Vad tycker vi om begagnade transceivers?

CristianC

Ny medlem
Hej Freeride!

Jag tänker investera i transceiver inför den här säsongen. Jag stöter ganska snabbt in i ekonomiska problem när det kommer till apparaterna och de begagnade dök därför snabbt upp som ett alternativ. Just nu rör det sig om en Mammut pulse Barryvox som går loss för 2.2k, den har säsonger på nacken. Frågan är då om jag gör rätt i att köpa den?

Jag tänker mig själv att det borde vara ett bra köp eftersom transceivers generellt sätt, speciellt finare modeller, är kvalitesprodukter som håller länge. Men gör de det? Hur ofta kan man tänka sig att man behöver byta ut de för att garantera deras fulla funktion när det väl gäller.

Heddious

Aktiv medlem
God morgon!

Om jag inte minns helt fel har
@centralbyrakraten vid något tillfälle påpekat att transceivrar är rätt ömtåliga och att deras funktion kan försämras vid oaktsamt handhavande (mekaniken i dem tar stryk om de exempelvis tappats i golvet, fått hårda smällar etc) och att man därför helst bör köpa dem nya, då det från det yttre är svårt att bedöma hur en transceiver mår på insidan, om man inte gör ett ordentligt test av räckvidd osv.
Men, jag kan som sagt minnas fel.. förhoppningsvis kommer någon av forumets experter i ämnet dyka upp här snart och bekräfta/dementera.

I dagsläget får du f.ö en helt ny Barryvox Element för typ 500-600 kronor mer (svenska nätpriser). Även om jag hade haft det tajt med pengar hade jag nog övervägt det istället, då vet jag att den är helt färsk och inte har råkat ut för något knas.

pickpack

Ny medlem
Heddious sa:
I dagsläget får du f.ö en helt ny Barryvox Element för typ 500-600 kronor mer (svenska nätpriser). Även om jag hade haft det tajt med pengar hade jag nog övervägt det istället, då vet jag att den är helt färsk och inte har råkat ut för något knas.
Precis vad jag tänkte. Om du är ok med 2.2kkr så skulle jag helt klart överväga att lägga på en 500-1000 kr till och få en helt ny istället.

.pickpack

Man ska vara försiktig med att köpa begagnade transceivers. Antennerna är kolstavar som spricker förhållandevis lätt och du vet inte om transceivern du tänkt köpa har tappats i golvet, kraschat mot ett träd eller liknande.

Men du kan lämna in transceivern på en servicekontroll för att få den checkad. På lavincentret gör vi servicekontroll på Mammut och Pieps, övriga märken är du hänvisad direkt till tillverkarna.

CristianC

Ny medlem
centralbyrakraten sa:
Man ska vara försiktig med att köpa begagnade transceivers. Antennerna är kolstavar som spricker förhållandevis lätt och du vet inte om transceivern du tänkt köpa har tappats i golvet, kraschat mot ett träd eller liknande.

Men du kan lämna in transceivern på en servicekontroll för att få den checkad. På lavincentret gör vi servicekontroll på Mammut och Pieps, övriga märken är du hänvisad direkt till tillverkarna.
hmm, det hade jag ingen aning. Tackar så mycket, bra insikt för 2nd hand transceivers.

CristianC

Ny medlem
Heddious sa:
God morgon!

Om jag inte minns helt fel har
@centralbyrakraten vid något tillfälle påpekat att transceivrar är rätt ömtåliga och att deras funktion kan försämras vid oaktsamt handhavande (mekaniken i dem tar stryk om de exempelvis tappats i golvet, fått hårda smällar etc) och att man därför helst bör köpa dem nya, då det från det yttre är svårt att bedöma hur en transceiver mår på insidan, om man inte gör ett ordentligt test av räckvidd osv.
Men, jag kan som sagt minnas fel.. förhoppningsvis kommer någon av forumets experter i ämnet dyka upp här snart och bekräfta/dementera.

500-600 sek låter ju nästan lite väl billigt, eller har du någon dundersida att rekommendera kanske? :)

linder

Aktiv medlem
Senast ändrad:

fati

Aktiv medlem
Ang. transceivers är det viktigt att jämföra de olika produkterna, tycker jag. I göteborg fanns det en testdag några veckor sen i slottskogen. Det testades räckvid i olika läge och vid flerpersonsök. Skillnader var inte stor i räckviden i de bästa fallerna (x antennan längs sökriktingen) fast ganska stor skillnad vid 90 graders lägre. Ännu större var skillnader vid flerpersonsök. Mammuts transceivers hade stor problem att hitta den andra transceivern efter den första var flaggad*. Pieps transceivers hittade den direkt. Är inte alls involverad i Pieps eller sånt men har klart tagit beslut att det blir en Pieps sport efter den testen.

* Det var en några år gammal Barryvox Pulse.
Det finns säkert fler tester med andra reslultat men det var jag med om och det tror jag på...

//Fabian

Senast ändrad:

linder

Aktiv medlem
CristianC sa:
Vattendroppe sa:
@fati Vilka transor jämfördes? För den samlade erfarenheten säger snarare tvärt om.
Innan jag hörde om testet i Göteborg hade jag också spontant satsat på en mammutmodell.
Ännu mer intressant att fati skapade kontot enbart för att skriva om det :)
Likaså va det nya transivers som användes eller kan dom varit skadade så som centralbyrakraten nämde?

Vilka stod för testet? Lär ju varit fler folk från freeride där?

gubbfan

Aktiv medlem
Den svaga länken i ett skarpt läge är nog inte trancievern, om den är ok, utan personerna som söker. Det blir mycket stirrigt vid en olycka.
Om det är en liten grupp varav flera är begravda är utsikterna att de eller den som klarat sej skall hinna lokalisera och gräva upp flera inom rimlig tid mycket små
.Kontentan. Aldrig, aldrig får man bete sej så att fler än en kan hamna i problem. Då är det definitivt kört för någon eller några
Den länk som Mårten refererar till var nog den mest seriösa som redovisats.

Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
gubbfan sa:
.Kontentan. Aldrig, aldrig får man bete sej så att fler än en kann hamna i problem. Då är det definitivt kört för någon eller några
+1

Det är svårt nog med multisök när en övar, hoppas att jag aldrig behöver göra det i skarpt läge.

fati

Aktiv medlem
Jaha, jag hade faktiskt glömt gamla kontot. Nu är jag anmält via facebook så därför är det första inlägget.
Vet inte vem som var organisator för testet. Det var Udens sport som anonnserade detta.
De testade flera olika modeller, jag tror inga av de var nya, men vet inte säkert. Mammuten var några år gammal eftersom killen jag pratade med sa att det var hans gammal transceiver.

Hur som, inlägget var inte tänkt att dissa Mammut, bara att uppmärksamma att man borde testa flera. Jag har testat flera och tagit beslut efter detta. Kunde tar bort produktnamn också, hade kanske varit bättre då.

Edit:

själv testade jag PIEPS Sport och den svarta proffs modellen, Mammut B. Pulse och BCA tracker 2. De hade också orthovox transceivern där men den testade jag inte.
//Fabian

Senast ändrad:

gubbfan

Aktiv medlem
Kanske vi kom ifrån frågan som var om man kan köpa en begagnad tranciever Klart man kan om den är kollad och uppdaterad med senaste mjukvaran.
Jag hade själv en Ortodox som bar sej skumt åt vid test. Efter uppgradering inom garantitiden som var 5 år var den ok igen. Alltså om garantin finns kvar och man vill ha det ev. Besväret att uppdatera är det nog ingen risk. Men betala inget överpris.

CristianC

Ny medlem
Jag håller verkligen med
@heddious och
@gubbfan om att det allra viktigaste är kunskap och att aldrig befinna sig i uppenbart lavinfarlig terräng. Men i vilket fall blir det med hur mycket kunskap som helst svårt att söka utan utrustning alls.

gubbfan sa:
Kanske vi kom ifrån frågan som var om man kan köpa en begagnad tranciever Klart man kan om den är kollad och uppdaterad med senaste mjukvaran.
Jag hade själv en Ortodox som bar sej skumt åt vid test. Efter uppgradering inom garantitiden som var 5 år var den ok igen. Alltså om garantin finns kvar och man vill ha det ev. Besväret att uppdatera är det nog ingen risk. Men betala inget överpris.
Håller med där, kände att en begagnad skulle fungera, men i nuläget handlar det mest om att det tas för mycket betalt i relation till att den är använd tre hela säsonger.

la_grave

Aktiv medlem
Heddious sa:
gubbfan sa:
.Kontentan. Aldrig, aldrig får man bete sej så att fler än en kann hamna i problem. Då är det definitivt kört för någon eller några
+1

Det är svårt nog med multisök när en övar, hoppas att jag aldrig behöver göra det i skarpt läge.
Har man sådana problem med språket som du har så förstår jag att man inte klarar telegrafiprovet och inte heller multisök.

Jag har provat multisök (bara 2) på helt manuell transceiver och jag förstår verkligen inte vad problemet är. Antingen ligger de långt isär och då tappar man ju den ena signalen när man ändrar känsligheten eller så ligger de offren ihop och då hittar man ju båda samtidigt.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Risk med begagnad transceiver? Vadå? Jag har kört med begagnad de senaste 6-7 åren... och jag antar att de flesta här inte köper ny transceiver varje dag (vecka eller ens år) utan kör med begagnad precis som jag. Och ja, jag har kraschat en och annan gång... dags för en kontroll!

Kan man testa transceivern själv genom en vanlig sökövning eller bör den kontrolleras med speciell utrustning?
@centralbyrakraten

/MM

Senast ändrad:

supercross

Aktiv medlem
Jag tror att det är Ok med att köpa en begagnad transceiver, men man kan aldrig veta för än man har testat den. Dock tycker jag 2200kr för en begagnad transceiver så kan du lika väl köpa en ny.

Hur bra Mammuten är vet jag inte, men jag var med om ett lavinsök test i Chamonix med min gamla BCA Tracker med 2 antenner och jag var snabbare med den än de som hade Mammuten.
Detta var dock ett antal år sedan och Mammutens programvara har säkert blivit uppdaterad sedan dess.

Det jag vill ha ut av en transciver är så enkel handhavande som möjligt, tycker att många finesser krånglar till det.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp