Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?

Carled

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
I väntan på vintern för majoriteten av medlemmarna(?) och då jag själv börjar något vitt i slutet av den mörka tunneln tänkte jag se om vi kan få liv i en frågeställning som nämns lite då och då...

Scenario (based on a true story!):
Jag var nyligen och lämnade in ett par skidor för montering. Priset för detta skulle bli 500:- och även om det är en del kulor så kände jag att det kunde det allt vara värt, för "då blir det ordentligt gjort". Ni känner vart det lutar va?

Ni som känner mig privat alt. genom Freeride vet att jag har monterat ett och annat par genom åren (mer om det sen), och heller inte räds en frihandsmontering med pappersmall då jag gjort några sådana. I detta fallet var det dock en tech-bindning som skulle på (Salomon MTN) och jag tyckte att en ordentlig mallmontering kunde vara på sin plats. Jag ringde butiken och frågade om de hade mallen, och de hade de. Lite senare på dagen när jag lämnat in skidor och bindningar så får jag samtal om att de faktiskt inte hade mallen inne men att en sådan var på väg och att det skulle ta lite länge tid. Inga problem för mig, blir ändå ingen skidåkning närmsta tiden!

Två dagar senare, dvs. ursprungligt färdigdatum, får jag samtal om att skidorna är färdiga! Oj, tänkte jag, det gick fort att få hem mallen.
(Räknade lite i huvudet och med beställning direkt på tisdagen, postgång under onsdagen, leverans av mall och sedan montering under torsdagen så är det ingen omöjlighet)

När jag kommer hem och glad i hågen börjar fippla lite med bindningarna, trycker i pjäxorna osv (ja, det man brukar göra med nya grejer) så ser jag att ena håldelen inte riktigt är centrerad enligt grafiken. Skidorna, Salomon Explore 95, har nämligen utmarkerat område där de förstärkts och kan garantera hållbara montering "enligt norm". Då topsheet/grafik och faktisk konstruktion kan skilja sig lite så behåller jag lugnet och tar fram skjutmåttet. Efter kontrollerande är det grafiken som är boven i dramat. Där jag trodde bindningen var skev, var den perfekt. Dock var det inte helt 100% centrerat, 1mm offset på 2-3 ställen. I ärlighetens namn samma resultat som jag hade åstadkommit om jag monterat själv med pappersmall och def. inget som kommer påverka skidans egenskaper. Det är en turskida, ingen pistracer... Så, inga problem med monteringen, men...

Lite funderingar börjar poppa upp i huvudet och det är här jag bjuder in alla till forum-dans!

Jag har riktiga skidborrar (4,1x9,5mm) och kan montera själv med pappersmall. Nu råkar MTN-bindingen vara ny för säsongen, och går inte att få tag på i USA/Can eller Norden och pappersmallskollektivet på Teton har inte fått fram ngn pappersmall än. Har butiken fått pappersmall snabbt från Salomon (det var inte helt perfekt...) eller fick de faktiskt en fast mall snabbt, men gjorde en lite småslarvig montering?

- Vad är det jag betalar 500:- för egentligen? Jag ville ha mallmontering, då jag trol. också kan få tag på ev. pappersmall via Salomon och göra ett bra frihandsjobb själv.
- Och hur mycket marginal är acceptabelt när det är fast mall? Pappersmall? Man kan inte lägga 20 minuter på varje par skidor om man har hela verkstan full och arbetena hopar sig, men viss "diskriminering" mellan olika par skidor kan man väl ha?

Sen till en annan aspekten, som kanske är desto intressantare att diskutera...
- Är det bara hål, lim och skruvande man betalar för?
Tidigare, in a galaxy far, far away när jag jobbade i butik där jag nog stod för en majoritet av monteringarna så försökte iaf jag och mina kollegor utbilda kunderna och berätta hur bindningen fungerade, hur den var inställd och hur de skulle gå till väga om ngn polare ville prova. De flesta här på freeride har förhoppningsvis tillräckligt bra förståelse för lite rörspänning och sådär, men det är hör ju inte till ovanligheterna att folk tror att DIN motsvarar kilon för att ge ett exempel.

Alla har nog sett papperslapparna som följer med bindningar och som snabbare än blixten rycks bort från häldelen. Ni vet den där informationen där det står att bindungarna skall kollas och smörjas av auktoriserad verkstad och att bara de får göra inställningar... Precis, tjena... Med tanke på att normen är att både kunder och butiker skiter i den, kan man inte förvänta sig mer av butikerna? Dvs. att man får lite grundläggande användarinstruktioner, både för funktion och underhåll?

För att koppla tillbaka till mina bindningar så kommer de med utbytbara hälsprintar (de som går in i pjäxan) beroende på åkarens "skier type" och kön samt safety leash. Jag fick med allt detta, inkl. verkstadens och kundens instruktioner, så jag kan ju läsa på och fixar biffen. Men jag hade ju definitivt inte tacka nej till en liten demo över grunderna... Jag har aldrig haft tech-bindningar tidigare! Safety leash, vad är det, hur ska jag tänka med den? Betänk då att jag ändå har några tusen inlägg här i forumet, har jobbat med och sålt skidutrustning, och får väl anses som den optimala kunden att inte upplysa när skidorna lämnas ut.
För 500:-, är det för mycket begärt att få lite info? När man är helkund och köpt kompletta skidor antar jag att det är samma visa? Det är en heeeelt ny bindning som inte butiken monterat tidigare, är inte de intresserade av att snacka lite och testa funktionen? Bindningen går inte att få tag på via Sport-Conrad så det är def. inte ett sånt fall... Sen är det mitt på dagen en vardag och det inte är fullt kaos i butik/verkstad, nog har man lite tid!

Just my $0.02. Vad säger ni? Om monteringsmarginaler? Om vad man betalar för, både för enskild montering och när man får nytt par skidor med nya bindningar?
 
Senast ändrad:

snej

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Det här vill jag vara med och diskutera, återkommer från dator ist för mobilen.
 

Carled

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
snej sa:
Det här vill jag vara med och diskutera, återkommer från dator ist för mobilen.
hehe, jag hade det på känn!

Gissar att MnO kommer med dagsfärsk statistik från hans butiks- vs. egenmontering vad gäller felmonteringar. :cool:
 

bootfitta

Medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Själva monteringen låter, enligt min erfarenhet, som inom felmarginalen på platta skidor(samt skitsamma, som du redan varit inne på). Mallar är ju utmärkta hjälpmedel, men de garanterar ju ingenting, det går fin-fint att montera båda snett och fel även med mallar, framförallt Look-mallar är ökänt kass.

Då till frågan du ställer dig, vad är det du får för dina 500kr? Ska vi göra en lista, kanske?

1. Tid - Det tar tid att montera skidor, både för dig och ett proffs
2. Utrustning, allt från borrmaskin till verkstad, och mall - Inget av dom är gratis
3. Ansvar - Butiken tar ansvar för att monteringen blir genomförd, och om något går snett, så står de i regel för det (borrar du själv hål i skidan så är det ju inte mycket med det).

Det är väl det huvudsakliga i vilket fall.
 

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
bootfitta sa:
Själva monteringen låter, enligt min erfarenhet, som inom felmarginalen på platta skidor(samt skitsamma, som du redan varit inne på). Mallar är ju utmärkta hjälpmedel, men de garanterar ju ingenting, det går fin-fint att montera båda snett och fel även med mallar, framförallt Look-mallar är ökänt kass.

Då till frågan du ställer dig, vad är det du får för dina 500kr? Ska vi göra en lista, kanske?

1. Tid - Det tar tid att montera skidor, både för dig och ett proffs
2. Utrustning, allt från borrmaskin till verkstad, och mall - Inget av dom är gratis
3. Ansvar - Butiken tar ansvar för att monteringen blir genomförd, och om något går snett, så står de i regel för det (borrar du själv hål i skidan så är det ju inte mycket med det).

Det är väl det huvudsakliga i vilket fall.
+1
 

bootfitta

Medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Min högst personliga åsikt är att det är för billigt att montera skidor överhuvudtaget, däremot tycker jag att man alltid ska bjuda på montering om man köpt bindning eller skida i butiken som monterar. Faktum är att det inte vore helt orimligt att helt enkelt neka den typen av verkstadsarbeten.
 

Carled

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Jag har helt med på att montering faktiskt är en tjänst som utgörs och att det har en kostnad. Men när priset för ett tag sedan gick upp till 500:- för att stoppa Tysklandsinköp speglades inte det i vad kund fick tillbaka.

Och jag har full förståelse för om en frihandsmontering/specialjobb kostar 500:- (dvs min situation!), men inte när det rör sig om exempelvis ett par Jesters på ett par nya parklagg för att ngns son railat sönder skidorna men vill han kvar bindningarna. Det är ett tiominutersjobb, max en kvart. Mallar och borrmaskiner är dyra, men def. engångskostnader som snabbt tjänas in.

Det blir djävulens advokat från min sida, men jag ser det som att butiker ger sig mer marginal vad gäller ansvar genom att höja priserna och arbeta slarvigare... Lite som att skippa parkeringsbiljett tills man får boten. Man har sparat in boten genom att hoppas på tur fram tills dess. Eller planka i tunnelbanan för de som åker kollektivt...

Så klart ska butikerna tjäna pengar så vi får ha kvar dem, men de kan inte bygga lönsamheten på monteringar. För då vill jag som sagt ha lite mer än bara hål, lim och skruvning.
 

bootfitta

Medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Carled sa:
Jag har helt med på att montering faktiskt är en tjänst som utgörs och att det har en kostnad. Men när priset för ett tag sedan gick upp till 500:- för att stoppa Tysklandsinköp speglades inte det i vad kund fick tillbaka.

Och jag har full förståelse för om en frihandsmontering/specialjobb kostar 500:- (dvs min situation!), men inte när det rör sig om exempelvis ett par Jesters på ett par nya parklagg för att ngns son railat sönder skidorna men vill han kvar bindningarna. Det är ett tiominutersjobb, max en kvart. Mallar och borrmaskiner är dyra, men def. engångskostnader som snabbt tjänas in.

Det blir djävulens advokat från min sida, men jag ser det som att butiker ger sig mer marginal vad gäller ansvar genom att höja priserna och arbeta slarvigare... Lite som att skippa parkeringsbiljett tills man får boten. Man har sparat in boten genom att hoppas på tur fram tills dess. Eller planka i tunnelbanan för de som åker kollektivt...

Så klart ska butikerna tjäna pengar så vi får ha kvar dem, men de kan inte bygga lönsamheten på monteringar. För då vill jag som sagt ha lite mer än bara hål, lim och skruvning.
Du känner alltså att du inte får valuta för dina pengar? Mig veterligen så är en montering: hål, lim och skruvning och inget mer. Frågar man hur man ställer in bindningen så svarar jag gärna på det, men brukar leda med att jag gärna ställer om bindningen om man är i närområdet, eller går till en annan butik och får hjälp.

Vad exakt tycker du butikerna ska bygga sin lönsamhet på, om inte tjänster som du inte klarar av att utföra själv? Du har ju redan pissat dom i ansiktet med att komma in med skidor och bindningar köpta på annan plats. Var i sammanhanget tycker du att du förtjänar en kurs i bindningsinställning också?
 

snej

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Jag har, hör och häpna, under många stått på olika butiker i en av de större kedjorna och både sålt och monterat ett otal skidor. Vet att det egentligen diskvalificerar mig från att kommentera öht mtp alla kommentarer om hur lite personalen på kedjorna kan och hur monteringarna varit sneda och vinda. Jag gör ändå ett försök.

Jag kan tycka att 500:- inte är en orimlig kostnad för en montering, givet det ansvar som butiken har för säkerhet och ev fuck up. Där jag jobbade tog vi 150:- för en montering vilket alltid kändes som att det var klart i underkant. I händelse av ordentlig felmontering så krävs det bra många monteringar för att täcka marginalen på ersättningsskidorna som ska lämnas ut.

Du har ju varit inne på en rimlig anledning till varför kostnaderna för en montering gick upp i pris på specialistbutikerna. Det blev väl helt enkelt för många som köpte skidor utomlands och sen ville komma in och få dem monterade på hemmaplan. Det blev väl inte mindre hets kring detta när ryktet? gick om att tysken inte använde lim vid monteringarna. Det ryktet torde ju ha varit gynnsamt för de svenska butikerna som plötsligt kunde montera en massa skidor till en ökad kostnad.

Vad man får för sina 500:-?

Utrustning och ansvar har tidigare nämnts i tråden och et håller jag med om.

Tidsaspekten går ju inte att ignorera, men kan tycka att den överdrivs litegrann. Ffa när det gäller att montera efter mall för då tar det inte många minuter. Ett par på tio minuter(vilket nog är högt räknat tidsmässigt) ger 3000:- in i timmen vilket då ska ställas mot inkomst av ev försäljning under samma tid. Osäkert vad som genererar mest TB-kronor.

Sen är det ju mkt riktigt så att det sällan eller aldrig blir perfekt oavsett mall eller frihandsmontering. Den stora frågan där är väl hur stor felmarginal är acceptabelt och svaret är nog väldigt individuellt.

Vad gäller utbildning som du nämner så hade det såklart varit önskvärt, men vet vi faktiskt att butiken som monterade öht vet mer än du själv om bindningen? Jag tror hursomhelst att utbildningen inte sker oavsett om de kan allt i mista detalj eller bara har monterat den, men kan såklart ha fel.

Instämmer f ö med bootfitta om att montering ska ingå vid skidköp, ngt annat känns bara fel.

Blev kanske mest svammel här, men för att sammanfatta på ngt vis. 500:- är dyrt om man kan montera på egen hand men ytterst rimligt sett ur ett butiksperspektiv och vad man förväntar sig av en butiksmontering beror på individen. Tror man att det ska bli perfekt så kommer man nära nog 100% av gångerna att bli missnöjd, men gissar att de flesta inte ens ser efter om det blivit snett. Vet man om att mallarna oftast ger en ngt sned montering så är man nog ok med det mesta eller tillräckligt insatt för att sköta sina monteringar själv.

//jens
 

Carled

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
bootfitta sa:
Vad exakt tycker du butikerna ska bygga sin lönsamhet på, om inte tjänster som du inte klarar av att utföra själv? Du har ju redan pissat dom i ansiktet med att komma in med skidor och bindningar köpta på annan plats. Var i sammanhanget tycker du att du förtjänar en kurs i bindningsinställning också?
Det är det som är grejen och det var därför jag skrev inlägget, för att jag kände att trol. hade kunnat göra detta själv eftersom jag bara fick det ytterst grundläggande. Jag ringde ju och frågade om monteringsmall och lämnade in i tron om monteringsmallsmontering (...), inte pappersmallsmontering.
Ang. att bindningarna är köpta på annan plats... Ja, när butiken själva inte säljer dem och de inte säljs på den svenska marknaden än, tycker inte riktigt jag pissar någon i ansiktet, lugn och fin nu.

Jag tycker att butik för de 200:- extra man betalar utöver 300:-, som jag tycker kan vara en skälig kostnad för montering, kan ge gemene man lite grundläggande info med tanke på att det rör sig om säkerhetsutrustning och att man skiter i de rådande föreskrifterna från leverantörerna (enbart service och inställningar av auktoriserade osv).

Montering är allt som oftast ett väldigt enkelt jobb och det kopplas oftast till försäljning av de egna produkterna. Jag tycker inte det är något som man har mandat att känna stora pengar på när det görs som det görs idag.
Ta pjäxmek som exempel. Där krävs det kunskap och hantverk och det gör skillnad för kunden. DÄR ska butikerna göra pengarna och det är även där butikerna gör pengarna!

Jag tror vi alla tycker hyfsat lika, även om jag kanske famlar efter halmstrån... Men ni har inga problem med att butiker bara räcker över nymonterade skidor till kunder utan minsta dialog?
Jag skulle gärna vilja se lite röster från folk som jobbar i mindre butiker/butiker på skidorter och se hur det är där... Mindre brukar ju betyda personligare!
 
Senast ändrad:

bootfitta

Medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Carled sa:
bootfitta sa:
Vad exakt tycker du butikerna ska bygga sin lönsamhet på, om inte tjänster som du inte klarar av att utföra själv? Du har ju redan pissat dom i ansiktet med att komma in med skidor och bindningar köpta på annan plats. Var i sammanhanget tycker du att du förtjänar en kurs i bindningsinställning också?
Det är det som är grejen och det var därför jag skrev inlägget, för att jag kände att trol. hade kunnat göra detta själv eftersom jag bara fick det ytterst grundläggande. Jag ringde ju och frågade om monteringsmall och lämnade in i tron om monteringsmallsmontering (...), inte pappersmallsmontering.
Ang. att bindningarna är köpta på annan plats... Ja, när butiken själva inte säljer dem och de inte säljs på den svenska marknaden än, tycker inte riktigt jag pissar någon i ansiktet, lugn och fin nu.

Jag tycker att butik för de 200:- extra man betalar utöver 300:-, som jag tycker kan vara en skälig kostnad för montering, kan ge gemene man lite grundläggande info med tanke på att det rör sig om säkerhetsutrustning och att man skiter i de rådande föreskrifterna från leverantörerna (enbart service och inställningar av auktoriserade osv).

Montering är allt som oftast ett väldigt enkelt jobb och det kopplas oftast till försäljning av de egna produkterna. Jag tycker inte det är något som man har mandat att känna stora pengar på när det görs som det görs idag.
Ta pjäxmek som exempel. Där krävs det kunskap och hantverk och det gör skillnad för kunden. DÄR ska butikerna göra pengarna och det är även där butikerna gör pengarna!

Jag tror vi alla tycker hyfsat lika, även om jag kanske famlar efter halmstrån... Men ni har inga problem med att butiker bara räcker över nymonterade skidor till kunder utan minsta dialog?
Jag skulle gärna vilja se lite röster från folk som jobbar i mindre butiker/butiker på skidorter och se hur det är där... Mindre brukar ju betyda personligare!
Du säger ju själv att du ändå inte ska åka skidor i det snaraste, varför inte vänta? Eller be om montering där du beställer ifrån?

Du säger att det är enkelt att montera bindningar, men ändå så händer fel (nästan 100% av gångerna, om man ska tro vissa skribenter på forat). Jag tycker det låter som att det är ganska komplicerat att få det korrekt, om man dessutom ska fram med skjutmåttet och märka upp, samt borra helt rakt, ja, då tar det nog snarare 30-45 minuter att färdigmontera ett par skidor och bindningar.

Du jämför med pjäxmek, som kräver kunskap och hantverk... Hur exakt skiljer sig bindningsmontering? Bara att ha koll på exakt vilka bindningsmallar som ger pålitliga resultat kan vara nog så mycket, och i sanningen är det nog något som de flesta lär sig efter att de monterat en bindning snett. Nä du, halmstrån låter helt rätt. Hur vet man ens om personen som räcker över och tar betalt för skidan har gjort monteringen? Personen kanske bara säljer jackor?
 

Mountain_Man

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?

@Carled
Antar att du inte hunnit testa skidorna på snö ännu, men om du då upptäcker att bindningen inte fungerar som avsett på grund av att det är "felmonterad", ja då har vi ett problem. Annars? Näe!

Du visste vad det skulle kosta när du lämnade in skidorna och valde att betala 500 kr för monteringen, då är det inte butiken som betett sig oetiskt utan snarare du som först gått med på affären och sedan ojar dig på Freeride.

Det enda jag undrar över är hur du gillar bindningarna och varför du valde dem framför alla andra varianter av Techpins som finns idag ...

/MM
 

Carled

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?

@bootfitta och
@Mountain_Man, som tidigare anställd av Salomon är de köpta direkt därifrån. Det är därför jag i vanliga fall står för alla mina egna monteringar, men inte kunde göra det nu. Och det var därför jag valde just dessa MM, man vill ju hålla sig inom koncernen och jag tyckte riktningen de tar med MTN var spännande!

Jag tyckte jag var ganska tydlig med att jag är helt okej med att betala 500:- för en arbete som def. är one of a kind, de har ju aldrig jobbat med bindningen förut. Men det jag ställer mig funderande till är ALLA ANDRA. De som inte är insatta, inte har någon speciallösning på någon ungersk kolfiberskida med duckstance. De som inte har grundläggande förståelse för bindungar och genuint intresse, men som vill att grejerna ska fungera och vara säkra.

bootfitta sa:
Du säger ju själv att du ändå inte ska åka skidor i det snaraste, varför inte vänta? Eller be om montering där du beställer ifrån?
Då jag ringde och frågade om de kunde lösa det, ville jag få det gjort vid en tidpunkt innan högsäsong då de slipper stressa och alla parter har tid. När de behövde vänta på mallen sa jag uttryckligen att det verkligen inte var stress... För beställningsställe, se ovan.

bootfitta sa:
Du säger att det är enkelt att montera bindningar, men ändå så händer fel (nästan 100% av gångerna, om man ska tro vissa skribenter på forat). Jag tycker det låter som att det är ganska komplicerat att få det korrekt, om man dessutom ska fram med skjutmåttet och märka upp, samt borra helt rakt, ja, då tar det nog snarare 30-45 minuter att färdigmontera ett par skidor och bindningar.
Det är enkelt, det är därför många snabbar upp hastigheten och inte dubbelkollar monteringsmall, rek.-linjer i grafik osv...

bootfitta sa:
Du jämför med pjäxmek, som kräver kunskap och hantverk... Hur exakt skiljer sig bindningsmontering?
Med pjäxor är varje par fötter individuella och kräver mer eller mindre analys. Bindningar och skidor, massproducerat. Ganska enkelt...
bootfitta sa:
Hur vet man ens om personen som räcker över och tar betalt för skidan har gjort monteringen? Personen kanske bara säljer jackor?
För att jag är nere i verkstan och hämtar grejerna, och sedan går upp till kassan och betalar för mig?

------
Det är väldigt mycket fokus på min upplevelse vilket inte var min mening. Ta ett steg tillbaka och tänk på alla andra som inte har 3500 inlägg på Freeride och som inte är eller har varit en del av branschen. Tänk lite på deras säkerhet och ev. skyldigheter som en butik har... Det är det jag försöker belysa!
 
Senast ändrad:

bootfitta

Medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?

@carled Varför måste du dela upp min post i typ hundra delar? Ser man ju ut som en idiot om man citerar hela posten... Bleh

Tycker fortfarande inte ditt resonemang håller, visst kan man slarva ihop en montering, men även om man är noggran och ser till att mallen sitter korrekt, och sedan borrar rakt uppifrån så kan det fortfarande bli snett.

Rätta tillvägagångssättet är ju att först mäta upp den korrekta mittpunkten, för att kontrollera att den förmarkerade pluppen sitter på rätt ställe, gör den inte det så får man ju själv räkna ut var den ska vara, sedan ta reda på vad den rekommenderade monteringspunkten är för den specifika modellen. Sedan är det på med mall, ställ in efter pjäxan. Märk ut på skidan med syl eller penna exakt i mitten på skruvhålet, ta bort mallen, fram med skjutmåttet och kolla så att markeringarna stämmer. Sen är det ju fram med borret, limmet och själva bindningen.

Du ger den sedan till kund, som efter en vecka i fjällen konstaterar att "det ser snett ut" - För att du tog dig tid att montera korrekt och inte efter grafiken... Kund går sedan på freeride och skriver ner butiken för att de monterat hans bindningar snett.

Hade jag fått välja så får alla montera hemma, har träffat nog med folk som antingen 1. Tror deras skidåkning påverkas av att bindningshålen inte är perfekt symmetriska eller 2. Fular sig med bindningarna för att få butiken att köpa deras gamla skidor för något slags ockerpris (Har en bra historia om det här, 100% säker att han blivit inspirerad av det här forumet).

Vad det gäller hantverket pjäxmek vs. bindningsmontering - Fötter är också massproducerade, till slut har man sett alla versioner. Jag undviker i största möjliga mån att montera skidor, mestadels för att det är så sjukt tråkigt, samt att risken för glasfiber-klåda är på tok för hög. Brukar montera mina egna dock.

http://www.tetongravity.com/forums/...PSA-Mount-your-own-fucking-skis?highlight=PSA
 

Carled

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?

@bootfitta Det är därför jag undervikar att nämna butiken och är tydlig med att det inte är något fel på det utförda jobbet...

Nu har jag bara använt Salomons mallar (någon enstaka gång någon Look) och bara genom det klassiska "check twice, drill once" undvikit fel och hållit det inom 1-1,5mm felställning vilket får anses acceptabelt och inte inverkar på åkningen. Sånt kan ju nästan korrigeras genom att lätta lite på skruvarna och rucka på bindningen...

Jag kan hålla med om att montering är tråkigt i längre, och lite slitsamt om man ska handdra det sista på skruvarna alt. har olika delar som ska passas ihop, men grunderna är ju så sjukt enkla. Hålla koll vad som är fram och bak, ha lite känsla för om ev. linjer kan vara off och ev. behöva köra måttband, på med mallen och sen dubbelkolla innan borren går ner.
Jag har skruvat av en hel del monteringsjobb där det borrats med 3,5mm istf. 4,1 när det varit schyssta träkärnor. Det är nog en grej som jag tror butiker som gör mycket monteringar och kör 3,5mm på stora majoriteten av skidor (allt utan metall) slarvar med bara för att spara tid, men som kund inte vet om...
 

bootfitta

Medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
De enda mallar som är konsekvent är till längdskidor, alla andra går inte att lita på. Vissa är sämre än andra(nämnde Look tidigare, en mall för alla varianter av bindningar, samt superkexig konstruktion med mycket glapp).

I vilket fall, jag tycker 500kr är en helt rimlig summa för enbart montering samt inställning av bindningarna. Vill man ha en genomgång av hur man justerar bindningen så får man väl fråga, tror ingen kommer neka det iaf, annars så antar man väl att folk läser det som står i broschyren som ligger i lådan eller sitter kvar på bindningen. Ser inte att hur det skulle ligga i butikens ansvar att kunden vet hur man justerar om bindningarna till hens polares pjäxor, de ska ju ändå bara ställas in av proffs.

Även det här med bindningsinställningarna är ju något som folk ljuger om, titt som tätt, när de slagit sig. 999/1000 så har personen som använt bindningen justerat om den själv eller helt enkelt inte använt den på korrekt vis.
 

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
500 kr får nog anses vara en rimlig summa, såvida man inte slarvar sig igenom monteringen. Men visst, det går att montera 1 par skidor på en timma också, men resultatet kan bli därefter...

1 mm felmarginal, ja, det får man räkna med att tolerera. Även om mallen sitter rätt och hålen borras rätt, så KAN bindningen hamna lite snett beroende på hur skruvarna dras åt. Men upp med en hand, den som verkligen märker detta!
 
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Carled sa:
Jag har skruvat av en hel del monteringsjobb där det borrats med 3,5mm istf. 4,1 när det varit schyssta träkärnor. Det är nog en grej som jag tror butiker som gör mycket monteringar och kör 3,5mm på stora majoriteten av skidor (allt utan metall) slarvar med bara för att spara tid, men som kund inte vet om...
Ska inte alla träskidor borras med 3,5mm om inte annat anges, hänger inte riktigt med ovan? Det brukar stå på skidorna vilken borr man ska använda, annars använder jag 3,5 på trä, 4,1 på metall. Gör jag fel?

Jag borrar nästan uteslutande hemma, har dock bara använt ganska standardbindningar som det finns mallar till. Och då har jag bara mig själv att skylla på om det går fel ;-).
 
Senast ändrad:

224moh

Medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
1 mm är väll inget att diskutera, lär vara stora toleranser på borrmaskin/skruvdragare och borrmallen. Även bindningen lär ha avvikelser.

"skidborrar" är bara BS enligt mig :cool:
 
Senast ändrad:

Carled

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Freeridefredde sa:
Carled sa:
Jag har skruvat av en hel del monteringsjobb där det borrats med 3,5mm istf. 4,1 när det varit schyssta träkärnor. Det är nog en grej som jag tror butiker som gör mycket monteringar och kör 3,5mm på stora majoriteten av skidor (allt utan metall) slarvar med bara för att spara tid, men som kund inte vet om...
Ska inte alla träskidor borras med 3,5mm om inte annat anges, hänger inte riktigt med ovan? Det brukar stå på skidorna vilken borr man ska använda, annars använder jag 3,5 på trä, 4,1 på metall. Gör jag fel?

Jag borrar nästan uteslutande hemma, har dock bara använt ganska standardbindningar som det finns mallar till. Och då har jag bara mig själv att skylla på om det går fel ;-).
Med lite mindre vassa kärnor och skum rekommenderas 3,5mm för att skruven ska trycka sig ner och verkligen sätta sig. Med metallager har man riktigt inte den möjligheten, därav 4,1mm. Nu har jag ju borrat en del Salomonskidor i mina dagar och sen de började göra skidor med bra kärnor (efter Foil/Pocket Rocket-eran, tänk Czar och framåt) har fabriksrekommendationen alltid varit 4,1mm för att det inte skall tryckas material utan skruven skall gå rent.

Personlig teori: en del butiker borrar 3,5mm i allt utan metall och de gör det för att mallarna kan vara lite sliriga, borrmaskinen lite sisådär och de borrar ganska hastigt vilket kanske leder till att själva hållet blir lite större än 3,5mm, kanske 3,8-3,9mm. Ganska nära 4,1mm med andra ord. Jag som däremot haft en trådlös skruvdragare och inte en riktig borrmaskin med sladd har ju inte kunnat borra lika fort och därför blir 4,1mm's hålen väldigt fina och det bettar bra när man skruvar i.
 

OHellsing

Medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Revolutionrock sa:
1 mm är väll inget att diskutera, lär vara stora toleranser på borrmaskin/skruvdragare och borrmallen. Även bindningen lär ha avvikelser.

"skidborrar" är bara BS enligt mig :cool:
"Skidborrar" är knappast bara BS, det är ju hur bra som helst att ha ett stopp på borren så att man alltid borrar lagom djupt.

@Carled Jag borrade allt med skumkärnor med 3,5mm och allt med träkärnor med 4,1mm.
Men i ärlighetens namn så var det rätt få skidor med ordentliga träkärnor som passerade min monteringsbänk. Tyvärr
 

MnO

Aktiv medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Carled sa:
snej sa:
Det här vill jag vara med och diskutera, återkommer från dator ist för mobilen.
Gissar att MnO kommer med dagsfärsk statistik från hans butiks- vs. egenmontering vad gäller felmonteringar. :cool:
Det har jag dessvärre ingen. Det var nog minst 5 år sedan jag lät en butik montera något. Men statistiken dessförinnan var relativt lätt att tolka. Jag har fortfarande aldrig varit med om att det har blivit rätt, men å andra sidan har jag ju inte gett någon chansen heller på ett bra tag. Det var som allra värst under de åren när bredlagg var en ny företeelse och inga mallar passade. Det var en tid av kreativitet hos verkstäderna :)

Jag kan mycket väl förstå att det tas rejält betalt för monteringar. Risken för att göra fel är relativt stor, och jag tror att de åkare som lämnar in för montering kan delas upp i två grupper i huvudsak. Antingen är det de som har köpt begagnat eller också är det åkare som köper dyra och avancerade skidor nätvägen utomlands. Speciellt de sistnämnda är förmodligen ett gissel eftersom det är kräsna åkare som dessutom är kostsamma att ersätta om dyra skidor skadas.

Jag kan nog tycka att en montering kan delas upp i två delar. Dels arbetskostnaden och dels kostnaden för risken att göra fel. Arbetet tar minst 15 minuter inkl kundsamtal, uppstart och avrundning om ett enda par skidor ska monteras. Förmodligen mer när en Freeride-medlem börjar diskutera monteringspunkter och SportConrad. En fjärdedels timme kostar väl runt 250kr när vi pratar hantverkare. Sen tillkommer kostnaden för ansvarsrisken, vilket borde vägas mot skidans inköpspris eller dagsvärde om det är begagnade grejor. Risken för att ersätta skidan är förmodligen mångdubbelt större än att åka på ett skadestånd senare pga personskada vid användande, men båda ingår i ansvarsåtagandet. Hur ofta kan det bli fel? 1 av 20 kanske? Tar man betalt för risk görs det alltid med en viss marginal, så 1/10 kan vi nog räkna med. Sen avdrag för butikens snittpåslag runt 70% (eller nåt sånt? =0,59 i faktor) om vi relaterar till butikspriset. För en skida som kostar 7000kr skulle då monteringen kosta 250kr + (7000*0,59*0,10) = 663kr. Ett par begagnade skidor värderade till 2000kr hade kostat 368kr att montera.

Alltså är en femhundring i snitt inte dyrt. Jag kan hålla med om att det låter dyrt vid första anblicken, men om man funderar på vad som egentligen ingår i åtagandet så måste butiken ta betalt i den nivån om det ska vara nån idé att utföra tjänsten.

Jag tycker att den fysiska monteringen är det man kan förvänta sig. En genomgång av bindningens funktion osv är något som i så fall görs utöver förväntad servicenivå.
 
Senast ändrad:

224moh

Medlem
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
OHellsing sa:
Revolutionrock sa:
1 mm är väll inget att diskutera, lär vara stora toleranser på borrmaskin/skruvdragare och borrmallen. Även bindningen lär ha avvikelser.

"skidborrar" är bara BS enligt mig :cool:
"Skidborrar" är knappast bara BS, det är ju hur bra som helst att ha ett stopp på borren så att man alltid borrar lagom djupt.

@Carled Jag borrade allt med skumkärnor med 3,5mm och allt med träkärnor med 4,1mm.
Men i ärlighetens namn så var det rätt få skidor med ordentliga träkärnor som passerade min monteringsbänk. Tyvärr
Borrstopp är ju bara att köpa.
 

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Vad kan man förvänta sig av en butiksmontering?
Revolutionrock sa:
OHellsing sa:
Revolutionrock sa:
1 mm är väll inget att diskutera, lär vara stora toleranser på borrmaskin/skruvdragare och borrmallen. Även bindningen lär ha avvikelser.

"skidborrar" är bara BS enligt mig :cool:
"Skidborrar" är knappast bara BS, det är ju hur bra som helst att ha ett stopp på borren så att man alltid borrar lagom djupt.

@Carled Jag borrade allt med skumkärnor med 3,5mm och allt med träkärnor med 4,1mm.
Men i ärlighetens namn så var det rätt få skidor med ordentliga träkärnor som passerade min monteringsbänk. Tyvärr
Borrstopp är ju bara att köpa.
Eller tejpa, om en vill vara cool på riktigt. Det där med djupet är inte supernoggrannt ändå.
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp