Vad tycker du är svårast med Carving?

magryg

Medlem
Sen också tankeexperiment med pumptrack, Rita ett vågigt streck som symboliserar pumptracket ur sagitalplanet. Du kan markera och fylla i vad som händer med normalkraften i de olika delarna av pumptracken och hur du kan förändra detta med rörelseapparaten. Sen vrider du pappret 90 grader och vips har du carvingsvängar.
Per definition är normalkraften alltid vinkelrät mot underlaget. Det är detta som gör att om belastningen är annan än parallell mot normalkraften så kommer det att skapas en komposant som kan skapa en rörelse. Det är detta som är den bakomliggande fysiken för att skapa hastighet i en pumptrack. Posta gärna en bild på hur du menar.

Kul, den satt ju som handen i handsken!

Per definition är normalkraften alltid vinkelrät mot underlaget. Det är detta som gör att om belastningen är annan än parallell mot normalkraften så kommer det att skapas en komposant som kan skapa en rörelse. Det är detta som är den bakomliggande fysiken för att skapa hastighet i en pumptrack. Posta gärna en bild på hur du menar.

Kul, den satt ju som handen i handsken!
Jag tänker mig att när du åker "nerför" kullen så samverkar normalkraften med den framåtdrivande kraften och när du åker "uppför" så motverkas den framåtdrivande kraften. Så genom att öka normalkraften när den är riktad mer framåt och minska när den är riktad bakåt så kan vi åka fortare.

magryg

Medlem
Jag tänker mig att när du åker "nerför" kullen så samverkar normalkraften med den framåtdrivande kraften och när du åker "uppför" så motverkas den framåtdrivande kraften. Så genom att öka normalkraften när den är riktad mer framåt och minska när den är riktad bakåt så kan vi åka fortare.
Om det hade varit fysikprov så hade det nog blivit poängavdrag, men jag tror vi menar lika i alla fall och det är väl det som är det viktigaste!

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp