Vad händer hos Hendryx Ski?

Mountain_Man

Aktiv medlem
I helgen har Hendryx Ski utförsäljning av alla "gamla" skidmodeller och demoskidor. I webbutiken finns inte mycket kvar om man vill ha en skida över 170 cm. Inte en skymt av några nya modeller varken direkt hos Hendryx eller i någon annan skidbutik. Allt tyder på att Hendryx Ski håller på att lägg ner verksamheten eller är det något helt annat på gång?

/MM

Alfakrull

Medlem
I Hendryx fb-grupp har Janne Grunditz skrivit "Falskt ! Vi har inte konkat ..." när samma fråga kom på tal för en knapp månad sedan, men det känns ju som att något är lurt, det känns liksom inte riktigt som hendryx att ha en rejäl försäsongsrea. Att det är dåligt med skidor i lager är väl däremot ganska vanligt...

Alfakrull

Medlem
Det är sant. Å andra sidan känns det som att det skulle gå ganska bra att kränga hendryx-skidor till fullpris om man berättar att det är de sista som finns tillgängliga (inte allt då men det mesta)

Lenz

Aktiv medlem
Jag mailade dom och frågade. Dom sa att dom tar en paus och omstruktuerar.

Mountain_Man

Aktiv medlem

@Lenz
Trist att höra ... skidmarknaden är tuff och jag kan förstå att det är svårt att få ekonomi i en så pass "nischad" produktion som Hendryx haft. Jag hoppas verkligen att Henrik & Co kommer igen!

Tittar man på resultatet för Hendryx AB som jag antar är själva skidverksamheten såg det tyvärr inget vidare ut vid sista regisrerade bokslutet per 140630. En omsättning på strax över miljonen och med en förlust på 1.7 Mkr. Ligger sannolikt en hel del utvecklingskostnader i detta, men någon måste finansiera, i detta fall ägarna. Vi får hoppas att senaste verksamhetsåret har sett bättre ut så det finns förutsättningar för ett omtag .... (Källa http://www.allabolag.se/5568204795/Hendryx_AB)

/MM

GoranC

Aktiv medlem
Lite olyckligt med satsningen på getingboet inom pistracelagg tror jag. Där har alla stora tillverkare enorma resurser och hur han då en liten nischtillverkare hävda sig.
En helt annan sak med dom gamla feta skidorna med fantastisk pist och carvingprestanda
Sista årens funk t.ex tyckte jag var alldagliga, likt många andra. Hendryx signatur med feta skidor som går som på räls var förlorad.

/GC

Alfakrull

Medlem
Nu skrivs det i Hendryx-gruppen att vi kan räkna med nya tag till nästa säsong, innan dess blir det inga skidtester t.ex

kappakomplett

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
@Lenz
Trist att höra ... skidmarknaden är tuff och jag kan förstå att det är svårt att få ekonomi i en så pass "nischad" produktion som Hendryx haft. Jag hoppas verkligen att Henrik & Co kommer igen!

Tittar man på resultatet för Hendryx AB som jag antar är själva skidverksamheten såg det tyvärr inget vidare ut vid sista regisrerade bokslutet per 140630. En omsättning på strax över miljonen och med en förlust på 1.7 Mkr. Ligger sannolikt en hel del utvecklingskostnader i detta, men någon måste finansiera, i detta fall ägarna. Vi får hoppas att senaste verksamhetsåret har sett bättre ut så det finns förutsättningar för ett omtag .... (Källa http://www.allabolag.se/5568204795/Hendryx_AB)

/MM
Märkligt, jag trodde dom sålde fler par skidor. Om man för enkelhets skull räknar med 10 000/par skidor så skulle det innebära att det såldes 100 par Hendryx på ett år. Omsättningen är också sjunkande sedan 2012.
Kanske skulle man lägga mer på marknadsföringen?

Mountain_Man

Aktiv medlem

@kappakomplett
Misstänker att den minskade omsättningen i första hand beror på att fler skidor har sålts via butiker och mindre direkt de senaste åren. Med tanke på omsättningen är nog volymen skidor någonstans mellan 150 och 200 par säsongen 13/14 (ren spekulation) ... räkna med 5 000 - 7 000 kr per par (exkl.moms).

/MM

kappakomplett

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
@kappakomplett
Misstänker att den minskade omsättningen i första hand beror på att fler skidor har sålts via butiker och mindre direkt de senaste åren. Med tanke på omsättningen är nog volymen skidor någonstans mellan 150 och 200 par säsongen 13/14 (ren spekulation) ... räkna med 5 000 - 7 000 kr per par (exkl.moms).

/MM
Det är ändå väldigt få par skidor! Visste att Hendryx var en nischprodukt men att det var så exklusivt...
Det känns för mig som om det borde gå att få upp siffrorna, men säkert finns det mer kompetenta krafter som jobbar på just detta! Hoppas att det går att få fart på Hendryx (försäljningen alltså, skidorna går bara för fort...) igen.

blomman67

Medlem
Stöön, beställde ett par Plum Yak i söndags för 3000:- och då fanns det på deras weblager, fick t o m ett order nr, men efter det har det varit tyst :/ ingen svarar på mail eller mobil.

ExtremHacke

Ny medlem
Kan ju hoppas det rullar in massor av stålar,så kanske dom kan betala av sin leverantörsskuld.....

kappakomplett

Aktiv medlem
ExtremHacke sa:
Kan ju hoppas det rullar in massor av stålar,så kanske dom kan betala av sin leverantörsskuld.....
Okej, är det så illa det visste jag inte! Är det Extrem som gör skidorna?
Köpte ett par

och det är en upplevelse att åka på dem!!

Senast ändrad:

ExtremHacke

Ny medlem

Gahnis

Aktiv medlem

@blomman67

Ta det lugnt. De har haft fullt upp efter rean och har inte hunnit få iväg allt ännu.
Det kommer, var så säker.

kappakomplett

Aktiv medlem
ExtremHacke sa:
kappakomplett sa:
ExtremHacke sa:
Köpte ett par

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/d4233cfb46d2b83cf8fea86138422788.jpg[/url]

Jo det är Åre Skidfabrik som haft tillverkningen 3-4 sista åren...
Aha, ja som företagare själv kan jag bara hoppas att situationen löser sig.
Skidorna i sig tycker jag är fantastiska.
Vilka extremskidor är mest lika funkholistic?

ExtremHacke

Ny medlem
kappakomplett sa:
ExtremHacke sa:
kappakomplett sa:
Köpte ett par

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/d4233cfb46d2b83cf8fea86138422788.jpg[/url]

Inga...vänder nog oss till helt skilda målgrupper. Hendryx är mer nischade med mer pistorienterade skidor och styvhet därefter.Väger ju mer oxå. Extrems sortiment vänder sig mer till den breda "massan" som vill ha en premiumskida och är mer allmountain och har en helt annan rockerprofil.

kappakomplett

Aktiv medlem
ExtremHacke sa:
kappakomplett sa:
ExtremHacke sa:
Inga...vänder nog oss till helt skilda målgrupper. Hendryx är mer nischade med mer pistorienterade skidor och styvhet därefter.Väger ju mer oxå. Extrems sortiment vänder sig mer till den breda "massan" som vill ha en premiumskida och är mer allmountain och har en helt annan rockerprofil.
Hmm, okej tack! Får hålla i mina "funkar" så länge då! I lite lagom uppkört så har jag aldrig varit med om maken.

Comme

Ny medlem
Jag kontaktade dem och erbjöd dom att mer eller mindre gratis lösa så dom slutar släppa fula skidor, ha ful hemsida och ful grafisk profil men de var inte intresserade.

bootfitta

Medlem
Vattendroppe sa:
Comme sa:
Jag kontaktade dem och erbjöd dom att mer eller mindre gratis lösa så dom slutar släppa fula skidor, ha ful hemsida och ful grafisk profil men de var inte intresserade.
Och din poäng är?
Jag tror poängen är att det går lättare att sälja saker via en webshop som inte är bedrövlig. Vad gäller grafiken på skidorna så ser inte jag det som ett problem för hendryx (men Extrem.... jösses).

Comme

Ny medlem
Att de kanske hade sålt mer skidor då.

Fantastiska skidor vad jag hört, säkert bra personer med, men allt det visuella alltså...

Comme

Ny medlem
bootfitta sa:
Vattendroppe sa:
Comme sa:
Och din poäng är?
Jag tror poängen är att det går lättare att sälja saker via en webshop som inte är bedrövlig. Vad gäller grafiken på skidorna så ser inte jag det som ett problem för hendryx (men Extrem.... jösses).
Jag hör dig.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Comme sa:
Att de kanske hade sålt mer skidor då.

Fantastiska skidor vad jag hört, säkert bra personer med, men allt det visuella alltså...
"Ok."

Det är väl något mellan dig och Hendryx? Vill du diskutera deras grafiska profil är det väl lämpligare att starta en tråd för det, även om jag tror gensvaret skulle bli svalt på det här.

bootfitta

Medlem
Det finns många goda anledningar till varför det är en kass idé att ta gratishjälp när det gäller hemside-stoff, sen är det ju såklart många som blir defensiva när man går in med attityden som Comme verkar ha. Jag tror hendryx skulle sälja fler skidor om de inte prissatte dom så utomjordiskt högt.

Gahnis

Aktiv medlem
Visst katten är skidorna dyra, men det finns många andra märken som är det också.
Men hela idén med Hendryx är väl att ha ett innovativt lyxigt märke som i bilbranschen kan jämföras med Volvo/Porsche.
Då blir det en självklar skillnad i pris.
Men som sagt, dyrt är det, sedan är det upp till köpare eller icke köpare att bestämma sig för om man tycker att priset motsvarar det man eftersöker..

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Trist,

Inte gratis att bedriva företag i detta land tyvärr. Får hoppas att dom kommer igen till nästa säsong. Borde finnas kapitalstarka som kan gå in med pengar, allt beror på hur tunga lev skulderna är.

ljungberg_sthlm sa:
Trist,

Inte gratis att bedriva företag i detta land tyvärr. Får hoppas att dom kommer igen till nästa säsong. Borde finnas kapitalstarka som kan gå in med pengar, allt beror på hur tunga lev skulderna är.
Eller så tar leverantören över...

ljungberg_sthlm

Ny medlem
rickyknock sa:
ljungberg_sthlm sa:
Trist,

Eller så tar leverantören över...
Om intresse finns så självklart. Frågan är bara om namnet Hendryx skis hänger med eller om nuvarande ägare håller kvar namnet.

Kanske får vi se skidorna under annat namn i framtiden?

Mountain_Man

Aktiv medlem

@rickyknock
@Ljungberg_sthlm

Leverantören tar över? Förvisso en intressant idé, man att någon har ekonomiska krav på ett annat företag ger inte några rättigheter att ta över verksamhet och varumärke. Men det skulle naturligtvis vara möjligt att Åre Skidfabrik ges möjlighet att tillverka och sälja Hendryx under en period som kompensation för den uteblivna betalningen, frågan är dock om Åre Skidfabrik är intresserade? Känns som de har full fokus på sitt eget varumärke Extrem och tillverkning av en del annat som till exempel Åsnes (visst är det Åre Skidfabrik som tillverkar dem).

Någon från Skidfabriken som vågar göra ett uttalande i frågan? ;-)

/MM

blomman67

Medlem
Det blev inga Plum Yak.. Tryckte på beställaknappen i deras webshop och fick en orderbekräftelse till svar nr 818. Nu efter en vecka så har jag fått ett mail ifrån dom att just mitt par Plum blivit stulna?? ifrån deras lager. Beställde ett par Purple Haze för två säsonger sedan genom deras webshop och då stämde inte deras saldo heller, det löste sig genom att dom grävde upp ett par till slut men med färdigmonterad bindning som var lite för mycket frammonterad, tog dom ändå. Undrar lite om det är för att man är ifrån Norrbotten som dom lallar på, snart blir jag förbannad ;)

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Mountain_Man sa:
@rickyknock
@Ljungberg_sthlm

Leverantören tar över? Förvisso en intressant idé, man att någon har ekonomiska krav på ett annat företag ger inte några rättigheter att ta över verksamhet och varumärke. Men det skulle naturligtvis vara möjligt att Åre Skidfabrik ges möjlighet att tillverka och sälja Hendryx under en period som kompensation för den uteblivna betalningen, frågan är dock om Åre Skidfabrik är intresserade? Känns som de har full fokus på sitt eget varumärke Extrem och tillverkning av en del annat som till exempel Åsnes (visst är det Åre Skidfabrik som tillverkar dem).

/MM
Precis som du säger så är det en intressant idé. Och självklart är det bara om båda parter är intresserade. Annars är det stämning, tingsrätt osv.

Kan inte Jon gå in och köpa upp istället för att såga i ännu en ny Lambo? :)

Hursomhelst så känns det oerhört trist då Hendryx var en uppstickare som gjort några avtryck med sina duck stance och blytunga lagg.

Ace_DG

Aktiv medlem
Som långvarig sektmedlem har man ju noterat de märkligt rekordlåga utpriserna under den s k "utförsäljningen", kombinerat med det faktum att dom(vi?) inte tänkte delta i förvinterns testdagar, något helt otänkbart för några år sen. Nåt är i görningen... tecken... tecken...

OK, dom kanske konsoliderar sig, omstrukturerar, sökte nya finansiärer, etc, etc.

Håller tummen för varumärket, den duckade stancen, Henrik Luthman och dom ohejdade carvsen!
Må dom leva!:)

Mina 917 går väl minst 2 säsonger till innan dom rasar!
Sen får vi se...

1:a inlägget denna säsong!
Eder,
Ace DG

Mountain_Man sa:
@rickyknock
@Ljungberg_sthlm

/MM
Nej ett övertagande i den bemärkelsen kan man såklart inte göra. Jag som uttryckte mig otydligt. Min undran var ungefär som din att det kanske skulle kunna vara intressant att ta över varumärket genom att köpa det och på så sätt få större marknadsandel, hur det ser ut vet de såklart bäst själva men det är kanske som du säger att de har fullt upp med sitt egna.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp