Vad tycker du är svårast med Carving?

JesperHayland

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Hej hej!

Freeride har stor variation av skid- och snowboardåkare i communityt.
Vi åker alla på olika nivå och därför vore det väldigt kul att höra vad just du tycker är den största utmaningen när du åker carving!
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
- Att det sitter mycket kvar av den gamla tekniken i ryggmärgen, när man är upplärd med gamla långa smala fullängdsskidor som man höll tätt samman, och farten reglerades med tail-skid beroende på hur brant backen var.
- I en blå/röd välpreppad nerfart går det bra att få rena carving skär, men hur gör man när det blir brantare?
För mig tar den gamla tekniken då över, skidorna går ihop och man trycker till med tailen för att kontrollera farten.
 

pd

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
- Att det sitter mycket kvar av den gamla tekniken i ryggmärgen, när man är upplärd med gamla långa smala fullängdsskidor som man höll tätt samman, och farten reglerades med tail-skid beroende på hur brant backen var.

För egen del kan jag inte skylla på "den gamla tekniken" utan får väl kalla det brist på skolning i carvingteknik under allt för många år. Började åka långt efter att carving gjort sin intåg. Resultatet blir dock det samma som @PisteCarver beskriver. När det kör ihop sig och kanterna verkligen skulle behöva vinklas fast ordentligt i backen så tar skrajhjärnan vid och så är jag tillbaka i att sladda. Borde ju förstås ha tagit lektioner som färsk åkare innan jag grundligt övade in fel teknik, men det fattade jag förstås inte då. Tror dock att jag kan ha satt spiken i kistan för sladdande teknik i våras när det var omväxlande is och slush i en del backar och det hade straffat sig brutalt att komma farande med skidorna ens det minsta på sladd från isen in i slushet. Lär väl få svaret på det om fyra månader så där. :)
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Men hur ska man göra då?
Ju mer det lutar desto fortare går det ju på carvingskär och det går ju inte att kontrollera farten?
Man har ju ingen lust att volta ut i skogen eller klipporna eller vad det nu kan finnas bredvid pisten.
Eller ska man göra jätteyviga svängar upp mot backen igen? Just sådana ”pistmarodörer” som jag inte tycker om när de kommer farande in från sidan när man åker i fallinjen.
Jag åker i alla fall långsammare i en svart pist än i en röd.
Som sagt jag är också helt ”oskolad” på carvingskidor, men tycker att de är superkul att åka med jämfört med de gamla utförsskidorna. Framförallt är de enormt kraftbesparande, jag kan köra mycket längre åk utan paus nu än när jag var ung.
Tips någon till min fråga i början?

Edit: Ett annat problem med brantare pister och carving är ju att det ofta är lite ”buckligt” där, och då ”skiter det sig” med carvingen.
I instruktionsvideos ser man ofta perfekta "manchesterpister" men vid hur många tillfällen får man möjlighet att åka i sådana?
 
Senast ändrad:

zingo11

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
I instruktionsvideos ser man ofta perfekta "manchesterpister" men vid hur många tillfällen får man möjlighet att åka i sådana?
Svaret finns på freeride, val av skidpolare

"Det är inte förrän du kör ”First track” en tidig morgon tillsammans med pist-smiskaren som du börjar förstå hans mani – nypistat och folktomt. Han är så salig att han inte finner ord, vilket innebär att du slipper allt tekniktrams, du får då – mirakulöst nog – pist-feeling"
 

pd

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
"Det är inte förrän du kör ”First track” en tidig morgon tillsammans med pist-smiskaren som du börjar förstå hans mani – nypistat och folktomt. Han är så salig att han inte finner ord, vilket innebär att du slipper allt tekniktrams, du får då – mirakulöst nog – pist-feeling"
Se även Åtta I Åttan. - Det där med folktomt händer dock inte så ofta där och då.

I instruktionsvideos ser man ofta perfekta "manchesterpister" men vid hur många tillfällen får man möjlighet att åka i sådana?
Enligt reklamen för alla skidorter så jämt - dessutom blir man snygg och får sällskap av en snygging av motsatt kön.

Jo, här är en utmaning / brist som jag varit inne på förr. Som @PisteCarver nämner så får man ju upp en del fart vid carving och vill därför gärna börja med det i lite flackare backar, blå brukar vara ganska lagom, så att man verkligen vågar stå på utan att behöva bromsa. Problemet är dock att det är få blå backar där man vågar släppa på farten eftersom man riskerar att det står en trebarnsfamilj bakom varje krön och buske redo att kasta sig ut framför en. Så blå högfartsområden hade jag önskat mig för några år sedan.
 

HBrosenius

Medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Svårast när man inte är uppvuxen med den "Moderna" tekniken är ju helt klart att få med sig inneknät. Sjukt onaturlig rörelse skulle jag säga.

När det kommer till att farten ökar när det blir brantare backar, en lösning är att ha kortare radie på skidorna. Men till sist blir det svårt ändå och kommer till om man har styrkan att orka hålla emot.
 

fredw

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Jag instämmer i allt och sållar mig till Pistcarvers grupp. Min grundteknik påminner aningen om en österrikisk skidlärare anno 1973 så carving är ännu en kamp för mig.
Men när det gäller brantare backar så låter det litet som ett pseudoproblem. Kanske är det helt enkelt så att carving i ren form faktiskt är en åkteknik som inte lämpar sig för brantare backar. Givetvis individuellt beroende på personlig förmåga, men ändå.
 

waxoff

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
När det kommer till att farten ökar när det blir brantare backar, en lösning är att ha kortare radie på skidorna. Men till sist blir det svårt ändå och kommer till om man har styrkan att orka hålla emot.
Jag tycker nästan det är tvärtom... När farten ökar i.o.m. brantare lutning är det behagligare med mindre skärning (längre radie) på laggen.

Visst farten kommer att öka ännu mer, men då är det i.a.f. lättare att ligga på kontrollerat skär tycker jag.

Kort radie-hög fart- blir snart vanskligt när man kantar och lägger lite tryck på skidorna.
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Kanske är det helt enkelt så att carving i ren form faktiskt är en åkteknik som inte lämpar sig för brantare backar. Givetvis individuellt beroende på personlig förmåga, men ändå.
Kanske är det så för oss vanliga "turist-åkare", carving i en svart pist med hög fart och yviga svängar skulle kanske bli ett farligt "experiment" för övriga åkare i backen.
Och hur ofta är en svart pist bred, slät och fin att åka på och saknar pucklar?
Jag känner väl till en och det är Daunscharte på Stubaigletscher, som ligger lite vid sidan av och dessutom är betydligt brantare än de flesta andra pister i närheten (inte många som åker över till den). Men den är ändå brant nog för att det ska bli "tail-skid" för mig.
Och varför helt kassera den gamla tekniken med skidorna ihop och "snabb-svängar", den har också sina fördelar t ex om ska ta sig ner för en pucklig lite brant pist med någorlunda stil.
Med den tekniken kan jag också göra mycket snävare svängar om det behövs.
Här finns i alla fall Daunscharte:
1631003367927.png
 

Bilagor

  • 1631003282986.png
    1631003282986.png
    590.2 KB · Besök: 153
Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Kan du förklara detta närmare?
Finns det någon bra instruktionsvideo som visar det?
Det var det jag menade med att båda knäna ska in mot backen och parallella underben (sett framifrån alltså)- man ska alltså kanta innerskidan lika mycket som dalskidan.
 

RWD

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Kanske är det så för oss vanliga "turist-åkare", carving i en svart pist med hög fart och yviga svängar skulle kanske bli ett farligt "experiment" för övriga åkare i backen.
Och hur ofta är en svart pist bred, slät och fin att åka på och saknar pucklar?
Jag känner väl till en och det är Daunscharte på Stubaigletscher, som ligger lite vid sidan av och dessutom är betydligt brantare än de flesta andra pister i närheten (inte många som åker över till den). Men den är ändå brant nog för att det ska bli "tail-skid" för mig.
Och varför helt kassera den gamla tekniken med skidorna ihop och "snabb-svängar", den har också sina fördelar t ex om ska ta sig ner för en pucklig lite brant pist med någorlunda stil.
Med den tekniken kan jag också göra mycket snävare svängar om det behövs.
Här finns i alla fall Daunscharte:
Visa bilaga 11589
Hmmm, finns nog inga fördelar med skidorna tätt ihop, inte ens på 80-talet. Framförallt inte när det är lite brantare.
Testa att sätta ihop skidorna och kanta dem, vad händer då med ytterskidans kantgrepp...
Bakåtvikt är inte bra- då ökar farten och du får sämre kontroll.
Däremot så måste du klippa av svängen(skäret) när det är lite brant och delvis sladda för att hålla ner farten eller svänga upp. Annars så får man träna på att åka fort på skär när det är brant ;) .
Viktigt med bra position då.
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Det var det jag menade med att båda knäna ska in mot backen och parallella underben (sett framifrån alltså)- man ska alltså kanta innerskidan lika mycket som dalskidan.
Har du sett någon bra instruktionsvideo som man skulle kunna studera?
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Hmmm, finns nog inga fördelar med skidorna tätt ihop, inte ens på 80-talet. Framförallt inte när det är lite brantare.
Testa att sätta ihop skidorna och kanta dem, vad händer då med ytterskidans kantgrepp...
Bakåtvikt är inte bra- då ökar farten och du får sämre kontroll.
Med de gamla skidorna då var man ju tvungen att åka annorlunda för att svänga, de hade ingen midja och svängde inte alls genom att de ställdes på kant - gick bara rakt fram. Svänga fick man göra med lite "hopp", men framför allt höftrörelser och tyngdöverföring fram och tillbaka. Och man åkte mer rakt ner i fallinjen, och gjorde oftast kortare svängar.

Blir det lite brant och puckligt känner jag i alla fall att jag har mer kontroll på läget om jag håller ihop skidorna när jag måste svänga/hoppa snävare. Och farten kontrolleras genom att man trycker till med tailen. Det blir den gamla tekniken som tar över för mig. Med bakåtvikt har jag aldrig åkt.
Professionella puckelpiståkare kör väl med skidorna ihop?

Det är väl som när man en gång lärt sig gå och cykla på ett visst sätt, så blir det svårt att lära sig en ny teknik/stil.
I en välpreppad blå/röd pist med ytor åker jag annorlunda än förr (har kanske 30 cm mellan skidorna), och tycker det är läckert att känna "flytet" när skidorna suger tag i snön och drar runt en i svängen av sig själv. Och man blir inte trött i benen som förr heller!:)

Gick bara i skidskola som barn, det hade nog varit en god idé att ta hjälp av en instruktör vid tillfälle.
 

RWD

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Med de gamla skidorna då var man ju tvungen att åka annorlunda för att svänga, de hade ingen midja och svängde inte alls genom att de ställdes på kant - gick bara rakt fram. Svänga fick man göra med lite "hopp", men framför allt höftrörelser och tyngdöverföring fram och tillbaka. Och man åkte mer rakt ner i fallinjen, och gjorde oftast kortare svängar.

Blir det lite brant och puckligt känner jag i alla fall att jag har mer kontroll på läget om jag håller ihop skidorna när jag måste svänga/hoppa snävare. Och farten kontrolleras genom att man trycker till med tailen. Det blir den gamla tekniken som tar över för mig. Med bakåtvikt har jag aldrig åkt.
Professionella puckelpiståkare kör väl med skidorna ihop?

Det är väl som när man en gång lärt sig gå och cykla på ett visst sätt, så blir det svårt att lära sig en ny teknik/stil.
I en välpreppad blå/röd pist med ytor åker jag annorlunda än förr (har kanske 30 cm mellan skidorna), och tycker det är läckert att känna "flytet" när skidorna suger tag i snön och drar runt en i svängen av sig själv. Och man blir inte trött i benen som förr heller!:)

Gick bara i skidskola som barn, det hade nog varit en god idé att ta hjälp av en instruktör vid tillfälle.
Ja förr fick man ju vrida/sladda för att ändra riktning på skidorna, helst när man har så lite tryck som möjligt för att inte bromsa farten, hoppa lite som du säger. Därför man jobbade mer med vertikalarbetet förr. När man väl kommit runt och har kursen mot nästa port/sväng kunde man trycka till och få ett kort skär.
Genom att i ingången av svängen ha tryck fram på skidan böjde man skidan lite och samma i utgången med tryck bak på skidan. Det är ju samma nu.
När du lägger trycket bak på skidan (speciellt på en SL-skida) så får du bra skjut ur svängen med en carvingskida. Får man för mycket tryck går det inte bra som du säkert sett i världscupen i bland där de verkligen ligger på gränsen.
Puckelpiståkarna håller nog ihop skidorna för att det ska vara "snyggt".
De sladdar ju mycket mer och får grepp mot nästa puckel.
 

waxoff

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Med de gamla skidorna då var man ju tvungen att åka annorlunda för att svänga, de hade ingen midja och svängde inte alls genom att de ställdes på kant - gick bara rakt fram.
Det här är inte alls sant, skidorna hade både skärning och midja, även om de var mindre skurna än vad carvingskidor är idag. Radien låg väl någonstans runt 45-50 meter. Måtten, förutom längden, skrevs inte på skidorna för de var bara av ringa intresse då. Men om man åkte "störtlopp" eller i fallinjen på svepande pister, så nog svängde de allt med kantning, även utan sladd eller hopp!
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Det här är inte alls sant, skidorna hade både skärning och midja, även om de var mindre skurna än vad carvingskidor är idag. Radien låg väl någonstans runt 45-50 meter. Måtten, förutom längden, skrevs inte på skidorna för de var bara av ringa intresse då. Men om man åkte "störtlopp" eller i fallinjen på svepande pister, så nog svängde de allt med kantning, även utan sladd eller hopp!
Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt.
Jo, jag vet att de hade ”midja”, tippen var kanske 2 cm bredare än mitten på skidan, men att åka ”skärande sväng” på sådana var det väl bara elitåkare som kunde?
Vi andra vanliga fritidsåkare som tyckte att vi var ”duktiga” åkte med en helt annan teknik.
Vet ju inte vad din bakgrund är, kanske pratar vi om olika saker?
 

RWD

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Det här är inte alls sant, skidorna hade både skärning och midja, även om de var mindre skurna än vad carvingskidor är idag. Radien låg väl någonstans runt 45-50 meter. Måtten, förutom längden, skrevs inte på skidorna för de var bara av ringa intresse då. Men om man åkte "störtlopp" eller i fallinjen på svepande pister, så nog svängde de allt med kantning, även utan sladd eller hopp!
Helt riktigt, kollade mina gamla Völkl p9 SL , 84-65-79 är måtten ungefär. Vet att när carvingskidorna kom så testade jag faktiskt att carva med mina Fisher rc4 sls 203cm från -90/91 och minns att det funkade om än med väldigt stora svängar.
 
Senast ändrad:

waxoff

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt.
Jo, jag vet att de hade ”midja”, tippen var kanske 2 cm bredare än mitten på skidan, men att åka ”skärande sväng” på sådana var det väl bara elitåkare som kunde?
Vi andra vanliga fritidsåkare som tyckte att vi var ”duktiga” åkte med en helt annan teknik.
Vet ju inte vad din bakgrund är, kanske pratar vi om olika saker?
Hög fart underlättar!

Men lite basics, skidor, både gamla och nya carvingskidor svänger PÅ SKÄR för att de böjs, inte för att kanten har en skärningsradie. Djupare skärning och större skillnad/längdenhet mellan midjan och tip/tail gör det bara lättare att böja skidan. Vilket blev en förtydligad aha-upplevelse när de så kallade timglasskidorna med accentuerad midja slog igenom!
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Hög fart underlättar!

Men lite basics, skidor, både gamla och nya carvingskidor svänger PÅ SKÄR för att de böjs, inte för att kanten har en skärningsradie. Djupare skärning och större skillnad/längdenhet mellan midjan och tip/tail gör det bara lättare att böja skidan. Vilket blev en förtydligad aha-upplevelse när de så kallade timglasskidorna med accentuerad midja slog igenom!
Jo, jag känner till hur carving skidor svänger tekniskt sett.:)
Och det behövs ju inte mycket kantställning för att man ska känna av effekten.
Att få till en carving känsla med de gamla skidorna måste ju ha krävt en extrem kantställning. Det såg jag nog bara när Ingemar tävlade i storslalom tror jag.
Duktiga fritidsåkare åkte med hopp-höftrörelse-sväng, och tail-skid beroende på hur brant det var.
Jag vet ju inte om jag ibland kommunicerar med f.d. tävlingsåkare här, och då blir kanske mina resonemang ”fel”.
Jag är bara en fritidsåkare som alltid har tyckt att en resa till snön och bergen är det roligaste man kan göra när man är ledig.:)
 

waxoff

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
^^^Nöj dig då inte med den "automatböj" med efterföljande "automatsväng" som skärningen ger. Sträva mot att få skidan att böja sig mer utan att tappa greppet!

POWER!!!
 
Senast ändrad:

Stolpe76

Medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Det börjar att ta sig för mig, men det är svårare om det blir för brant eller för isigt. Man måste också vara mer aktiv i åkningen än man ibland känner för liksom. Mer Power som fler skrivit är nog det som gäller gissar jag.
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
^^^Nöj dig då inte med den "automatböj" med efterföljande "automatsväng" som skärningen ger. Sträva mot att få skidan att böja sig mer utan att tappa greppet!

POWER!!!
Bara så att jag förstår det rätt, att få skidan att böja sig mer kräver väl mer kantvinkel = högre fart?
 

monoski

Ny medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Men hur ska man göra då?
Ju mer det lutar desto fortare går det ju på carvingskär och det går ju inte att kontrollera farten?
Man har ju ingen lust att volta ut i skogen eller klipporna eller vad det nu kan finnas bredvid pisten.
Eller ska man göra jätteyviga svängar upp mot backen igen? Just sådana ”pistmarodörer” som jag inte tycker om när de kommer farande in från sidan när man åker i fallinjen.
Jag åker i alla fall långsammare i en svart pist än i en röd.
Som sagt jag är också helt ”oskolad” på carvingskidor, men tycker att de är superkul att åka med jämfört med de gamla utförsskidorna. Framförallt är de enormt kraftbesparande, jag kan köra mycket längre åk utan paus nu än när jag var ung.
Tips någon till min fråga i början?

Edit: Ett annat problem med brantare pister och carving är ju att det ofta är lite ”buckligt” där, och då ”skiter det sig” med carvingen.
I instruktionsvideos ser man ofta perfekta "manchesterpister" men vid hur många tillfällen får man möjlighet att åka i sådana?
Skulle påstå att kraftbesparningen är mindre med carvingsvängar, då G-krafterna börjar arbeta..😉
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Skulle påstå att kraftbesparningen är mindre med carvingsvängar, då G-krafterna börjar arbeta..😉
Så avancerade är inte mina carvingsvängar. ;)
Jag vet inte hur gammal du är, har du åkt på gamla smala fullängdsskidor på 2,05 meter?
Det är väldigt kraftbesparande att svänga med ett par 1,70 m carvingskidor i jämförelse - och roligare!:)
Carvingskidor är så mycket lättare att lära sig åka skidor på, än de skidor man tvingades lära sig åka på tidigare.
Mina grabbar lärde sig på 3 år, vad som för mig tog 7-8 år.
 

pd

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
En svårighet som jag brottas med är att lyckas åka symmetrisk, alltså att göra höger- och vänstersvängar något så när likadant.

Nu är man ju inte ensam om det. Så gott som ingen har en symmetrisk kropp och ett symmetriskt användande av kroppen. Exempelvis så är de flesta högerhänta, färre vänsterhänta medan ambidextriösa (dubbelhänta) är ovanliga (ca 1 %). Och som Reilly McGlashan visar i den här videon så finns det även åkare i den absoluta eliten som har problem med att åka symmetriskt.

 

JesperHayland

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
En svårighet som jag brottas med är att lyckas åka symmetrisk, alltså att göra höger- och vänstersvängar något så när likadant.

Nu är man ju inte ensam om det. Så gott som ingen har en symmetrisk kropp och ett symmetriskt användande av kroppen. Exempelvis så är de flesta högerhänta, färre vänsterhänta medan ambidextriösa (dubbelhänta) är ovanliga (ca 1 %). Och som Reilly McGlashan visar i den här videon så finns det även åkare i den absoluta eliten som har problem med att åka symmetriskt.

Där är du nog inne på något!

Vissa har ett ben de vågar luta sig på mer och står därför kvar lite på detta benet även i nästa sväng, detta har då en direkt inverkan på svängen vilket gör att åket också blir osymmetrisk. Kan ha att göra med benstyrka och att man då har ett "favoritben" som är lite starkare.
 

fredw

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
^^^Nöj dig då inte med den "automatböj" med efterföljande "automatsväng" som skärningen ger. Sträva mot att få skidan att böja sig mer utan att tappa greppet!

POWER!!!
Tror att där ligger en nyckel till litet mer avancerad carving. Att få igång en kedjereaktion där man får ner allt mer kraft i skidan för böj och kantgrepp. Jag behöver hög fart och startsträcka för att nå dit, men jag ser att duktiga åkare i instruktionsvideor lyckas få fram den där kraften snabbt även i flackare backar och lägre fart.
 

RWD

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
De här instruktionerna i denna video tycker jag ger bra info och hjälp i detta ämne.

@PisteCarver i sista övningen ser du hur man får ner farten i svarta pister, man ligger helt enkelt inte på skär i övergången mellan svängarna utan vrider skidorna när de lättar från marken i utgången av föregående sväng. Sen blir det lite sladd i ingången till nästa sväng innan skidorna greppar. Genom detta får du en tajtare sväng. Det var detta jag menade med att "klippa av svängen" och sladda in i nästa sväng. Om man gör övningarna i denna video utan att stressa så tror jag man kommer lära sig.
Det största misstaget jag ser när jag försöker lära ut carving är att man inte låter skidorna göra jobbet. Många vill gärna vrida skidorna, så första övningen när man stakar tvärs fallinjen tror jag hjälper mycket för att förstå känslan.
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
@PisteCarver i sista övningen ser du hur man får ner farten i svarta pister, man ligger helt enkelt inte på skär i övergången mellan svängarna utan vrider skidorna när de lättar från marken i utgången av föregående sväng. Sen blir det lite sladd i ingången till nästa sväng innan skidorna greppar. Genom detta får du en tajtare sväng. Det var detta jag menade med att "klippa av svängen" och sladda in i nästa sväng. Om man gör övningarna i denna video utan att stressa så tror jag man kommer lära sig.
Det största misstaget jag ser när jag försöker lära ut carving är att man inte låter skidorna göra jobbet. Många vill gärna vrida skidorna, så första övningen när man stakar tvärs fallinjen tror jag hjälper mycket för att förstå känslan.
Jättebra video med både "deja-vu's" och "aha's"!

Jag antar att du menar den sista övningen i videon vid 15.00 min. Vad jag tycker mig se är egentligen hopp-svängar kombinerat med carving. Avancerad carving med en så lutande kroppsställning ner mot snön, är jag nog 20 år för sent på det för att lära mig, tyvärr. Krävs nog mer smidighet i både kroppen och "sinnet".
Ser att den sekvensen är inspelad i Nova-pisten i Gaschurn, och där är det rejält brant. När jag har varit där tyvärr var det alltid stora f--bannade pucklar i den nerfarten.

Starten vid 01.00 min var ju "deja-vu", det är så jag är upplärd att åka på de gamla skidorna. Använder kanske ändå tekniken fortfarande om jag vill åka ner i det smala spåret efter en pistmaskin som just har kört förbi. Eller ta mig ner för en brant lite "bulig" pist.
Övergången vid exakt 01.20 min från gammal åkstil till carving var en perfekt illustration!(y)
Många av övningarna från 06.30 min verkar bra, speciellt övningen vid 10.00 min, för att lära sig att hålla underbenen parallella.
Åkstilen vid 07.00 min är nog lite väl "risky" både för en själv och andra om det är mycket folk i backen. Det blir ju väldigt "yvigt".
Körde själv ihop med en reskamrat för ett par år sedan i Sölden. Kör man parallellt och kommer "180 gr i otakt" så är man vid tillfälle långt ifrån varandra, för att ett par sekunder senare plötsligt se i ögonvrån att det kommer att smälla. Vi small ihop pjäxa mot pjäxa, men det gick bra utan skador. Det där händer ju inte om man kör mer i fallinjen.

Övningarna vid 13.45 och 14.20 tyckte jag också att de verkar bra.

Tack så mycket!
Nu har jag alltså två "projekt" - ska förbättra min carving-teknik och börja åka off-pist igen.:)
 

JemtGlad

Medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Det jag ofta upplever med carvingen är att det är lätt att bli övertaggad och bara åka med "öppna svängar" sen så går det som lite för fort för att börja stänga svängarna. När man har skidorna pekandes neråt så accelererar man ju hela tiden vilket gör att man till slut kommer behöva bromsa med en sladd.

Men om man håller svängen lite upp för backen så minskar krafterna, det ger en väldigt behaglig känsla i kroppen och det blir lättare att hålla koll på hela pisten och inte bara det som är nedanför en.

Sen om man vill åka orörd pist så är det ju att jobba i backen eller åka till små anläggningar på lugna veckor som gäller.
 

PisteCarver

Aktiv medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Det jag ofta upplever med carvingen är att det är lätt att bli övertaggad och bara åka med "öppna svängar" sen så går det som lite för fort för att börja stänga svängarna. När man har skidorna pekandes neråt så accelererar man ju hela tiden vilket gör att man till slut kommer behöva bromsa med en sladd.

Men om man håller svängen lite upp för backen så minskar krafterna, det ger en väldigt behaglig känsla i kroppen och det blir lättare att hålla koll på hela pisten och inte bara det som är nedanför en.
Menar du att man ska hålla i svängen längre så att man styr mer upp mot backen innan man påbörjar nästa sväng.
Gäller att det är folktomma pister för det blir ganska yvig åkning.
Eller förstår jag din text fel?

Är det lättare att åka snygg carving med en skida med mindre radie, dvs går inte lika fort?
 

slasksno

Medlem
Vad tycker du är svårast med Carving?
Menar du att man ska hålla i svängen längre så att man styr mer upp mot backen innan man påbörjar nästa sväng.
Gäller att det är folktomma pister för det blir ganska yvig åkning.
Eller förstår jag din text fel?

Är det lättare att åka snygg carving med en skida med mindre radie, dvs går inte lika fort?
Vill du ha mer fartkontroll är det bättre att hålla i svängen lite längre, för de flesta medelgoda åkare känns det ofta lite sämre då eftersom vissa teknikbrister blir tydligare i upprundade svängar.

Nästan alla du ser på youtube som demonstrerar de snyggaste carvingsvängarna åker på 13m i radie, att åka likadant med ett par storslalomskidor kräver betydligt mer fart och timing. Lite kuriosa är att senast på Interski åkte alla länder på SL-skidor förutom Sverige som körde på 21m radie
 
Topp