Vad gjorde du med din utrustning idag?

fredw

Aktiv medlem
Ovanstående hade lätt platsat i gissa-bilden-tråden... Konstigare gåtor har förekommit där.

Har själv idag tvingat på min bonus-son vaccinspruta nr 3 för att slippa PCR-test inför Österrike... Om det platsar i denna tråd. Har haft så mycket med Covid-sk*t att öra att jag glömt kolla skidorna, och inte hunnit värma in mina nya pjäxor. Fixat FFP2-masker dock, via postorder från partypunkten.se ... :rolleyes:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag fick ett paket idag 🥰 Så nu skall de monteras.
38FB92EC-D1AA-4A86-936C-A7A88555EB12.jpeg

ilon

Medlem
Idag blev det början på slutet för arbetet med halva min splitboard!

Slipan ned sista biten av "Top-sheetet" (som jag råkade ta ner lite väl mycket första gången), sen ritat ut och bränt in mönstret så det passar med grafiken på resten, och så sist på med ett lager epoxy.
IMG_20220212_151505.jpg

IMG_20220212_153842.jpg

IMG_20220212_164408.jpg

IMG_20220212_204611.jpg

Det börjar arta sig!

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Jag hoppas så jävla mycket att den där lagningen håller och blir sjukt bra! Bästa projektet på FR på länge!

ilon

Medlem
Håller med, även om den där ”lödkolven” ser lite halvfarlig ut. 😅
Det är ingen lödkolv, det är en bit kanthaögtråd som jag egentligen använder för att skära cellplatts med, men som idag fick tjänstgöra för att bränna trä :D
Jag hoppas så jävla mycket att den där lagningen håller och blir sjukt bra! Bästa projektet på FR på länge!
Tack, det hoppas jag med, för då har jag fler knäckta skidor att fixa :D

Funderar lite på att skapa en egen tråd för det, så man får det lite mer samlat :)

Snowgod

Aktiv medlem
22 år? Det måste ha känts som att åka i ett par gummistövlar jämfört med ett par nya.
Har inte hunnit åka i de nya än men när jag har en ny på ena foten och en gammal på den andra och jämför så är det väldigt liten skillnad i hur styvt det känns. Då ska de nya ändå vara ganska styva. Innerskon i de gamla har dock blivit rejält fnoskig och sitter inte bra runt foten längre. Utvändigt ser de helt ok ut och jag använde dom förra veckan...

madness

Aktiv medlem
Har inte hunnit åka i de nya än men när jag har en ny på ena foten och en gammal på den andra och jämför så är det väldigt liten skillnad i hur styvt det känns. Då ska de nya ändå vara ganska styva. Innerskon i de gamla har dock blivit rejält fnoskig och sitter inte bra runt foten längre. Utvändigt ser de helt ok ut och jag använde dom förra veckan...
Mina gamla ser jävligt fina ut, men märkte att jag alltid blev blöt om vänsterfoten när jag åkte, visade sig att sulan börjat släppa, sen var boten slut, jag tror inte man ska kunna flexa en ion med händerna så att tungan tar i tåboxen. Och dessa var 4 år. Har runt 150-200 dagar i dem.

IvanK

Medlem
jag köpte denna och är mycket nöjd. går lätt att skruva av filen och byta ut den.
Ställer vinkeln till 85 grader och sätter dit en pansarfil när jag vill ta bort plastkanten vilket i mitt tycke funkar väldigt bra. För polering i kanten så sätter jag 200/400 sandpapper runt filen som blir nog bra för mig som inte tävlar. Ett vanligt knivbryne funkar även bra för att slipa bort jack i stålkanten innan filning.
Helt glömde om det här och funderar på att beställa men funderar också om 80mm fil är inte för lång för carving skidor. Biter den inte bara med sina fram och bak kanter för skidan är inte rak eller övertänker jag hela grejen?

Bayd99

Medlem
Helt glömde om det här och funderar på att beställa men funderar också om 80mm fil är inte för lång för carving skidor. Biter den inte bara med sina fram och bak kanter för skidan är inte rak eller övertänker jag hela grejen?
Jag tycket den medföljade filen funkar bra. Var bara noga med att bryna bort alla jack i kanten innan. En längre fil funkar nog ännu bättre och går lätt att skruva på filhållaren. Filarna är inte helt stumma och böjer sig lite efter skidans form.

IvanK

Medlem
Jag tycket den medföljade filen funkar bra. Var bara noga med att bryna bort alla jack i kanten innan. En längre fil funkar nog ännu bättre och går lätt att skruva på filhållaren. Filarna är inte helt stumma och böjer sig lite efter skidans form.
Tack för svaret. Tänker beställa den och en grov diamantbryne 70mm för att köra innan filen.

DirtyPigeon

Ny medlem
Ok, köpte mig ett par fischer ranger 102 fr och bestämde mig för att installera mina dynafit beast 14 bindingar själv.
Gick igenom en hel del manualer och trodde att jag mätte rätt men efter borrade hål och installation visade det sig att båda häldelarna var ganska mycket offcenter.
Pjäxan går i (tack vare rotationen i bindningen).

Nu undrar jag, är det någon fara för 3. skidan 2. bindningen 1. mig med att det är off center? Jag kommer inte att försöka stompa höga klippor eller åga super g nedför 45 gradiga rännor.

Tror ni att det är värt att testa skidan först eller bör jag åka in till verkstad och be de fixa det (borra om) innan?

Tacksam för tips och svar

Bayd99

Medlem
Ok, köpte mig ett par fischer ranger 102 fr och bestämde mig för att installera mina dynafit beast 14 bindingar själv.
Gick igenom en hel del manualer och trodde att jag mätte rätt men efter borrade hål och installation visade det sig att båda häldelarna var ganska mycket offcenter.
Pjäxan går i (tack vare rotationen i bindningen).

Nu undrar jag, är det någon fara för 3. skidan 2. bindningen 1. mig med att det är off center? Jag kommer inte att försöka stompa höga klippor eller åga super g nedför 45 gradiga rännor.

Tror ni att det är värt att testa skidan först eller bör jag åka in till verkstad och be de fixa det (borra om) innan?

Tacksam för tips och svar
Är häldelarna monterade så att de är närmare ena kanten på skidan? Hur mycket?

RWD

Aktiv medlem
Ja, en lite längre fil tar mest i fram och bakkant på filen på skidor med kort radie. Det funkar men jag har testat med en kortare fil och det funkar bättre.
Bäst tycker jag är en fast hållare med fil ock klämma.

Bayd99

Medlem
ja ... ca 3-5mm närmare ena kanten än den andra.

*edit:
men när jag klickar i pjäxan så ser det inte så galet ut .. (säkert bindningen som "roterar" till sig rätt)
Testa och åk är mitt tips. Jag fick ena bindningen monterat 3-4 mm snett en gång. Märkte det faktiskt på hårt underlag då de kändes lite segare att få på kant än den andra skidan men var inga problem att åka med skidorna.

czklvgn

Aktiv medlem
jag testade mina "nya" stighudar jag köpt råbilligt från nån kostig firma som säljer ut grejer från butiker som gått i konkurs.sprillans oskurna hudar men som luktar den giftigaste äckligaste mögellukten jag kännt.tänkte först jag sku behöva slänga dom men känns ju helt fel också.men dom stinker mindre nu men vill knappt ha dom i ryggan,orolig att möglet ska sprida sig.

Bilagor

• 20220222_233344.jpg
    20220222_233344.jpg
    329.2 KB · Besök: 84
  • 20220222_153145.jpg
    20220222_153145.jpg
    313.5 KB · Besök: 79
  • signal-2022-02-22-23-37-20-528.jpg
    signal-2022-02-22-23-37-20-528.jpg
    125.9 KB · Besök: 81
  • image0000001(1).jpg
    image0000001(1).jpg
    67.6 KB · Besök: 84

czklvgn

Aktiv medlem
köpte på returhuset.se, har för mig att dom kosta 200spänn! sjukt billigt,men störigt med möglet.men dom luktar mindre så jag hoppas dom går använda i vinter.dom låg två år på en vind efter jag köpt dom så kan ju hända att det va där dom börja mögla,fast det är en torr&kall vind&inget annat där stinker,&det andra paret exakt likadana hudar(köpte såklart flera par till detdär priset!) luktar inte.

detdär med att ta av handledsremmen från stavar verka ju poppis,men jag älskar remmen! sparar så sjukt mycke energi på väg upp,men utför(eller hudandes över partier med högre lavin eller fallrisk) har jag aldrig handen i remmen.åkte jag bara lift skulle d va ok utan rem men på tur vill jag absolut ha rem. ibland har jag märk att folk tycker det är lite mer proffsigt&koolt att klippa av remmen,men asså testa stighuda fyra meter med rem på ena staven,&utan på andra så är d ju sjukt uppenbart hur mycke energi en sparar med handledsrem,men d kanske bara är jag har svaga nypor plus är lat.fast jag bli ju också glad när nån klippt remmen för då har dom tänkt ut nått själv&d är gött.

arraksboll

Medlem
Jag har kört utan rem i några år, främst på grund av att jag ägnar mig åt rätt mycket skogsåkning. Kan inte påstå att jag har saknat dem vid turande, och då har jag i alla fall gått Urner haute route remlös, men det kan säkert bero en del på hur man har för vana att greppa staven och med vilken intensitet man knatar.

Jag hade inte koll på utbudet av teleskopstavar med utlösnings-rem, men hade nog oavsett inte valt en sådan eftersom jag nuförtiden bara tycker att en rem är i vägen.

dr_cosmo

Aktiv medlem
detdär med att ta av handledsremmen från stavar verka ju poppis,men jag älskar remmen! sparar så sjukt mycke energi på väg upp,men utför(eller hudandes över partier med högre lavin eller fallrisk) har jag aldrig handen i remmen.åkte jag bara lift skulle d va ok utan rem men på tur vill jag absolut ha rem. ibland har jag märk att folk tycker det är lite mer proffsigt&koolt att klippa av remmen,men asså testa stighuda fyra meter med rem på ena staven,&utan på andra så är d ju sjukt uppenbart hur mycke energi en sparar med handledsrem,men d kanske bara är jag har svaga nypor plus är lat.fast jag bli ju också glad när nån klippt remmen för då har dom tänkt ut nått själv&d är gött.
Håller helt med.
Vid de tillfällen då man befinner sig i lavinterräng kan man hålla i staven utan att ha handen i remmen. Dom andra 95%:en är remmen guld värd.

//R

czklvgn

Aktiv medlem
Jag har kört utan rem i några år, främst på grund av att jag ägnar mig åt rätt mycket skogsåkning. Kan inte påstå att jag har saknat dem vid turande, och då har jag i alla fall gått Urner haute route remlös, men det kan säkert bero en del på hur man har för vana att greppa staven och med vilken intensitet man knatar.

Jag hade inte koll på utbudet av teleskopstavar med utlösnings-rem, men hade nog oavsett inte valt en sådan eftersom jag nuförtiden bara tycker att en rem är i vägen.
ja det är såklart väldigt individuellt, bra att det funkar för dig!
jag tror det är längdåkaren i mig som har svårt att hantera remlösa stavar, och latmasken i mig som gillar hänga upp dom i remmen hemma, och skönt kunna klippa dom i en karbin när det blir lite klättring, och klippa vattenflaskan och hämta vatten i nån jokk, eller hänga solbrillorna i remmen vid tiofikat, eller bära skidorna i remmarna sådär koolt som bara mega pros gör(och medlemmar i pro).

men så sent som igår åkte jag med en vän som inte har remmar, och han trillade och gled fytifemti meter på ganska brant is innan han lyckades stoppa sigsjälv med stavspetsen som en isyxa, supersnyggt! hade vart svårt om han hade åkt med händerna i remmarna att vända på staven snabbt och trycka ner spetsen. annars hade han tumlat långt ner över lite klipptjorv ner på en sjö tillslut. huvva. jag åker ofta med isyxa på sånna ställen, och inte med händerna i remmarna såklart.

rem och remlöst united against the trend of dyra parkeringsavgifter i gränsen och björkliden!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Pensionerade ett par klassiska offpistskidor idag. Mina egna enda exemplar av Foxy Lady’s handbyggda av Henrik Luthman i hans källare när han bodde i Stockholm. Dessa har körts hårt i Laub i Engelberg. Fantastiska skidor i puder men funkade oki i pisten oxå.
8E5CC3FD-52FB-4CEF-9BDE-6998196BB5F1.jpeg
BA86383C-542D-4454-BEF1-9A92C7140E4A.jpeg

farsan56

Aktiv medlem
Jag är gammal nog för att varit med på den tiden när batiktryck var det heta.
Men färga ett par Lofotenbrallor,näe det ger jag mig inte på.
Det var faktiskt där och då uppe på berget som jag kom på att jag var väldigt gul/blå idag.
Och då kom tankarna på dom som sitter och trycker i någon källare, medans en annan är ute och njuter på berget.

Christiam

Aktiv medlem
Vi fortsätter bygget…
Det är top och tail som används, ”mitten” biten är bara som stöd just nu.
Kanske slå ihop två trådar och frågar vad detta ska bli när det är klart.
Ledtråd finns i bilden.

Bilagor

• F9D0C3FA-8B1C-46F0-AF8E-00E902AA7D35.jpeg
    F9D0C3FA-8B1C-46F0-AF8E-00E902AA7D35.jpeg
    706.5 KB · Besök: 96

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp