Vad har hänt med freeride?

Hmps

Ny medlem
hur kan de finnas så många ensamma medelålders män som inte livnär sig på annat att vara bittra?

vad svaret än är på det spelar mig egentligen ingen roll! - för jag älskar det ;)

Blidee

Ny medlem
Den här diskussionen blir ju aldrig tråkig! Roligast är nästan jämförelsen mellan den äldre generationens, oftast, välformulerade och elokventa argument för sin sak och den yngre generationens (läs kjolungarnas) ständiga nekande och statistikrablande.

När det gäller kläder råkar jag vara av den typiskt svenska uppfattningen att lagom är bäst.

Snackar vi språk och stavning så har jag börjat inse att det är en, för längesedan, förlorad kamp är på Freeride. Det är helt enkelt för mycket begärt att tro att någon som måste googla sig till att mig inte stavas mej ska kunna sätta ihop en mening på rätt sätt eller känna till begreppet särskrivning. För att inte tala om ironi och sarkasm, där brister allt hopp om ett humorfyllt forum.

Jarle

Ny medlem
Glisseur sa:
Att den yngre generationen tycker vi storbergsåkare är kompletta idioter, helt jävla dumma i huvudet och ser löjligt fåniga ut i våra för tighta kläder när vi åker kortsväng nerför the extreme outpist i Sälen, köper jag rakt av – det är naturens lag om att revoltera/protestera/förändra/utveckla mot allt som den äldre generationen stått för. Hade det inte skett kontinuerligt sedan skidåkningens födelse hade vi fortfarande stått och stampat med Hannes Schneiders käcka stämsvängar. Eventuellt även iklädda bruna skjortor.

På samma sätt är det inte mer än naturligt att vi äldre tycker att parkkidsen ser ut som en samling jönsar i sju lager tall tees och stavar som är kortare än en genomsnittlig pommes frites på Sibylla i Järpen. Och låt mig i samma veva skicka ett meddelande till alla söndercurlade medelklassungar med facemask och Redman i lurarna: skidåkning är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli ghetto. Aldrig någonsin. Inte ens Henrik Harlaut. Men i övrigt: allt är precis som det ska vara.

Men vad jag inte fattar är varför folk ska ta skidåkning så innihelvete jävla seriöst för? Vart tog humorn vägen? Vad hände med att kunna skriva ett halvseriöst svar på en halvseriös fråga och faktiskt få ett underhållande svar tillbaka? Eller en välformulerad sågning in your face, går lika bra det med. Helt plötsligt har Freerides forum antingen förändrats till en form av Råd & Rön där bara 100% korrekta on-topic-svar accepteras på frågor som ofta kunde ha lösts med en enkel användning av sökfunktionen. Alternativt en uppradning av korkade oneliners. Några av anledningarna att hänga på forumet har (i alla fall för mig) varit en stunds verklighetsflykt, underhållning och (håll i mössan) humor. Och snacka skidåkning, dom sakerna hänger liksom ihop för väldigt många. Jag tar skidåkning sjukt seriöst, det är trots allt både mitt jobb och en väldigt stor del av mitt liv, men man måste väl kunna slappna av mellan varven? Det är liksom inte hjärnkirurgi vi håller på med.

Och att det är fler jibbartiklar än big mountain/puder. Inte så konstigt med tanke på hur många event, edits, filmer och liknande som den skidformen skapar. Vill du se mer storbergsåkning, hjälp till att skapa materialet själv. Det behöver inte svårare än så.

Och nu tillbaka till arbetet...
Tack, det sammanfattar nog allt.

GNU

Medlem
Hammpus sa:
hur kan de finnas så många ensamma medelålders män som inte livnär sig på annat att vara bittra?

vad svaret än är på det spelar mig egentligen ingen roll! - för jag älskar det ;)
Du har missuppfattat allt. Vi livnär oss inte på att vara bittra. Vi är bittra för att vi inte kan livnära oss på bitterheten.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
GNU sa:
Hammpus sa:

Du har missuppfattat allt. Vi livnär oss inte på att vara bittra. Vi är bittra för att vi inte kan livnära oss på bitterheten.
Ja ä inte bitter. JA er förbannad på att ja inte får surfa nu...

Senast ändrad:

GNU

Medlem
Hasse_Lindborg sa:
GNU sa:
Hammpus sa:

Ja ä inte bitter. JA er förbannad på att ja inte får surfa nu...
Du är inte nog medelålders än.

GNU

Medlem
Så jäkla bekvämt. När man orkar längre är det bara att múmla lite "det var bättre för. Jäkla snorvalpar" i skägget. Bara å va bitter...

U

user93315

Guest
När jag igår kollade igenom bidragen och röstade på Freeride video awards så var de roligaste och mest lekfulla bidragen från kategorierna jibb/park och snowboard. Tyvärr så var bidragen från Big Mountain rätt så tråkiga att se på, blev tvungen att snabbspola på dem. Kanske det beror på att jag inte är en tålmodig tittare och måste se filmer flera gånger för att de ska vara bra.

Själv så föredrar jag att just åka Big Mountain och prata om sånt. Hopp o snurr med skidor gör jag endast de stunder som jag tränar min balans i pist eller när situationen kräver det som då blir i offpist. Anledningen till att Freeride överöses med trådar och artiklar om snurrteknik, långa tröjor och annat trixande är väl för att denna målgrupp av användare är de mest aktiva här. Medlemmarna skapar innehållet alltså.

För att snacka mer annat går det väldigt bra att påverka freeride genom diverse tips eller själv blogga i sin freerideblog om detta intressanta ämne som hederlig slalom eller högalpinism utan twintip skidor kan vara.

Gillar förresten att det dykt upp mer o mer surfrelaterade nyheter här på freeride.

U

user93315

Guest
Freeridefredde sa:
freeride.se
swebikers.se

surfswede.se ?
Ser 3 sidor
Freeride.se om friåkning på vatten i olika forme: snöiga backar, isiga backar, isiga boxar, snöiga velodromer, pölar, vågor.

Swebikers.se handlar om Downhill eller terängcykel.

surfswede.se ledde mig till surfsweden.se ja denna sida var helt Offtopic för detta var ett bröllopspars personliga inbjudningssida till ett bröllop. Freeride är alltså mer passad för surfing, förresten jobbigt att vara inloggad på två olika sidor, bättre här där alla åkaktiviteter samlas, blir mer mångfald här.

magnusericsson

Ny medlem
Glisseur sa:
Att den yngre generationen tycker vi storbergsåkare är kompletta idioter, helt jävla dumma i huvudet och ser löjligt fåniga ut i våra för tighta kläder när vi åker kortsväng nerför the extreme outpist i Sälen, köper jag rakt av – det är naturens lag om att revoltera/protestera/förändra/utveckla mot allt som den äldre generationen stått för. Hade det inte skett kontinuerligt sedan skidåkningens födelse hade vi fortfarande stått och stampat med Hannes Schneiders käcka stämsvängar. Eventuellt även iklädda bruna skjortor.

På samma sätt är det inte mer än naturligt att vi äldre tycker att parkkidsen ser ut som en samling jönsar i sju lager tall tees och stavar som är kortare än en genomsnittlig pommes frites på Sibylla i Järpen. Och låt mig i samma veva skicka ett meddelande till alla söndercurlade medelklassungar med facemask och Redman i lurarna: skidåkning är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli ghetto. Aldrig någonsin. Inte ens Henrik Harlaut. Men i övrigt: allt är precis som det ska vara.

Men vad jag inte fattar är varför folk ska ta skidåkning så innihelvete jävla seriöst för? Vart tog humorn vägen? Vad hände med att kunna skriva ett halvseriöst svar på en halvseriös fråga och faktiskt få ett underhållande svar tillbaka? Eller en välformulerad sågning in your face, går lika bra det med. Helt plötsligt har Freerides forum antingen förändrats till en form av Råd & Rön där bara 100% korrekta on-topic-svar accepteras på frågor som ofta kunde ha lösts med en enkel användning av sökfunktionen. Alternativt en uppradning av korkade oneliners. Några av anledningarna att hänga på forumet har (i alla fall för mig) varit en stunds verklighetsflykt, underhållning och (håll i mössan) humor. Och snacka skidåkning, dom sakerna hänger liksom ihop för väldigt många. Jag tar skidåkning sjukt seriöst, det är trots allt både mitt jobb och en väldigt stor del av mitt liv, men man måste väl kunna slappna av mellan varven? Det är liksom inte hjärnkirurgi vi håller på med.

Och att det är fler jibbartiklar än big mountain/puder. Inte så konstigt med tanke på hur många event, edits, filmer och liknande som den skidformen skapar. Vill du se mer storbergsåkning, hjälp till att skapa materialet själv. Det behöver inte svårare än så.

Och nu tillbaka till arbetet...
Mucho bravo.

millgard

Ny medlem
Glada? Varför det?

En sådan här tråd har ju alla förutsättningar till att utvecklas precis till en sådan som man saknar nuförtiden. Bittra sågningar av dagens syltryggiga ungdom, tillika späckade med ironisk humor.

Att vara surgubbe och bitschslappa ungar till höger och vänster är ju ett av de få nöjen man har nuförtiden när man ledsnat på sex i alla dess former, druckit sig igenom halva norrlands hembränningsproduktion (och kan bolagets artikelnummer utantill) samt börjar inse att roligare än så här blir det inte.

Att låta glad på ett forum är ju enbart fånigt.

magnusericsson

Ny medlem
millgard sa:
Glada? Varför det?

En sådan här tråd har ju alla förutsättningar till att utvecklas precis till en sådan som man saknar nuförtiden. Bittra sågningar av dagens syltryggiga ungdom, tillika späckade med ironisk humor.

Att vara surgubbe och bitschslappa ungar till höger och vänster är ju ett av de få nöjen man har nuförtiden när man ledsnat på sex i alla dess former, druckit sig igenom halva norrlands hembränningsproduktion (och kan bolagets artikelnummer utantill) samt börjar inse att roligare än så här blir det inte.

Att låta glad på ett forum är ju enbart fånigt.
Gud va ditt liv låter dystert.

Hmps

Ny medlem
för övrigt anser jag att en bidragande faktor till denna bitterhet, just för tillfället, kan orsakas av fruktansvärd skidabstinens! jag menar! de är November, alla sitter inne utan att göra ett dugg vettigt, många har inhandlat säsongens skidutrustning och gör inte annat än att mentalt skidonanera till diverse freerideklipp och skidfilmer. klart bitterheten tar över.

Jackie

Ny medlem
hyffsat gammal tråd... men fränt att vara bland dom äldre på FR och snacka skit om dagens kids & jibbers. Vem fan vill stanna kvar på stenåldern?

Lee-nus

Aktiv medlem
otroligt att folk pallar ta diskussionen, snacka om återvändsgränd. nä, glisseur slog huvet på spiken.

millgard

Ny medlem
Hammpus sa:
för övrigt anser jag att en bidragande faktor till denna bitterhet, just för tillfället, kan orsakas av fruktansvärd skidabstinens! jag menar! de är November, alla sitter inne utan att göra ett dugg vettigt, många har inhandlat säsongens skidutrustning och gör inte annat än att mentalt skidonanera till diverse freerideklipp och skidfilmer. klart bitterheten tar över.
Bitterhet är en egenskap, inte ett tillstånd.

Själv har jag redan inlett årets skidsäsong, långt ifrån allt vad parker heter. Tusan så skönt att känna snö under skidorna, och det var väl bara några ungar som kastade skräp ned i backen från liften som gjorde dagen annat än perfekt. Gissa vad de hade för kläder på sig? Rätt gissat - tältmodellen. Jag har memorerat mönstret på kläderna så är det någon av er småjibbers som läser detta så är det bara att stanna hemma från Kåbdalis framöver, det blir mulning nästa gång (ett till nöje).

Mountain_Man

Ny medlem

@Glisseur
Två tummar upp! Jag är med dig i varenda stavelse ...

Visst ... både jag och Millgard gjorde några i allra högsta grad bittra och trångsynta gubbar i en ironisk provokation ... (åtminstone jag, är lite osäker på Millgard), och får i retur direkta personangrepp relaterat till min ålder. Iofs. riktigt underhållande men samtidigt lite skrämmande. Om man nämner ordet tältduk i närheten av en grupp jibbare, riskerar man att bli brutalt nedslagen då?

Hursomhelst ... snart dax att dra på sig NF brallorna med bajslucka och dra nåra håriga linjer utför Hundfjällets branta sluttningar!

:) / MM

Senast ändrad:

GNU

Medlem
Mountain_Man sa:
@Glisseur
Två tummar upp! Jag är med dig i varenda stavelse ...

Visst ... både jag och Millgard gjorde några i allra högsta grad bittra och trångsynta gubbar i en ironisk provokation ... (åtminstone jag, är lite osäker på Millgard), och får i retur direkta personangrepp relaterat till min ålder. Iofs. riktigt underhållande men samtidigt lite skrämmande. Om man nämner ordet tältduk i närheten av en grupp jibbare, riskerar man att bli brutalt nedslagen då?

Hursomhelst ... snart dax att dra på sig NF brallorna med bajslucka och dra nåra håriga linjer utför Hundfjällets branta sluttningar!

:) / MM
Vad önskar farbrorn att personangreppen skall relatera till då?

Mountain_Man

Ny medlem
Jag lixom en idé att man på ett socialt forum som Freeride.se skulle kunna föra intressanta och utvecklande diskussioner i diverse sakliga och osakliga frågor och bortse från respektive persons ålder, kön och etniskt ursprung. En mötesplats för alla med det gemensamma intresset skid- och brädåkning där man bedöms efter sina synpunkter och inget annat!

Bäst är ju om man undviker personangrepp överhuvudtaget , men gör man det, ska det vara relaterat till personens åsikter och inte ålder och hudfärg! Nu idkar jag iofs. kast med liten boll i växthus genom att identifiera en grupp som "prepubertala pellejönsar", så i det här fallet får jag nog ta returbollen som en man!

/MM

millgard

Ny medlem
Får väl ändå instämma med ovanstående skribent. Och skall det vara personangrepp, skall det ju vara roliga sådana. Gärna relaterade till håriga öron, patetiskt klädval eller geografiskt ursprung. Humor är viktigt.

/millgard (vars vadmalsbrallor M/58 inte har bajslucka även om skärningen antyder att den nog hade behövts)

GNU

Medlem
Men guuud. Ni gamla gubbar... Var är humorn? Var är ironin? Här kommer man med en helt vettlös fråga: Vad vill du bli påhoppad för?. Och vad får man? Helt seriösa svar... Boooring... Inte konstigt att tältungarna skrattar åt er...

GNU

Medlem
Nu vet jag inte? Är du glad eller ledsen? Ska jag känna mig elak eller inte? Näääh, det här med internet är så svårt...

millgard

Ny medlem
GNU sa:
Men guuud. Ni gamla gubbar... Var är humorn? Var är ironin? Här kommer man med en helt vettlös fråga: Vad vill du bli påhoppad för?. Och vad får man? Helt seriösa svar... Boooring... Inte konstigt att tältungarna skrattar åt er...
Skrattar de? Det förutsätter ju att de förstår vad som skrivs - något jag håller för uteslutet.

Vad vill DU bli påhoppad för? Och inga seriösa svar nu.

Mountain_Man

Ny medlem
Ett bra påhopp skulle kunna vara typ:

Haha ... du är bara en feg, halvfet, bitter gubbtjyv som avundsjukt ser upp på oss prepubertala pellejönsar som sätter fyrsiffriga trick med full kontroll och skön stil ... slår vad om att de enda trick du kört är tvåsiffriga, om du ens vågat ta luft ... men då kan du ju iofs. få nytta av din bajslucka! :lol:

/MM

Senast ändrad:

Mountain_Man

Ny medlem
Jag la till fet oxå! Och ... tänk nu efter vad ett tvåsiffrigt trick innebär ... visualisera en halvfet, stel gubbe i värsta GT freerideklädseln (naturligtvis med ryggsäck med full säkerhetsutrustning), feta långa skidor, som tar fart in i parken, bromsar rejält innan kicken, tar luft, har inte riktigt med sig rotationen som behövs, sätter sitt tvåsiffriga trick, (typ har hunnit snurra 90 grader innan han tar mark )... applåder, publiken jublar ... tur att det finns stabila knäskydd!

/MM

Senast ändrad:

richie_sthlm

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Jag la till fet oxå! Och ... tänk nu efter vad ett tvåsiffrigt trick innebär ... visualisera en halvfet, stel gubbe i värsta GT freerideklädseln (naturligtvis med ryggsäck med full säkerhetsutrustning), feta långa skidor, som tar fart in i parken, bromsar rejält innan kicken, tar luft, har inte riktigt med sig rotationen som behövs, sätter sitt tvåsiffriga trick, (typ har hunnit snurra 90 grader innan han tar mark )... applåder, publiken jublar ... tur att det finns stabila knäskydd!

/MM
underbart!

GNU

Medlem
millgard sa:
GNU sa:
Skrattar de? Det förutsätter ju att de förstår vad som skrivs - något jag håller för uteslutet.

Vad vill DU bli påhoppad för? Och inga seriösa svar nu.
Jag vill bli påhoppad för att jag är en halvfet, stel gubbe i värsta GT freerideklädseln som knappt klarar tvåsiffriga hopp. Eller gärna för nåt av mina övriga men och lyten. Ja, lyteskomik mot person, det är fan inte illa!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag är inte fet men bitter så det är oki för mig ;) Oki skulle vara för att jag bara kunde Mute i början av -99 till -00 när jag började åka skidor då. det kan jag oxå ta som påhopp. Och att jag kitesurfar för det får man ju ändå alltid höra mer eller mindre...

richie_sthlm

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Jag är inte fet men bitter så det är oki för mig ;) Oki skulle vara för att jag bara kunde Mute i början av -99 till -00 när jag började åka skidor då. det kan jag oxå ta som påhopp. Och att jag kitesurfar för det får man ju ändå alltid höra mer eller mindre...
Kitesurfing, är det vad folk gör vid nya 40talskrisen ? ;)

millgard

Ny medlem
GOM på Freeride, inte illa! (dvs Grand Old Men, med rätt att gnälla)

Huvudsaken är att man inte åker "aggressivt"; DET är däremot ett tecken på lyte och vank.

Tvåsiffriga hopp, ja i centimeter räknat. Lägg till lagg som väger 2,5 kilo styck och är >190 cm långa, ryggsäck med allt som behövs för en tredagars nödbivack, dyr och tung kamera (bara för att man numer har råd) osv osv.

Och halvfet kan man ju tillåta sig att vara vid vår ålder. Har man hållit in magen i 30 år kan det faktiskt få räcka.

Lowe71

Ny medlem
Svårt att säga vad som är mest irriterande, liftåkande medelålders män med tilltagande midjemått inte bara på sina överdimensionerande skidor eller bortskämda, jibberkids som har gangsterattityd trots att dom i själva verket kommer från Saltsjöbaden och går på privatskola...
Men kidsen diskuterar ju åtminstone åkning här på forumen medans gubbarna bara mal på i all oändlighet om olika prylar...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp