Vad säger Norwegian om dubbelfodral?

Eric_W

Aktiv medlem
Ska flyga oslo - geneve med Norwegian.
Hur pass hårda är dom med dubbelfodral och något kilo övervikt uppe i Oslo?

(Har bokat ett skidbagage, dvs enligt norwegian: ett par skidor, pjux och stavar..)

Erfarenheter?

jhei

Ny medlem
Hjälper inte så mkt men när jag flög Geneve - Oslo så hade jag 25kg i skidfodralet, dock bara en uppsättning utrustning. Men efter lite gagg så vare lunch!

victorvictor

Ny medlem
Någon som har erfarenhet av att flyga med Norwegian från landvetter till geneve med dubbelfodral? Jag har bokat 2 st skidbagage, så jag får ha med mig 2x15 kg, men enligt tanten i telefonen måste skidorna ligga i skilda bagage. Har aldrig åkt med norwegian innan så har inte koll på hur noga dom är. Nån som har någon erfarenhet?

ABadHabit

Medlem
Med stor sannolikhet kan det bli "knas" med dubbelfodral. Polaren hade bokat och betalt för 2st skidfrakt men dök upp med ett dubbelfodral med 2 par skidor och stavar i. Inga argument hjälpte utan det slutade med att de fick slå in det ena paret i plast och tape. Inte så kul att släpa runt på det paketet kan jag lova.

Vikten är det alltid dumt att chansa med, men det måste vara svårt att komma upp i 25kg med enbart skidor och stavar.

Men jag har för mig att vissa bolag är tydliga med att skidfodralet inte heller får innehålla något mer än just skidor och stavar. Så varför chansa? Kolla istället vad de tar betalt för övervikt på den vanliga väskan..

Ryanair tar iaf €10/kg för övervikt, en gång vägde min väska 10 kg för mycket (hade bilat ner och skulle flyga hem så jag hade sjukt mycket prylar då resan varade några veckor). Som tur var fick jag då trycka in en mängd kläder i skidfodralet och fick även ta med mig 2st handbagage ombord. Men det hänger ju helt och hållet på personalen och hur smidigt och artigt du beter dig som kund.. :)

Tompan14

Ny medlem
Vad är frågan? Om du får checka in ett dubbelfodral innehållandes ett par skidor, ett par stavar och ett par pjäxor, d.v.s. det du har betalat för fast i ett dubbelfodral istället för ett enkelfodral? Eller om du kommer undan med att packa ned flera par skidor i ett dubbelfodral när du faktiskt bara har betalat för ett par?

victorvictor

Ny medlem
ABadHabit sa:
Med stor sannolikhet kan det bli "knas" med dubbelfodral. Polaren hade bokat och betalt för 2st skidfrakt men dök upp med ett dubbelfodral med 2 par skidor och stavar i. Inga argument hjälpte utan det slutade med att de fick slå in det ena paret i plast och tape. Inte så kul att släpa runt på det paketet kan jag lova.
Jag kan ju iofs ha det ena paret i ett vanligt smalt skidfodral inuti dubbelfodralet och ta ut det om dom skulle bli griniga.

ABadHabit

Medlem
Det låter som en sund lösning Victor.

Ha en god jul och en fin resa nu. :)

chrillelille

Aktiv medlem
Tänkte flyga Norwegian till Munchen i mars. Nån som har koll på hur de ser på ett multifodral som incheckat bagage (alltså INTE som extra skidbagage)? Jag tänkte packa skidor, pjäxor och utrustning plus lite kläder i skidfodralet (kommer inte väga mer än 20kg) och sen ta lite extra kläder i handbagaget.

Borde väl vara lugnt? Från deras hemsida:
"Storleks- och viktgränser
Tänk på dina väskors storlek och vikt när du förbereder dig för resan.

Varje väska får inte väga mer än 32 kg eller mindre än 2 kg.
Den totala vikten för ditt incheckade bagage får inte överstiga 64 kg.
Måtten för varje väska får inte överstiga 250 x 79 x 112 cm (L x H x B), och omkretsen får vara max 300 cm."
http://beta.norwegian.com/se/reseinformation/bagage/incheckat-bagage/

Senast ändrad:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Om det går vore det ju jävligt smutt! Men jag är tveksam att de tillåter en att "lura" systemet då det står så här:
Skidor och snowboards
Max 20 kg

Styr du kosan mot ett förtrollande vinterlandskap? Dina väskor kan endast innehålla relevant skid- eller snowboardutrustning (det innebär att sportkläder måste packas i ditt vanliga incheckade bagage).

chrillelille

Aktiv medlem
Men det borde ju gälla om man checkar in separat skidutrustning? Så länge mitt bagage är under 20kg och inom volymen så tycker jag att det inte borde spela nån roll? Orkar inte släpa tre väskor...

Aja, ringde nu och de verkade jävligt svåra att ha att göra med!

Lufthansa flyger typ samma sträcka för samma peng, är de lättare?

bootfitta

Medlem
chrillelille sa:
Men det borde ju gälla om man checkar in separat skidutrustning? Så länge mitt bagage är under 20kg och inom volymen så tycker jag att det inte borde spela nån roll? Orkar inte släpa tre väskor...

Allting är lättare än Norweigan.

Always-Sunny

Aktiv medlem
chrillelille sa:

Jag håller helt med om din logik att är jag innanför gränserna ska väl ni skita i vad jag har i väskan. Men de är ju ute efter att klämma oss på extra avgifter

herrgard

Medlem
Argh, jag ska flyga med norwegian i december och har köpt till deras "skidbagage". Tänkte maila och fråga vad som gäller och sen skriva ut ett papper med svaren och ta med mig. De nämner i princip ingenting vad som gäller för skidfodralet eller hur det är med separat pjäxbag på sin hemsida Däremot är de tydliga med att de inte tar något ansvar för trasigt specialbagage...

Sist jag flög med Lufthansa hade jag knökfullt dubbelfodral med ett par skidor, stavar, pjäxor, skidkläder, vanliga kläder, skor, lakan, handukar osv. Inga problem. Dock var det långresa till Kanada så de kanske var extra snälla. De ser i alla fall skidbagage som ett vanligt bagage när du checkar in :)

chrillelille

Aktiv medlem
herrgard sa:
Argh, jag ska flyga med norwegian i december och har köpt till deras "skidbagage". Tänkte maila och fråga vad som gäller och sen skriva ut ett papper med svaren och ta med mig. De nämner i princip ingenting vad som gäller för skidfodralet eller hur det är med separat pjäxbag på sin hemsida Däremot är de tydliga med att de inte tar något ansvar för trasigt specialbagage...

Sist jag flög med Lufthansa hade jag knökfullt dubbelfodral med ett par skidor, stavar, pjäxor, skidkläder, vanliga kläder, skor, lakan, handukar osv. Inga problem. Dock var det långresa till Kanada så de kanske var extra snälla. De ser i alla fall skidbagage som ett vanligt bagage när du checkar in :)
Jag kanske ska satsa på Lufthansa. Egentligen är det inte att jag inte vill betala extra utan att jag vill slippa en massa olika bagage att släpa runt på.

chrillelille

Aktiv medlem
Nu har jag pratat med både lufthansa och norwegian och båda säger att man inte får ha kläder i skidbagen. Det som gör det jävligt märkligt är att man får ha gratis skidutrustning med sig med lufthansa, men då måste det vara bagage, skidfodral och pjäxbag. Det blir ju otroligt mycket jobbigare för dem att hantera än ett skidfodral på 20kg som innehåller allt!

MargaretaB

Ny medlem
chrillelille sa:
Nu har jag pratat med både lufthansa och norwegian och båda säger att man inte får ha kläder i skidbagen. Det som gör det jävligt märkligt är att man får ha gratis skidutrustning med sig med lufthansa, men då måste det vara bagage, skidfodral och pjäxbag. Det blir ju otroligt mycket jobbigare för dem att hantera än ett skidfodral på 20kg som innehåller allt!
Jag flög med Lufthansa till Auckland denna sommaren och hade ett skidfodral med hjul + en duffel som incheckat. Detta var utan extra kostnader, bara den totala vikten hamnade under 23 kg och man ringde Lufthansa och anmälde skidbagaget.

Jag hade en massa saker förutom skidorna i skidfodralet och det var inga problem vid incheckningen. Vi märkte när vi var i kontakt med Lufthansa att många sa helt olika saker, i slutändan gick vi på det som stod på hemsidan och hade det utskrivet med oss för att kunna hänvisa till det! Tror inte det står något där om att dubbelfodral inte är tillåtna, om det inte är ändrat sedan sommaren! :)

chrillelille

Aktiv medlem
MargaretaB sa:
chrillelille sa:
Jag flög med Lufthansa till Auckland denna sommaren och hade ett skidfodral med hjul + en duffel som incheckat. Detta var utan extra kostnader, bara den totala vikten hamnade under 23 kg och man ringde Lufthansa och anmälde skidbagaget.

Jag hade en massa saker förutom skidorna i skidfodralet och det var inga problem vid incheckningen. Vi märkte när vi var i kontakt med Lufthansa att många sa helt olika saker, i slutändan gick vi på det som stod på hemsidan och hade det utskrivet med oss för att kunna hänvisa till det! Tror inte det står något där om att dubbelfodral inte är tillåtna, om det inte är ändrat sedan sommaren! :)
De säger just att kläder inte får vara i skidfodralet.. det står på hemsidan att vanligt bagage inte får vara längre än 158cm. Kommer inte runt detta :)

Always-Sunny

Aktiv medlem
Kanske ska lämna tillbaka sitt fina nyinköpta douchebag, verkar ju inte vara några bolag som tillåter dem :(

herrgard

Medlem
Always-Sunny sa:
Kanske ska lämna tillbaka sitt fina nyinköpta douchebag, verkar ju inte vara några bolag som tillåter dem :(
Air Canada <3

Godis ur deras regler:
* You can carry your skis/snowboards and boots at no extra charge provided you are travelling:
Between Canada and Europe, the Middle East or Africa
* One or more sets of skis (snow or water) carried together in the same container count as one piece of checked baggage.
* No oversize charge applies to skis. However, any overweight charges will apply

bootfitta

Medlem
Reser man med SAS (alltså inte Lufthansa Codeshare), så är det inga problem att ta med en douchebag med skidor+kläder+diverse så länge den totala vikten är 23kg eller mindre.

Vill man dock att den ska behandlas som "skidutrustning" så är det fodral med skidor och stavar, samt en separat väska med pjäxor och hjälm. Alltså 2 väskor räknas som 1 piece.

chrillelille

Aktiv medlem
bootfitta sa:
Reser man med SAS (alltså inte Lufthansa Codeshare), så är det inga problem att ta med en douchebag med skidor+kläder+diverse så länge den totala vikten är 23kg eller mindre.

Vill man dock att den ska behandlas som "skidutrustning" så är det fodral med skidor och stavar, samt en separat väska med pjäxor och hjälm. Alltså 2 väskor räknas som 1 piece.
Men det gäller bara SAS va?

bootfitta

Medlem
chrillelille sa:
bootfitta sa:

Men det gäller bara SAS va?
I princip alla bolag sköter baggage annorlunda. Sen får man inte glömma, om man ska till t.ex. Kanada, NZ, Japan osv, där man kanske reser en strecka med LH ner till Frankfurt, och sedan vidare mot whatever med något annat bolag, då är det bolaget som flyger den längsta sträckan vars baggageregler man måste följa.

I kort, ja det gäller bara SAS, men sas flyger till ganska många olika skidorter, så tänker att det är aktuellt att posta i tråden.

niillle

Medlem
Sas gjorde väl om sina regler för bagage relativt nyligen, de tog då bort kravet på max ett par skidor och stavar i fodralet. Och öppnade upp för annat också (så länge det är skidutrustning :)). Tror det finns någon tråd om ämnet

Always-Sunny

Aktiv medlem
chrillelille sa:
Tänkte flyga Norwegian till Munchen i mars. Nån som har koll på hur de ser på ett multifodral som incheckat bagage (alltså INTE som extra skidbagage)? Jag tänkte packa skidor, pjäxor och utrustning plus lite kläder i skidfodralet (kommer inte väga mer än 20kg) och sen ta lite extra kläder i handbagaget.

Måtten för varje väska får inte överstiga 250 x 79 x 112 cm (L x H x B), och omkretsen får vara max 300 cm."
Fick detta icke-svar på den frågan
"Hej igen,
Jag akn inte garantera att det inte blir nekad om det skulle vara en kontroll.
Detta har bland annat med fösäkring att göra.

Om du väljer att checka in detta som vanligt kolli så är det på eget ansvar.

Mvh/Kind regards,
Contact Center"

chrillelille

Aktiv medlem
Always-Sunny sa:
chrillelille sa:

Fick detta icke-svar på den frågan
"Hej igen,
Jag akn inte garantera att det inte blir nekad om det skulle vara en kontroll.
Detta har bland annat med fösäkring att göra.

Om du väljer att checka in detta som vanligt kolli så är det på eget ansvar.

Mvh/Kind regards,
Contact Center"
hahaha. de säger dock inte att det INTE kommer godtas :)

Ingmann

Ny medlem
Jobbar som lastare för Norwegian på Arlanda.
Dubbelfodral är skidåkarens bästa vän och lastarens värsta mardröm. Väldigt sällan incheckningen väger det som ska gå på specialbandet så ja, det går utan problem att "lura" systemet.

herrgard

Medlem
Fick svar från Norwegian angående skidpackning nu (japp kl 21 på en söndag). Hade bifogat en bild på ett Dakine fall line double 190.

Väskor/lådor måste innehålla relevant sport utrustning. Hur mycket du kan ta i beror på vad det väger, du kan packa upp till 20 kilo. Du kan bara ha en väska så pjäxorna skall få plats i denna väska.

Ditt fodral ser bra ut.

Always-Sunny

Aktiv medlem
herrgard sa:
Fick svar från Norwegian angående skidpackning nu (japp kl 21 på en söndag). Hade bifogat en bild på ett Dakine fall line double 190.

Väskor/lådor måste innehålla relevant sport utrustning. Hur mycket du kan ta i beror på vad det väger, du kan packa upp till 20 kilo. Du kan bara ha en väska så pjäxorna skall få plats i denna väska.

Ditt fodral ser bra ut.
Det sura är ju just att endast "relevant sportutrustning" är tillåten, dvs skidor, stavar, pjäxor och hjälm. Då måste man ju iaf checka in 2 kolli, ett med kläder och ett med utrustning. Syftet/fördelen med stort fodral faller då för min del iaf.

chrillelille

Aktiv medlem
Always-Sunny sa:
herrgard sa:

Ditt fodral ser bra ut.
Det sura är ju just att endast "relevant sportutrustning" är tillåten, dvs skidor, stavar, pjäxor och hjälm. Då måste man ju iaf checka in 2 kolli, ett med kläder och ett med utrustning. Syftet/fördelen med stort fodral faller då för min del iaf.
Exakt - det jag var ute efter.

@ingmann varför är ett 20kg dubbelfodral med skidutrustning + kläder jobbigare för en lastare än en väska + pjäxbag + skidfodral? Eller är det just för att det ofta väger mer än tillåtna vikten?

Lenz

Aktiv medlem
Personligen åker jag alltid till alperna med Brysselairlines eller swissair, skid frakt ingår och det brukar aldrig vara några problem.

Senast ändrad:

herrgard

Medlem
Jag ska försöka hävda att spade, sond och ytterskal är sportutrustning. Underställ och sånt tar man ju i handbagaged ändå ;-)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Always-Sunny sa:
herrgard sa:

Ditt fodral ser bra ut.
För mig är skidkläder en del av min relevanta sportutrustning....

Always-Sunny

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
Always-Sunny sa:
herrgard sa:
För mig är skidkläder en del av min relevanta sportutrustning....
Problemet är att det inte är det för Norwegian
"Styr du kosan mot ett förtrollande vinterlandskap? Dina väskor kan endast innehålla relevant skid- eller snowboardutrustning (det innebär att sportkläder måste packas i ditt vanliga incheckade bagage)."

Ingmann

Ny medlem

@chrillelille
Sjukt otympliga, svåra att få in genom dom små lastdörrarna i planen och oftast skittunga.

Har sjukt svårt att tro att nån ska stoppa dig för att du lägger in annat än "skidutrustning" i ditt fodral. Folk lägger ju kläder och leksaker med sina barnvagnar.

kappakomplett

Aktiv medlem
Norwegians regler:

"Max 20 kg

Styr du kosan mot ett förtrollande vinterlandskap? Dina väskor kan endast innehålla relevant skid- eller snowboardutrustning (det innebär att sportkläder måste packas i ditt vanliga incheckade bagage)."

måste väl innebära att man kan ta med två par skidor om bara viktgränsen hålls?
Någon som har testat?

Ska man tolka det så att det är okej med ett skidfodral och en pjäxbag, om sammanlagda vikten understiger 20 kg???

Senast ändrad:

niillle

Medlem
När jag flög med norwegian senast (2014) så var det okej med separat pjäxbag.

Agnetahog

Ny medlem
Nu handlar inte detta om multibag, men eftersom annat har diskuterats här skriver jag vad Norwegian sa när jag precis pratade med dem; En skidbag+en pjäxväska räknas som EN utrusning.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp