Välja rätt snowboard medelgod åkare

moenjenny

Ny medlem
Som rubriken lyder är jag ute efter bra inputs gällande att välja rätt snowboard för en åkare som kört snowboard i 2 år och som nu vill uppgradera brädan. Jag åker ganska obehindrat på berget, men ogillar höga farter med nuvarande bräda.. kan tilläggas att jag enbart kommer att befinna mig i pisten, ej i hopparker osv..

Jag upplever att min nuvarande bräda är en alldeles för mjuk bräda då den börjar vibrera extremt mycket vid höga hastigheter i pisten vilket inte alls är kul. Jag har börjat sett mig lite runtom efter en bräda med rätt flex och profil för mig men tycks verka vara en stor djungel det här .. så tar tacksamt emot hjälp av kunniga människor :)

jag skulle vilja kolla om någon här har koll på skillnaden mellan en bräda som har rocker-camber-rocker och en som har rocker-camber-rocker-camber-rocker? Vilken lämpar sig bäst i pisten och för en medelgod åkare som mig?

Nuvarande snowboar: Burton Ripcord -17
Tittat på följande brädor:
•Burton Custome flying v
•K2 broadcast
•K2 raygun pop

Någon med bra input kring dessa brädor? Eller som har andra bra brädor att rekommendera?

Stort tack för hjälpen på förhand!

//Jenny

madness

Medlem
Ska du bara vara i pisten och åka, så skulle jag kolla på en camber eller en med rocker i nosen.

Kolla på Nitro drop.

slasksno

Ny medlem
Jag kör GNU mullair som har det överlägset bästa isgreppet jag känt i en bräda. Vill du ha riktigt fartstabilt skulle jag helt klart ta en Furberg, det unika med dom är svängradie runt 10-14 istället för 6-9 som är standard hos andra märken.

Seppuccu

Medlem
Hej Jenny. Om du är tjej, vilket du verkar vara, så bör du bortse slasksnos kommentar ovan, såvida du inte är är byggd som en man i alla dimensioner.

Jag kan inte ge dig några konkreta tips på "tjejbrädor" utifrån egen erfarenhet eftersom jag är dimensionerad för "killbrädor", men kanske lite allmänna fingervisningar.

Obs att du bara har listat "killbrädor"; huruvida de är relevanta beror som sagt på hur du är byggd.

Jag skulle stryka allt som har Flying V direkt. Flying V uppplever jag inte är särskilt hjälpsamt vid varken isigt belag eller höga farter. Bättre med en vanlig Burton Custom i så fall, om du huvudsakligen ska hålla dig i pisten, och om du kan hitta en lämplig storlek. Annars kan du kolla in motsvarande "tjejbrädor" från Burton.

Raygun pop funkar nog bra också, i rätt storlek - eller motsvarande "tjejbräda".

En Nitro Drop kan säkert funka bra för dig också. En lite mildare camber i mitten och lite rocker ytterst vilket hjälper till i lössnö.

Hos Rossignol får man ganska mycket "tech" för pengarna. Du kan t.ex. kolla in Rossignol Frenemy eller Justice, eller kanske Diva om du kan hitta en sådan (har utgått). De har s.k. Magnetraction-kanter som ska hjälpa när det är isigt.

Rent generellt kan man säga att ren camber och "Camrocker" (camber-rocker-camber" ger lite mer stabilitet än CRC (camber-rocker-camber).

En sak att hålla i åtanke är dock att camber/rocker-kombinationer som kan tyckas vara lika i sälva verket kan bete sig väldigt olika. Exempel gällande CRC: Burtons Flying V kontra Nitros Gullwing. Personligen tycker jag att Gullwing är bättre på alla sätt och vis.

Jag tycker också att folk iallmänhet är lite för fixerade vid typ av camber och missar andra viktiga faktorer, där kanske brädans bredd kontra storleken på dina boots kanske är den viktigaste. Har du väldigt små fötter bör du vara lite försiktig med att välja alltför bred bräda.

Tveka inte att skriva igen om du har fler frågor. :)

Rare

Ny medlem
Vad har du för bräda samt längd på den i dagsläget, och vad är du nöjd/besviken över med den? Är du en teknisk åkare som carvear över hela berget, eller är du en surfig åkare? Och den förbjudna frågan kring vikt.

Som i föregående inlägg är jag lite av en förespråkare kring magnetraction, du kanske inte får den där knivskarpa känslan som med en nyslipad "rak" bräda, men den kommer bita och behålla känslan av kontroll bättre även på isigare underlag.

generellt skulle jag kollat runt bland kompisar, testat deras brädor för att se vad som är skillnad.

Jag har en kompis som körde min gamla mjuka, kortare parkbräda utan kanter de första 2 åren, och gick sedan över till en längre "mellanstyv" c2-bräda efter att testat min Lib tech banana.

Han testade även med min Lib tech travis rice, men klarade inte av den (för styv).

Try before buy är nog mitt bästa tips.

Xavier

Aktiv medlem
Vad har du för bräda samt längd på den i dagsläget, och vad är du nöjd/besviken över med den? Är du en teknisk åkare som carvear över hela berget, eller är du en surfig åkare? Och den förbjudna frågan kring vikt.
Håller helt med i ovanstående.

moenjenny

Ny medlem

Som i föregående inlägg är jag lite av en förespråkare kring magnetraction, du kanske inte får den där knivskarpa känslan som med en nyslipad "rak" bräda, men den kommer bita och behålla känslan av kontroll bättre även på isigare underlag.

generellt skulle jag kollat runt bland kompisar, testat deras brädor för att se vad som är skillnad.

Jag har en kompis som körde min gamla mjuka, kortare parkbräda utan kanter de första 2 åren, och gick sedan över till en längre "mellanstyv" c2-bräda efter att testat min Lib tech banana.

Han testade även med min Lib tech travis rice, men klarade inte av den (för styv).

Try before buy är nog mitt bästa tips.
Det jag gillat med min Burton är att den är väldigt förlåtande med svängarna dvs det har varit bra att lära sig åka Snowboard på denna bräda då den hjälpt till att komma in i svängen på ett bra sätt. Dock känner jag nackdelen är att den är extremt fladdrig vid högre hastigheter och det gör mig nervös vilket hämmar åkningen... så då blir det inte speciellt kul att åka lite brantare pister, att åka i gröna och blå är lekande lätt.

Gällande längd så har jag i dagsläget åkt på 152, funderar dock på att gå upp något snäpp förutsatt att längden finns för framtida brädan.

Nu vet jag inte hur du menar med carva eller surfa på berget, carva förstår jag men icke surfa:) Om det handlar om åkstil vid svängar så har jag fått för mig att jag ligger på kant och skär... men förklara gärna begreppet surfa :)

Och vikt, 85+ kan man nog säga.. En dambräda för mig blir för mjuk och oftast för kort, speciellt då den jag kör på idag är en herr och är för mjuk.. Strlk M på bindningen (39-40 skostorlek).

Xavier

Aktiv medlem
Det jag gillat med min Burton är att den är väldigt förlåtande med svängarna dvs det har varit bra att lära sig åka Snowboard på denna bräda då den hjälpt till att komma in i svängen på ett bra sätt. Dock känner jag nackdelen är att den är extremt fladdrig vid högre hastigheter och det gör mig nervös vilket hämmar åkningen... så då blir det inte speciellt kul att åka lite brantare pister, att åka i gröna och blå är lekande lätt.

Gällande längd så har jag i dagsläget åkt på 152, funderar dock på att gå upp något snäpp förutsatt att längden finns för framtida brädan.

Nu vet jag inte hur du menar med carva eller surfa på berget, carva förstår jag men icke surfa:) Om det handlar om åkstil vid svängar så har jag fått för mig att jag ligger på kant och skär... men förklara gärna begreppet surfa :)

Och vikt, 85+ kan man nog säga.. En dambräda för mig blir för mjuk och oftast för kort, speciellt då den jag kör på idag är en herr och är för mjuk.. Strlk M på bindningen (39-40 skostorlek).
Som jämförelse så väger jag in på runt 80 och har ingen kortare bräda än 156 och tycker det är i kortaste laget, kör oftast runt 159-160. Så längre än 152 blir det nog om det inte är någon volume shiftbräda eller motsvarande. Sedan ska den väl kanske helst inte dra iväg i midjebredd. Never Summer har en dam version (Lady West) av West som är 156 och 158 i de längsta storlekarna med en midja på 24,1 men det drar ju iväg i pris.

Rare

Ny medlem
För att göra en mjukare övergång skulle jag säga att en c2 eller c3 bräda från gnu/lib tech/roxy skulle passa dig bra, du kan gå utan problem gå upp till 156 eller längre, om du vill ha "stabilare" känsla.

Välj directional eller true twin baserat på om du kör bägge hållen eller ej.

MackT

Medlem
Håller med ovan kommentarer; camber eller CRC är nog att rekommendera för den åkningen du beskriver. En medel bräda i flex men något längre än vad du åker på idag.
Tror K2 Broadcast är ett bra alternativ, förslagsvis 156an, den är 248mm i midjan så det funkar nog till storlek 40. Camber-bräda med lite early rise rocker i nosen som hjälper dig att hålla dig flytande när du väljer att köra utanför pisten.

moenjenny

Ny medlem
Hej igen allihopa!
Stort tack för alla inputs, jag var in till en butik i Sthlm idag (Vans) och spanade in deras utbud. Jag blev rekommenderad denna bräda

Vad tror ni om denna? Är det något som passar min åkstil och som är en uppgradering från den jag har idag?

MackT

Medlem
Jorå, TRSen skulle kanske vara en god kompromiss då den har en mer rigid flex men mjukas upp av C2 profilen. För mig personligen så lutar TRSen lite mer åt freestyle hållet men är absolut en go bräda i pisten.
Btw, hittas ett par hundringar billigare på:

Xavier

Aktiv medlem
Hej igen allihopa!
Stort tack för alla inputs, jag var in till en butik i Sthlm idag (Vans) och spanade in deras utbud. Jag blev rekommenderad denna bräda

Vad tror ni om denna? Är det något som passar min åkstil och som är en uppgradering från den jag har idag?
Om du tycker midjebredden funkar för dina boots så är det ett jättebra val. Framförallt så är den väldigt allround så OM du ändå skulle våga dig in i parken så kommer det funka. Plus att efter att du kört på den där ett tag så borde det vara ganska lätt att lista ut hur du vill att nästa bräda ska vara.

Igel

Medlem
Spanat själv på den där brädan men inte bestämt mig.
Förutom att den var billigare på Stadium, så tipsar jag om denna kampanjen som ger ytterligare 7-800 i rabatt.

moenjenny

Ny medlem
Nu är en bräda beställd från stadium med rätt längd, fick den till ett mycket bra pris och köpte med bindningar från butiken i Sthlm! Stort tack för hjälpen allihopa!! :D

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp