Vad har hänt med freeride?

Asså jag blir så sur va f¤n häng på Tgr då gubbe :D Och kalla oss f¤n inte ungar med dopkjolar
Ebba t då kan väll du henga på Äldreboendet ..... Klagga inte på min stavning :D

Blidee

Ny medlem
YES! Precis vad jag behövde nu! Hetsa! Diskutera! Smutskasta! Den här tråden som var så rolig att följa...

(Nu lutar vi oss tillbaka och beskådar vad jag hoppas blir ett underhållande krig mellan "kjolungarna" och "gubbarna som hänger på äldreboendet")

JL76

Ny medlem
AlexanderHellbergh sa:
Asså jag blir så sur va f¤n häng på Tgr då gubbe :D Och kalla oss f¤n inte ungar med dopkjolar
Ebba t då kan väll du henga på Äldreboendet ..... Klagga inte på min stavning :D
quoted for posterity...

millgard

Ny medlem
Bra och viktig tråd.

Jag föreslår att det finns en forumdel där man måste inneha minst 5 års heltidsstudier vid universitet för att få skriva. Man skickar in sitt examensbevis eller utdrag från VHS och får sedan ett lösenord per post. Självklart kan motsvarande tids heltidsskidåkning/säsongande anses vara minst lika kvalificerande i kombination med ett språkligt stilprov.

Då slipper man ju detta elände med fjortisungar som bara skriver chatspråk om ämnen de inte behärskar. Vi som kan föra oss som vuxna slipper få allergi av den språkmisshandel som smågangstrarna ständigt ger värre och värre exempel på.

Skapa en "jibbercommunity" med dödskallar, Red Bull och löjliga klädstilar så kan vi vuxna få diskutera exempelvis skidåkning, fjällteknik och lämpliga maltdrycker ifred.

Hela samhället behöver inte vara "ungdomsgård", om jämförelsen ursäktas.

tjipp

F-T

Ny medlem
millgard sa:
Bra och viktig tråd.

Jag föreslår att det finns en forumdel där man måste inneha minst 5 års heltidsstudier vid universitet för att få skriva. Man skickar in sitt examensbevis eller utdrag från VHS och får sedan ett lösenord per post. Självklart kan motsvarande tids heltidsskidåkning/säsongande anses vara minst lika kvalificerande i kombination med ett språkligt stilprov.

Då slipper man ju detta elände med fjortisungar som bara skriver chatspråk om ämnen de inte behärskar. Vi som kan föra oss som vuxna slipper få allergi av den språkmisshandel som smågangstrarna ständigt ger värre och värre exempel på.

Skapa en "jibbercommunity" med dödskallar, Red Bull och löjliga klädstilar så kan vi vuxna få diskutera exempelvis skidåkning, fjällteknik och lämpliga maltdrycker ifred.

Hela samhället behöver inte vara "ungdomsgård", om jämförelsen ursäktas.

tjipp
jag digar kola red bul käpsar jette mycke:))
Did that hurt?

Senast ändrad:

Mountain_Man

Ny medlem

@F-T
Ditt inlägg här är ett praktexempel på vad som under de senaste åren utvecklat Freeride från en samlingsplats för seriösa brantåkare till sandlåda för prepubertala pellejönsar. Bara det att kalla sig F-T, A-D, E-E, C-N och andra tvåbokstavsförkortningar tyder ju på en enorm omognad som inte kan uppvägas hur illa man än stavar. Nej, rensa Freeride från allt vad XXXXXL och liknande trams står för!

/MM

Senast ändrad:

millgard

Ny medlem
Vän av ordning ber att få korrigera Mountain_Mans utmärkta inlägg på en liten men dock avgörande punkt: "prepubertala pellejönsar" skall det vara.

Men - herrar och damer Freerideadministratörer: Går det att ordna en separat avdelning för våra omyndiga medborgare som ännu ej bidragit till välfärdssamhället? Ett slags "park" i skidområdet, där tältkläder gäller?

Senast ändrad:

F-T

Ny medlem

@Mountain_Man
Det där innlägget skrev jag egentligen bara för att jag inte visste ifall han var seriös med det där inlägget. Förlåt jag ska byta mina initialer till namn och även jag döpa mej till typ grott_man eller något och ladda upp en profilbild med rambo på. Jag tycker att man ska få klä sig hur man vill och inte ska behöva tänka på att grott_man kan störa sig på det. Jag tycker att du visar en enormt stor omognad när du säger att man ska rensa bort allt XXXXXL, det visar verkligen att du stör dig på folk som är lite annorlunda och tror att hela jävla freeride kretsar runt dig. Jag tycker att man borde behöva ha blivit kontrollerad av Nasa också innan man får gå med i Freeride.

Senast ändrad:

hyllengren

Ny medlem
Fan vad härligt! Det värmer i hjärtat när jag ser en tråd där den äldre freeridegenerationen kan avreagera sig. Som en slags virtuell boxningssäck online! Själv borde ja nog också sitta och gnälla egentligen, men jag klamrar mig istället fast vid ungdomen genom att skriva något om h8 och därefter fråga vilka skidor jag borde köpa! Ni borde faktiskt unna er en stund och göra detsamma, era griniga gamla rävar! En sista flört med ungdomen innan döden hinner ikapp er!

F-T

Ny medlem
millgard sa:
Vän av ordning ber att få korrigera Mountain_Mans utmärkta inlägg på en liten men dock avgörande punkt: "prepubertala pellejönsar" skall det vara.

Men - herrar och damer Freerideadministratörer: Går det att ordna en separat avdelning för våra omyndiga medborgare som ännu ej bidragit till välfärdssamhället? Ett slags "park" i skidområdet, där tältkläder gäller?
Eller efter som majoriteten är jibbers så kan man göra en för gubbar med pistraketer där kläder som är tajta som kondomer gäller? Man märker att ni bara vill få dom här diskussionerna annars skulle du aldrig använda dig av ett sådant uttryck som 'tältkläder'.

millgard

Ny medlem
Det är ju humor med en allvarlig underton, alltså har det mycket stor relevans.

Det ligger i sakens natur att tonåringar inte har samma perspektiv på "utveckling" som de som fått gråa hår, och dessutom är det ju som så att vi som passerat de 35 med bred marginal ju själva har varit 15 och känner igen det där tugget, medan de som är 15 vackert får vänta 20 år på motsvarande insikter.

Eller hur?

Som jag ser det är freeride det enda skidforumet på svenska och därför är det naturligtvis viktigt för både "jibbers" (som inom bara några år kommer att garva åt sina tältkläder - tro mig, vi har alla varit där) och för utförsåkare där åkningen och inte stilen är det viktiga, eftersom identiteten har landat ganska tryggt i det småfeta jaget.

Jag använde begreppet "tältkläder" eftersom jag häromdagen just slogs av den stora likheten mellan ett Tält/12 och en 15-årig jbber. Nu tillhör jag ju generationen som bar pösbyxor i mellanstadiet, så inte fan ska ni tro att vi var bättre på den tiden, men den viktiga skillnaden var att vi inte krävde att få styra världen innan vi var torra bakom öronen.

Nåväl, om vi bortser från ovan svamlande, så kvarstår att det skall finnas plats för alla sorter på freeride, men det vore säkert skönt för alla om det fanns avdelningar där man slapp särskrivningar, chatspråk och oneliners i annat syfte än intelligent humor.

Äta kakan och ha den kvar, helt enkelt.

Rydellarn

Ny medlem
F-T sa:
@Mountain_Man
Det där innlägget skrev jag egentligen bara för att jag inte visste ifall han var seriös med det där inlägget. Förlåt jag ska byta mina initialer till namn och även jag döpa mej till typ grott_man eller något och ladda upp en profilbild med rambo på. Jag tycker att man ska få klä sig hur man vill och inte ska behöva tänka på att grott_man kan störa sig på det. Jag tycker att du visar en enormt stor omognad när du säger att man ska rensa bort allt XXXXXL, det visar verkligen att du stör dig på folk som är lite annorlunda och tror att hela jävla freeride kretsar runt dig. Jag tycker att man borde behöva ha blivit kontrollerad av Nasa också innan man får gå med i Freeride.
Word! Jag har absolut inget emot old school rävarna men tycker att man bör respektera både jibbers och "riktiga freeriders".

BataZion

Ny medlem
Varför inte respektera alla som är i backen och bemöta alla med ett överdrivet stort och härligt leende?

JL76

Ny medlem
Många missar poängen: det är inte att "ungarna" stavar som krattor (det gör vissa "gamlingar" också) , det som saknas är humor, de unga är helt enkelt tråkiga, de har ingen erfarenhet, självdistans och alldeles för dålig humor.

hyllengren: min flickvän vill inte att jag flörtar mer med ungdomen...

Lee-nus

Aktiv medlem
JL76 sa:
Många missar poängen: det är inte att "ungarna" stavar som krattor (det gör vissa "gamlingar" också) , det som saknas är humor, de unga är helt enkelt tråkiga, de har ingen erfarenhet, självdistans och alldeles för dålig humor.

lol!

och lol igen åt din signatur!

Jeansmannen

Ny medlem
JL76 sa:

oooooo, kul :)

millgard

Ny medlem
BataZion sa:
Varför inte respektera alla som är i backen och bemöta alla med ett överdrivet stort och härligt leende?
Absolut, det viktigaste är att man gillar skidåkning. I backen ler man åt alla som sköter sig, de som ständigt åker över ens skidor, tränger sig i liftkön och gapar och skriker när man vill käka lunch i lugn och ro ruttnar man på och säger ifrån - till deras föräldrar om nödvändigt.

Hyfs och fason är viktigt både i backen och på ett forum, och det är väl det saken handlar om.

Sedan finns ju det där med humor, och då särskilt ironisk sådan. Fattar man inte sådan humor - otur. Det blir bara roligare för alla som förstår.

Victors

Ny medlem
millgard sa:
Bra och viktig tråd.

Skapa en \"jibbercommunity\" med dödskallar, Red Bull och löjliga klädstilar så kan vi vuxna få diskutera exempelvis skidåkning, fjällteknik och lämpliga maltdrycker ifred.

Hela samhället behöver inte vara \"ungdomsgård\", om jämförelsen ursäktas.

tjipp
Är du medveten om att det där skulle leda till Freerides undergång? Bara kryssa av att du inte vill se de forumdelar som inte intresserar dig så är problemet löst.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Att det skulle leda till freeride.se undergång skulle jag inte tro. Tror mer att det är 90% på forumet som är jibbers. Men skulle tro att medelanvändaren är mellan 18-34 år och kanske inte inloggade jämt.

Är ju inte ens så mycket annonser på denna sidan som inriktar sig på er jibbers då ni inte är den starka "penninga" gruppen.

Sen att det dyker upp 99% kassa forumtrådar har väl att göra med att folk inte orkar, klarar av, vill inte, med mera att söka helt enkelt.

Mountain_Man

Ny medlem
Det tycks som det trots min tydlighet finns de som inte inser hur mycket bättre det var innan skidorna var böjda i båda ändarna och huvtröjorna nådde till knäna ... Läs det här och begrunda!

/MM

millgard

Ny medlem
Victors sa:
millgard sa:
Bra och viktig tråd.

Skapa en \"jibbercommunity\" med dödskallar, Red Bull och löjliga klädstilar så kan vi vuxna få diskutera exempelvis skidåkning, fjällteknik och lämpliga maltdrycker ifred.

tjipp
Är du medveten om att det där skulle leda till Freerides undergång? Bara kryssa av att du inte vill se de forumdelar som inte intresserar dig så är problemet löst.
Du menar kryssa bort "Freeride - Skidor", "Nordiska fjäll" osv? Jag döljer allt på forumet som luktar det minsta jib, men tyvärr slipper man inte ovan beskrivna inläggstyper ändå. Det är ju det som är själva problemet. I friåkningsdelen skall det inte diskuteras jibskidor, det finns en egen avdelning för sådant. För att ta ett exempel.

Forumhygien.

Victors

Ny medlem
millgard sa:
Victors sa:
millgard sa:
Bra och viktig tråd.

tjipp
Du menar kryssa bort "Freeride - Skidor", "Nordiska fjäll" osv? Jag döljer allt på forumet som luktar det minsta jib, men tyvärr slipper man inte ovan beskrivna inläggstyper ändå. Det är ju det som är själva problemet. I friåkningsdelen skall det inte diskuteras jibskidor, det finns en egen avdelning för sådant. För att ta ett exempel.

Forumhygien.
Okej, då är det ju snarare moderatorerna som har gjort fel här om inte sådana trådar tas väck. Kollade dock precis i freeride-skidor och kan inte påstå att trådarna där är off-topic?

F-T

Ny medlem
Mountain_Man sa:
@F-T
Ditt inlägg här är ett praktexempel på vad som under de senaste åren utvecklat Freeride från en samlingsplats för seriösa brantåkare till sandlåda för prepubertala pellejönsar. Bara det att kalla sig F-T, A-D, E-E, C-N och andra tvåbokstavsförkortningar tyder ju på en enorm omognad som inte kan uppvägas hur illa man än stavar. Nej, rensa Freeride från allt vad XXXXXL och liknande trams står för!

/MM
Så har du redigerat inlägget efter...
Seriöst du har gått in på min profil och kollat mina kompisars namn och sedan redigerat ditt inlägg, och så har du kommit på att du änvänder dig av dina initialer i slutet av ditt egna medelande så du la till en länk till ironi. Jag hade egentligen inte ens behövt svarat på medelandet eftersom du baktalar dig själv.
Om inte jibbers fanns hade de inte alls funnits lika mycket folk och då inte lika bra omsättningsmöjligheter för reklam. Då hade det inte funnits några repotage, sluta klaga på hur det är. Att saker förändras är ett faktum som du vid din ålder borde ha upptäkt för länge sedan. Freeride är bra som det är.

Heinz_p

Ny medlem
F-T sa:
Om inte jibbers fanns hade de inte alls funnits lika mycket folk och då inte lika bra omsättningsmöjligheter för reklam. Då hade det inte funnits några repotage, sluta klaga på hur det är. Att saker förändras är ett faktum som du vid din ålder borde ha upptäkt för länge sedan. Freeride är bra som det är.
Hasse förklarar det ganska bra ovan: "Är ju inte ens så mycket annonser på denna sidan som inriktar sig på er jibbers då ni inte är den starka "penninga" gruppen."

"Freeride går under utan jibbers", "Ni skulle inte klara er utan oss" blablabla. Kanske det inte skulle bli lika mycket reportage eller aktivitet på forumet. Men att säga att jibb-folket bär upp sidan är att dunka sig själv i ryggen några gånger för mycket. Den tendensen jag har sett de senaste åren är snarare en "brain drain", de med kunskapen försvinner. Om detta beror på de icke-stavande-oförmögna-att-använda-sökfunktionen-folket eller rent bristande intresse vågar jag dock inte svara på..

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
F-T sa:
.
Som sagt kolla mitt inlägg. Läs igenom det och tänkt till på det. Återkom med ett svar efter det så får vi se ;)

magnusericsson

Ny medlem
Mountain_Man sa:
@F-T

/MM
Jag förstår inte hur du kan anse att ett namn på en hemsida gör en människa omogen.
Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker att det är mer omoget att sitta och avreagera sig på sådana skitsaker när man är halvvägs till döden.
Det känns som att du var lika jäklig när det skulle var högertrafikomläggning och när färg och texttv kom.
Jag vet själv hur medelåldersmannen i detta huset är (ingen höjdare på att ta in nya grejer).
För övrigt så tycker jag att de flesta skidåkare har mycket mer problem med varandra än t.ex oss snowboardåkare. I stället för att sitta framför datorn där hemma och klaga och ha sig så kan ni väl istället ha kul med likasinnade, bjud småbarnen på en korv med bröd och de som är tillräckligt gamla på en öl och sluta ta folk för vad de är på utsidan.

millgard

Ny medlem
magnusericsson sa:
Mountain_Man sa:
@F-T

/MM
Jag förstår inte hur du kan anse att ett namn på en hemsida gör en människa omogen.
Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker att det är mer omoget att sitta och avreagera sig på sådana skitsaker när man är halvvägs till döden.
Det känns som att du var lika jäklig när det skulle var högertrafikomläggning och när färg och texttv kom.
Jag vet själv hur medelåldersmannen i detta huset är (ingen höjdare på att ta in nya grejer).
För övrigt så tycker jag att de flesta skidåkare har mycket mer problem med varandra än t.ex oss snowboardåkare. I stället för att sitta framför datorn där hemma och klaga och ha sig så kan ni väl istället ha kul med likasinnade, bjud småbarnen på en korv med bröd och de som är tillräckligt gamla på en öl och sluta ta folk för vad de är på utsidan.
Utsidan är inget problem på forumet, här speglas insidan i inläggen. Point taken?

Mountain_Man

Ny medlem

@F-T
Håller med om att det var på gränsen till "fusk" att göra några mindre redigeringar i efterhand ... men jag tyckte det var ganska kul, stenåldershumor, typ! Observera att min egen signatur är en tvåbokstavsförkortning ...

:lol: / M-M

magnusericsson

Ny medlem
millgard sa:
magnusericsson sa:
Mountain_Man sa:
@F-T

/MM
Utsidan är inget problem på forumet, här speglas insidan i inläggen. Point taken?
Varför är det så mycket tjafs om "klänningar" och "pösiga byxor" då?
Även jag tycker att det är för mycket lathet i diverse foruminlägg, tex "vilken snowboard ska jag ha" eller "är det någon som har testat denna skidan", bla bla bla.
Som någon nämnde innan med att de ungas humor är "sämre", så kan jag dels förstå dom då de inte har fått lära sig någonting om vad ironi eller liknande innebär och det är rätt så svårt att förstå "bra" humor när man fortfarande tycker att bajs och kiss är roligt.

GNU

Medlem
Vad som har hänt? Äääh, allting dog ut när Johan införde moderatorer nån gång på medeltiden. Före det var det ganska lattjo. Snön bar bättre på den tiden också.

Tompan14

Ny medlem
Jag tycker att det är intressanta argument som förs fram här. 90% av användarna är jibbers, majoriteten är jibbers, forumet går under utan jibbers etc.
Hur vet ni detta? Jag har letat efter statistik på hemsidan men inte hittat något som kan styrka detta.
Hasses poäng med reklamen är ju rätt enkel att validera, men går emot all annan statistik och marknadsstrategier som har redovisats här, dock utan källhänvisning
Det vore hemskt trevligt om någon utav alla er jibbers som är så livsnödvändiga för forumet kunde länka till era källor, om ni nu utgör 90% utav det totala medlemsantalet så borde ju någon kunna svara på varifrån siffror som 90% kommer.
För inte är det väl så att ni bara ljuger ihop siffror tagna helt ur luften? Att sakna den intellektuella förmåga som krävs för att formulera sig i skrift är knappast skäl nog att ljuga om statistik...

F-T

Ny medlem
Heinz_p sa:
F-T sa:
Hasse förklarar det ganska bra ovan: "Är ju inte ens så mycket annonser på denna sidan som inriktar sig på er jibbers då ni inte är den starka "penninga" gruppen."
Fast han som startar tråden klagar ju på att det är för mycket jibb inriktat och inte typ big mountain repotage, och nu säger ni att det inte alls är mycket jibb repotage. Can´t see the point.
Vad jag egentligen vill säga är att ni vill få majoriteten att anpassa sig efter minoriteten.

Heinz_p

Ny medlem
GNU sa:
Vad som har hänt? Äääh, allting dog ut när Johan införde moderatorer nån gång på medeltiden. Före det var det ganska lattjo. Snön bar bättre på den tiden också.
Ja, precis. Jäklar va jag saknar den snön!

Heinz_p

Ny medlem
F-T sa:
Fast han som startar tråden klagar ju på att det är för mycket jibb inriktat och inte typ big mountain repotage, och nu säger ni att det inte alls är mycket jibb repotage. Can´t see the point.
Vad jag egentligen vill säga är att ni vill få majoriteten att anpassa sig efter minoriteten.
Läs igen, läs rätt. Annonser - inte reportage.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
F-T sa:
Heinz_p sa:
F-T sa:
vart skrev jag att det var för lite jibb artiklar?? Läs om läs rätt.

Glisseur

Medlem
Att den yngre generationen tycker vi storbergsåkare är kompletta idioter, helt jävla dumma i huvudet och ser löjligt fåniga ut i våra för tighta kläder när vi åker kortsväng nerför the extreme outpist i Sälen, köper jag rakt av – det är naturens lag om att revoltera/protestera/förändra/utveckla mot allt som den äldre generationen stått för. Hade det inte skett kontinuerligt sedan skidåkningens födelse hade vi fortfarande stått och stampat med Hannes Schneiders käcka stämsvängar. Eventuellt även iklädda bruna skjortor.

På samma sätt är det inte mer än naturligt att vi äldre tycker att parkkidsen ser ut som en samling jönsar i sju lager tall tees och stavar som är kortare än en genomsnittlig pommes frites på Sibylla i Järpen. Och låt mig i samma veva skicka ett meddelande till alla söndercurlade medelklassungar med facemask och Redman i lurarna: skidåkning är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli ghetto. Aldrig någonsin. Inte ens Henrik Harlaut. Men i övrigt: allt är precis som det ska vara.

Men vad jag inte fattar är varför folk ska ta skidåkning så innihelvete jävla seriöst för? Vart tog humorn vägen? Vad hände med att kunna skriva ett halvseriöst svar på en halvseriös fråga och faktiskt få ett underhållande svar tillbaka? Eller en välformulerad sågning in your face, går lika bra det med. Helt plötsligt har Freerides forum antingen förändrats till en form av Råd & Rön där bara 100% korrekta on-topic-svar accepteras på frågor som ofta kunde ha lösts med en enkel användning av sökfunktionen. Alternativt en uppradning av korkade oneliners. Några av anledningarna att hänga på forumet har (i alla fall för mig) varit en stunds verklighetsflykt, underhållning och (håll i mössan) humor. Och snacka skidåkning, dom sakerna hänger liksom ihop för väldigt många. Jag tar skidåkning sjukt seriöst, det är trots allt både mitt jobb och en väldigt stor del av mitt liv, men man måste väl kunna slappna av mellan varven? Det är liksom inte hjärnkirurgi vi håller på med.

Och att det är fler jibbartiklar än big mountain/puder. Inte så konstigt med tanke på hur många event, edits, filmer och liknande som den skidformen skapar. Vill du se mer storbergsåkning, hjälp till att skapa materialet själv. Det behöver inte svårare än så.

Och nu tillbaka till arbetet...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp