Vad kommer efter mina kära K2 Hardside?

mikaelbubenko

Ny medlem
Hej, jag behöver lite råd från forumet om mitt nästa par skidor.

Har idag K2 Hardside 181 cm med Dynafit ST bindning. Är mer än nöjd med dem. Det enda är att jag tycker att de i vissa brantare partier kan vara lite för svåra att få runt, ett par 177 cm, skulle kanske varit perfekt. Tupplurar mycket och där funkar de perfekt och det händer att man hamnar i pisten och det funkar det med. Är det is så stannar jag helst hemma.

Är supertacksam för relevanta tips.

Vad är du ute efter i de nya skidorna? Dvs förutom att de ska vara lite mer lätthanterliga än dina hardside 181 i brant terräng? Ska de t.ex vara lättare? Har du åkt några andra skidor som du gillat? Hur viktig variabel är pris? Vad ska du montera för bindning?

mikaelbubenko

Ny medlem
Ja lite mer lättsvängda, men behöver inte vara lättare. Viktigt att de är stabila i lite extrema situationer. Traversering på is, tex. Jag fortsätter nog med Dynsfit Radical, eller liknande bindningar.
Provade Dynastar Mytic förra året tyckte de var alldeles för mjuka. Provade även Dynastar Cham som passade mig bättre. Idag var jag nere på Alpint i Stockholm och kommit ner till två tänkbara kandidater Dynastar Beast 98 och Salomon QST 99

PerLidefelt

Ny medlem
Kolla på Elan Ripstick. Fantastiska skidor. Har själv ett par pensionerade Hardside. Läs betygen här på FR. Mina är 106 med King Pin, går som på räls i pisten och är lika roliga utanför. Finns även i 96.

Tottek

Aktiv medlem
Black crows solis och Völkl mantra v-werks är några att kika lite extra på :)
Sen tror jag dynafit rotation är att föredra framför radical?

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
@mikaelbubenko

Okej, nu behöver jag en paus från verkligheten, så här kommer en detaljjämförelse mellan hur jag upplever hardside vs 95 explore. As a reference körde jag hardsides från 2011 i 181 med vertical 12 och 95 explore från 2016 i 184 med speed radical. Dock är hardside klassisk k2-längd, så de är faktiskt nååågot lite längre än 94 explore vill jag minnas. Hur som helst.

Salomonskidan är definitivt mer livfull och poppigare i sin feedback. I pist blir den därför generellt roligare och den ger väldigt mycket tillbaka när den åks på rena skär ift hardside. Den kortare radien hjälper till där och den _lilla_ kicktailen.

Hardsiden var mycket stummare och dödare i känslan, det gör också att den kändes betydligt stabilare för att "bomba på ordentligt" med. För att dra elvor genom uppkört skulle jag helt klart föredra hardsiden, men det är nog också ungefär det enda tillfället jag skulle föredra den. Hardsiden har mer aktiv kant (pga k2s rockerprofil och den dödsplatta tailen) vilket också gör att den är fruktansvärt inlåst i skären när de sitter. Jag föredrar den lite mer "lösa" känslan i salomonskidan.

I djupt före är de snarlika, salomonskidan flyter lite bättre med den modernare shapen och är lite livligare med lite lägre vikt och mer pop i konstruktionen. Jag var orolig för att explore 95 skulle hugga med tanke på den ganska korta radien, men upplevde aldrig nånting sånt, de har förmodligen fått till tapern riktigt bra tippar jag (pun intended).

I brant är salomonskidan avsevärt lättare att få runt trots samma längd. Shapen hjälper till lite, men ffa vikten underlättar något djävulskt när det ska hoppas runt. Går du ett snäpp kortare i längd får du en väldigt nätt skida, men salomonskidan har också i grunden en "kortare känsla" pga shapen. Vid traversering är de likvärdiga tycker jag, men det är många gånger viktigare med välunderhållna kanter i det läget än exakt vilken ~100mm-skida du har under foten.

Styvheten upplevde jag som snarlik, något mjukare i salomonen kanske, men inte mycket. Dock är ju salomon-skidan lättare, så den kommer inte vara lika spårsäker i uppkörd och slagig snö.

Hoppas det ger dig något matnyttigt! För min åkning tyckte jag iaf bytet till salomon var klockrent. Nu för tiden bor jag dock i nordnorge med 100% topptursfokus och kör mestadels på ännu lättare skidor, men då offras ganska mycket på stabiliteten i uppkörd snö. När jag åker med familjen är dock väldigt ofta explore 95 som följer med!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp