Carled
Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
I väntan på vintern för majoriteten av medlemmarna(?) och då jag själv börjar något vitt i slutet av den mörka tunneln tänkte jag se om vi kan få liv i en frågeställning som nämns lite då och då...
Scenario (based on a true story!):
Jag var nyligen och lämnade in ett par skidor för montering. Priset för detta skulle bli 500:- och även om det är en del kulor så kände jag att det kunde det allt vara värt, för "då blir det ordentligt gjort". Ni känner vart det lutar va?
Ni som känner mig privat alt. genom Freeride vet att jag har monterat ett och annat par genom åren (mer om det sen), och heller inte räds en frihandsmontering med pappersmall då jag gjort några sådana. I detta fallet var det dock en tech-bindning som skulle på (Salomon MTN) och jag tyckte att en ordentlig mallmontering kunde vara på sin plats. Jag ringde butiken och frågade om de hade mallen, och de hade de. Lite senare på dagen när jag lämnat in skidor och bindningar så får jag samtal om att de faktiskt inte hade mallen inne men att en sådan var på väg och att det skulle ta lite länge tid. Inga problem för mig, blir ändå ingen skidåkning närmsta tiden!
Två dagar senare, dvs. ursprungligt färdigdatum, får jag samtal om att skidorna är färdiga! Oj, tänkte jag, det gick fort att få hem mallen.
(Räknade lite i huvudet och med beställning direkt på tisdagen, postgång under onsdagen, leverans av mall och sedan montering under torsdagen så är det ingen omöjlighet)
När jag kommer hem och glad i hågen börjar fippla lite med bindningarna, trycker i pjäxorna osv (ja, det man brukar göra med nya grejer) så ser jag att ena håldelen inte riktigt är centrerad enligt grafiken. Skidorna, Salomon Explore 95, har nämligen utmarkerat område där de förstärkts och kan garantera hållbara montering "enligt norm". Då topsheet/grafik och faktisk konstruktion kan skilja sig lite så behåller jag lugnet och tar fram skjutmåttet. Efter kontrollerande är det grafiken som är boven i dramat. Där jag trodde bindningen var skev, var den perfekt. Dock var det inte helt 100% centrerat, 1mm offset på 2-3 ställen. I ärlighetens namn samma resultat som jag hade åstadkommit om jag monterat själv med pappersmall och def. inget som kommer påverka skidans egenskaper. Det är en turskida, ingen pistracer... Så, inga problem med monteringen, men...
Lite funderingar börjar poppa upp i huvudet och det är här jag bjuder in alla till forum-dans!
Jag har riktiga skidborrar (4,1x9,5mm) och kan montera själv med pappersmall. Nu råkar MTN-bindingen vara ny för säsongen, och går inte att få tag på i USA/Can eller Norden och pappersmallskollektivet på Teton har inte fått fram ngn pappersmall än. Har butiken fått pappersmall snabbt från Salomon (det var inte helt perfekt...) eller fick de faktiskt en fast mall snabbt, men gjorde en lite småslarvig montering?
- Vad är det jag betalar 500:- för egentligen? Jag ville ha mallmontering, då jag trol. också kan få tag på ev. pappersmall via Salomon och göra ett bra frihandsjobb själv.
- Och hur mycket marginal är acceptabelt när det är fast mall? Pappersmall? Man kan inte lägga 20 minuter på varje par skidor om man har hela verkstan full och arbetena hopar sig, men viss "diskriminering" mellan olika par skidor kan man väl ha?
Sen till en annan aspekten, som kanske är desto intressantare att diskutera...
- Är det bara hål, lim och skruvande man betalar för?
Tidigare, in a galaxy far, far away när jag jobbade i butik där jag nog stod för en majoritet av monteringarna så försökte iaf jag och mina kollegor utbilda kunderna och berätta hur bindningen fungerade, hur den var inställd och hur de skulle gå till väga om ngn polare ville prova. De flesta här på freeride har förhoppningsvis tillräckligt bra förståelse för lite rörspänning och sådär, men det är hör ju inte till ovanligheterna att folk tror att DIN motsvarar kilon för att ge ett exempel.
Alla har nog sett papperslapparna som följer med bindningar och som snabbare än blixten rycks bort från häldelen. Ni vet den där informationen där det står att bindungarna skall kollas och smörjas av auktoriserad verkstad och att bara de får göra inställningar... Precis, tjena... Med tanke på att normen är att både kunder och butiker skiter i den, kan man inte förvänta sig mer av butikerna? Dvs. att man får lite grundläggande användarinstruktioner, både för funktion och underhåll?
För att koppla tillbaka till mina bindningar så kommer de med utbytbara hälsprintar (de som går in i pjäxan) beroende på åkarens "skier type" och kön samt safety leash. Jag fick med allt detta, inkl. verkstadens och kundens instruktioner, så jag kan ju läsa på och fixar biffen. Men jag hade ju definitivt inte tacka nej till en liten demo över grunderna... Jag har aldrig haft tech-bindningar tidigare! Safety leash, vad är det, hur ska jag tänka med den? Betänk då att jag ändå har några tusen inlägg här i forumet, har jobbat med och sålt skidutrustning, och får väl anses som den optimala kunden att inte upplysa när skidorna lämnas ut.
För 500:-, är det för mycket begärt att få lite info? När man är helkund och köpt kompletta skidor antar jag att det är samma visa? Det är en heeeelt ny bindning som inte butiken monterat tidigare, är inte de intresserade av att snacka lite och testa funktionen? Bindningen går inte att få tag på via Sport-Conrad så det är def. inte ett sånt fall... Sen är det mitt på dagen en vardag och det inte är fullt kaos i butik/verkstad, nog har man lite tid!
Just my $0.02. Vad säger ni? Om monteringsmarginaler? Om vad man betalar för, både för enskild montering och när man får nytt par skidor med nya bindningar?
Scenario (based on a true story!):
Jag var nyligen och lämnade in ett par skidor för montering. Priset för detta skulle bli 500:- och även om det är en del kulor så kände jag att det kunde det allt vara värt, för "då blir det ordentligt gjort". Ni känner vart det lutar va?
Ni som känner mig privat alt. genom Freeride vet att jag har monterat ett och annat par genom åren (mer om det sen), och heller inte räds en frihandsmontering med pappersmall då jag gjort några sådana. I detta fallet var det dock en tech-bindning som skulle på (Salomon MTN) och jag tyckte att en ordentlig mallmontering kunde vara på sin plats. Jag ringde butiken och frågade om de hade mallen, och de hade de. Lite senare på dagen när jag lämnat in skidor och bindningar så får jag samtal om att de faktiskt inte hade mallen inne men att en sådan var på väg och att det skulle ta lite länge tid. Inga problem för mig, blir ändå ingen skidåkning närmsta tiden!
Två dagar senare, dvs. ursprungligt färdigdatum, får jag samtal om att skidorna är färdiga! Oj, tänkte jag, det gick fort att få hem mallen.
(Räknade lite i huvudet och med beställning direkt på tisdagen, postgång under onsdagen, leverans av mall och sedan montering under torsdagen så är det ingen omöjlighet)
När jag kommer hem och glad i hågen börjar fippla lite med bindningarna, trycker i pjäxorna osv (ja, det man brukar göra med nya grejer) så ser jag att ena håldelen inte riktigt är centrerad enligt grafiken. Skidorna, Salomon Explore 95, har nämligen utmarkerat område där de förstärkts och kan garantera hållbara montering "enligt norm". Då topsheet/grafik och faktisk konstruktion kan skilja sig lite så behåller jag lugnet och tar fram skjutmåttet. Efter kontrollerande är det grafiken som är boven i dramat. Där jag trodde bindningen var skev, var den perfekt. Dock var det inte helt 100% centrerat, 1mm offset på 2-3 ställen. I ärlighetens namn samma resultat som jag hade åstadkommit om jag monterat själv med pappersmall och def. inget som kommer påverka skidans egenskaper. Det är en turskida, ingen pistracer... Så, inga problem med monteringen, men...
Lite funderingar börjar poppa upp i huvudet och det är här jag bjuder in alla till forum-dans!
Jag har riktiga skidborrar (4,1x9,5mm) och kan montera själv med pappersmall. Nu råkar MTN-bindingen vara ny för säsongen, och går inte att få tag på i USA/Can eller Norden och pappersmallskollektivet på Teton har inte fått fram ngn pappersmall än. Har butiken fått pappersmall snabbt från Salomon (det var inte helt perfekt...) eller fick de faktiskt en fast mall snabbt, men gjorde en lite småslarvig montering?
- Vad är det jag betalar 500:- för egentligen? Jag ville ha mallmontering, då jag trol. också kan få tag på ev. pappersmall via Salomon och göra ett bra frihandsjobb själv.
- Och hur mycket marginal är acceptabelt när det är fast mall? Pappersmall? Man kan inte lägga 20 minuter på varje par skidor om man har hela verkstan full och arbetena hopar sig, men viss "diskriminering" mellan olika par skidor kan man väl ha?
Sen till en annan aspekten, som kanske är desto intressantare att diskutera...
- Är det bara hål, lim och skruvande man betalar för?
Tidigare, in a galaxy far, far away när jag jobbade i butik där jag nog stod för en majoritet av monteringarna så försökte iaf jag och mina kollegor utbilda kunderna och berätta hur bindningen fungerade, hur den var inställd och hur de skulle gå till väga om ngn polare ville prova. De flesta här på freeride har förhoppningsvis tillräckligt bra förståelse för lite rörspänning och sådär, men det är hör ju inte till ovanligheterna att folk tror att DIN motsvarar kilon för att ge ett exempel.
Alla har nog sett papperslapparna som följer med bindningar och som snabbare än blixten rycks bort från häldelen. Ni vet den där informationen där det står att bindungarna skall kollas och smörjas av auktoriserad verkstad och att bara de får göra inställningar... Precis, tjena... Med tanke på att normen är att både kunder och butiker skiter i den, kan man inte förvänta sig mer av butikerna? Dvs. att man får lite grundläggande användarinstruktioner, både för funktion och underhåll?
För att koppla tillbaka till mina bindningar så kommer de med utbytbara hälsprintar (de som går in i pjäxan) beroende på åkarens "skier type" och kön samt safety leash. Jag fick med allt detta, inkl. verkstadens och kundens instruktioner, så jag kan ju läsa på och fixar biffen. Men jag hade ju definitivt inte tacka nej till en liten demo över grunderna... Jag har aldrig haft tech-bindningar tidigare! Safety leash, vad är det, hur ska jag tänka med den? Betänk då att jag ändå har några tusen inlägg här i forumet, har jobbat med och sålt skidutrustning, och får väl anses som den optimala kunden att inte upplysa när skidorna lämnas ut.
För 500:-, är det för mycket begärt att få lite info? När man är helkund och köpt kompletta skidor antar jag att det är samma visa? Det är en heeeelt ny bindning som inte butiken monterat tidigare, är inte de intresserade av att snacka lite och testa funktionen? Bindningen går inte att få tag på via Sport-Conrad så det är def. inte ett sånt fall... Sen är det mitt på dagen en vardag och det inte är fullt kaos i butik/verkstad, nog har man lite tid!
Just my $0.02. Vad säger ni? Om monteringsmarginaler? Om vad man betalar för, både för enskild montering och när man får nytt par skidor med nya bindningar?
Senast ändrad: