Välja skidor 35 års present

Asa123

Ny medlem
Hej snälla hjälp mig kring val av skidor!!

Jag fyller 35 snart å tänkte då önska mig ett par skidor.

Dom jag har nu är Fischer vision breeze 160cm som är köpta begagnade utan hjälp att få rätt modell.
Jag är en medelgod åkare. Åker helst röda backar men enstaka svarta å ibland några meter utanför pisten eller i skogen efter 5 åringen. Blir även mycket lätta backar med 3 åring och 5 åring.
Har åkt med Ucpa flera gånger å tycker det kan va kul å fila teknik men är absolut inte en avancerad åkare.
Åker 1v/år.

Har superbra pjäxor.
171cm 64 kg

Har kollat på
Völk yumi eller dynastar m PRO 84 w

Hiss/diss andra förslag?

Är en djungel så snälla hjälp mig, kommer ej kunna provåka tyvärr.

fredw

Aktiv medlem
Völkl Yumi låter iofs som ett bra val. Men följ gärna PDs goda råd ovan. Toppen att du redan är nöjd med dina pjäxor.

Asa123

Ny medlem
Tack för svaren!

Har varit inne å kollat på dynastar men ska kolla om Yumi med!

Är rädd för att få en skida som inte gillar korta snabba svängar som nog är det jag helst åker

Asa123

Ny medlem
Tack för svar, har nog bestämt mig för Völk yumi 84. Och tips på sida att beställa!

Men ska man köra på 161 eller 168 cm?

Är 171 cm 64 kg

fredw

Aktiv medlem
Jag tror att 161 kan bli lagom med tanke på din måttliga vikt, och att detta är stabila skidor i grunden.

Jag tvekar att säga det nu när du hittat en bra deal men... För egen del har jag efter några lyckade köp tyvärr dålig erfarenhet av just Sport-Bittl. De monterade bindningarna snett (2 mm åt ena sidan, det syns...) på ett par sprillans nya skidor och deras snutiga kundtjänst kom sedan med nonsens-argument (som att påstå att de var "perfekt monterade" och att problemet låg i att mina bilder var sneda mm).
För egen del skulle jag välja t ex nedanstående butik även om det är en äldre årsmodell (men bara färgen skiljer, en smaksak) och kostar 50 euro mer.

PisteCarver

Aktiv medlem
För egen del har jag efter några lyckade köp tyvärr dålig erfarenhet av just Sport-Bittl. De monterade bindningarna snett (2 mm åt ena sidan, det syns...) på ett par sprillans nya skidor och deras snutiga kundtjänst kom sedan med nonsens-argument (som att påstå att de var "perfekt monterade" och att problemet låg i att mina bilder var sneda mm).
Och förutom du @fredw så finns det flera likadana fall på Customer Review sites där kunder har fått snedmonterade bindningar, och Sport Bittl har vägrat ta sitt leverantörsansvar.
Välj en seriös butik i stället.

MnO

Aktiv medlem
Och förutom du @fredw så finns det flera likadana fall på Customer Review sites där kunder har fått snedmonterade bindningar, och Sport Bittl har vägrat ta sitt leverantörsansvar.
Välj en seriös butik i stället.
Det är alltid lurigt med monteringar som innefattar borrningar när man beställer på distans. Det är hög felprocent generellt sett, särskilt på breda skidor. Förr var det för att mallarna inte var anpassade till stora midjebredder, men numera är det förmodligen ibland även pga bristande erfarenhet när allt fler skidor får systembindningar som vem som helst kan dra dit. Det är också ofta svårt att komma överens om en rimlig ersättning förutom att det är långt att skicka tillbaka. Är man någorlunda händig är det därmed bättre att montera själv vid distansköp som jag ser det.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är alltid lurigt med monteringar som innefattar borrningar när man beställer på distans. Det är hög felprocent generellt sett, särskilt på breda skidor. Förr var det för att mallarna inte var anpassade till stora midjebredder, men numera är det förmodligen ibland även pga bristande erfarenhet när allt fler skidor får systembindningar som vem som helst kan dra dit. Det är också ofta svårt att komma överens om en rimlig ersättning förutom att det är långt att skicka tillbaka. Är man någorlunda händig är det därmed bättre att montera själv vid distansköp som jag ser det.
Tyvärr är det nog en minoritet av alla hobbyskidåkare som klarar av att borrmontera bindningar själva (är ju lättare med pistskidor som har förmonterade fästplattor till bindningarna).
Men de stora återförsäljarna har ju riktiga borrfixturer, och det borde inte vara så svårt. De fyra par skidor jag har köpt online har alla blivit perfekt monterade.
När det gäller kvaliteten på Sport Bittl ’s montering på @fredw ’s skidor, så var det så dåligt att jag själv hade kunnat göra det bättre med penna, tumstock och handborrmaskin som enda verktyg.

fredw

Aktiv medlem
Ursäkta "kapningen" av tråden, men har jag sagt A så får jag kanske säga B. Jag lämnar er med ett ordagrant citat från Sport Bittls kundtjänst, i övrigt får bilderna nedtill (från Trustpilot och mig) tala för sig själv.

Sport Bittl tycker att "Every deviation below 5mm is negligible and within tolerance." Mina bindningar blev 2-2,5 mm snett - bedöm själva om ni tycker det (eller dubbelt så snett...) är OK.

1667393736162.png

1667393769646.png

1667393821239.png

1667393879362.png

1667394060901.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Ursäkta "kapningen" av tråden, men har jag sagt A så får jag kanske säga B. Jag lämnar er med ett ordagrant citat från Sport Bittls kundtjänst, i övrigt får bilderna nedtill (från Trustpilot och mig) tala för sig själv.

Sport Bittl tycker att "Every deviation below 5mm is negligible and within tolerance." Mina bindningar blev 2-2,5 mm snett - bedöm själva om ni tycker det (eller dubbelt så snett...) är OK.

Visa bilaga 20384
Visa bilaga 20385
Visa bilaga 20386
Visa bilaga 20387

Visa bilaga 20388
Jag ser att de även har satt märket med Bittl logan snett.:rolleyes:
De kanske först klistrar dit märket på fri hand och sätter sedan borrfixturen efter märket.
Märket och bindningen verkar ju sitta i linje.;)

Asa123

Ny medlem
Tack för upplysningen, priset var ju väldigt bra så lätt att inte vara kritisk. För mig som köper mina första skidor 😅🫣 känns det viktigt att det blir rätt hellre än spara pengar.

Tack för alla bra tips!!

Topp