Vad tycker folk egentligen om Skistar Åre AB ?

Bulletblues

Ny medlem
Har funderat lite på vad folk sitter på för åsikter. Vad säsongare, heltidsarbetare och gäster tycker om:
* Service
* Mottagande
* Kvalitén
* Mentaliteten
* Samarbetet mellan avdelningarna.
osv...

Mina egna åsikter håller jag för mig själv till att börja med, då jag inte vill lägga en allt för bitter syn redan från början ;)

AdamClaeson

Ny medlem
Som besökare gillar jag att dom har som policy att ALLTID att välpreppade pister. Detta tycker jag faktiskt dom håller rätt så bra.

Att dem sedan näst intill har Monopol och sätter skyhöga priser ogillar jag fett! Var i Trysil över jul. 990 NOK för tre dagars liftkort. INTE ok!!!

T

The_Snarf

Guest
AdamClaeson sa:
Som besökare gillar jag att dom har som policy att ALLTID att välpreppade pister. Detta tycker jag faktiskt dom håller rätt så bra.

Att dem sedan näst intill har Monopol och sätter skyhöga priser ogillar jag fett! Var i Trysil över jul. 990 NOK för tre dagars liftkort. INTE ok!!!
Dyrt! För 500 kr får man ett säsongskort för 5 personer i lokala backen...

A0S

Ny medlem
Dyrt och jävla monopol på de större/ populärare orterna som straffar oss konsumenter med höga priser. Och konkurrerar ut mindre orter med sin enorma marknadsföring som gör att vissa orter i framtiden säkerligen kommer gå i konkurs, vilket jag tycker suger!

Dags för regeringen eller nån annan myndighet att stoppa de från fortsatt expansion.

Sen så tycker jag att åkningen, pistningen och personalen ofta är bra och service minded. Men konceptet i sig= NEJ!

linder

Aktiv medlem
Dyrt? Jag tycker priset ligger helt rätt i mot vad man får ... ~5000kr för ett säsongskort i en av dom större orterna kontra 1250kr för ett lokalt liftkort. Det är långt över 4ggr mer åkning samt längre säsong på de ställena. Samt bättre öppetider.

Boendet är inte heller så farligt dyrt :/

Jag har efter 2 säsonger i åre inget större saker att klanka ner på :P

Senast ändrad:
J

jjosefsson

Guest
Kläppen, stöten, Idre, Lofsdalen,Funäsdalsberget,Ramundberget, Tänndalen, Hemavan, Tärnaby.Björkliden,Riksgränsen, Kåbdalis,Dundret,Romme, Fjätervålen Branäs Bydalen etc

Monopol har de väl knappast

Senast ändrad:

iche

Medlem
Tycker man får det man betalar för i Åre. Tycker inte man kan jämföra 'lokala backen' med skistars anläggningar btw. Som att betala för en av alla +-50 liftar (Åre). Man har ju ett helt system att åka på i Åre..

TTovle

Ny medlem
Skistar är ett stort företag, sedan är Åre en av deras anläggningar. Ni kan inte blanda ihop de.
Skistar får/kan itne köpa upp fler anläggningar i Sverige pga "monopol" det kan väl vara därför de redan förra säsongen sökte sig utåt i Europa efter andra anläggningar.

Personliga tankar om Åre (som destination) och Skistar som ett företag kan ni inte blanda ihop..

cookaduck

Ny medlem
Det sämsta med Skistar är att min aktieutdelning strålar rätt ut i den oändligt mörka stjärnhimlen från gästrappet under nätterna.

J

jjosefsson

Guest
Utan bra vinster blir det inga nyinvisteringar.
Så länge skistar går bra bygger de ut ,Det kommer besökare till del.
Skistar har de senaste åren investerat 100 tals miljoner i sina anläggningar

A0S

Ny medlem
jjosefsson sa:
Är Hammarbybacken en av de anläggningarna?

Bukdan

Ny medlem
Skistar är ute efter dina pengar i första hand dom tänker med på aktieägarna än åkarna.
Jag svarar som familjefar i första hand. För en familj för du mer för pengarna i Alperna om du skall åka en vecka vad gäller liftkort och system är ju dessutom enorma.
Man har ingen familjerabatt eller bra ungdomspriser jämfört med tex. Österike.
Liftkort som ej kan pantas kostar 45 spänn om man glömt sina gamla (kan alltid göras i Alperna)

På påsken i Åre är det enorma köer i både hög och lågzon så man säljer mer liftkort än systemet kan erbjuda.
Sedan tycker jag om liftsytemet att höghöjdslftarna på skutan är kass:
1000 metersliften är 2 sits orginal från 70 talet + långa köer -> Bygg en modern sexstolslift
Tväråvalvet, fina backer med långa långa köer till uråldriga släpliftar. -> nya sittliftar behövs.

Nä Skistar är dåliga och dyra, man får ej valuta för pengarna.

TTovle

Ny medlem
Skistar har hammarbybacken.. De använder den mer som ett skyltfönster i Sthlm och en "testbacke" för folk som vill åka skidor men kanske inte har ekonomin för en vecka i ex Åre

A0S

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
A0S-1897 sa:
jjosefsson sa:
näää den ligger utanför Skistar... Tänk först skriv sen...
Hasse kan du förklara då varför det står en stor liknande Hollywoodskylt ibacken med texten SKISTAR eller varför jag behöver använda mitt SKISTAR keycard när jag åker där eller varför backarna är döpta efter skistars andra skidanläggningar t.ex årebacken... Tänk först skriv sen ;)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
A0S-1897 sa:
Hasse_Lindborg sa:
A0S-1897 sa:
näää den ligger utanför Skistar... Tänk först skriv sen...
Hasse kan du förklara då varför det står en stor liknande Hollywoodskylt ibacken med texten SKISTAR eller varför jag behöver använda mitt SKISTAR keycard när jag åker där eller varför backarna är döpta efter skistars andra skidanläggningar t.ex årebacken... Tänk först skriv sen ;)
Jag vet mycket väl att det är Skistar. Och de har själva sagt att det är deras "reklam" fönster i Stockholm.. Det var därför jag skrev detta då du skrev |b]Är Hammarbybacken en av de anläggningarna?[/b]. Och ditt Keycard kan du använda i ALLA backar som använder Keycard!!

A0S

Ny medlem
Ojoj förstår ironin i inlägget nu, fan man framstår ju som en idiot, aja skyller på ölen... Haha trött i bollen som man är.

Jag menade där att jag inte sett några större investeringar i H-backen sedan skistar tog över. Och när man pratar med personalen så verkar det ju inte som att de skjuter till något kapital. Utan satsar hellre på de större anläggningarna vilket jag tycker är synd då det hämmar oss 08or eftersom backen inte 'utvecklas'.

T

The_Snarf

Guest
A0S-1897 sa:
Ojoj förstår ironin i inlägget nu, fan man framstår ju som en idiot, aja skyller på ölen... Haha trött i bollen som man är.
Jag vet hur det känns, tro mig (Fast jag skyller på körsbärslikör i chokladasken istället)

jespersundstrom

Ny medlem
AdamClaeson sa:

Att de alltid har välpreparerade pister håller jag absolut inte med om då de för det första sprutar blöt konstsnö som blir is och ska hålla till sommaren så att de kan krama ut pengar genom en längre och generellt sämre säsong. Att de dessutom är så lata när det gäller pistandet att det ligger iskokockor och finns hål är under all kritik. Sedan river de heller aldrig upp den is som finns utan täcker bara över den, återigen för att backen ska hålla längre i vår. (jag talar om Åre)

Håller med de talare som tycker att skistar är för vintinriktade för åkarnas bästa, men det är kanske inte så konstigt. Ett företags främsta mål brukar ju vara att gå med rejäl vinst. Synd bara att detta ska gå ut över alla skidentusiaster.

Senast ändrad:

cookaduck

Ny medlem
Iskockor är roligt. De rullar undan fint under stålkanterna och det blir spännande när man tappar kontrollen helt. Ibland helt tokigt lustigt. Som bingbong ungefär, fast mer kocko.

Nojlas

Aktiv medlem
Bukdan sa:
Skistar är ute efter dina pengar i första hand dom tänker med på aktieägarna än åkarna.
(...)
Självklart är dem det - det är ju ett vinstdrivande företag! Ingen har väl trott att skistar sysslade med välgörenhet?

Av det lilla jag sett av Åre tycker jag det är ett skönt ställe. Hyfsad storlek, bra röj på utelivet, trevlig by med mycket att göra. Självklart är prisläget högt, men jag har också varit med om dyrare.

Det finns tusentals fina orter bara i Europa, och alla är ganska nära oss på ett eller annat sätt.
Gillar man inte en är det väl bara att prova en annan?

J

jjosefsson

Guest
Håller med Nojlas.
Finns mängder med orter i Europa som inte ligger längre bort än Åre i tid räknat.
Gillar ni inte Skistar och Åre åk dit istället.
Är det så jävla konstigt att folk som satsat sina sparpengar på aktier i Skistar vill ha avkastning på dem.

Senast ändrad:

surjamten

Ny medlem
Bukdan sa:
Jag svarar som familjefar i första hand. För en familj för du mer för pengarna i Alperna om du skall åka en vecka vad gäller liftkort och system är ju dessutom enorma.
Liftkort som ej kan pantas kostar 45 spänn om man glömt sina gamla (kan alltid göras i Alperna)
Åre tycker jag håller bra kvalitet generellt på både liftar och backar men pga. giriga aktieägare och en styrelse som inte kan sätta långsiktiga mål utan hellre tar en hundring idag istället för 500 om tre år så tappar de just nu mycket av fingertoppskänslan. Några färska exempel. Personalindragningar på VM6an och 8an, de finns nu inga resurser för att hålla transportbanden snöfria eller sopa av stolarna under snöfall. gästerna får sitta i snön och onödiga driftstopp blir flera.

Jag håller med dig om att det har blivit fruktansvärt dyrt att nyttja skidsystemet, utförsåkning är inget semesteralternativ för den genomstilige familjen. iaf. inte inom Skistar. (Vilket kanske är lika bra då ryssarna dånar fram i barnbackarna utan varken talang eller självbevarelsedrift.) Skistar Åre har inte heller detta som mål utan blickar hellre mot Ryssland, Baltikum och Nederländerna för nya gäster. Märkligt egentligen, om den lokala marknaden sviker, vilket kan hända på sikt, så tappar de en väldigt stor marknad.

Bukdan sa:
På påsken i Åre är det enorma köer i både hög och lågzon så man säljer mer liftkort än systemet kan erbjuda.
1000 metersliften är 2 sits orginal från 70 talet + långa köer -> Bygg en modern sexstolslift
Tväråvalvet, fina backer med långa långa köer till uråldriga släpliftar. -> nya sittliftar behövs.

Att byta ut 1000m mot en 6stols-expresslift kommer aldrig att hända, varför? Därför att det inte är lönsamt. Det är ett så kärvt klimat på skutan med mycket nedisning och dåligt väder, därför så står liftarna ofta där och därigenom är de inte lönsamt att investera där. Det blir som att köpa en Ferrari Enzo när man bor i Malå, dumt och fullständigt meningslöst. Bättre då att ha en Volvo 145a som inte är särskilt snabb eller komfortabel men hyfsat driftsäker och någorlunda billig i drift.

Skistar är som alla andra i byn, så länge det går att kränga på överprissatta varor och tjänster så kör man på. Åre har lite stammisar i jämförelse med andra skidorter, vad kan orsaken vara? :/ Skistar har nog mer koll på vad de håller på med jämfört med de flesta andra svenska anläggningar. Strömma som bla. driver Riksgränsen har ju inte många rätt. Liftkortspriser i Årenivå och liftar från kritaperioden. pistmaskinerna är väl från andra värlskriget..

Jag måste ändå avsluta med något positivt, Åre har en väldigt vacker natur, bra skidåkning och en trevlig atmosfär bland både boende och gäster. Man behöver inte vända sig så långt efter andra fina anläggningar som tex. Bydalen, Huså, Storlien och Trillevallen.

Berggrund

Ny medlem
Jag tycker att Skistar har gjort väldigt mycket bra för Åre. Visst är det ibland för mycket vinsttänk och ibland konstiga prioriteringar. Men jag har sett utvecklingen de senaste 15 åren och det som var en död by på sommaren för 15 år sedan är idag en by där många kan bo och arbeta året runt. Det är till stor del skistars förtjänst.

Prismässigt kostar det mindre än en större alport och mer än mindre system. Rimligt med tanke på att det faktiskt är Sveriges klart största system. Tycker också de jobbar på bra med att hålla högzonen öppet så mycket som möjligt i ett klimat som är allt annat än gjort för att hålla öppet.

När det gäller liftar ser jag framförallt problemen i tott, sadeln och rödkullen där det bildas väldigt långa köer vissa tider på dagen. Där skulle också mer effektiva liftar sprida ut åkare mer på fjället. Här finns en del att göra. Men det är genomgående i alla svenska system. Jag förstår inte förkärleken för ankarliftar som vi har här i Sverige.

Snökanon sprutet gör ju faktiskt att vi kan åka hela vägen ner till byn även när det fortfarande är glimrande före på skutan. Spruta på säger jag.

300 är väl inte så dyrt, det kostar det väl i alperna med vid de skidorterna som är jämförbara med Åre i storlek.Ska man jämföra med andra sporter kan man jämföra med en golfbana.
Vilken skitbana som helst kostar det 300 kr att spela en .
Åre är i alla fall Sveriges ojämförligt Sveriges största skidsystem.
Finns ingen ort som kommer i närheten

Bukdan

Ny medlem
surjamten sa:
Bukdan sa:
Åre tycker jag håller bra kvalitet generellt på både liftar och backar men pga. giriga aktieägare och en styrelse som inte kan sätta långsiktiga mål utan hellre tar en hundring idag istället för 500 om tre år så tappar de just nu mycket av fingertoppskänslan. Några färska exempel. Personalindragningar på VM6an och 8an, de finns nu inga resurser för att hålla transportbanden snöfria eller sopa av stolarna under snöfall. gästerna får sitta i snön och onödiga driftstopp blir flera.

Jag håller med dig om att det har blivit fruktansvärt dyrt att nyttja skidsystemet, utförsåkning är inget semesteralternativ för den genomstilige familjen. iaf. inte inom Skistar. (Vilket kanske är lika bra då ryssarna dånar fram i barnbackarna utan varken talang eller självbevarelsedrift.) Skistar Åre har inte heller detta som mål utan blickar hellre mot Ryssland, Baltikum och Nederländerna för nya gäster. Märkligt egentligen, om den lokala marknaden sviker, vilket kan hända på sikt, så tappar de en väldigt stor marknad.

Bukdan sa:

Att byta ut 1000m mot en 6stols-expresslift kommer aldrig att hända, varför? Därför att det inte är lönsamt. Det är ett så kärvt klimat på skutan med mycket nedisning och dåligt väder, därför så står liftarna ofta där och därigenom är de inte lönsamt att investera där. Det blir som att köpa en Ferrari Enzo när man bor i Malå, dumt och fullständigt meningslöst. Bättre då att ha en Volvo 145a som inte är särskilt snabb eller komfortabel men hyfsat driftsäker och någorlunda billig i drift.

Skistar är som alla andra i byn, så länge det går att kränga på överprissatta varor och tjänster så kör man på. Åre har lite stammisar i jämförelse med andra skidorter, vad kan orsaken vara? :/ Skistar har nog mer koll på vad de håller på med jämfört med de flesta andra svenska anläggningar. Strömma som bla. driver Riksgränsen har ju inte många rätt. Liftkortspriser i Årenivå och liftar från kritaperioden. pistmaskinerna är väl från andra värlskriget..

Jag måste ändå avsluta med något positivt, Åre har en väldigt vacker natur, bra skidåkning och en trevlig atmosfär bland både boende och gäster. Man behöver inte vända sig så långt efter andra fina anläggningar som tex. Bydalen, Huså, Storlien och Trillevallen.
Så du tycker att den gamla uråldriga 1000 metersliften är helt OK ? Den tar dom oändlig tid att starta upp efter lite kärvt väder r pga av att stolarna isar igen då dom ej som på en expresslift går att hänga av i ett lifthus . Kom igen den är stenålders... kapaciteten skitdålig. köerna oändligt. Backen är ju suverän...

J

jjosefsson

Guest
Skistar har inte bara Åre att investera i.
Följande anläggninar ingår i Skistar
Åre
Duved
Klövsjö
Vemdalsskalet
Björnrike
Lindvallen
Högfjället
Tandådalen
Hundfjället
Trysil
Hemsedal
Hammarbybacken
Investeringarna måste fördelas på alla dessa orter.
Dessutom är det SÄLEN som drar in de ojämförligaste största beloppen , inte Åre

Skistars liftar omsatte förra året i Sälen 285 miljoner medan Åres liftar bara 212 miljoner

Senast ändrad:

surjamten

Ny medlem
Bukdan sa:
Så du tycker att den gamla uråldriga 1000 metersliften är helt OK ? Den tar dom oändlig tid att starta upp efter lite kärvt väder r pga av att stolarna isar igen då dom ej som på en expresslift går att hänga av i ett lifthus . Kom igen den är stenålders... kapaciteten skitdålig. köerna oändligt. Backen är ju suverän...
Ja sa inte att tusen är helt ok men deras liftsystem är jämförelsevis modernt även om de skruttigaste liftarna är de på skutan. Så du tycker att Skistar ska bygga en lift i samma klass som vm8an på skutan, då hoppas jag verkligen att du inte har något att säga till om inom skistar. Att bygga gondolbana för att utveckla sadeln/högåsen låter som en mycket sundare investering i mina öron.

Bukdan

Ny medlem
jjosefsson sa:
Skistar har inte bara Åre att investera i.
Följande anläggninar ingår i Skistar
Åre
Duved
Klövsjö
Vemdalsskalet
Björnrike
Lindvallen
Högfjället
Tandådalen
Hundfjället
Trysil
Hemsedal
Hammarbybacken
Investeringarna måste fördelas på alla dessa orter.
Dessutom är det SÄLEN som drar in de ojämförligaste största beloppen , inte Åre

Skistars liftar omsatte förra året i Sälen 359 miljoner medan Åres liftar bara 212 miljoner
Jag har åkt i de flesta av Skistars anläggningar och det är ganska ok med liftar och köer (dock dyrt). Problemen är framförallt i Åre där man enligt mig investerat för lite i höghöjdsliftarna. Det är jättefina backar men helt eftersatt liftsystem uppe på Skutan. Vi åker inte till Åre mer under högsäsong pga av att man vill ej stå i kö nere i byn. Jag tycker att det är jättesynd då jag åkt i Åre sedan 1982. Nu tycker jag det är kass, dyrt och dåligt.

J

jjosefsson

Guest
Liten rättelse
Skistars liftar i Sälen + Stöten och Kläppen 359 miljoner
Skistars liftar i Sälen 285 miljoner

jet

Aktiv medlem
Sveda_och_verk sa:
Ofattbart hur pass många som vill åka til Sälen. skitställe
Kanske för att de flesta skidåkarna fortfarande är vanliga Svensson med barn som åker och föredrar enkelheten i Sälen och det kortare avståndet till de större svenska städerna? Här finns dessutom majoriteten av de bättre parkerna i Sverige.

Bulletblues

Ny medlem
AdamClaeson sa:
Som besökare gillar jag att dom har som policy att ALLTID att välpreppade pister. Detta tycker jag faktiskt dom håller rätt så bra.!
Det är ett jäkla slit att hålla det bra preparerat, så jag håller med om att dom lyckas med det rätt bra. Det finns mycket folk som sliter väldigt hårt för att göra ett bra jobb.

Mountain_Man sa:
Ähum ... finns väl inget företag som heter \\\"Skistar Åre AB\\\", eller?
Det är en del av Skistar, men det heter Skistar Åre AB

jespersundstrom sa:
Att de alltid har välpreparerade pister håller jag absolut inte med om då de för det första sprutar blöt konstsnö som blir is och ska hålla till sommaren så att de kan krama ut pengar genom en längre och generellt sämre säsong. Att de dessutom är så lata när det gäller pistandet att det ligger iskokockor och finns hål är under all kritik. Sedan river de heller aldrig upp den is som finns utan täcker bara över den, återigen för att backen ska hålla längre i vår. (jag talar om Åre)
Inte för att vara bitter, men du har väldigt dålig koll på vad som krävs och hur snö funkar.
Vad tror du det hade funnits av Åre om det inte hade funnits det stora snökanonssystemet ? Ett år som detta hade det knappt funnits en enda backe som varit öppen nu. Det fattas väldigt mycket snö på ett antal ställen fortfarande. Ett snödjup som är riktigt lågt. Utan kanoner hade det sätt riktigt dåligt ut. Att det blir \\\"is\\\" är litegrann meningen i början eftersom man måste skaffa sig en grund. Men så fort grunden är lagd så blir det relativt torr snö som sprutas.
Att du vet så mycket som du tror dig göra. När det är vindpinat och en pistmaskin kör över det med fräsen på fullt fräsdjup, vad tror du händer ?
Och att pistmaskinsförare skulle vara lata säger mig att du även här måste sitta på nån insiderinformation. Inte för att jag tror du gör det eftersom du har så väldigt fel.
Spruta ut åsikter som det vore fakta. Det är ganska korkat gjort.

surjamten sa:
Några färska exempel. Personalindragningar på VM6an och 8an, de finns nu inga resurser för att hålla transportbanden snöfria eller sopa av stolarna under snöfall. gästerna får sitta i snön och onödiga driftstopp blir flera.

Märkligt egentligen, om den lokala marknaden sviker, vilket kan hända på sikt, så tappar de en väldigt stor marknad.

Skistar är som alla andra i byn, så länge det går att kränga på överprissatta varor och tjänster så kör man på.
Dom har även dragit in på lunchare, pistörer och Duveds Linbana. Skistar Åre predikar 4P och säkerhet. Varför kan man fråga, när dom fallerar så brutalt.

Berggrund sa:
Jag tycker att Skistar har gjort väldigt mycket bra för Åre. Visst är det ibland för mycket vinsttänk och ibland konstiga prioriteringar. Men jag har sett utvecklingen de senaste 15 åren och det som var en död by på sommaren för 15 år sedan är idag en by där många kan bo och arbeta året runt. Det är till stor del skistars förtjänst.

Prismässigt kostar det mindre än en större alport och mer än mindre system. Rimligt med tanke på att det faktiskt är Sveriges klart största system. Tycker också de jobbar på bra med att hålla högzonen öppet så mycket som möjligt i ett klimat som är allt annat än gjort för att hålla öppet.

När det gäller liftar ser jag framförallt problemen i tott, sadeln och rödkullen där det bildas väldigt långa köer vissa tider på dagen. Där skulle också mer effektiva liftar sprida ut åkare mer på fjället. Här finns en del att göra. Men det är genomgående i alla svenska system. Jag förstår inte förkärleken för ankarliftar som vi har här i Sverige.

Snökanon sprutet gör ju faktiskt att vi kan åka hela vägen ner till byn även när det fortfarande är glimrande före på skutan. Spruta på säger jag.
Sommarsäsongen har dom verkligen lyckas trappa upp rejält. Det är bra gjort av dom, men jag håller med om att dom prioriterar väldigt fel ibland.

Tycker det är allmänt lite för dyrt. Framförallt ett halvdags-kort som kostar marginellt mindre än ett fulldags.
Skönt att man slipper arbeta med högzon :P Där kämpar dom på rätt hårt.

Lite problemet är att dom gör så sjukt mycket mer bäddar men att det inte finns plats för personerna att vara nånstans. Varken i backen eller i byn. Det finns ingen möjlighet att sprida ut sig. I och för sig så skulle fler kunna åka till Duved, där det finns väldigt bra åkning men mycket mindre folk ..... fast det är ganska skönt egentligen. Slipper jag trängas ;)
Inte för att det satsas nått på Duved tyvärr. Vet inte varför. Om det är åkstatistiken som gör det, men om så är fallet borde man väl försöka intressera folk lite mer för Duved istället för att dra ner.

Snökanoner är ett bra påhitt :D

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp