Vad ska jag köpa för skidor?

MattiasBassini

Ny medlem
Hej, är det någon har på freeride som kan hjälpa mig?
Jag har lite problem med att välja skidor då jag vill ha en skida för allt. Jag vill ha en skida som både går att köra i djupsnön i offpisten samt i pisten. Altså en skida som har camber men ändå är relativt mjuk. En blandning mellan allmountain rocker och powder rocker. En skida över 100 mm och radie på under 20 m.
Hjälp sökes!

xQubeZ

Medlem
Kollat på Black Crows Freebird serie? Kanske finns något där som skulle locka. Jag är väldigt nöjd med mina Orb freebirds. Hört väldigt bra om Corvus Freebirden.

HermanFogelberg

Ny medlem
Icelantic Nomad 105 !!!! En riktigt härlig skida i alla snö förhållanden. Lekfull och livlig. Flyter och ger fin känsla
i lösnö fastän "bara" 105mm, följsam och kul i ojämna och utmanande förhållanden t.ex. bristande skare. Funkar även i pisten, framförallt då det e mjukt och uppåkt. Den funkar även om du vill ta några hopp i parken. Som grädde på moset är utseendet riktigt snyggt.
Radie 19m i 181cm längd. Finns i 191cm vilket e bra för längre åkare.

Viktor-C

Ny medlem
MattiasBassini sa:
Hej, är det någon har på freeride som kan hjälpa mig?
Jag har lite problem med att välja skidor då jag vill ha en skida för allt. Jag vill ha en skida som både går att köra i djupsnön i offpisten samt i pisten. Altså en skida som har camber men ändå är relativt mjuk. En blandning mellan allmountain rocker och powder rocker. En skida över 100 mm och radie på under 20 m.
Hjälp sökes!
Skulle rekomendera dig att köpa nya salomon qst 108. Kör själv på ett par qst 118 och är supernöjd med dem både i pisten och ännu mera nöjd med dem i offpisten. Väldigt sköna skidor.

MattiasBassini sa:
Tack för alla snabba svar men har ni någon uppfattning av Blizzard rustler 11?
Rustler 11 är en grym skida, tycker den funkar 90-95% av dagarna. Kör oftast lite smalare i Okt-Nov när det bara är glaciäråkning typ...
Är ju dock en bra bit över 100 mm, skulle inte kalla den mjuk och radien ligger ju strax över 20 m (iaf på mina 188cm).
Finns bra recensioner av den här på siten, så sök i Pryldatabasen. :)

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
ag har ägt Enforcer 100, Candide 3.0, scott scrapper och kör nu på Head kore 117.
Måste säga att Enforcer är en helt värdelös skida enligt mig och många av mina vänner som fått testa den.
Enforcer är kanske den bästa all mountain skidan i pisten och när det är isigt, men utanför i pudret, skogen & bigmountain, herregud vilken mardröm.
Nosen dyker som en betongklump, och ska man ligga på långsväng i pudret "hackar" dom nått otroligt, känns nästan som att åka på skare i pudret.
Sen är dom otroligt osmidiga i skogen eller bara när man behöver göra snabba svängar i smala rännor.
Detta är pga att det är så mycket tryck neråt i nosen för att den ska ha bra egenskaper när det är hårt, för lång/mycket camber i skidan. Nosens skärning sitter också för långt fram nästan vid skidans slut framtill vilket gör att den blir "Hooky" och skakar sig fram i svängen i pudret, att de känns som att åka på skare.

Kör nu på Head Kore 117 och fullkomligt älskar dom, de glider som en smörkniv i varmt smör i pudret, silkeslena svängar och den gör precis som man vill.
Dock är det inte den bästa skidan i pisten, de blir som tefat.

Vad jag tror genom alla mina år som skidåkare är att det går inte få en skida som är bäst i pist och samtidigt bäst i puder, det är antingen eller. Detta pga hur skidornas form ska se ut för att få fram dessa egenskaper.
För så är det bevisligen med Nordica Enforcer - Head Kore.
De 2 skidorna är så långt ifrån varandra man kan komma i samma kategori.
Bäst i pist (enforcer) eller bäst i puder (Kore)

Det jag funderar på är om kanske Black Crows Atris eller Anima är svaret på om man vill ha en som är allsidig, inte bäst på något men bra på allt?
Har inte testat atris/anima, men har ägt ett par BC Sevun 2 och de var grym i pisten samt mycket bättre än Enforcern i pudret.
Funderar på att köpa Animan och ersätta mina Kores med men man har läst blandade recensioner om den också. Vette tusan vad man ska tro längre.

iSooLi

Medlem
Måste säga att Enforcer är en helt värdelös skida enligt mig och många av mina vänner som fått testa den.
Enforcer är kanske den bästa all mountain skidan i pisten och när det är isigt, men utanför i pudret, skogen & bigmountain, herregud vilken mardröm.
Nosen dyker som en betongklump, och ska man ligga på långsväng i pudret "hackar" dom nått otroligt, känns nästan som att åka på skare i pudret.
Sen är dom otroligt osmidiga i skogen eller bara när man behöver göra snabba svängar i smala rännor.
Detta är pga att det är så mycket tryck neråt i nosen för att den ska ha bra egenskaper när det är hårt, för lång/mycket camber i skidan. Nosens skärning sitter också för långt fram nästan vid skidans slut framtill vilket gör att den blir "Hooky" och skakar sig fram i svängen i pudret, att de känns som att åka på skare.
Testade du att slöslipa kanterna framför bredaste stället i spetsarna? Din beskrivning liknar den effekt man kan få på "moderna" rejält tiprockade skidor. Helt bångstyriga med vassa kanter längst fram utom på hårt underlag då spetsarna inte har nån snökontakt.

Jag trivdes också väldigt bra på Sevun 2. Efter dem har jag bäst hittat hem på rejäla och dämpade byggen som t.ex. original Bodacious och Cochise. Enforcer 100 har jag bara kört i pist och delar din uppfattning om den där.

Men i fjol föll jag som en fura för Opinion Charger 193. För mig är det skidan som verkligen passar till allt och är intuitiv som inget annat jag kört, överallt. (dock slöslipade spetskanter) Har inte testat den tweakade efterföljaren Reload för jämförelse ännu men de står monterade och väntar på vintern. Hugg ett par om du kan. Förra säsongens var sista 108 med titanalsandwich, till denna ersätts de av Fusion 105, säkert en bra skida det oxå. Men säger bara 108 Chargers, underbara! Är 178/85, gillar att stå på.

Edit, bara ett par Reload 193 kvar hos Extrem nu, saldot var fem för tre veckor sedan...

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp