Vad har ni för radie på era Telemarkskidor?

norly

Medlem
Hej.
Tänkte bara kolla om jag är normal. Har ett par Line (två år gamla) med en radius på 16m (107mm). Tycker dom är super kul att köra. Gör dock väldigt små och snabba svängar hela tiden. Brollan kör på ett par Faction med 20m (liknande åkstil 112mm under fot) och klagar på att dom är för raka.

Vad har ni för radius på era laggar? Tycks som om en del på nätet kör med runt 18m men det måste väl dero en hel del på vilken teknik man har eller? majoriteten av dom jag ser i backen tycks ju ta det väldigt väldigt lugnt och göra stora långsamma svängar. Är det en grej eller?

Gillar mina för att dom liksom kastar en ur steget och in i nästa sväng, så det blir ett jäkla kottplockande :)

VickeLang

Aktiv medlem
Är ju helt en smaksak. Själv gillar jag lite längre svängar i högre hastigheter.
Radien ska man inte stirra sig blind på. Du kan trycka en 20m radie mjukare skida mer än en 17m stenhård :)

Mina huvudskidor är Anima (21m) och k2 pinnacle 105 (18?m)

MnO

Aktiv medlem
20-23m tycker jag personligen är en sweetspot för den åkning jag oftast bedriver och det är också där jag håller mig för närvarande på alla för stunden ägda skidor för allroundändamål. Svänger tillräckligt för att vara kul även i lite mindre lutning, men blir inte alltför nervöst när det lutar mer och går fort. För rena pistskidor går jag gärna ner lite och just nu har jag 18m.

Det är ett teoretiskt mått, som VickeLang är inne på. Många parametrar påverkar hur man upplever radien som kort eller lång, bland annat flexets hårdhet, flexets placering och fördelning längs skidan (tex svänger de skidor som är mjuka i mitten mer än de som är hårda under foten om de har samma radie) och kanske inte minst sidoskärningens form. Även om radiemåttet är ett mått med svagheter ger det ändå en tydlig fingervisning om hur mycket skidan svänger och det är en viktig parameter i en skidas egenskaper, så man ska inte förringa vikten av den, även om det krävs en viss förståelse för skidmekanik för att göra tolkningar av siffrorna i enskilda fall.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
20 m radie är inte för rakt... det är bara att utveckla tekniken och träna benen :)
Sedan beror det förstås på hur man vill att skidan skall uppföra sig när man åker på ett visst sätt.
I exempelvis tät skog och mjukt före kan man ha roligare på en mjukare skida med kortare radie som är mer lättsvängd och detsamma gäller såklart omvänt att går det fort och är hårt krävs andra doningar...
Mina pistlagg är 18 resp 30 m, park, topptur och offpist hamnar alla mellan 17 och 21 m.

Pillard

Aktiv medlem
Feta puderskidorna (Bibby pro) har r=26,5m och de smalare AM-skidorna (Enforcer 93) har r=18,5m. skillnaden märks ju bara vid rent skörande svängar. Bägge skidorna är väldigt lätthanterliga i kortsväng. Enforcern ngt enklare men skillnaden är inte lika stor som skillnaden i radie.

jag gillar ändå Blister som anger ”sidecut radius”. Det visar verkligen på vad de egentligen är

RWD

Medlem
Som nämnts innan så är det ju flera parametrar än radien som t.ex skidans styvhet, rockerprofil mm. som påverkar skidans svängegenskaper.
Kör med Line SD 104 186cm som Freeride/AM skida, R19 m (snittradie eftersom den har en blandning av 5 olika radier vilket nog är ganska vanligt) Den funkar väldigt bra i pist för medelstora-stora svängar, kortare svängar funkar också om man jobbar lite mer vilket jag ibland kan tycka är roligare eftersom man då utnyttjar flexen i skidan mer.
I hård pist: Völkl Deacon 74 Pro, R17, Dessa upplever jag dock som att de svänger mer än radien antyder.

norly

Medlem
Ok.. så inga helt tydliga svar :)

Men är säkert som ni säger. Beror ju på skidan och på åkstilen också. Kan dock tycka att många telisåkare som man ser här nere i alperna inte kan skära ordentligt. Dom ligger bara och sladdar lite lojt ner för backen.. Lite som att jämföra en trött 80 tals skidåkare, med modern carving. Finns liksom ingen aggressivitet i åkningen. Vet iofs inte vad som är bästa sättet att ta sig ner, men ser lite tråkigt ut kan man tycka. (ursäkta om jag trampar nån på tårna)

Brollan funderar på ett par enforcer 110. Men jag är rätt nöjd med 104a under foten...

Bra svar i alla fall. Tackar för det!

GoranC

Aktiv medlem
Jäklar, bommade att det var i telemarkatråden.
Det är väl en helt annan vetenskap än att sitta fast ordentligt på skidorna.
Men Telemark skall väl åkas på långa raka Åsnes topptursskidor :)

RWD

Medlem
Ok.. så inga helt tydliga svar :)

Men är säkert som ni säger. Beror ju på skidan och på åkstilen också. Kan dock tycka att många telisåkare som man ser här nere i alperna inte kan skära ordentligt. Dom ligger bara och sladdar lite lojt ner för backen.. Lite som att jämföra en trött 80 tals skidåkare, med modern carving. Finns liksom ingen aggressivitet i åkningen. Vet iofs inte vad som är bästa sättet att ta sig ner, men ser lite tråkigt ut kan man tycka. (ursäkta om jag trampar nån på tårna)

Brollan funderar på ett par enforcer 110. Men jag är rätt nöjd med 104a under foten...

Bra svar i alla fall. Tackar för det!
Aha, missade att tråden låg under telemark.
När jag en gång i tiden åkte mycket telemark så började jag med R22, hade även telemarks bindningar på ett par SL lagg med R13,5. Kändes som man fick jobba mer för att köra på skär med telemark.

MnO

Aktiv medlem
Samma här. Telemark har jag inte åkt på 10 år. I pist med telis körde jag 15m radie dock kommer jag ihåg, men det berodde mest på att jag var kass på att sladda så jag körde blåa pister på skär hela tiden typ.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Telemark, vad är det? ;-) Tänk så bra om man hade läst att det gällde just telemark... Riktigt länge sedan jag åkte telemark och min kommentar ovan gäller alpint.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp