Värkande ben, vilka pjäxor?

Twisten

Ny medlem
Jag måste byta pjäxor för benen värker så till den grad att jag knappt ens kan ta mig upp för en lift. Nu behöver jag hjälp med vad för typ av pjäxa jag bör köpa. Bakgrund/förutsättningar nedan:

De senaste 10 åren har jag åkt med pjäxorna på bilden. De har ganska hög styvhet och är framåtlutad. Går inte att stå rakt i dem. De är väldigt sköna i hög fart i röd/svart backe, men inte så bekväma i grön/blå.
Förr, när jag var bättre tränad och mest åkte röd och svart gick det bra, men de senaste 5 åren har det gjort mer och mer ont, och nu är det outhärdligt. Det bränner (mjölksyra) i vaderna, värker i knäna och ibland mjölksyra i låren. Jag knäpper upp spännen så fort jag åker lift eller på transportsträckor och använder knäskydd som värmer och stabiliserar.

Nu för tiden blir det blandad åkning, lika mycket grönt/blått som rött (svart) då vi åker med barnen. Pistat (och en och annan guppvana i skogen med barnen).

Provade att hyra ett par bredare och mjukare pjäxor idag och värken försvann nästan helt.

Bilagor

pd

Aktiv medlem
Om det är de pjäxor som du fick i julklapp 2007 och bytte ner i storlek - the forum never forgets - så skulle det kunna vara innerskon som behöver bytas. Eller att ben, fötter och resten av kroppen successivt har förändrats. Kan också hjälpa om du byter till pjäxor med gåläge som gör det lättare att stå upprätt.

Men lösningen är som så ofta när det är pjäxproblem att gå till en riktig skidbutik med duktig bootfitter så kommer de att lösa det åt dig. Stämmer det att du bor i Göteborg så är det Udéns på Övre Husargatan som gäller.

Twisten

Ny medlem
Om det är de pjäxor som du fick i julklapp 2007 och bytte ner i storlek - the forum never forgets - så skulle det kunna vara innerskon som behöver bytas. Eller att ben, fötter och resten av kroppen successivt har förändrats. Kan också hjälpa om du byter till pjäxor med gåläge som gör det lättare att stå upprätt.

Men lösningen är som så ofta när det är pjäxproblem att gå till en riktig skidbutik med duktig bootfitter så kommer de att lösa det åt dig. Stämmer det att du bor i Göteborg så är det Udéns på Övre Husargatan som gäller.
Tack för ditt svar! Det får bli en tur till Udéns. Nu vet jag i alla fall att pjäxorna jag hyrde löste nästan allt av mina problem. Jag kunde åka som vanligt igen 😀. Så jag har skrivit ner all info om dem och ihop med kunnigt folk ska jag nog hitta något bra.

hassel99

Medlem

Inte helt nöjd med Udéns ang boot fitting.
Mina knölar sitter inte riktigt där de skall utan det behöver jobbas en del med plasten. Köpt mina två senaste pjäxor där och nuvarande paret har de haft inne 3ggr utan att det blivit bra.
Fick nog i helgen och gick in till en lokal kille i Vemdalen för att köpa nya pjäxor men han fixade mina gamla på första försöket så det blev inga nya.

Beror säkert på vem man talar med på Udéns men de borde få till det på 3 försök kan man tycka.
Jag kommer inte vända mig till dem vid nästa köp av pjäxor.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp