Vad har ni med er i ryggsäcken under en heldag i skidbacken?

xQubeZ

Aktiv medlem
Eftersom ni nämner medicinska skäl blir man ju onekligen lite nyfiken på vad det skulle kunna vara som innefattar att inte jackfickor räcker när man åker i ett pistsystem med nära hem. Eftersom @xQubeZ nämner sprutor så antar jag att det är diabetes? Eftersom en nära anhörig har just diabetes och ofta åker utan ryggsäck så blir jag ju då också lite nyfiken på vad det är som inte får plats i innerfickan på jackan?
Diabetes typ 1 är det ja. Det är självklart ingen omöjlighet att ha det i fickorna på tex jackan. Händer att jag har dem där med. Men personligen tycker jag det är bekvämare att åka med en ryggsäck istället för att ha sprutorna + blodsockermätare i fickorna på tex jackan. Det bildas även en del kondens i fickor har jag märkt (även snordyra goretex pro kläder) vilket har lett till att jag tagit sönder en blodsockermätare vilket är lite irriterande. Sen så har jag ju alltid något sött att äta med o är också smidigt o bara dumpa det i ryggsäcken då. Men nej är verkligen inget måste att ha ryggsäcken men personligen föredrar jag det. Sen så att jag turade nästan alla mina skiddagar förra vintern gör ju att jag ändå måste ha med en ryggsäck så baserar ju lite min filosofi på det också.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Diabetes typ 1 är det ja. Det är självklart ingen omöjlighet att ha det i fickorna på tex jackan. Händer att jag har dem där med. Men personligen tycker jag det är bekvämare att åka med en ryggsäck istället för att ha sprutorna + blodsockermätare i fickorna på tex jackan. Det bildas även en del kondens i fickor har jag märkt (även snordyra goretex pro kläder) vilket har lett till att jag tagit sönder en blodsockermätare vilket är lite irriterande. Sen så har jag ju alltid något sött att äta med o är också smidigt o bara dumpa det i ryggsäcken då. Men nej är verkligen inget måste att ha ryggsäcken men personligen föredrar jag det. Sen så att jag turade nästan alla mina skiddagar förra vintern gör ju att jag ändå måste ha med en ryggsäck så baserar ju lite min filosofi på det också.
Jag förstår. Numera har frun knapp på armen så då behöver ju inte blodsockermätaren åka med separat så då blir det ju ännu lättare men även innan brukade den få plats i jackfickan. Sen har ju både jag och alla kompisar konstant halvätna dextrosol-paket i alla fickor också ;)

hasseman84

Medlem
Eftersom ni nämner medicinska skäl blir man ju onekligen lite nyfiken på vad det skulle kunna vara som innefattar att inte jackfickor räcker när man åker i ett pistsystem med nära hem. Eftersom @xQubeZ nämner sprutor så antar jag att det är diabetes? Eftersom en nära anhörig har just diabetes och ofta åker utan ryggsäck så blir jag ju då också lite nyfiken på vad det är som inte får plats i innerfickan på jackan?
Med medicinska skäl så är det inte diabetes. Jag har inga nålar eller kanyler alls. För jag behöver inte det. Det nämndes om ett läkemedel som heter Ketalar (även känt som ketamin) vilket är en extremt starkt lugnande/sövande läkemedel. Men just det inlägget verkar inte finnas kvar.
Det jag måste bära med mig är stomimaterial. Jag är stomiopererad (påse på magen) sedan länge. Hela tjocktarmen är borta pga Ulcerös colit, vilket höll på att ta död på mig.
Men jag hängde i en skör tråd efter operationen på IVA. Jag minns inte så mycket därifrån. Men det jag minns var att jag frågade var klockan var. "Den är 3" svarade sköterskan.
-3 på natten eller 3 på dagen?
Men jag överlevde.
Den utrustning jag bär med mig (över allt) är bara en liten del av det jag använder när jag är hemma eller i boendet.
Kruxet är att den necessär jag har med mig är väldigt platt men har en stor omkrets.
Kylan påverkar bandagen negativt så sitter dom inte lika hårt mot huden som på sommaren då risken för läckage blir högre. Men det är för mig väldigt ovanligt att det händer. Därav så bör/måste jag ibland byta hela bandaget. Och det måste ske typ NU.
Börjar det klia så är det ett tecken att plattan börjar släppa från huden. Så jag har alltid koll på vart toaletterna finns.
Och jag har allt fått byta bandage då plattan börjar att släppa.
Om jag nu skulle få ett "riktigt" läckage så blir det väldigt ohygieniskt och kladdigt.
Kläder som måste tvättas med en gång. Och det finns bara en sak att göra. Gå in i duschen med vissa klädesplagg på för att spola av dom.
Jag har tur att jag har ett bra fungerande bandage. Men det finns dom som har flera "riktiga" läckage dagligen.
Stomin eller stomat kan ändra form och storlek vilket kan ställa till det med.
Jag kan skriva mycket mer men det är överkurs.

Så det är därför jag behöver ryggsäcken. Men den kan ju göra mer nytta med. Som jag läste i tråden. Energi i form av t.ex en Mars bar eller något sådant. Jag hoppar nog över snickers som jag fick läsa om lite tidigare.

GoranC

Medlem
Med medicinska skäl så är det inte diabetes. Jag har inga nålar eller kanyler alls. För jag behöver inte det. Det nämndes om ett läkemedel som heter Ketalar (även känt som ketamin) vilket är en extremt starkt lugnande/sövande läkemedel. Men just det inlägget verkar inte finnas kvar.
Det jag måste bära med mig är stomimaterial. Jag är stomiopererad (påse på magen) sedan länge. Hela tjocktarmen är borta pga Ulcerös colit, vilket höll på att ta död på mig.
Men jag hängde i en skör tråd efter operationen på IVA. Jag minns inte så mycket därifrån. Men det jag minns var att jag frågade var klockan var. "Den är 3" svarade sköterskan.
-3 på natten eller 3 på dagen?
Men jag överlevde.
Den utrustning jag bär med mig (över allt) är bara en liten del av det jag använder när jag är hemma eller i boendet.
Kruxet är att den necessär jag har med mig är väldigt platt men har en stor omkrets.
Kylan påverkar bandagen negativt så sitter dom inte lika hårt mot huden som på sommaren då risken för läckage blir högre. Men det är för mig väldigt ovanligt att det händer. Därav så bör/måste jag ibland byta hela bandaget. Och det måste ske typ NU.
Börjar det klia så är det ett tecken att plattan börjar släppa från huden. Så jag har alltid koll på vart toaletterna finns.
Och jag har allt fått byta bandage då plattan börjar att släppa.
Om jag nu skulle få ett "riktigt" läckage så blir det väldigt ohygieniskt och kladdigt.
Kläder som måste tvättas med en gång. Och det finns bara en sak att göra. Gå in i duschen med vissa klädesplagg på för att spola av dom.
Jag har tur att jag har ett bra fungerande bandage. Men det finns dom som har flera "riktiga" läckage dagligen.
Stomin eller stomat kan ändra form och storlek vilket kan ställa till det med.
Jag kan skriva mycket mer men det är överkurs.

Så det är därför jag behöver ryggsäcken. Men den kan ju göra mer nytta med. Som jag läste i tråden. Energi i form av t.ex en Mars bar eller något sådant. Jag hoppar nog över snickers som jag fick läsa om lite tidigare.
Med den åkomman så borde du ha en ”magsäck” eller en väldigt tight ryggsäck som bara rymmer det nödvändigaste och som du kan under jackan.
I Branäs är allt väldigt nära. Allt är inom tio minuter. Bara för att slippa böket med en stor ryggsäck. Förra säsongen började dom med skyltar om att ryggsäck skulle tas av i stolliften och liftvärdarna var ganska tuffa på och stannade liften om om någon trotts detta satte sig med ryggsäck på. Var faktiskt en insidens med en som föll ur en stollift förra säsongen. Så för din egen bekvämlighet så planera utifrån det.

hasseman84

Medlem
Med den åkomman så borde du ha en ”magsäck” eller en väldigt tight ryggsäck som bara rymmer det nödvändigaste och som du kan under jackan.
I Branäs är allt väldigt nära. Allt är inom tio minuter. Bara för att slippa böket med en stor ryggsäck. Förra säsongen började dom med skyltar om att ryggsäck skulle tas av i stolliften och liftvärdarna var ganska tuffa på och stannade liften om om någon trotts detta satte sig med ryggsäck på. Var faktiskt en insidens med en som föll ur en stollift förra säsongen. Så för din egen bekvämlighet så planera utifrån det.
Att ta av mig ryggsäcken känns inte som ett större problem.
Dock så kommer jag att dumpa termosen i morsans ryggsäck (hon åker inte skidor).
Jag kan ju alltid hälla lite buljong (pulver) i en fryspåse. Det finns säkert något ställe man kan be lite snällt om en kopp varmt vatten.
Glömde att tillägga detta att jag även är astmatiker så kall dricka i kall miljö kan få sina konsekvenser.

xQubeZ

Aktiv medlem
Att ta av mig ryggsäcken känns inte som ett större problem.
Dock så kommer jag att dumpa termosen i morsans ryggsäck (hon åker inte skidor).
Jag kan ju alltid hälla lite buljong (pulver) i en fryspåse. Det finns säkert något ställe man kan be lite snällt om en kopp varmt vatten.
Glömde att tillägga detta att jag även är astmatiker så kall dricka i kall miljö kan få sina konsekvenser.
Kan tipsa om tex kleen kanteens ”insulated” flaskor. De håller värmen väldigt bra och väger mindre än en gammal hederlig termos. De är snygga med!

Micke_P76

Medlem
Lättaste sättet och spotta svenskar?
De är alltid de som är utrustade som för polarexpedition när de är i pisten.

Vad behöver man för en dag på svenska skidorter om man inte åker offpist? Är ju iofs som att svara hur långt ett snöre är.

Men mer än plånbok, liftkort, mobil och kanske bilnycklarna är ju overkill.

Du har ju mer i väskan än vad jag har för en 8h topptur i vildmarken. (exkl lavinutr)

hasseman84

Medlem
Lättaste sättet och spotta svenskar?
De är alltid de som är utrustade som för polarexpedition när de är i pisten.

Vad behöver man för en dag på svenska skidorter om man inte åker offpist? Är ju iofs som att svara hur långt ett snöre är.

Men mer än plånbok, liftkort, mobil och kanske bilnycklarna är ju overkill.

Du har ju mer i väskan än vad jag har för en 8h topptur i vildmarken. (exkl lavinutr)
Jo. Det är sant, men du har inga medicinska hjälpmedel med dig? Eller?
Jag måste/bör bära med mig det. Överallt.

Micke_P76

Medlem
Lycklig lottad så behöver jag inte det. Men självfallet har man medicinska problem som gör man måste ha ständigt det i närheten så ska det ju med. Så lägg det på listan.

Plånbok, medicin, bilnycklar, liftkort och mobil.

Allt annat är overkill. Extra mat, vatten, godis, extra akutsjukvårdsutrustning för nån annan, extra kläder osv osv. Onödigt. Är ju små skidorter vi pratar om. För du har väl inte tänkt byta om mitt i backen till nya Sockar, underställ eller förstärkningsplagg eller stanna och äta/dricka ute?

Branäs har väl restaurang uppe som nere och är väl typ 10 min med lift upp och 3 min ner om inte jag minns fel om man nu fryser eller blir hungrig.

Senast ändrad:

GoranC

Medlem
Lycklig lottad så behöver jag inte det. Men självfallet har man medicinska problem som gör man måste ha ständigt det i närheten så ska det ju med. Så lägg det på listan.

Plånbok, medicin, bilnycklar, liftkort och mobil.

Allt annat är overkill. Extra mat, vatten, godis, extra akutsjukvårdsutrustning för nån annan, extra kläder osv osv. Onödigt. Är ju små skidorter vi pratar om. För du har väl inte tänkt byta om mitt i backen till nya Sockar, underställ eller förstärkningsplagg eller stanna och äta/dricka ute?

Branäs har väl restaurang uppe som nere och är väl typ 10 min med lift upp och 3 min ner om inte jag minns fel om man nu fryser eller blir hungrig.
7 minuter tar den långa gondolturen :) det är den längsta nu när den gamla värken till stollift uppe på toppen är skrotad och ersatt med en ny sexstols Doppelmayer.

Pillard

Aktiv medlem
Missförstå mig inte nu men shit vad häftigt att det faktiskt funkar att åka skidor osv trots det. Fantastiskt kul säger jag. Då förstår jag verkligen varför du behöver ha med den. Men som @GoranC säger så skulle jag också valt något mycket mer slimmat som gick att ha under jackan. Den största nackdelen, iaf för mig, med ryggsäck är ju hur den slänger och stör rytmen. Fick man in en slimmad grej under jackan skulle ju det bekymret försvinna.

jenzet01

Ny medlem
Det som jag har med i min skidryggsäck (Mountain Hardwear 15 l) för en dag i pisten I Sverige eller alperna är ungefär detta :
  • Sjukvårds utrustning i form av en Sam Splint och plåster och ett första förband samt sårrengörings servetter.
  • Fleece tröja och ett par yllesockor samt en Buff.
  • Energi I form av snickers choklad
  • 3dl termos med kaffe och en snik kåsa
  • Nikon systemkamera med 28-70 objektiv
  • Hörlurar 🎧 i någon form
  • Multiverktyg
  • Inplastade Id och försäkrings handlingar och plånboken.

hasseman84

Medlem
Missförstå mig inte nu men shit vad häftigt att det faktiskt funkar att åka skidor osv trots det. Fantastiskt kul säger jag. Då förstår jag verkligen varför du behöver ha med den. Men som @GoranC säger så skulle jag också valt något mycket mer slimmat som gick att ha under jackan. Den största nackdelen, iaf för mig, med ryggsäck är ju hur den slänger och stör rytmen. Fick man in en slimmad grej under jackan skulle ju det bekymret försvinna.
:)

Det klassas faktiskt som ett funktionshinder men personligen håller jag inte med. Jag kan göra precis allt jag kunde göra innan. Liseberg med alla attraktioner. No problems.

MKOL

Medlem
Nu är ju jag färsking men jag börjar få hyfsad koll på vad ryggan bör innehålla, eller rättare sagt vad jag tycker är vettigt. Även om jag har bra fickor så vill jag likt någon annan i tråden ha så lite som möjligt i fickorna. Jag håller mig i/nära pist så då behövs ju ingen "specialutrustning". Skriver dom i den ordningen jag faktiskt fått användning för grejerna.

Liten tub med fet hud/handkräm
Extra lins till gogglarna
Balaclava
Snickers, nöt och russinblandning eller typ ett par klämmisar
En förpackning pappersnäsdukar
Litet multiverktyg
Laddare eller powerbank
Extra tröja
Och typ ett ICE-kort. Gjort ett eget laminerat kort i kreditkortsstorlek med personuppgifter, nationalitet, blodgrupp och ICE-kontakter etc. Detta har jag två ex. av, ett i plånboken och ett som sagt (i ytterfacket) i ryggan.

Sistnämnda kan kanske tyckas aningens överdrivet men jag har viss erfarenhet av traumasituationer och helt ärligt så tar det typ ingen plats och kan underlätta något enormt om det skulle skita sig ordentligt. Brukar oftast försöka sitta på sniskan i liften men har ibland fått sätta ryggan på magen istället när det varit trångt så just det problemet fattar jag i min enfald faktiskt inte.

hasseman84

Medlem
Nu är ju jag färsking men jag börjar få hyfsad koll på vad ryggan bör innehålla, eller rättare sagt vad jag tycker är vettigt. Även om jag har bra fickor så vill jag likt någon annan i tråden ha så lite som möjligt i fickorna. Jag håller mig i/nära pist så då behövs ju ingen "specialutrustning". Skriver dom i den ordningen jag faktiskt fått användning för grejerna.

Liten tub med fet hud/handkräm
Extra lins till gogglarna
Balaclava
Snickers, nöt och russinblandning eller typ ett par klämmisar
En förpackning pappersnäsdukar
Litet multiverktyg
Laddare eller powerbank
Extra tröja
Och typ ett ICE-kort. Gjort ett eget laminerat kort i kreditkortsstorlek med personuppgifter, nationalitet, blodgrupp och ICE-kontakter etc. Detta har jag två ex. av, ett i plånboken och ett som sagt (i ytterfacket) i ryggan.

Sistnämnda kan kanske tyckas aningens överdrivet men jag har viss erfarenhet av traumasituationer och helt ärligt så tar det typ ingen plats och kan underlätta något enormt om det skulle skita sig ordentligt. Brukar oftast försöka sitta på sniskan i liften men har ibland fått sätta ryggan på magen istället när det varit trångt så just det problemet fattar jag i min enfald faktiskt inte.
Gällande "ICE" kortet så har jag ett sådant kort i plånboken. Dom gånger jag har behövt söka vård så har väldigt många uppskattat detta kort.
Kort och informativt. Har ett på Svenska och Engelska om jag skall åka utomlands.
När det gäller blodgrupp så litar vården oftast inte på denna del. Utan dom tar prover då dom kan se vilken blodgrupp du har på någon minut.
Men annars så är det genial!

GoranC

Medlem
Undantag från förbudet
  • Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg
Onormalt bruk är alltså inte tillåtet, vad nu det är. Men sablar och svärd är helt klart inte tillåtet att ha i ryggsäcken. Synd man vet ju aldrig när de kan komma till pass, både Yetis och fasansfulla snömän kan ju dyka upp i skidbacken när man minst anar det, då duger det inte att försöka försvara sig genom att nypa på vidundret med en liten tång.

termons

Aktiv medlem
Onormalt bruk är alltså inte tillåtet, vad nu det är. Men sablar och svärd är helt klart inte tillåtet att ha i ryggsäcken. Synd man vet ju aldrig när de kan komma till pass, både Yetis och fasansfulla snömän kan ju dyka upp i skidbacken när man minst anar det, då duger det inte att försöka försvara sig genom att nypa på vidundret med en liten tång.
Nää. Men en yxa får man som tur är ha med sig.

farsan56

Aktiv medlem
När jag säsongade i Anton på 80-talet kom det ner ett gäng en vecka (göteborgare, vad annars) som hade en utombordsmotor med sig. Det var alltid någon som hade den med sej i backen över axeln.
Sånt är det klass på, inga fjantiga ryggsäckar där inte 😁

Mizze

Aktiv medlem
Eftersom jag åker i ett hyfsat stort system i alperna, bär jag ibland med mig rygga (när jag ger mig av på längre turer) med löparskor (måttligt kul att gå längre i pjuck än nödvändigt, och så kan jag inte byta sulor på pjäxorna), förstahjälpenkit (yrkesskada), extralins och ibland skidlås (vanligen vecka 6-10). Ungefär så med diverse avvikelser beroende på aktivitet.

hasseman84

Medlem
Jag var inne i Stan (Göteborg) och fick syn på 2 poliser. Så jag frågade dom helt enkelt vad som gäller.
Man får bära kniv om man har ett skäl till att bära kniven. Det kan även vara fram och tillbaka från arbete, hobby och andra aktiviteter. Så jag fick bära kniv i centrala stan (nordstan) om jag har skäl till det. Att bära kniv för att försvara sig själv är dock INTE ett giltigt skäl till att bära kniv. Längden på bladet har ingen betydelse.
För jag införskaffade ett multiverktyg och det är helt okej att ha den på sig i fjällen.

DaliWest

Medlem
Jag brukar ha ryggsäcken med mig 2 av 3 dagar i backen. Min ryggsäck är en vadderad kameraväska för att skydda kameran och förutom kamera har jag med mig en ståltermos med varm choklad, 1-2 smörgåsar samt något sött, typ en påse Riesen. En mandarin/clementin brukar också få plats samt hushållspapper. Har i princip aldrig med mig extra ombyte då jag tycker mina underställ och tröjor av merino torkar tillfredsställande fort. En mössa har jag alltid med i packningen samt solglasögon. I skidjackan är det framförallt mobil, korthållare och solskydd som trängs.

Jäklar vad sugen man blev på nästa skidresa till Alperna nu!

/DW

hasseman84

Medlem
Nu så har jag varit i Branäs och jag tyckte att jag fick med mig "rätt" packning i ryggsäcken.ute i backen.
Det viktigaste var ju mina stomibandage för att kunna göra 2 byten.
Det första jag måste ha med mig är en liten speciell sax
sen så har jag 2 stomipåsar, kompresser, 4 st speciella tejpbitar som är typ halvmåneformade, 2 st våtservetter med en så kallad barriärfilm ifall huden skulle bli irriterad och röd samt 2 st enklare avfallspåsar där jag slänger den gamla stomipåsen och kompresser jag använder samt övrigt skräp som blir när jag byter.
Tjockleken är ca 5 cm på necessären. Men necessären är specialdesignad för just stomipåsar så den är nästan 20 cm bred, 20 cm hög och 5 cm tjock när den är fylld med material för 2 byten.

Ett rör med vätskeersättning (brustabletter) och en 50cl "powerade" flaska där jag lägger ner brustabletter i tillsammans med vatten.
eftersom jag saknar hela tjocktarmen så måste jag ibland dricka dubbelt så mycket mer vätska än andra. Och vid fysisk aktivitet så måste jag dricka ännu mer vätska.
Vätskeersättning innehåller även salter och andra saker jag måste få i mig.

Ansiktsskydd ifall det skulle blåsa mycket tillsammans med snö/regn och en liten tub med salva för ansikte.

Sen en powerbank och ett extra minneskort och batterier till action kameran.

Det var nog allt.
När jag kom till den nya 6 stols liften så frågade jag personalen om dom ville att jag skulle ta av mig väskan.i liften men dom kände lite på ryggsäcken och dubbelkollade att jag satt säkert och att bygeln gick ner helt så var det inga problem med att åka med sittlift.

tack för alla råd ni ar kommit med.

farsan56

Aktiv medlem
Det där är fasiken imponerande. Gott att du ger dig ut och åker med allt det där styret.
Nu ska jag sluta gnälla över att det blir mycket prylar i säcken ibland när det ska turas.
Lycka till, hoppas du får mer åkning i vinter
Ha de C

hasseman84

Medlem
Det där är fasiken imponerande. Gott att du ger dig ut och åker med allt det där styret.
Nu ska jag sluta gnälla över att det blir mycket prylar i säcken ibland när det ska turas.
Lycka till, hoppas du får mer åkning i vinter
Ha de C
Det hoppas jag med. Har en lillebror som har nämnt att han kan tänka sig att prova på att åka skidor. Sen så har jag min brorson med som fick en pulka av mig i julklapp som han är helt hysterisk över att få åka i. Förhoppningsvis så kanske kylan komma in över Isaberg (hestra) eller Ulricehamn så dom kan öppna snart.
Jag ramlade under sista skidlektionen och slog i ett revben. När man slår i ett revben så brukar man inte ha så ont när man precis har ramlat, utan det kommer att bli mycket värre efter 1-2 dagar. Så jag hade tur och fick en tid hos min läkare i fredags (kom hem i torsdags) . Men det verkar som att jag inte har brutit något revben. Det är ingen idé att göra en röntgen, för dom gör inget åt det SÅ VIDARE revbenet inte är helt av och punktera något organ så som lungor eller lever.
Men jag fick med mig morfin och det gör rejält ont nu i skrivandets stund.

Förhoppningsvis så har det läkt så att jag kan få någon mer skid dag i februari.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp