Väga cykel så exakt som möjligt?

JohanKasanen

Ny medlem
Ta en våg. Väg dig själv först. Skriv ner. Håll i hojjen och ställ dig på våg med hojjen i händerna, Obs den får inte ta i marken. Skriv ner viktien.

(Du+hojjen) - Du = hojjens vikt.

Desto mer exakt du vill vara får du skaffa dig en bättre våg

Senast ändrad:

linder

Ny medlem
varför ska du veta exakt vad den väger? men som sagt, en vanlig våg? alternativt går du till någon bussgods/posten/ industri avdelning och frågar om dom har en större våg med bättre pricksäkerhet :p

A

Axell

Guest
Johanftw sa:
Ta en våg. Väg dig själv först. Skriv ner. Håll i hojjen och ställ dig på våg med hojjen i händerna, Obs den får inte ta i marken. Skriv ner viktien.

(Du+hojjen) - Du = hojjens vikt.

Desto mer exakt du vill vara får du skaffa dig en bättre våg
Gör som Johan säger, det är lättast.

Gå annars in på http://www.swebikers.se/ . Tror du får lite fler svar där.

Senast ändrad:

JoelE

Ny medlem
Exempel:

din vikt= 80

Din vikt+hojjen= 120

120- din vikt= 40

Hojjen väger 40 kilo

Projektfoto

Ny medlem
Vad är exakt? Hur långt är ett snöre?

Bästa sättet för en privatperson att väga något med hyfsad noggrannhet är som linder säger. Besök en industri och be att få väga på en våg där.
Kontroller bara att den är kalibrerad.
Får du tag i en kalibrerad våg som klarar 30 kg kan du väga med 5 g noggrannhet.

Med den föreslagna vågen från Clas Ohlsson kan du lika gärna gissa vikten själv.

Jag kan säga det här då jag arbetar med ackrediterad kalibrering av vågar på industrin i Sverige.

LaZe

Ny medlem
ta 100st likadana cyklar, väg dom sedan på en bra industrivåg. ta sedan resultatet delat på hundra och du får ett ännu bättre resultat.

skämt o sido, tycker det är lite för mycket fixering på vikt bland mtb. om du vill sänka vikten hekton, ta ett ordentligt toabesök innan du går ut och hojjar...

linder

Ny medlem
LaZe sa:
ta 100st likadana cyklar, väg dom sedan på en bra industrivåg. ta sedan resultatet delat på hundra och du får ett ännu bättre resultat.

skämt o sido, tycker det är lite för mycket fixering på vikt bland mtb. om du vill sänka vikten hekton, ta ett ordentligt toabesök innan du går ut och hojjar...
1. Det är mer exakt att väga samma cykel 100ggr och sedan dela på 100 .

2. Din egen vikt har inget med din egen styrka att göra alltså skulle det inte hjälpa att skita

3. Förövrigt är det ingen mtb utan en bmx.

;)

mushin

Ny medlem
linder sa:
2. Din egen vikt har inget med din egen styrka att göra alltså skulle det inte hjälpa att skita
Så du menar att det är lika lätt att cykla med 10 kg packning som utan? Okej att du kanske inte tömmer 10 kg på en sittning, men det var lite överdrivet. Men oavsett vart du tar 100 gram i från, så blir det lättare att flytta cykeln, om inte du nu känner till någon ny naturlag som tillkommit de senaste 13 minuterna...

linder

Ny medlem
mushin sa:
linder sa:
Så du menar att det är lika lätt att cykla med 10 kg packning som utan? Okej att du kanske inte tömmer 10 kg på en sittning, men det var lite överdrivet. Men oavsett vart du tar 100 gram i från, så blir det lättare att flytta cykeln, om inte du nu känner till någon ny naturlag som tillkommit de senaste 13 minuterna...
Om du ska lyfta din bmx så spelar nog inte din vikt någon större roll nej :p

Då tror jag mer att vad du ätit och vilken energi du har för dagen har större inverkan :)

edit: men visst, skiter du något kilo så kanske det gör lite skillnad när man tex bunnyjumpar men tror ärligt talat inte du märker av någon skillnad då din vikt och energi etc är så olika från gång till gång, medans cykeln alltid har samma vikt :D

Senast ändrad:

LaZe

Ny medlem
punkt 1 & 3 kan jag köpa
men det är klart din egen vikt spelar in. pröva sätt en snubbe med en ordentlig kagge på cykeln. han kan säkert har jätte bra styrka i rygg och ben, men komme ju knappast kunna prestera som en motsvarande slimmad kille.

detta va dock inte riktigt det jag ville få sagt med mitt första inlägg. menar bara att det finns alldeles för många sifferfixerade människor därute. siffror säger inte speciellt mycket utan det är hur cykeln känns som räknas. att cykeln känns tung behöver inte bero på själva vikten utan är ofta kopplat till teknik

linder

Ny medlem
LaZe sa:
punkt 1 & 3 kan jag köpa
men det är klart din egen vikt spelar in. pröva sätt en snubbe med en ordentlig kagge på cykeln. han kan säkert har jätte bra styrka i rygg och ben, men komme ju knappast kunna prestera som en motsvarande slimmad kille.

detta va dock inte riktigt det jag ville få sagt med mitt första inlägg. menar bara att det finns alldeles för många sifferfixerade människor därute. siffror säger inte speciellt mycket utan det är hur cykeln känns som räknas. att cykeln känns tung behöver inte bero på själva vikten utan är ofta kopplat till teknik
Mjo jag förstår vad du menar, skrev något liknande i "slipstream -> loaded" tråden, folk är lite för fokuserade på att det är hårdvaran som kommer få dom att bli bättre :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp