Vad faan är det med svenska fjällen?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
164D3321-E8A7-43DC-86D8-0AB27C2967CE.jpeg

Nä det kommer aldrig snö det sista 20 åren i svenska fjällen…

farsan56

Aktiv medlem
Nu ja!
Måste det vara ett monsunregn av episka mått först?
Jag tänker i alla fall sitt här och vara bitter en stund till, så det så!
Men i skogen imorgon kommer jag väl att kvittra som en lärka igen, om jag inte blåser bort på vägen dit.

fredw

Aktiv medlem
Nu ja!
Måste det vara ett monsunregn av episka mått först?
Jag tänker i alla fall sitt här och vara bitter en stund till, så det så!
Men i skogen imorgon kommer jag väl att kvittra som en lärka igen, om jag inte blåser bort på vägen dit.

Blir det inte bra med en rejäl isskorpa under det dump ni nu verkar få? Ett annat år hörde jag att det var just en sån där underliggande ihopfrusen smältperiod som saknades när vårsolen låg på, och det bara fanns lättsmält, sammanpressat puder ända ner i backen.

Kul förresten med rapporteringen på TV igår... Åre är bara på nyheterna när det är elände. Senast var det förra årets liftköer och smittspridning. Trist. Väntar på ett reportage från högzon i vårsol.
Jo, reportern igår kväll sa typ "Usch vad jobbigt det blir inatt, då det blir minusgrader och allt detta regn kommer att bli snöfall istället! Så jobbigt!" Olika perspektiv!

PisteCarver

Aktiv medlem
Kan inte någon på plats lägga upp en bild så att vi får se hur nattens nyfallna ”monsunsnö” ser ut?☃️❄️:)

Hawk100

Aktiv medlem
Vilken sorts skidor funkar bäst på blomkålssnö?
Ska det vara greppiga pistcarvers, allmountain eller breda pow-pow lagg?:unsure:
Har jag inte lyckats lära mig många trendiga ord efter ett år här på forumet nu?😁
Ett ickeproblem för dig, för du lär ju inte besöka Åre i närtid misstänker jag….. 🤣🤣

Igel

Aktiv medlem
Och Sälen får några stackars cm denna veckan enl prognoserna.
inga plusgrader iallafall. Ge oss snöööö!

RandoScando

Turtok
Forumvärd
I Tromsø idag var problemet för mycket snö var tvungen att komma bra in i lavinterräng innan det gick att öka över huvud taget.

larchii

Aktiv medlem
Befinner mig just nu längst ut på Vestlandet i Norge, och här är stormen äntligen över, för nu har den gått över till orkan... 🤦‍♂️🙃

Edit: mer vindkraft åt folket.
1642352219334.png

Senast ändrad:

ladd

Medlem
Jaha hur blev det nu då på Åreskutan?
Vi hade bud på 100 cm lössnö. Men förväntningarna skruvades ner till bara 50cm. Men det är ju också bra.
Hur blev det?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Jaha hur blev det nu då på Åreskutan?
Vi hade bud på 100 cm lössnö. Men förväntningarna skruvades ner till bara 50cm. Men det är ju också bra.
Hur blev det?
lita inte på instabilderna från Åregänget; troligtvis bara enstaka fina svängar (som blev uppåkta på en kvart).
Själv så drog jag till Borgafjäll och hade en fantastisk dag igår med bottenlöst puder i den fina, glesa skogen. Idag drog dock en ny storm in och liftarna höll stängt.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
lita inte på instabilderna från Åregänget; troligtvis bara enstaka fina svängar (som blev uppåkta på en kvart).
Själv så drog jag till Borgafjäll och hade en fantastisk dag igår med bottenlöst puder i den fina, glesa skogen. Idag drog dock en ny storm in och liftarna höll stängt.
Davve är inte hemma så kanske är flera än en sväng. :)

Nä men sett lång åka i pistens 30-40 som puder så snö kom det allt.

klassy

Aktiv medlem

Ser ut att bli plusgrader på tisdag :(Jag ska dit och förstöra friden med skotern... BETONG?

fredw

Aktiv medlem
Låter spännande, det finns ju en del plusgrader i prognosen... Här står det att det är 69 cm i terrängen just nu. Min gissning är att de ca 100 mm nederbörd som prognosen förutspår närmaste veckan resulterar (efter snö, regn, smältning och vind) i ca 50 cm snö plus om en vecka.
Alltså kommer det att stå 119 cm i terrängen kl 12.00 den 18/12 på länken nedan. Om någon mer vill gissa så ses vi i denna tråd om en vecka.

https://www.freeride.se/snodjup/are/

OK, en vecka har gått och det blev mer regn än vi befarat. Men snödjupet ökade från 69 till 102 cm, så min gissning för en vecka sen var inte helt fel. Och nu med litet nyfruset regnslask i botten under det nyfallna så tror jag det blir en lång snösäsong för Åre.

1642517731549.png

Crane

Ny medlem
Har haft 21 dagar hittills denna säsongen (från oktober) med någon form av lössnö. Några dagar såklart bättre än ändra, men på 21 dagar har jag fått göra minst ett par svängar i puder i alla fall. 6 av dessa dagar var t.o.m i Åre/Tege i november. Fick t.o.m fina pudersvängar i mellandagarna på Kinnekulle (Västra Götaland).

Köp dig ett par stighudar, en turbindning (och en pannlampa så här års) och så ger du dig ut så ska du se att det går att hitta fin snö.

Här är lite bevis ifall du inte tror mig:

Sen är det inte långt till vårt kära grannland, då såg det ut såhär på trettondagen i torsdags:

Så sluta gnäll och ut och kör istället :LOL:
Härligt med åkbilder från Kinnekulle 😎 Satt i stugan hos svärföräldrarna över jul, som bor alldeles intill, och ångrade att jag inte fick med mig brädan ner. Nästa år!

farsan56

Aktiv medlem
Snabba ryck nu, vill ni åka långfärdsskridsko? Välkomna till E14, bättre skridskois får man leta efter. Det här var inte att leka med, bra dubbdäck ja tack!
Inte nog med att en hel hoper partysugna studenter invaderar byn, först regn sen minus.
Men vinden är i alla fall konstant, halvstorm!
Suck!

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp