Välja nya skidor, Salomon QST blank, Dynastar M-free 108, K2 mindbender 108, atom backland 107

oskar w

Ny medlem
Välja nya skidor, Salomon QST blank, Dynastar M-free 108, K2 mindbender 108, atom backland 107
Hej,
Ska köpa nya skidor inför min tredje skidsäsong! Har tidigare åkt på blackcrows atris men eftersom de gjort om den lite så är jag sugen på något annat. Söker en skida som är ganska fartstabila och dämpad, men ändå lekfull som man kan hoppa med och tycka är bra i skogen med. Tyvärr går de egenskaperna ofta inte ihop Xd. Jag har kollat runt lite och följande skidor är de som jag är lite intresserade av: Salomon QST blank, Dynastar M-free 108, K2 mindbender 108, atom backland 107 och eventuellt blackcrows anima. Men om du har något annat förslag får du gärna komma med de med!

Tacksam för alla svar //Oskar

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag är helt såld på Salomon QST. Allt jag hört om dem är enbart positivt, de ska inhandlas i höst inför kommande säsong!

Kagstrom

Medlem
Åker själv på nuvarande generation Mindbender 108Ti (de kommer ju med en ny nu till 22/23) och de är stabila skidor som alltid går lita på, inte speciellt poppiga dock. Nya versionen är lite mer svänga och inte lika mycket pansarvagn, enl mig iaf.
QST Blank är ju hela 112 under fot och i Sverige är det inte jättemånga dagar man har det behovet, gillar dem men är inte lika roliga som Mindbender när det är hårdare.

Är själv spänd på att få prova Fischers nya Ranger...en sak har jag dock kommit fram till, att det är enda vettiga svaret när det gäller att rekommendera skidor är att du ska provåka, det som en person älskar hatar en annan.

snej

Aktiv medlem
Hej,
Ska köpa nya skidor inför min tredje skidsäsong! Har tidigare åkt på blackcrows atris men eftersom de gjort om den lite så är jag sugen på något annat. Söker en skida som är ganska fartstabila och dämpad, men ändå lekfull som man kan hoppa med och tycka är bra i skogen med. Tyvärr går de egenskaperna ofta inte ihop Xd. Jag har kollat runt lite och följande skidor är de som jag är lite intresserade av: Salomon QST blank, Dynastar M-free 108, K2 mindbender 108, atom backland 107 och eventuellt blackcrows anima. Men om du har något annat förslag får du gärna komma med de med!

Tacksam för alla svar //Oskar
Av de du skidor nämner i kombination med det du nämner om lekfullhet och att hoppa med så är det i mina ögon en ngt frammonterad Blank, M-free 108 och i viss mån anima som passar in. Jag skulle inte ställa mig på Mindbender och Backland 107 och tänka lekfullt.

Det finns ju mängder av skidor i den kategorin så att åka på ngt test är ju klart att föredra. Önskar bara att branschen skulle bli bättre på att ha test av nästa års skidor i slutet av mars och april så det finns chans att testa skidorna i sin rätta miljö och inte på betonghård försäsongskonstsnö i december.

//Jens

pAcmAn1

Medlem
Kör M-Free 108. Klart nöjd med dem.
Stod mellan dem och Black Diamond impulse 104.

Provade även Rossignol Black ops men de fanns inte i längd som passade mig men fanns där som en bubblare.

Topp