Vad gjorde du med din utrustning idag?

xviggenx

Aktiv medlem
Är det bara fram med sågen och kapa på mitten? Tätning av kärnan?
En handsåg för att kapa stålkanter i tip och tail är att föredra, sen valfri sticksåg/cirkelsåg för att göra det stora jobbet att få isär i två delar. Mät noga och rita ut centrumlinje att såga efter:
"Measure thrice, cut once".

Jag tycker om att täta kärnan med båtfernissa/båtlack, håller bra efter typ tre strykningar och ser snyggt ut :)

farsan56

Aktiv medlem
Sådär då var nya innerskorna till knatarpjucken klara. Fixat snörning, hälgrepp, sula och ugnsbakning. Så nu sitter dom gott på. Har två par nu då, ett par med värmesula i och dessa utan. Bara att välja efter temp.
200:- för ett par helt nya oåkta innerskor måste väl platsa i fyndlådan.😃 D4354296-12E6-448D-BD99-6AEB466E5A97.jpeg
D4354296-12E6-448D-BD99-6AEB466E5A97.jpeg

ilon

Medlem
Detta blir ett ganska långt inlägg, men tänker att det kanske kan inspirera någon annan som inte heller tycker om att kassera och köpa nytt, utan istället gärna försöker laga.

Detta måhända inte var inte idag, men jag skrotade rätt så rejält och lyckades att knäcka topsheeten på detta vis.
IMG_20210305_125853.jpg

IMG_20210304_194201.jpg

Var lite osäker på om det alls går att laga, men skam den som ger sig!
Efter att ha kommit hem från resan då det skedde så började jag karva lite.. Efter en hel del slit med morakniv, rakblad och stämjärn så var till slut det mesta av topsheeten kring det skadade området borta, likaså den glasfiber i området som spruckit upp, samt lite kringliggande.
IMG_20210308_065931.jpg

Här kunde jag konstatera att kärnan verkade intakt, och att det verkligen endast var topsheeten som strukit med, vilket gav mig lite hopp om en fungerande lagning!

Sedan hände inte så mycket mer, tills jag äntligen fick tid och ork, så efter att ha införskaffat kolfiberväv samt lamineringsepoxy (på biltema) så gjorde jag ett första försök.

Det blev att först slipa hela området med grovt sandpapper för att få bort ojämnheter samt skapa en yta att fästa på.
IMG_20210321_150208.jpg

Området rengjordes ordentligt på damm och annat, och sedan använde jag "base cleaner" (man tager vad man haver) för att ta bort eventuellt fett och annat.
IMG_20210321_150334.jpg

Epoxyn blandades på våg viktbaserat istället för med mängd, då jag inbillar mig att det måste bli mer exakt för att sedan blandas runt ordentligt med en plate pinne.
Hela området ströks först med en pensel (som jag var mindre rädd om), en tillskuren duk lades över, trycktes till ordentligt med en boll torkpapper, och sedan ett lager till ovanpå.
IMG_20210322_064038.jpg

Nu var jag nog lite dummsnål, och borde nog strukit flera gånger med torkning mellan, men istället smetade jag ett tjockare lager från början.

Efter att ha fått torka nästan ett dygn så blev det att först grovt skära bort överflödig duk, för att sedan så försiktigt jag kunde skära bort allt som var utanför området jag tagit bort topsheet.
IMG_20210322_065404.jpg

Resultatet kanske inte blev helt klockrent, men det är inte skicket på resten av brädan heller, så det fick duga som första försök.
IMG_20210304_194218.jpg

Med detta klart så tog jag fram slippapper och började med 180 att slipa ned kanterna där väv och epoxy stack upp lite. När det var hyffsat jämnt repeterades samma procedur med 240.
IMG_20210322_191816.jpg

Slutligen gick jag över kanterna även med 400, för att till sist köra hela lagningen med ett fuktigt 400.
IMG_20210322_193439.jpg

Det som nu återstår är att lacka hela området med någon klarlack, men är lite osäker på vilken. Någon som har tips?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Tack för tipset, ger det ett försök :)

Faller detta väl ut så har jag ett par andra projekt på gång, som är lite mer avancerade :p
Båtfernissa behöver inte fästa så bra på epoxy/kolfiber grund. PU-lack eller så enkelt som lamineringsepoxy med slipning och polering skulle jag lägga på.

fati

Aktiv medlem
Det som nu återstår är att lacka hela området med någon klarlack, men är lite osäker på vilken. Någon som har tips?

Epoxy blir gul med tiden. Så nån lack behövs. Enkomponentslack fäster inte på epoxy. Så tipset med tvåkomponents PU lack är det enda som funkar. Finns väl lite överall, även på biltema. Glöm inte att slippa o tvätta ordentligt.

Edit: Enkomponentslack kan dock absolut funkar för de öppna kanter som uppstår vid splitboardstillverkning ovan. Där gäller det dock att skydda trå och inte att fåfäste på epoxy.

E¤dit2: Nu såg jag att du slippade med 400. Behövs nog inte men borde inte skada. Helst inte finare än 240 under lacken.

ilon

Medlem
Epoxy blir gul med tiden. Så nån lack behövs. Enkomponentslack fäster inte på epoxy. Så tipset med tvåkomponents PU lack är det enda som funkar. Finns väl lite överall, även på biltema. Glöm inte att slippa o tvätta ordentligt.

Edit: Enkomponentslack kan dock absolut funkar för de öppna kanter som uppstår vid splitboardstillverkning ovan. Där gäller det dock att skydda trå och inte att fåfäste på epoxy.

E¤dit2: Nu såg jag att du slippade med 400. Behövs nog inte men borde inte skada. Helst inte finare än 240 under lacken.
Så något i stil med https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/travard/2-komponents-polyuretanlack-2000023245 ?
Jag kan absolut dra över det en gång med 240 för bättre vidhäftning.

fati

Aktiv medlem
Så något i stil med https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/travard/2-komponents-polyuretanlack-2000023245 ?
Jag kan absolut dra över det en gång med 240 för bättre vidhäftning.
Den blir bra. Brukar jag tar för massor båtgrejor. Kan nog släpper efter några år den med. I båtsammanhanget få man lacka om epoxyytor typ var 5. år eller nåt. Men då är det ju en helt annan exponering också. Så för din brädda kommer det nog håller livet ut...

Idag har jag monterat Dynafits stegjärnsadapter på ett par Petzl Leopard LLF. I mitt huvud så skulle den gröna tådelen sitta högre upp men jag får inte till det. Det känns dock som att pjäxan sitter hårt satan.

Någon som vet hur det ska se ut?

35493550-A8B4-4E60-946C-A1769C5CC790.jpeg

96270DF4-A565-4296-8168-06EE93312198.jpeg

C5DF40D1-8DF1-41CB-83F8-BD99F45E9C36.jpeg

Tack på förhand.

Pillard

Aktiv medlem
Hade en ambition att köra inserts för både Crest10 och Shift på samma MTN Explore 95or. Tådelarna prickade perfekt och hamnade med jämna och fina avstånd. Häldelarna gick däremot lite sådär. De stora hålen här nedanför är shifthålen uppborrade för inserts. De små hålen är styrhålen jag gjorde för Cresten. Som vem som helst kan se kommer det ju inte att funka om de ska upp till samma dimension som de större hålen.
uTYbru0XTfCgk7INw2AUyA.jpg

Tyvärr hamnar ju Crestens hål mellan Shiftens. Det räcker alltså inte att flytta ena bindningen lite grann bara. Shiften har 30mm total justeringsmån och Cresten har 20mm. Ambitionen blev då helt enkelt att fylla igen de befintliga hålen med rejäl fillerförstärkt epoxi och sen flytta shiftens hälplatta så långt fram som möjligt och Crestens häldel så långt bak som möjligt. För att se hur överlappet skulle bli åkte en MDF-bit på att agera test.
Q609BcW2SlyAo2ZomNOzow.jpg
mBas1f9MReSUguR8y+smBQ.jpg

Den övre bilden är häldelarna och den undre bilden visar hur fint tådelarna passade ihop. Med den här lösningen hamnar fortfarande bootcenter där den ska vara.

Nu återgår vi till häldelarna på övre bilden igen. Hålklustret som är helt rektangulärt är Shift och det andra klustret är Crest. När jag maxade så fick jag helt plötsligt mer avstånd än jag behövde. Dessutom fanns faktiskt en del extra marginal hos Shiften. Cresten var på gränsen. Helt sonika så flyttade jag därför fram Cresten 3mm extra och borrade för Cresten
ZOj4dKOIR1u924XwOuJqhA.jpg

Jag var lite nervös för det här steget eftersom skidan har riktigt rejäl metall inom "mounting zone". Vid min första montering i dem så knäckte jag tom ett 4mm-borr för att skidan är så hård. Jag oroade mig därför för att borret kanske skulle vandra ut mot epoxin istället men det gick som vanligt jättefint att borra även med överlapp mellan fyllt hål och originalmaterial.

Nu kör jag med Cresten monterad så här till nästa veckas topptursresa och sen får det bli ett sommarprojekt att montera inserts i Crestens hål och även montera och montera inserts för Shiftens häldelar också. Men men, aldrig blir man klar och det ska alltid finnas mer projekt att ta sig an :)

xviggenx

Aktiv medlem
Åka fort och lägga ner stora djupa svängar, eller tävla i den lite (i alla fall här i Sverige) uttynande tävlingsformen GS/Storslalom.

Pillard

Aktiv medlem
Hade en ambition att köra inserts för både Crest10 och Shift på samma MTN Explore 95or. Tådelarna prickade perfekt och hamnade med jämna och fina avstånd. Häldelarna gick däremot lite sådär. De stora hålen här nedanför är shifthålen uppborrade för inserts. De små hålen är styrhålen jag gjorde för Cresten. Som vem som helst kan se kommer det ju inte att funka om de ska upp till samma dimension som de större hålen.
Visa bilaga 8959
Tyvärr hamnar ju Crestens hål mellan Shiftens. Det räcker alltså inte att flytta ena bindningen lite grann bara. Shiften har 30mm total justeringsmån och Cresten har 20mm. Ambitionen blev då helt enkelt att fylla igen de befintliga hålen med rejäl fillerförstärkt epoxi och sen flytta shiftens hälplatta så långt fram som möjligt och Crestens häldel så långt bak som möjligt. För att se hur överlappet skulle bli åkte en MDF-bit på att agera test.
Visa bilaga 8960Visa bilaga 8961
Den övre bilden är häldelarna och den undre bilden visar hur fint tådelarna passade ihop. Med den här lösningen hamnar fortfarande bootcenter där den ska vara.

Nu återgår vi till häldelarna på övre bilden igen. Hålklustret som är helt rektangulärt är Shift och det andra klustret är Crest. När jag maxade så fick jag helt plötsligt mer avstånd än jag behövde. Dessutom fanns faktiskt en del extra marginal hos Shiften. Cresten var på gränsen. Helt sonika så flyttade jag därför fram Cresten 3mm extra och borrade för Cresten
Visa bilaga 8963
Jag var lite nervös för det här steget eftersom skidan har riktigt rejäl metall inom "mounting zone". Vid min första montering i dem så knäckte jag tom ett 4mm-borr för att skidan är så hård. Jag oroade mig därför för att borret kanske skulle vandra ut mot epoxin istället men det gick som vanligt jättefint att borra även med överlapp mellan fyllt hål och originalmaterial.

Nu kör jag med Cresten monterad så här till nästa veckas topptursresa och sen får det bli ett sommarprojekt att montera inserts i Crestens hål och även montera och montera inserts för Shiftens häldelar också. Men men, aldrig blir man klar och det ska alltid finnas mer projekt att ta sig an :)
Och nu är Cresten provkörd och även nya Shifthål borrade och gängade. Nu ska jag bara orka blanda epoxi och kladda med det, men det får bli en annan dag :)
IMG_2364.jpg

xviggenx

Aktiv medlem
Förvisso bilder från igår, men idag såg mer eller mindre likadan ut! Sista dagen som liftarna snurrade i Trillevallen.
Det är otroligt intressant att åka på "Dödsbrädan™", har knappast bemästrat den i röd terräng. Det ska bli kul att försöka få ut den på någon mer form av pistsmiskning innan våren tar över dalen helt.

MVIMG_20210417_124509.jpg

MVIMG_20210417_145814.jpg

MVIMG_20210417_151547.jpg

farsan56

Aktiv medlem
Vi tog oss en kvällstur i en säsongsstängd backe. Heder åt den som kört hela backens längd med fräsen nere på pistmaskinen , sen ett par cm på det.👍
Premiär för i år på Zero G 85. Sent ska syndaren vakna, lite för många lagg kanske?😉
Som straff sitter jag här nu med den feberfrossan efter den första Covid-sprutan idag.
Nu ger ni fan i och åker upp det som kom idag innan jag är på G igen.
Hör ni det skitungar😖
398D9D08-B920-476E-A373-BB28DF0BAAF9.jpeg

TopiNieminen

Aktiv medlem
Vi tog oss en kvällstur i en säsongsstängd backe. Heder åt den som kört hela backens längd med fräsen nere på pistmaskinen , sen ett par cm på det.👍
Premiär för i år på Zero G 85. Sent ska syndaren vakna, lite för många lagg kanske?😉
Som straff sitter jag här nu med den feberfrossan efter den första Covid-sprutan idag.
Nu ger ni fan i och åker upp det som kom idag innan jag är på G igen.
Hör ni det skitungar😖Visa bilaga 9643
Ni sket i att fästvalla idag mao.

farsan56

Aktiv medlem
Kan du förresten köra grävmaskin åt mig i sommarn?
Visserligen hade min pappa grävmaskinsfirma, men jag bara gräver ner mig i saker och ting.
Sitter här och hör när dom spränger på berget. Tortyr!
Är inte tortyr förbjudet enl. FN?
Tips: ta inte Covid-spruta när det är snö på gång. Generalmiss:cautious:

farsan56

Aktiv medlem
Jaha, då var vi där igen!
Någon illvillig typ lägger ut dom här på K/S.
Vem slänger sig på köpknappen, jodå ni vet han som köper först och tänker sen 😲
Line Blade, 95 i midjan och en radie som ska vara under 13m.😳
Känns som att det här kan bli en hit eller total misär. Ingen mellanmjölk här inte.
Beställt likadan bindning som satt innan, så sätter jag i samma hål.
Sen ska det teståkas, om jag så ska boota upp. Vänta till nästa säsong, nänä aldrig!
Dom ska ersätta mina Brahma 88 är tanken.
Är det nån som har åkt dom här konstigheterna?
307F4CC7-1A01-438E-9D93-09BEA1B5B4D1.jpeg

RWD

Aktiv medlem
Jaha, då var vi där igen!
Någon illvillig typ lägger ut dom här på K/S.
Vem slänger sig på köpknappen, jodå ni vet han som köper först och tänker sen 😲
Line Blade, 95 i midjan och en radie som ska vara under 13m.😳
Känns som att det här kan bli en hit eller total misär. Ingen mellanmjölk här inte.
Beställt likadan bindning som satt innan, så sätter jag i samma hål.
Sen ska det teståkas, om jag så ska boota upp. Vänta till nästa säsong, nänä aldrig!
Dom ska ersätta mina Brahma 88 är tanken.
Är det nån som har åkt dom här konstigheterna?Visa bilaga 9936
Inte testat men varit riktigt sugen, att jag kunnat missa dem på k/s. Kör på Sakana som är riktigt roliga men Blade är nog ytterligare ett snäpp vassare.
Dock läste jag att tailen var mjukare på Blade.

farsan56

Aktiv medlem
Frågan är ju om den här gamla kroppen hinner med när dom ska ut ur sväng.😳 Kanske blir det lite snällare med tailen då. Nåja, det lär ju visa sig när bindningen har kommit.

RWD

Aktiv medlem
Frågan är ju om den här gamla kroppen hinner med när dom ska ut ur sväng.😳 Kanske blir det lite snällare med tailen då. Nåja, det lär ju visa sig när bindningen har kommit.
Ja , jag tror den är betydligt snällare än en SL skida, så tror inte du behöver vara orolig.

CalleJulin

Medlem
Tog en tur med mina nya Norse Enduro med Shiftbindningar i Ullådalen upp mot Tväråvalvet. Klart lättare än mina gamla Fatypus D-sender med Marker Duke rambindning. Blev inte jättelång tur, vinden ökade och mer moln. Men bra ändå.

RandoScando

Turtok
Forumvärd

viktorflygare

Aktiv medlem

TopiNieminen

Aktiv medlem
Sommarvallar och slipar ned kanterna på minä karameller inför sommarn. Har ambitionen att åka på Anderna i sommarn, men säkrar upp mig att inte ha vassa kanter i onödan.😎☝️⛷ Hade tänkt att duckmontera ett par skidor idag, men jag råkade fylla år igår och damen i huset hade beställt en bubbelvinprovning med stora flaskor då, så jag sköt upp montaget av plattor+bindningar till nästa tillfälle, eftersom skumpan verkar funka bra idag med.🤪🥳🥂

Bilagor

• 20210529_145302.jpg
    20210529_145302.jpg
    1,003.7 KB · Besök: 52
  • 20210529_153219.jpg
    20210529_153219.jpg
    1.3 MB · Besök: 43
  • 20210529_160359.jpg
    20210529_160359.jpg
    1.4 MB · Besök: 43
  • 20210529_161954.jpg
    20210529_161954.jpg
    1.1 MB · Besök: 43
  • 20210529_163053.jpg
    20210529_163053.jpg
    851 KB · Besök: 44
  • 20210529_164436.jpg
    20210529_164436.jpg
    1.3 MB · Besök: 46

xviggenx

Aktiv medlem
Efter att ha slitit sönder runt 2 meter prusik snöre förra vinter, vilket egentligen borde vara "omöjligt" med tanke på att det va 6mm tjockt, så fick järnhandeln återigen agera "parts supplier":
gummiklädd 4mm flätad stålwire och "duplex clamps".
Det verkar funka prima såhär hemma i vardagsrummet, det är ju någon månad kvar innan det ska testas skarpt. Nästa steg är att dunka i öljetter i innerskorna, trött på att mina dit-sydda små öglor lossnar jämt och ständigt..
MVIMG_20210921_175301.jpg

MVIMG_20210921_180811.jpg

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Efter att ha slitit sönder runt 2 meter prusik snöre förra vinter, vilket egentligen borde vara "omöjligt" med tanke på att det va 6mm tjockt, så fick järnhandeln återigen agera "parts supplier":
gummiklädd 4mm flätad stålwire och "duplex clamps".
Det verkar funka prima såhär hemma i vardagsrummet, det är ju någon månad kvar innan det ska testas skarpt. Nästa steg är att dunka i öljetter i innerskorna, trött på att mina dit-sydda små öglor lossnar jämt och ständigt..
Visa bilaga 11946
Visa bilaga 11947
Täta ändarna på vajern med något, annars kan plastindragningen fort göra att vajern rostar ännu snabbare än den annars gjort!

farsan56

Aktiv medlem
Nu ryker nog plasten innan "snöret".
Håll koll på om hålet på spännet käkar upp plasten på kabeln (rost).
Hur faen kunde jag få in tre st. på i en så kort mening?
Jag ger upp å går och lägger mig.
Gonatt😴

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp