Vad har ni för sulor?

TussM

Ny medlem
Jag köpte i vintras nya pjäxor, Head Vecor 130. Efter en hel del justering sitter de väldigt bra utan glapp eller tryckpunkter. Jag har dock ett problem jag inte riktigt blir klok på, efter några timmar (2-3 om det är en varm dag, 4-8 om det är kallt) får jag obeskrivligt ont i knölarna bakom lilltårna. Detta sker mer eller mindre från ett åk till nästa. Om jag då tar av pjäxorna och vilar fötterna i 1-2 minuter så är smärtan helt borta och jag kan fortsätta åka i ytterligare några timmar innan proceduren måste upprepas.

Innan mina gamla pjäxor (Salonon X-Pro 120) var färdigjusterade fick jag ont på samma ställe. Smärtan kom dock gradvis och gick definitivt inte över på några minuter utan det tog dagar och det hjälpte inte att ta av och på pjäxorna. Eftersom jag upplever det så olika tror jag inte att det är de nya pjäxorna som behöver justeras utan jag misstänker att det är sulorna som inte håller måttet. De jag har är från Intersport, den typen som värms upp och sedan formas för foten.

Jag kan tillägga att jag tillhör den minoritet (?) som verkligen aldrig fryser om fötterna. Tvärtom tycker jag att alla pjäxor är för varma om det inte är -15 och blåsigt. Min teori är därför att sulorna är för klena för att avlasta mina fötter, efter några timmar har det blivit så varmt i pjäxorna att sulorna mjuknar en aning och jag trycker ner dem så pass mycket att de inte längre hjälper, och då får jag ont. När det är varmt ute blir de ytterligare lite mjukare och detta går snabbare. Är jag ute och cyklar eller kan det ligga något i mina spekulationer?

Så, vad har ni för sulor i era pjäxor?

dallan

Medlem
En sula kan kanske hjälpa, men kan va så att du skulle behöva någon ynka mm på bredden i skalet. En bra sula kan dock lyfta upp foten och göra den smalare och mindre platt. Kanske börja med att testa nya sulor om dina är kass. Kör själv med Boot Doc. Funkar kanon, är mer eller mindre exakt som Comformables röda dito.

skidmannen

Aktiv medlem
Jag kör Sole Active. Kostar ca 300:- och finns i flera olika tjocklekar. Jag har haft gjutna för över 1000 kr förut och i vissa fall är dom såklart bättre, men Sole är helt OK, bra mycket bättre än det som följer med pjäxorna. I ditt fall skulle jag se till att sulorna har stöd för främre fotvalvet, dvs en bula framtill som dallan skriver ovan, det har inte mina billiga men dom gjutna hade. Men egentligen tror jag du borde trycka ut inneskor eller boots nån mm, jag brukar alltid tejpa på lite på utsidan av lilltåknölen innan gjutning.

Senast ändrad:

TussM

Ny medlem
Jag har redan tryckt ut bootsen och kan inte känna något tryck mot knölarna överhuvudtaget första timmarna jag åker, sedan 5 minuter senare har jag ont...

Upplever någon annan att ni har problem med onda fötter när vädret är varmt men det går mycket bättre när det är kallt?

dallan

Medlem
Räcker inte alltid med en tryckning, du har antagligen rätt breda fötter? I ett normal brett skal.
Fötterna sväller när det är varmt. Tror fortfarande att det kan va lästbredden även om du inte känner av det spontant. Gick i ett par för smala skor till jobbet i ungefär 45 minuter. Kändes inte så mycket då, men när jag var framme och resten av dagen värkte fötterna. Lästade dom och problemet var ur världen.

TussM

Ny medlem
Jo, jag har väldigt breda fötter.
Dom har redan tryckts ut tre gånger innan jag tyckte att det blev bra

Eskas

Medlem
Du kan ju ganska enkelt se om en tryckning behövs genom att titta på din fot efter du kommit in i värmen och tagit av dig pjäxorna, typ 30 min efter åkning och foten fått upp värmen. Om du är rödare i hudtonen på utsidan foten vid lilltå-leden efter åkning kan du vara ganska säker på att du har en tryckpunkt där och är då får du trycka skalen igen.

TussM

Ny medlem
Mina fötter är nog varmare utomhus när jag har pjäxorna på än efter att jag tagit av dem och varit inne i värmen en stund...

Hur som helst har jag testat det du föreslår och kunde inte se någon rödare hudton. Med mina gamla pjäxor, innan jag tryckte dem, så var knölarna illröda men med de nya är de ungefär samma färg som alltid

Eskas

Medlem
Du kan testa att klistra på en pelott på din befintliga sula, för att se om du genom att få upp det främre folvalvet förhindrar foten att flyta ut. Kan vara värt att testa för en billig peng.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp