Vad har ni över hakan/munnen/halsen?

Timbe

Ny medlem
Tjena!

Har de senaste åren haft lite problem med att hitta något bra tyg/plagg att ha över munnen och hakan för att inte frysa, de senaste året körde jag med en vanlig bandana som, jag knöt bakom nacken, (den jag har på min profilbild) men det blev inte alls bra, den blev blöt och kall när jag andades under den!

Behöver nu något bättre, (gärna något man inte behöver knyta runt halsen utan bara dra över huvudet)
Bryr mig inte om märke men helsvart gärna :)
Vad har ni? något bra tips? vart köpte ni? någon som har något till salu begagnat?

Peace!

Corin

Aktiv medlem
Ingenting över munnen. Det är bara irriterande. Jag kör möjligtvis med något tunt om det är väldigt kallt, typ -25, men aldrig annars, jackan räcker bra.

EDIT: Ja, just det. Ska man ha något tjockare så är det FIYT som gäller, dubbelager. High-tech ;)

Senast ändrad:

Tompan14

Ny medlem
Använd alltid skyddsskägg!!

Men då majoriteten av användarna här förmodligen inte har vad som krävs för att anlägga ett rejält bergsskägg så tipsar jag om den här "buffen" i merinoull.
De flesta "buffar" man ser i butiker är gjorda av bomull, vilket alla vid det här laget borde veta inte hör hemma i skidåkningens värld. Neoprenmaskerna är överlägsna när det gäller värme. Jag använder min enbart vid extrem kyla, oftast genom fartvind vid motortransport i kallt klimat. För vanlig skidåkning är den för varm för mig, men jag är å andra sidan en väldigt varmhjärtad person av mig.

Carled

Ny medlem
I brist på skägg, skaffa dig en burk latschenkiefer, dvs. svart på en kvart. Det bästa är alltså skägg i kombo med latschen.

Tompan14

Ny medlem
Vad Carled menar är att smörja huden med fett, det fungerar precis lika bra med vanligt vaselin men man blir ju förstås inte lika vackert brun :)
Huden producerar fett och oljor naturligt (det är därför ni ser ut som ni gör era finniga jibbungar!). Ska man vistas utomhus i kallt klimat bör man alltså inte tvätta ansiktet då hudens naturliga skydd försvinner. Duscha på kvällen, inte morgonen och skippa de alkoholbaserade medlen mot finnar alltså, men detta trodde jag alla redan visste...

Psandersjoo

Ny medlem
delta sa:
Kula82 sa:
sluta flåsa.. andas neråt så blir det bra
överbett? :D

phhille026 sa:
den vänstra är ju svart :)
jag har en svart fran nagot pinsamt märke typ mammut tror jag..
sant, står ju trueblack, men den ser ju oerhört grå ut i mina ögon..?

G-L

Ny medlem
eller så går man bara till en sportaffär och testar en?

Senast ändrad:

Tompan14

Ny medlem
Timbe sa:
Har de senaste åren haft lite problem med att hitta något bra tyg/plagg att ha över munnen och hakan för att inte frysa.
Men va fan!
Här efterfrågas specifikt något att ha över munnen, således något som kommer att utsättas för väldigt fuktig och varm utandningsluft och ni fortsätter att rekommendera den ena bomullsprodukten efter den andra...

Ace_DG

Aktiv medlem
Ähum...., tror inte alls på att ha något över munnen faktiskt. Dra på t ex arméns hudsalva (vattenfri) och vänj dig vid kylan i stället. Jag är tvärtom rätt övertygad om att fukten utandningsluften kan ställa till större skada än kylan. Helskägg, ja! Bäst!
/A

Senast ändrad:
I

IngemarH79

Guest
jag brukar ha en merinobuff eller en turtleneck och då dra upp den över hakan när jag åker lift eller annat kallt. Att inte tvätta sig på morgonen eller/och att smörja in ansiktet med valfritt fett (bacon?) är det som hjälper bäst.

Nojlas

Ny medlem
Kör en fleecekrage från Houdini när det är kallt. Funkar fint att dra upp över munnen/näsan om det blir kallt.
Mkt stretchig och luftig, funkar bra att andas genom.

CookieMonster

Aktiv medlem
om man har "bra" turtlenecks d.v.s. dubbel lager så fryser dom ej... dom håller också värmen otroligt bra och är snygga ;)

Wall-E

Ny medlem
Körde också med bandana förut men den gick upp, la sig konstigt, knölade, blev blöt osvosvosvo...
Så nu kör jag bara med en sådan här :)

Krängdes för en femtiolapp på Stadium Outlet i Sälen :)

Anthon

Ny medlem
Timbe sa:
Flashforward sa:
Timbe sa:
Jag vet inte var man kan köpa dom i sverige tyvärr.. :( bara sett i Kanada.

Blue Tomato har ett litet urval. Tryck här :)
Ah, jag hade velat ha en http://airhole.ca/balaclava-masks/ . Man kanske kan be någon återförsäljare att köpa in en ^^
Junkyard brukar ta in airhole, så kolla där. Köpte min i fjol och den var mycket bättre en min polar buff.

JRoo

Ny medlem
Har inte testat en sån här själv. http://shop.playgroundstores.com/nyheter/or-helmetclava Men skulle satsa min slantar på att den eller nå liknande är det bästa, dock inte det snyggaste.. har även sett liknande modeller som bara täcker framsidan av ansiktet upp till över näsan och med ett tunnare karborspänne bakom nacken.

Själv kör jag på en längre variant av buff som jag drar upp precis under munnan och som täcker kinderna.
Fult, men skönt.

Utter

Ny medlem
Nånting i ull eller polyester är det som gäller (blir inte kallt när det blir blött).

richie_sthlm

Ny medlem

iLd0tt0re

Ny medlem
En balaclava skulle jag satsa på. Provade en sådan från Smartwool häromdagen på Addnature i Stockholm och den verkade sitta bra. Täcker hals, kinder och haka. Dock inte mun eller näsa men där vet jag inte om jag vill ha något. Blir bara en massa kondens och skit. Kladda in med hudsalva där istället.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp