Vad kostar ölen i Åre?

ZETRGRN

Ny medlem
Eftersom denna forumdel är till för "Allt om Åre" så måste jag ju fråga vad Stor Stark indexet ligger på.

Så, vad kostar egentligen en bärs på krogen i Åre? :cool:

ZETRGRN

Ny medlem
Haha, nej det var priset på ölen jag ville veta. :p

Magngan: Ofan.. är det så jävla dyrt :p Tyvärr så är ju resan reda bokad.

johan

Administrator
2010 tog STS Alpresor fram ett Öl-Index hur aktuell den är idag låter jag dock vara osagt.
http://www.alpresor.se/pdf/STS Alpresor 101020.pdf

"Vintersäsongen närmar sig med stormsteg, och om bara några veckor öppnar
de första backarna i Alperna för allmänheten. Tidig bokning innebär rabatterade
priser hos flera av arrangörerna och därmed är nu trycket extra stort på de mest
åtråvärda orterna. Till den viktigaste delen av resan, bortsett från själva skid-
åkningen, hör ofta afterskiupplevelsen – och därför presenterar STS Alpresor
nu årets alpina öl-index. Listan omfattar de mest klassiska afterskibarerna i de
mest populära orterna i Sverige, Norge, Österrike, Schweiz och Frankrike."

Land / Ort Bar SEK / 0,5l* Öl-index
1. Österrike, Bad Gastein Silver Bullet Bar 43:- 1,0
2. Schweiz, Verbier Pub Mont Fort 47:- 1,09
3. Frankrike, Chamonix Chambre Neuf 56:- 1,30
4. Sverige, Åre Diplomat 65:- 1,51
5. Sverige, Sälen Högfjällshotellet 69:- 1,61
6. Norge, Hemsedal Stavkroa 93:- 2,16

* Storleken på "en stor stark" varierar. På barerna i Sverige och Norge serveras
0,4 l och på Chambre Neuf i Frankrike gäller 0,42 l. Priserna avser dock vad
man får betala för mängden 0,5 l.

tompelompe

Ny medlem
johan sa:
2010 tog STS Alpresor fram ett Öl-Index hur aktuell den är idag låter jag dock vara osagt.
http://www.alpresor.se/pdf/STS Alpresor 101020.pdf

"Vintersäsongen närmar sig med stormsteg, och om bara några veckor öppnar
de första backarna i Alperna för allmänheten. Tidig bokning innebär rabatterade
priser hos flera av arrangörerna och därmed är nu trycket extra stort på de mest
åtråvärda orterna. Till den viktigaste delen av resan, bortsett från själva skid-
åkningen, hör ofta afterskiupplevelsen – och därför presenterar STS Alpresor
nu årets alpina öl-index. Listan omfattar de mest klassiska afterskibarerna i de
mest populära orterna i Sverige, Norge, Österrike, Schweiz och Frankrike."

Land / Ort Bar SEK / 0,5l* Öl-index
1. Österrike, Bad Gastein Silver Bullet Bar 43:- 1,0
2. Schweiz, Verbier Pub Mont Fort 47:- 1,09
3. Frankrike, Chamonix Chambre Neuf 56:- 1,30
4. Sverige, Åre Diplomat 65:- 1,51
5. Sverige, Sälen Högfjällshotellet 69:- 1,61
6. Norge, Hemsedal Stavkroa 93:- 2,16

* Storleken på "en stor stark" varierar. På barerna i Sverige och Norge serveras
0,4 l och på Chambre Neuf i Frankrike gäller 0,42 l. Priserna avser dock vad
man får betala för mängden 0,5 l.
Här bör även alkoholnivån läggas till i ekvationen, betänk att begreppet "stor stark" inte är så vida känt utanför svea rikes gränser, många gånger serveras det mellanöl på orterna i alperna.

Magngan

Medlem
Betalade 56,- för 25 cl Norrland på Timmerstugan för ett par veckor sedan.... Värd vartenda öre just då!

du verkar vara över 20 och kommer därmed in på wersens. där kostar biran 39 för studenter eller något. vet inte om det är så fortfarande, samt om det gäller alla veckans dagar.

Glisseur

Aktiv medlem
Ölen i Åre är alldeles för dyr, alldeles för dålig och serveras med alldeles för bedrövlig musik i högtalarna.

la_grave

Ny medlem
Glisseur sa:
Ölen i Åre är alldeles för dyr, alldeles för dålig och serveras med alldeles för bedrövlig musik i högtalarna.
"+1".

Gäller inte det samtliga skidorter?

Här kostar den €5. Har man tur är musiken på låg volym.

ZETRGRN

Ny medlem
Aja, bara de har Newcastle så får väl ölen kosta vad den kosta vill. :)

znitch sa:
du verkar vara över 20 och kommer därmed in på wersens. där kostar biran 39 för studenter eller något. vet inte om det är så fortfarande, samt om det gäller alla veckans dagar.
Nej jag är 13... :(

ZETRGRN

Ny medlem
Kappakomplett: Absolut, så egentligen spelar det ingen roll om den kostar 5kr eller 150kr.. Man kommer ändå köpa lika många.. div. så många bartendern eller vakterna tillåter. Om inte plånboken sätter stopp först då, men det är ju tur man har kreditkort. ;-)

Så var ska man ut i Åre då?

ZETRGRN

Ny medlem
Finns det nått sjysst mitt i backen hak som man kan springa in och ta en Jäger på när man är uppe på berget och åker?

Tancoll

Medlem
ZETRGRN sa:
Finns det nått sjysst mitt i backen hak som man kan springa in och ta en Jäger på när man är uppe på berget och åker?
Ovärt att dricka alkohol när man åker.
Skaderisken blir för hög och du tar bara massa dumma beslut.

Kör du även bil alkoholpåverkad?

ZETRGRN

Ny medlem
Njaa.. man blir ju modigare ;)

Bil? Jag skrev ju att jag var 13.. Hur många 13 åringar har körkort?

linder

Ny medlem
ZETRGRN sa:
Njaa.. man blir ju modigare ;)

Bil? Jag skrev ju att jag var 13.. Hur många 13 åringar har körkort?
Och om du nu är 13 år så kanske du inte behöver fråga om vad ölen kostar på krogen eftersom du ändå inte kommer in.

nordan101a

Ny medlem
Mest öl och känsla för pengarna tycker jag nog Stormköket på toppen bjuder på.
Men då måste ni handla liftkort ochså... :)

leffemangan

Ny medlem
Vill man bara sitta o slappa kostar en Nils Oscar Kalasöl 0,4l fat 59kr på Parkvillan. Bästa utbudet finns på Ölbaren bredvid Broken (ok, samma företag). De är dock skitdyra. En Oppigårds Single Hop Ale-flaska kostar 75kr. Löjligt dyrt..

Dock är dessa två alternativ inte direkt partyhak...

Senast ändrad:

ZETRGRN

Ny medlem
Senast ändrad:

fournineone

Ny medlem
Är det spännande ölutbud man är ute efter, utan att bli av med hela plånboken på en öl, så vill jag slå ett slag för oss på Parkvillan.
Vågar nog påstå att de flesta inte har en aning om vad hälften av ölen i kylen är åtminstone..
Vi tar hem vad vi själva gillar och sånt vi kan stå för, utan att priset ska bli helt sjukt.
I dagsläget ligger vi på ca. 25 sorter, rätta mig om jag har fel men det är nog bara Ölbaren och Halta Renen som har fler..
Väl mött!

Tancoll

Medlem
fournineone sa:
Är det spännande ölutbud man är ute efter, utan att bli av med hela plånboken på en öl, så vill jag slå ett slag för oss på Parkvillan.
Vågar nog påstå att de flesta inte har en aning om vad hälften av ölen i kylen är åtminstone..
Vi tar hem vad vi själva gillar och sånt vi kan stå för, utan att priset ska bli helt sjukt.
I dagsläget ligger vi på ca. 25 sorter, rätta mig om jag har fel men det är nog bara Ölbaren och Halta Renen som har fler..
Väl mött!
Trevligt, har ni några belgiska ölsorter som inte tillhör det vanliga systemutbudet?
Dom har man ju tröttnat på vid detta laget.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp