Vadå belagsstruktur?

fredw

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Det verkar som att jag missat något som jag hört om då och då på senare år. En del påstår att belagets struktur är minst lika viktig som valla. Stämmer det? Var läser man mer om detta? Vad bör man göra? Bryr ni er alls om "strukturen" på era belag? Eller är det bara något hokus-pokus som längdskidåkarna hittat på?

Bgn

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Hur djupt vill du gå? Leonid Kuzmin har gjort ett doktorsarbete om vad som ger bäst glid på skidor (längd). Kort versionen är att Kuzmin anser att man får lika bra glid av att bara sikla skidorna som att valla dem.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Det verkar som att jag missat något som jag hört om då och då på senare år. En del påstår att belagets struktur är minst lika viktig som valla. Stämmer det? Var läser man mer om detta? Vad bör man göra? Bryr ni er alls om "strukturen" på era belag? Eller är det bara något hokus-pokus som längdskidåkarna hittat på?
Spelar roll för oss turister som knappast jagar hundradelar.:unsure:
Vill du åka lite fortare?
Åk mer rakt ner i fallinjen eller välj en brantare backe.;)

fredw

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Jag har läst litet om Kuzmins sickling och om stålsickling av längdåkningsskidor i allmänhet. Tydligen råder det extremt delade meningar om detta. Men klart är att allt fler åker vasalopp efter vasalopp utan att glidvalla sina skidor, bara stålsickla dem.

Frågan är väl också om ens vallningen spelar någon väsentlig roll. Jag känner själv skillnad, men bara under de första timmarnas åkning på nyvallat. Och jag vallar inte om då... Vet att det finns vettigt folk här på FR som inte vallar nämnvärt, det verkar inte helt politiskt korrekt (man verkar ju litet lat).

Bgn

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Typ av snö och temperatur på snön är rätt avgörande om det lönar att valla. Kör du på is är det inte stor skillnad på ovallade och vallade skidor för oss vanliga dödliga. På vårslask, riktig blösnö suger en skida med dåligt belag, varken valla eller struktur fast snabbt. Det slipper man med rätt valla eller struktur.

Personligen är jag inte speciellt noga med att ha nyvallade skidor annat än på våren.

fredw

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Ja jag tycker största problemet är när belagen suger fast i vårsnö eller pölar. Men det problemet är väl svårt att valla bort?

Bayd99

Ny medlem
Vadå belagsstruktur?
Som längdskidåkare brukar man kunna säga att skidan i sig är den viktigaste faktorn (spann, belag som bestämmer). I varmt före så går en skida med grövre struktur i allmänhet bättre och i kallt en med finare struktur om man ska göra det lätt. Har testat olika typer av stålsickling men använder mig idag bara av stenslipning och vanlig valla ovanpå. Om man ska dra det hela till alpint så kan du se skillnaden i struktur mellan en pist och friåkningsskida. En friåkningsskida har oftast en väldigt fin platt struktur och en pistskida en klart grövre (tror själv att detta har att göra med att man vill att en friåkningsskida ska vara lättare och mer följsam att sladda med, kan dock ej understryka detta). Hur som helst så upplever jag att mina pistskidor har bra mycket bättre glid. Anledningen att vallan spelar mycket mindre roll inom alpint är troligtvis att de tävlar på nästan identiska underlag hela tiden (är underlaget dåligt så kör de inte tävlingen, man vet att det kommer vara hårt och isigt), man vet troligtvis vad som kommer gå fort. Det man ska ska veta är att direkt när belaget på en skida utsätts för luft så börjar det sakta oxidera, fort i direkt solljus. Därför så står en tävlingsskida inom längs eller alpint sällan utan paraffin ens över natten.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Om man ska dra det hela till alpint så kan du se skillnaden i struktur mellan en pist och friåkningsskida. En friåkningsskida har oftast en väldigt fin platt struktur och en pistskida en klart grövre (tror själv att detta har att göra med att man vill att en friåkningsskida ska vara lättare och mer följsam att sladda med, kan dock ej understryka detta). Hur som helst så upplever jag att mina pistskidor har bra mycket bättre glid.
Blev ju tvungen att jämföra detta på mina skidor.
Ha?! det stämmer ju!
Men varför har man då finare struktur på en friåkningsskida, och vad är fördelen med det?

IMG_2442.JPG

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Vadå belagsstruktur?
Är du medvetet oförskämd eller vad är det frågan om?

Och svaret på din fråga finns i ganska många inlägg i en annan tråd.
Oj, här lyckades man visst trampa på tårna, det var inte meningen och jag ber om ursäkt. Jag drog mig till minnes långa inlägg i gissa-bilden-tråden med frågor om hur "vi friåkare" förhåller oss till laviner och andra farligheter och utläggningar om att såndär offpist överlåter du till andra mm. Därav ett skämtsamt inlägg om ditt skidinnehav - som jag på ett mer seriöst plan alltid antagit innefattat minst ett par lagg av bredare karaktär.

fredw

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Min amatörmässiga fundering/erfarenhet generellt är att helt blanka ytor tenderar att "suga fast" när det finns fukt med i bilden, och att en viss struktur kan motverka detta och minska friktionen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Oj, här lyckades man visst trampa på tårna, det var inte meningen och jag ber om ursäkt. Jag drog mig till minnes långa inlägg i gissa-bilden-tråden med frågor om hur "vi friåkare" förhåller oss till laviner och andra farligheter och utläggningar om att såndär offpist överlåter du till andra mm. Därav ett skämtsamt inlägg om ditt skidinnehav - som jag på ett mer seriöst plan alltid antagit innefattat minst ett par lagg av bredare karaktär.
Ja, det är ju alltid risken med skrivna skämt, de kan lätt missuppfattas (är nog inte helt oskyldig till sådant själv heller).
Din ursäkt är godtagen.:)
De inlägg du refererar till är nog från början av min ”karriär” i gissa-bilden-tråden, men man kan ju alltid ändra sig, vilket jag har gjort sedan i somras. Åkte offpist förr i tiden (på ”samurajernas” tid) och har börjat köra lite enkel offpist igen.
Finfina skidrekommendationer av andra här på forumet ledde fram till ett par Salomon QST99 som jag blev väldigt nöjd med.
Tittar nu när jag bokar nya skidorter efter att det finns lättillgängliga ”skirouten”, kan rekommendera den här sidan till alla som vill leta nya skidorter:
skiresort.info
Jag gillar ju inte laviner som du påpekade, så jag har laddat ner en ”lutnings-app” för att hålla mig ”safe”.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Vadå belagsstruktur?
Ja, det är ju alltid risken med skrivna skämt, de kan lätt missuppfattas (är nog inte helt oskyldig till sådant själv heller).
Din ursäkt är godtagen.:)
De inlägg du refererar till är nog från början av min ”karriär” i gissa-bilden-tråden, men man kan ju alltid ändra sig, vilket jag har gjort sedan i somras. Åkte offpist förr i tiden (på ”samurajernas” tid) och har börjat köra lite enkel offpist igen.
Finfina skidrekommendationer av andra här på forumet ledde fram till ett par Salomon QST99 som jag blev väldigt nöjd med.
Tittar nu när jag bokar nya skidorter efter att det finns lättillgängliga ”skirouten”, kan rekommendera den här sidan till alla som vill leta nya skidorter:
skiresort.info
Jag gillar ju inte laviner som du påpekade, så jag har laddat ner en ”lutnings-app” för att hålla mig ”safe”.
Bättre förr?

PisteCarver

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Frågan kvarstår:
Varför har friåkningsskidor mycket finare struktur i belagen än pistskidor?
Med finare struktur får man ju heller inte in så mycket valla i belagen?

Marboh

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Saxat följande från annat forum:
"
Kollar man i swix maualen står det så här.

Swix T405 inkluderar följande valsar:
FIN 0,30 mm
Används på ny- och finkornig snö samt på grov
snö från -12 °C till -5 °C.
MEDIUM 0,50 mm
Används på ny-, finkornig och grov snö samt vid
isiga förhållanden från -5 °C till +1 °C.
Följande finns även:
MEDIUM GROV 0,75 mm:
Används på fin- och grovkornig snö från -1 °C till
+3 °C.
GROV 1,00 mm
Denna valsen används på blöt till mycket blöt,
grovkornig snö från 0 °C till + 20 °C."

Så min gissning är att man lagt sweetspoten mot finkorning/nysnö och något kallare temperaturer. Eftersom det är väl där man vill att laggen ska va som bäst när man är ute och rastar pulverbalkarna?

Edit:
Vill man doktorera (dock för längdskidor) hitta jag det här:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Frågan kvarstår:
Varför har friåkningsskidor mycket finare struktur i belagen än pistskidor?
Med finare struktur får man ju heller inte in så mycket valla i belagen?
Det beror på på många olika ting. Jag har grov struktur på mina freerideskidor. Och på mina raceskidor har jag sjuk fint struktur. Men så är de körda för att få dessa strukturer, det kan man bestämma själv…

KaitsuH

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Det tänker på samma sätt som min sexåring som blir sur för att brorsan svänger. ”Det tar så lång tid att vänta på han”
Jag som åker bräda, vet mycket väl, att om brädan glider dåligt, då måste man äta skit (vandra nånstans mitt i skogen i midja djupt snö) allt för ofta.

Viktigaste är, att belaget är inte smutsigt. På vårtiden måste man putsa belaget nästan varje dag. Vallningen är inte så viktigt.

För blöt snö nån grov strukstur, för torr snö finare. Men även i torr kall snö borde man ha nån fin struktur. Ingen struktur alls är inte bra, ingenstans.

För vår eller sommaråkning, t.ex i Hintertux, är det bäst att ha en mycket grov struktur, men inte alls valla! Valla absorberar ganska mycket allt skit, och ett ovallat belag är enklare att rena/putsa. Jag använder nuförtiden sådana clean&glide vätskor, t.ex. det här: https://www.stadium.se/sport/langd/valla-tillbehor/315781101/vauhti.clean-glide.red

Om svängar. Vi brädåkare har inga stavar. Jag brukar försöka skaffa så mycket fart som bara möjligt, om jag ser, att där kommer ett planare ställe på pisten. Och på transportsträckor! Men vad fan gör skidåkare: de svänger och svänger, hit och dit, dit och hit, till höger, och till vänster. Och då stavar dem. De stavar mer än Frida Karlsson och William Poromaa tillsammans! Och vad gör jag: kan inte få tillräckligt med fart och vandrar då liksom Snusmumriken.
Kära skidåkare, sväng inte så mycket!
P.S. Pistecarvers friåkningsskida har en mycket liten struktur. Jag ville ha kanske någon litet större för all round.

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Om svängar. Vi brädåkare har inga stavar. Jag brukar försöka skaffa så mycket fart som bara möjligt, om jag ser, att där kommer ett planare ställe på pisten. Och på transportsträckor! Men vad fan gör skidåkare: de svänger och svänger, hit och dit, dit och hit, till höger, och till vänster.
Absolut, det gäller att ladda fart.
När jag åker skidor så är jag alltid noga med att ”dra”brädåkare med staven på flacken då det behövs.

pd

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Men vad fan gör skidåkare: de svänger och svänger, hit och dit, dit och hit, till höger, och till vänster. Och då stavar dem. De stavar mer än Frida Karlsson och William Poromaa tillsammans! Och vad gör jag: kan inte få tillräckligt med fart och vandrar då liksom Snusmumriken.
Kära skidåkare, sväng inte så mycket!

Beror ju på hur det svängs. Är det hockeystoppsvängar som 95 % av alla skidåkare gör så blir det Vasaloppet men upp på kant så går det att plocka bra med fart och behålla den.

LuddeLundin

Medlem
Vadå belagsstruktur?
Vallan är ju dels för att skydda belagets fibrer vilket skapar en slags struktur, men främst för att impregnera belaget och skapa en hydrofobisk yta för att stöta bort vatten (minska friktion)som finns i snön eller som bildas av friktionen. Det märks främst under varmare snötemperaturer. Belagets struktur gör att vattnet lättare kan transporteras bort från skidan. Vilket minskar friktionen och glidet blir bättre. Att tillverkarna använder grövre struktur på många pistskidor är till största del att de används i pisten där underlaget oftast är jämt och därav kräver en struktur för att få bort vattnet och minska friktionen. En offpistskida har främst tagits fram för stökigare terräng och mer fokus på att flyta i mjukare snö. Där krävs inte en struktur likt pistskidan. Sen skiljer det sig mellan olika tillverkare men det är den generella uppfattningen jag har. Livstidsimpregneringar med Nanowaxxx (kiselpartiklar) till exempel kräver att man ändrar strukturen på belaget efter temperaturen i snön om man vill ha maximal effekt, också planslipning årligen (beroende på användning)för att fräscha impregneringen. Främst själv ändrat struktur på belag för att jaga hundradelar men möjligtvis märkbart en vårdag i backen. Tillägg: Det finns olika längd, djup och mönster av strukturer.

Senast ändrad:

Bah

Ny medlem
Vadå belagsstruktur?
Några tankar från alpin racing ang struktur:
Struktur anses viktigt, en del lämnar in fabriksnya skidor på omslipning direkt - dels för att få helt plana skidor men även för att få den strukturen de önskar.
Många slipar om o lägger ny struktur varje år om de har fjolårsskidor.
Om struktur 1 eller struktur 2 verkligen spelar någon större roll eller inte för en tävlande junior låter jag dock vara osagt...

Det jag själv upplevt där struktur har stor nytta är vid blöt snö, då brukar jag även rilla skidorna extra grovt - för att trycka bort vattnet och så att skidan inte skall suga fast.

fredw

Aktiv medlem
Vadå belagsstruktur?
Hmm. Sammanfattar:
1. Utveckling och utvärdering pågår för fullt både i slott och kojor.
2. Sista ordet om allt detta är nog inte sagt än.
3. Ha kul!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp