Världens brantaste backe

O

Offpiiist

Guest
Har hört att en backe i Mayrhofen är världens brantaste backe på 78 grader är det någon som har en bild på denna backe så länka gärna :)

OlaMelin

Ny medlem
Japp, backen heter Hararkiri och betyder självmord, ett väldigt passande namn.
Riktigt brant med egentligen ingen möjlighet att stanna då man bara glider och glider.

Ja, jag har åkt den ;)

O

Offpiiist

Guest
Ohh har du någon bild där man ser stupet ? du måste vara bra ;D

OlaMelin

Ny medlem
Nej tyvärr har jag ingen bild på själva backen. Jag var tagen en bra stund efter jag kom ner då det bara blev typ tre eller fyra svängar. Säger som vår vän Ingmar: De bare' åk!

Rydellen

Ny medlem
Att bara sätta upp en skylt där det står "för bra åkare" och den är 78grader brant låter helt sjukt! Mycket svårt att tro på att den är 78 grader...speciellt efter att ha sett bilder

Peolainen

Ny medlem
Den lutar 78 % inte grader.. Vilket gör att det blir 70,2 grader, alltså som Balder typ... Väggen är 49, så den är ganska så brant, även om den inte klår kittelfjäll där man hört sägas att det ska "luta 92grader på sina ställen"..

Monne

Ny medlem
haha, aa, ja skulle alla fall inte velat åka i den "92" gradiga backen! de blir svårt.. :D

Robbott

Ny medlem
hahah men dom skämtar väl i kittel.
Den i mayrhofen ser inte ut som 70 grader efter att ha sett bilder, är inte 70 grader oåkbart? Tomas Olsson åkte ju typ som brantast 55 grader, kanske 60, har jag för mig, kan dock ha fel.

FF

Ny medlem
70grader? Låter väldigt suspekt... Det brantaste snö kan fästa på är väl i princip 60grader. Möjligtvis kan det väl bli något brantare i form av spines, men en pist på 70grader, det tror jag inte på.

rabbit

Ny medlem
% = procent

100% = 45 grader

Bla vägverket använder procent för att ange lutning. Omräkningen från procent till grader, eller snarare bristen på omräkning, dvs ett missförstånd av vilken enhet som använts, är den vanligaste orsaken till att många backar anges som branta, uttryckt i grader, i folkmun.

Sök i forumen så hittar ni många "diskussioner" runt ämnet där folk blir arga på att dom inte åkt så brant som dom hoppats...

-peace
/r

DHR

Ny medlem
Peolainen sa:
Den lutar 78 % inte grader.. Vilket gör att det blir 70,2 grader, alltså som Balder typ... Väggen är 49, så den är ganska så brant, även om den inte klår kittelfjäll där man hört sägas att det ska "luta 92grader på sina ställen"..
Vadå "Den lutar 78 % inte grader.. " Kan ju inte luta i procent. Den lutar väll ändå i grader .....eller?

CrilleC

Ny medlem
Har för mig att den brantaste åkning Patrick Vallençant genomförde låg på 67 grader, allt efter det är mer eller mindre fritt fall. Dessutom har jag svårt att tro att snön fäster vilket gör det oåkbart.

/C

W

whirlybird

Guest
Sverre kör iofs så nära "inåtlutande" det går i frame by frame

Einar_Lindgren

Ny medlem
Dannedaman sa:
Peolainen sa:
Vadå "Den lutar 78 % inte grader.. " Kan ju inte luta i procent. Den lutar väll ändå i grader .....eller?
Lutning kan mätas både i procent och grader

Oskar_Nft

Ny medlem
Peolainen sa:
Den lutar 78 % inte grader.. Vilket gör att det blir 70,2 grader, alltså som Balder typ...
Hur får du att 78% motsvarar 70,2 grader??

Peolainen sa:
även om den inte klår kittelfjäll där man hört sägas att det ska "luta 92grader på sina ställen"..
Javist finns det dropp i kittelfjäll...

Sen att tänka på är om man mäter medellutning eller bara brantaste partiet.

s-w

Ny medlem
Oskar_Nft sa:
Hur får du att 78% motsvarar 70,2 grader??
Antar att han räknar på att 100 % betyder totalt lodrätt, dvs 90 grader. Sen räknar han ut gradantalet efter det.

Altså 90*0.78=70.2

Senast ändrad:

JockeSki

Ny medlem
rabbit sa:
% = procent

100% = 45 grader
Är beredd att hålla med dig ang. detta. Har dock inte fakta. Har bara läst det i en del andra trådar åxå.

Alltså funkar bara % i backar upp till max 45 grader. Enligt detta så är alltså 78%=45*0.78=35.1 grader. Låter inte speciellt brant. OlaMelin, hur är den i jämförelse mot t.ex. första 20 meterna i Väggen?

Vore kul att få klarthet i detta. En backe pp 78 GRADER låter extremt, vore kul att testa en sån även om jag tycker det låter nästan omöjligt. Jag har åkt 55-60 GRADER brant och det är jävligt brant. När man står rakt upp så håller man handen i väggen. Är tveksam till att 78 grader är åkbart mer än 5 meter.

Todd

Ny medlem
100% är som skrevs tidigare 45 grader.. man räknar procent genom att se hur stor höjdskillnaden är om man rör sig 100 meter inåt berget helt vågrätt. 78% innbär en höjdskillnad på 78 m om man rör sig 100 m inåt.. Givetvis är detta avsnitt maximala lutningen så man får tänka sig en tangent med dessa specifikationer.

(78/100)=tan(vinkeln) vinkeln blir således arctan(78/100)=37.96 grader vilket inte är speciellt brant...

Skulle vilja se de turister som kommer ut i en sjuttio grader brant backe!!!

Buster

Ny medlem
78 grader kan det vara i bastun men knappast i backen, om snön ska ligga kvar.
För övrigt verkar Gustaf vara den enda som kan trigonometri.
Och höjd/bas förhållandet kan vara mer än 100%. Ex: 200 m ner, 100 m ut = 200% (=63.4 grader)

mustalianen

Ny medlem
men vafan.

100% = 90grader

dvs 78% ~ 70grader

dvs jävligt brant, generellt brukar det sägas att snö enbart i undantag (blåst och is) kan ligga kvar i lutningar över 70 grader

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp