Vad har hänt med freeride?

Lowe71

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Mycket utrustning blir det ... men en och annan tekniktråd finns det allt ... som den här tex: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=60969

:) / MM
Nu var det kanske inte tekniktrådar jag menade fattades, kolla på TGR:s forum så finns det ju hur mycket trådar som helst med tripreports med text och bilder om fina åk och linjer men sånt existerar knappt här på Freeride. Kan ju ifs ha nått att göra med att gubbarna som skriver här mest åker lift och inte orkar baxa sig iväg allt för många meter för att få nån vettig åkning... istället sitter dom här och tjatar om flexet på DPS nya karbonlagg eller vilka bindningar man bör ha om man mot förmodan skulle ge sig ut på tur (mest troligt på getryggen)

Mountain_Man

Ny medlem

@Lowe71
Det har du absolut rätt i. Det är sällan någon lägger upp något som liknar ett "åkreportage", vore riktigt kul med mer sånt! Jag tror dock inte ett ögonblick på att det beror på att "gubbsen" bara kör lift utan mer på att det är en del jobb att göra det samt att vi inte riktigt har den "kulturen" här på Freeride. Absolut något att jobba med för att utveckla Freeride!

/MM

millgard

Ny medlem
Lowe71 sa:
Mountain_Man sa:
Mycket utrustning blir det ... men en och annan tekniktråd finns det allt ... som den här tex: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=60969

:) / MM
Nu var det kanske inte tekniktrådar jag menade fattades, kolla på TGR:s forum så finns det ju hur mycket trådar som helst med tripreports med text och bilder om fina åk och linjer men sånt existerar knappt här på Freeride. Kan ju ifs ha nått att göra med att gubbarna som skriver här mest åker lift och inte orkar baxa sig iväg allt för många meter för att få nån vettig åkning... istället sitter dom här och tjatar om flexet på DPS nya karbonlagg eller vilka bindningar man bör ha om man mot förmodan skulle ge sig ut på tur (mest troligt på getryggen)
Det är en bra synpunkt. "Läsarreportage" eller "skiddagbok" med bilder och berättelser lyfter definitivt.

Fast Getryggen är ju bara sååååå 1991...

OlaMelin

Ny medlem
Mountain_Man sa:
@Lowe71
Det har du absolut rätt i. Det är sällan någon lägger upp något som liknar ett "åkreportage", vore riktigt kul med mer sånt! Jag tror dock inte ett ögonblick på att det beror på att "gubbsen" bara kör lift utan mer på att det är en del jobb att göra det samt att vi inte riktigt har den "kulturen" här på Freeride. Absolut något att jobba med för att utveckla Freeride!
/MM
@ Lowe71 och Mountain_Man:
Reserapport låter som en riktigt bra idé. Jag och mina kollegor snackade igenom idén och vi vill gärna stötta initiativet och slänger in två stycken The Book Of Candide och två stycken Freeride tees till de två bästa reserapporterna under november och december månad.

Vi snickrar ihop en artikel med tävlingsinformation och försöker få den live redan under dagen. Än en gång - kanonbra idé!

Hoppas bara gubbarna kan slita sig från karbonlaggen och skippa Getryggen... ;)

Bo87

Ny medlem
JL76 sa:
Forumet behöver mer dryghet, mycket mer,
men av TGR typen, är man dum i huvet och inte har någon "forumetikett" dvs postar fullständigt idiotiska inlägg, låter bli/orkar inte att söka, uppvisar dryg attityd när man blir korrekt (och helst ironiskt) tillrättavisad för sitt idiotiska inlägg osv så bör man få sig en rejäl åthutning av forumet. Nu är det sandlåda för att forumet till stor del består av barn. Barn måste tyvärr uppfostras och här har det brustit.
Går att skylla på moderatorerna men de är inte deras uppgift att lägga nivå och stämning utan endast att rensa i nödfall.
Jag själv och andra har istället för hästjobbet att försöka stävja imbecillfloden som sköljt över forumet helt enkelt valt att lämna. Det ska ju vara roligt att hänga här och många gånger har just nivån varit så låg att det inte går att få ut någonting av det.
"Ungdomarna" verkar dock inte fatta att om "gubbarna" lämnar skeppet så försvinner också i princip all kunskap och freeride blir bara en portal för reklam.
Jibbkidsen må var grymma på sina tricks men majoritetn av dem verkar inte ha någon som helst koll på material, (svenska språket) eller grundläggande skidteknik och de kanske inte tror det men det kommer definitivt komma en dag då de inser att det finns mer än bara parkåkning.
Okunskapen går nog åt båda hållen. Jag vet att den gamla skolan har lagt grunden för god skidteknik, det ska man självklart inte glömma. men om jag får gissa så hoppar du inte så mycket? bara en gissning eftersom du pratar om "skidteknik", "kunskap", "det finns mer än bara parkåkning"... Jag ville bara skina lite ljus på att många åkare som har åkt park hela sin uppväxt nu är mästare inom freeride-touren eller har gått över till stora berg.
Henrik Windstedt (grund i slalom), Candide Thovex (grund i moguls), Jon Olsson (Som faktiskt vann NM), Sean Pettit (fantastisk del i MSPs The Way I See It).
Sen oavsett om man har tagit steget över till freeride eller inte är det faktum som kvarstår att det krävs väldigt god skidteknik, kroppskontroll och styrka för att hoppa, köra rails och framförallt pipe (svinsvårt).
Jag säger inte att Åres Jiberish-kids är lika bra som dig i pudret, men du vet faktiskt inte. Eller du kanske lägger cork 9or i svarta men tycker att det är played out? jag känner trots allt inte dig. Dock tror jag att det förmodligen handlar om okunskap åt båda hållen.
"Ungdomarna" har redan börjat med Freeride, fast de är inte 16 längre. de har vuxit upp och vinner det mesta.

jeffa

Ny medlem
OlaMelin sa:
Mountain_Man sa:
@Lowe71
/MM
Reserapport låter som en riktigt bra idé. Jag och mina kollegor snackade igenom idén och vi vill gärna stötta initiativet och slänger in två stycken The Book Of Candide och två stycken Freeride tees till de två bästa reserapporterna under november och december månad.

Vi snickrar ihop en artikel med tävlingsinformation och försöker få den live redan under dagen. Än en gång - kanonbra idé!

Riktigt skönt initiativ!

Vad kan vi göra för att uppmuntra att detta fortsätter mer regelbundet och inte bara blir en engångshändelse?
Jag gillar idén med priser o.s.v men det vore tråkigt om allt dog ut efter att "tävlingen" är avgjord om ni fattar vad jag menar.

Bloggarna är ju ett sätt att få in lite mer personliga erfarenheter på sidan men svagheten där är ju att man sällan orkar uppdatera en blogg och formatet känns inte lika fräscht längre. Personliga reportage eller reseberättelser skulla jag tycka var betydligt bättre.

Hoppas på att få läsa mer seriösa och intressanta skildringar av allas skidliv i vinter!!!

JL76

Ny medlem
Bo87 sa:
JL76 sa:
Okunskapen går nog åt båda hållen. Jag vet att den gamla skolan har lagt grunden för god skidteknik, det ska man självklart inte glömma. men om jag får gissa så hoppar du inte så mycket? bara en gissning eftersom du pratar om "skidteknik", "kunskap", "det finns mer än bara parkåkning"... Jag ville bara skina lite ljus på att många åkare som har åkt park hela sin uppväxt nu är mästare inom freeride-touren eller har gått över till stora berg.
Henrik Windstedt (grund i slalom), Candide Thovex (grund i moguls), Jon Olsson (Som faktiskt vann NM), Sean Pettit (fantastisk del i MSPs The Way I See It).
Sen oavsett om man har tagit steget över till freeride eller inte är det faktum som kvarstår att det krävs väldigt god skidteknik, kroppskontroll och styrka för att hoppa, köra rails och framförallt pipe (svinsvårt).
Jag säger inte att Åres Jiberish-kids är lika bra som dig i pudret, men du vet faktiskt inte. Eller du kanske lägger cork 9or i svarta men tycker att det är played out? jag känner trots allt inte dig. Dock tror jag att det förmodligen handlar om okunskap åt båda hållen.
"Ungdomarna" har redan börjat med Freeride, fast de är inte 16 längre. de har vuxit upp och vinner det mesta.
Jag förstår inte riktigt din poäng, de du nämner har ju sin grund i mer än bara parken, alltså har de redan "skidteknik" osv, de jag pratade om är de som inte har varit portnötare när de var unga. Jag har sett många "ungar" som enbart åker park, utanför den har de ingen teknik, det är dessa som jag tänker på.
Ifall man som parkåkare börjar åka mer big mountain (som de flesta till slut gör) så inser man ju att "det finns mer än bara parkåkning"?
Sen nej jag hoppar inte, har aldrig tyckt att det varit roligt och riskerna är för stora, vill inte dra ett korsband och sumpa en säsong för att försöka sätta ett trick som jag inte ens bryr mig om från början. Jibbing har FÖR MIG alltid hängt ihop med ungdomligt identitetssökande och bekräftelse och det varken har varit eller är min grej.
Jag har aldrig förringat den "skill" som krävs för att sätta svåra trick, men det är för mig mer akrobatik/gymnastik än det är skidåkning.

Mountain_Man

Ny medlem
OlaMelin sa:
Mountain_Man sa:
@Lowe71
/MM

Det där blir riktigt bra! Var bara inte allt för pretensiösa, utan gör det enkelt ... Möjlighet att enkelt lägga upp några bilder med text samt koppla till en karta där man enkelt kan rita in en rutt (det sitsnämnda blir utmaningen)! Lycka till!

/MM

Varför inte köra månadens bästa och dela ut ett eller två priser varje månad. Känns som ett billigt sätt att få in material till siten.

OlaMelin

Ny medlem
Hasse_Lindboerg sa:
Men är det inte bättre att ha en tävling längre tid? Nov-Dec känns som säsongen inte ens har startat?
Vi tänkte också att säsongen inte riktigt startat på riktigt i november-december och vi valde därför att slå ihop november-december till den första perioden. Även om det är tidigt kan det fortfarande dyka upp upp bra och trevliga reserapporter.
centralbyrakraten sa:
Varför inte köra månadens bästa och dela ut ett eller två priser varje månad. Känns som ett billigt sätt att få in material till siten.
Märker vi att det blir snurr på reserapporterna och intresse finns så kommer vi givetvis att fortsätta och då med en tee + en bok/månad.

HeLium

Ny medlem
Fantastiskt bra förslag, det skulle göra forumet väldigt mycket mer intressant.

Det räcker om raporterna är hälften så bra som de Chrtur bidrar (bidrog?) med om sin klättring t.ex. den här

Senast ändrad:
U

user93315

Guest
Mountain_Man sa:
OlaMelin sa:
Mountain_Man sa:
@Lowe71
/MM

Det där blir riktigt bra! Var bara inte allt för pretensiösa, utan gör det enkelt ... Möjlighet att enkelt lägga upp några bilder med text samt koppla till en karta där man enkelt kan rita in en rutt (det sitsnämnda blir utmaningen)! Lycka till!

/MM
Tycker även att ett skid eller snowboardreportage ska ha en story blir annars svårt att förstå deras upplevelse.

PNyberg

Ny medlem
HeLium sa:
Fantastiskt bra förslag, det skulle göra forumet väldigt mycket mer intressant.

Det räcker om raporterna är hälften så bra som de Chrtur bidrar (bidrog?) med om sin klättring t.ex. den här
Fan det var en fet rapport. Grabbarna på TGR brukar vara bra på att göra trip-reports. Mkt sjuka bilder där :)

U

user93315

Guest
OlaMelin sa:
Hasse_Lindboerg sa:
Men är det inte bättre att ha en tävling längre tid? Nov-Dec känns som säsongen inte ens har startat?
Vi tänkte också att säsongen inte riktigt startat på riktigt i november-december och vi valde därför att slå ihop november-december till den första perioden. Även om det är tidigt kan det fortfarande dyka upp upp bra och trevliga reserapporter.
Att läsa eller skriva ett försäsongsreportage tycker jag låter kul. Ju kortare tid man har på sig desto mer kreativitet krävs för reportaget. Och det skulle ju inte vara så prestigefullt var det nån som tyckte. Försäsongsreportage är ju sällsynta i skidtidningar och därför även mer exotiska och kan bidra till förväntningar inför när den vanliga säsongen drar i gång.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Intressant slut på den här tråden. Det var en vändning värdig vilken Nolan-film som helst. Hur har gensvaret blivit, finns det några reportage att läsa under tiden?

Förövrigt måste jag tillägga att sidan 4 i den här tråden kan vara bland det roligaste jag läst sen de gamla klassikerna när powder leeches diskuterades med stor akuratess för ett antal år sen... https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32937&p=1

Jag minns att jag var ny på freeride och tyckte att den tråden var alldeles, alldeles underbar. Tack MM...

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
GNU sa:
Pillard sa:
GNU sa:
Vad hände? Hände nåt?
Osv. Mvh.
Det som hände var väl att
@Mountain_Man och
@MnO skrev resereportage som fick alla andras att blekna och som fick de flesta av oss att intebens försöka? Eller minns jag fel
Du minns säkert rätt. Om MM var inblandad var det säkert en massa ord med!
Faktiskt värda att dela igen..
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=77527
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=78121

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp