka all ödmjukhet jag visat tidigare i tråden. Det är ju så här det alltid blir, det vet vi ju alla. Begreppet "Dumpar" kan vi sluta med . Hur många ggr har det "Dumpat" i Åre. Var femte år kanske?
Håller nog inte med men jag tror nog att vi måste definiera dump för en nyanserad diskusion. Pjäx, lår eller midjedjupt som på den här bilden på grabben i Kittel i fjol?20210123_134518.jpg
För mig är dump när jag hittar åkning nånstans i knänivå.

Och med det sagt borde det räcka med en 20mm nederbörd+ en vettig fluff-faktor och lite fördelaktig vind. Det är då inte sällsynt i Sverige. Däremot midjedjupt händer inte så ofta.

Man kan notera att den dagen på bilden var det nästan för mycket. Jag drog en 11 nedför en blå/röd sluttning och fastnade upp till bröstet.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp