Vad ska jag välja, Head Monster iM85 eller Völkl G4?

Andee

Ny medlem
Knäckte mina Head Monster iM85 som jag trivdes mycket bra med. Tänkte köpa mig ett par nya men börjar nu tveka om jag inte ska köpa ett på Völkl G4 istället... Nu skulle jag bli hemskt glad för tips. Visst, jag gillade mina monster och då borde väl det vara det givna valet men det är ju alltid kul att pröva nytt.

Åker i princip överallt där man kan och inte kan åka. Åker mycket med andra ord. Är 189 cm lång, väger 88kg. Mina förra Monster iM85or var 186cm med Marker 1200 Free bindning.

För och nackdelar med de olika skidorna?

Tack på förhand!

Mvh
Andy

Ace_DG

Aktiv medlem
Hugget som stucket, faktiskt. Kör själv G41, dvs en äldre men till mått och egenskaper identisk med G4.
G4 är kanske subjektivt sett liiite racigare.
Ta dom som har bästa priset.
Om det nu hjälper nåt...

Andee

Ny medlem
Jo...

Priset äre ingen större skillnad på...

6900:- för i.M85 utan bindning
6995:- för G4 med Marker 1200 Free bindning

Känns som att G4an funkar lite bättre än i.M85an i pist men hur är G4an offpist/lössnö?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Jo...håller med ACE! Vid den här tiden på året är det ju knappast aktuellt att köpa skidor till fullpris, åtminstone inte denna säsongs modeller.

Jag valde själv mellan Atomic R:ex, Monster 85 och G4. Att det blev ett par Monster beror mest på att det var de skidorna som "min" skidbutik hade. Jag är fortfarande fascinerad av dessa skidor och upptäcker ständigt nya egenskaper hos såväl skidorna som hos mig. Utveckling tror jag det kallas!

Men, eftersom du när tanken att "byta" till G4, tycker jag du ska göra detta, med tanke på hur dessa skidor höjts till skyarna av erfarna brantkörare. Du lär knappast bli besviken!

Sen händer det ju mycket på utvecklingssidan avseende feta skidor och att ta en titt på nästa säsongs modeller är ju spännande.

That´s all kids! / MM

Andee

Ny medlem
Nej, jag vet att det är dåraktigt att köpa nya skidor nu, men försäkringsbolaget spelar in en del här också. Mina knäckta monster gick på hemförsäkring och jag får därför ersättning för skidan (6900:) varav självrisken går på 1000:-. Kan heller inte vänta eftersom jag då förlorar 30% av pengarna...aja...

Tackar för ditt tips. Det lutar faktiskt mot G4orna men det blir verkligen svårt att svika iM85orna...

Mvh
Andy

gubbfan

Medlem
Tjena
Om du är inne på Völkl. Då skall du prova Explosive.
Provåkte dom ett par dar i helgen och var mycket positivt överraskad. Trots sin tyngd känns dom mycket lätta på fötterna.
Jag väger 80 och åkte 180 cm, det räckte bra för mej. Men du bör nog ha ett snäpp längre, 190 cm. Men åklängden är ganska kort eftersom dom är litet twintippade.

HitMe

Medlem
Tänk efter ordentligt innan du väljer ett par Explosiv framför ett par G4or. Jag har kört båda modellerna V-Explosiv 190 och G4 178, 188 samt 198. Även 198 G4 är grymt lättkörda jämfört med Explosiverna.

Det är inte det att inte Explosiv är bra, personligen tycker jag att det är de mest fantastiska skidor jag åkt på alla kategorier (även i pist), men de är otroligt mycket bockigare och kräver mycket mer fart och kraft än G4 för att fungera riktigt bra. G4 är å andra sidan en närmast ideal allroundskida för en duktig åkare. Skall man ha en V-Explosiv som enda skida och inte bara åka stor offpist får man ha an rejäl böjelse för att brottas med sitt material (som jag ochförsig har...) och dessutom villja och möjlighet att åka grymt fort. Man får å andra sidan ett fenomenalt grepp och ett fantastiskt skär tillbaka.

Läs gärna mina långa recensioner av Explosiv (där det relateras lite till G4 också) samt av G4 (där bl.a. längdvalet behandlas ordentligt) på

http://www.freeride.nu/utrustning/index.phtml/view/980/

respektive

http://www.freeride.nu/utrustning/index.phtml/view/998/

HitMe

Andee

Ny medlem
Tackar tackar...

Mitt val är gjort och valet blev ett par G4or 188cm...

Hoppas att jag gjorde rätt val, men på er låter det i alla fall som det.

Tack tack!

Mvh
Andy

Mountain_Man

Aktiv medlem
AnteM!

Eftersom ingen här tycks ha någon större erfarenhet av både Monster 85 och G4 vore det intressant att få höra vad du tycker om G4an. Jag väntar med spänning!

MVH/MM

Mr_Skoglund

Ny medlem
G4. Har Monster själv som jag är obehagligt nöjd med, IM70 förvisso, men G4:an ska vara brutal.

Den är stencool dessutom.

Andee

Ny medlem
Japp, absolut! Drar ner och åker lite i Schweiz och Österrike om ett par veckor så efter det lovar jag att komma med en jämförelse.

St3fan

Ny medlem
"Tänk efter ordentligt innan du väljer ett par Explosiv framför ett par G4or. Jag har kört båda modellerna V-Explosiv 190 och G4 178, 188 samt 198. Även 198 G4 är grymt lättkörda jämfört med Explosiverna."

Hur var 198:orna?

HitMe

Medlem
198 G4 är en skön skida. Håller du lite fart är den inte alls svårtkörd, med när det går sakta känns skidan tung och svårmanövrerad, tyngre än en Explosiv 190, faktiskt. Explosiven är inte heller lättkörd i låg fart om det är lite hårt men känns snarare bockig än tung. En fördel med 198 G4 framför 188 är när man ligger och bränner på i stora svängar genom uppkörd terräng. 198:an är klart mer dämpad och tar upp mer av den energi som annars skulle fortplantats till åkaren. Givetvis är det lite bättre flyt i lössnön på 198:an också, men det är nog på marginalen om man är så lätt som jag är.

I mina recensioner på G4 och Explosiv (2003) finns betydligt mer omfattande kommentarer om dessa skidor.

HitMe

Andejo

Ny medlem
Jag åkte på ett par G4 i Chamonix förra säsongen. Det var väldigt lite snö så man drog i många stenar och klippor. Trodde flera gånger att stålkanten skulle ryka...men fan va den sitter. Mycket impad.

Åkte en hel del offpist och de fungerar helt ok. Jag åkte rätt mycket uppåkt offpist och är dte inte alltför hårt så är det bara att stå på. Lika dant i pisten, skidan gör ett fantastiskt jobb i höga farter.

Jag är 187, 72 kg och åkte på 188 cm skidorna. Kanske lite för hårda för mig, fick gå mycket på teknik istället, men var ändå väldigt nöjd. Väger du lite mer än mig är valet klock!!!

Ha de!

Hans_Lundblom

Ny medlem
Jag har ett par G4 188 cm. Jag är 170 cm och väger 73 kg.
Skidorna är väldigt stabila och har väldigt bra kantgrepp i isiga pister. De fungerar perfekt i stora till medelstora skärande svängar i de flesta fören. Vill man göra korta svängar så funkar de bra att göra sladdsvängar med (förvånansvärt kvicka kant till kant för sin bredd). Jag var i Kanada i tre veckor förra året och åkte då en hel del lössnö. I ett par tre decimetrar nysnö tyckte jag att de fungerade ypperligt men i djupare snö så är inte flytet det bästa. Jag tror att det beror på att de är så pass styva.

Hasse

Claaaes

Medlem
Gahhh!
Har ett par oanvända, sprillans nya G4 188 cm stående i garderoben. Provåkte 8-9 par skidor i Åre i januari, däribland iM85, men valet föll slutligen på dessa. Eftersom högzon var stängd blev det tyvärr inte så mycket offpist, men med dom lovorden jag fick om offpistegenskaperna, samtidigt som dom funkade grymt bra i pisten, och var fruktansvärt fartstabila, gjorde att jag föll för G4:an. Köpte dom sedan sista dagen, så jag har inte åkt på mina egna exemplar än. Och eftersom planerna för skidåkning i påsk gick i stöpet så har jag tänkt sälja dom. Men jag verkar ha postat min annons ett par dagar för sent :-/

Prahna

Ny medlem
Claes vilka mer skidor testade du i åre? Inte möjligen monster 75?
Om så hur mycket skiljer sig völkl g4 från dessa?

///M

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp