Välja Bindning.

klaus68

Ny medlem
Välja Bindning.
Jag har skaffat nya skidor, Storm Devastor 135/100/118 184cm, mitt dilemma är nu vilka bindningar skall jag satsa på dessa. Har de senaste 7 säsongerna kört på Rottefella Cobra och varit helnöjd. Men har nu ev funderat lite på utlösningsbindningar Voile Hardwire, 7tm, då dessa skall vara skonsammare för ben/knän vid vurpor. Men klarar man montera dessa på skidor med 100+ midja?

Jag är 183cm lång och väger 75 kg, åker fort och aggressivt i pist, gärna med djupa knäböjningar, puder då tillfälle ges, turar ej men det lockar. Pjäxor Garmont Ener-g, planerar ej att byta.

Har även tittat lite på Black Diamond O1, Hammerhead, Bomber Bishop (går dessa få tag på i Europa?) tar gärna emot åsikter om dessa också. (Tycker att bindningar inte skall lösas ut i onödan.)

..//Klas

rabbit

Aktiv medlem
Välja Bindning.
klaus68 sa:
Har de senaste 7 säsongerna kört på Rottefella Cobra och varit helnöjd.
Varför ändra på något som funkar? Alla de andra fungerar också men om de är bättre eller sämre är mest en smaksak. Utlösningsbindningar är ju farligt. Tänk om de tjuvar mitt i exponerade colouiren? :)

olabola

Ny medlem
Välja Bindning.
rabbit sa:
klaus68 sa:
Har de senaste 7 säsongerna kört på Rottefella Cobra och varit helnöjd.
Varför ändra på något som funkar? Alla de andra fungerar också men om de är bättre eller sämre är mest en smaksak. Utlösningsbindningar är ju farligt. Tänk om de tjuvar mitt i exponerade colouiren? :)
Har dock fått att Cobra R8 tjuvat mitt i den exponerade colouiren :)

Men jag håller lite med Rabbit, varför ändra något som du är nöjd med? Stod inför samma val som du tidigare, kört på R8 senaste 4-5 säsongerna utan några som helst problem. Skulle det behövas reservdelar finns det gott om dom, vilket kanske inte är lika lätt till en hammerhead, Bomber bishop?

Mitt val faller nog ändå på en R8, kankse tråkig som en gammal volvo, men lika driftsäker och funktionell oxå...

oscarmodigh

Ny medlem
Välja Bindning.
Kanske lite sent att svara nu, men jag gör det ändå om det nu skulle vara så att du inte valt än.

Jag har dom 3-4 senaste säsongerna kört på Black Diamonds O1 & O2 och jag är väldigt nöjd!
Ska man gå på tur så är O1 värd sin vikt i guld då den har ett "gåläge" som underlättar väldigt mycket. Ska man inte gå på tur med skidorna så är O2:an ett alternativ! Jag köpte mina på Naturkompaniet i Östersund, men har även sett att dom finns på flera affärer i Åre.

På internet kan du bla hitta dom här:
http://www.telemark-pyrenees.com/en/all/c-bindings/skidiscipline-telemark/f/
http://www.sport-conrad.com/telemark_bindungen/43/

Men som sagt så är bindningar en smaksak!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp