världscupen i big air på snowboard inge vidare.

erik_sundstrom

Ny medlem
har ni sett dom i världscupen i big air på snowboard måst säga att dom inte e nått vidare, ingen variation på trixen inte så snyggt för den delen och man vill bara släppa löss en pojk med lagg som skulle äga upp dom med så jävla mycket att dom int hade kommit tillbaka tex en d-spin mycket coolare.

antar att jag kommer få en massa hatbrev eller sånt men så e det.

dame

Ny medlem
så sant så sant!!
kollade nyss på Richter och ja må säga att man somnade nästan när dom hade big jump tävling!! åkarna gjorde samma trick, lite variation på grabarna men annars ingen större skillnad.
dom namnger hoppen lite olika bara, är inte switch och cab samma sak?? tyckte jag läste det på någe annat forum, varför säger dom då ena gången att han gjorde en switch 720 och nästa gång en cab 720??

och det var dåligt av svt att visa så lite från x-games!!

in med lite fräsch newschool skidåkning istället!! där det är variation på tricken!!!

peace

L

laeskeblask

Guest
det trista med big-air världscupen är att alla åkarna drar sina 720´s eller sina rodeo´s av den enkla anledningen att det ger bäst poäng säkrast.. detta är knappast nyskapande eller utvecklande för sporten. jag håller på tävlingar i stil med red bull big air istället. grym underhållning!

Amen!
Värre sömnpiller får man leta efter.
Mer frisläppt jibbing och mindre stela tävlingar! Sen spelar det inte så stor roll om det är på bräda eller skidor..

Thullan

Ny medlem
Instämmer tyvärr. Bigjump i snowboard börjar likna freestylehopparna på skidor som alltid gör samma trix år ut och år in. I snowboardsammanhanget anser jag det inte vara åkarnas fel, det beror på bedömningen som sådan att det blivit såhär.

Angående skidjibbarna så är dom mer nyskapande idag men sporten är ju nyare så konstigt vore det ju annars. Jag tycker dock helt klart att ett mönster börjat framträda även där de senaste åren.

HMan

Ny medlem
SÅ j*vla enformigt samma trick hela tiden jag håller helt med dig låt ett par jibbare hoppa fram istället

Johan_Ax

Ny medlem
Så här blir det när man börjar att blanda in den onda organisationen FIS i nåt som är roligt... regler sätts upp och standarder. Detta gör så att sportens möjlighet att utvecklas blir ett minimum. Åkarna som jag har skådat vid tävlinagr som red bull i åre, skulle enkelt sopa mattan med "världsmästaren" i BIg Air.

om ja hade varit med, då hade ja kört one foot på ett hopp... så d så.

Airstyle

Ny medlem
FIS styrs bara av en massa gubbar som inte fattar nånting om new-school kulturen... å det gör inte svt:s programledare för den delen heller. Nä, jag vill se skidjibbare!!!

AndersNises

Ny medlem
de hoppar bättre än er iaf, sen gör de j u de trick som ger högst poäng såklart, för det är ju deras levebröd, ska de då vara coola och svälta? idioter är vad ni är, med mycket "coola" åsikter...
simon ax skulle nog kötta motståndet i red bull också ska ni se

Danny_Ramone

Ny medlem
men pucko, du tror inte att dom har ne poäng i det dom skriver. att snowboard big air inte är så jävla nyskapande. för att den har blivit komersialiserad av FIS. en gång i tiden levde den och var en era av newschool vågen, nu gör den inte det. det var därför terje hoppade ut. Jibb har tagit snowboarden plats i nyskapande bland newschools sporterna. så detr så

Thullan

Ny medlem
AndersNises, det är ingen här som har sagt att dom är dåliga så spar lite på dina superlativ. Det handlar om att tävlingarna blivit enformiga att se på för att det utvecklats en mall för hur ett hopp ska se ut. Ska det vara på det sättet att dom hoppar för att få poäng snarare än för att underhålla publiken så får dom också tåla att bli granskade därefter, typ "ja det var bra men han missade graben lite och satte i handen i landningen" osv. Därmed har också en stor del av själen försvunnit.

Kör hårt.

S

s_ander

Guest
världscupen är en B-liga. alla bra åkarna kör bara för filmer och prispengartävlingar..

b3neath

Ny medlem
Jag citerar:
"Dom gör bara 900 och 720 för dom vet att det ger mer poäng än den där snygga långa 180`n som alla åskådare egentligen vill se."

Skulle jag gå på tävling skulle jag bli ännu mer tråkad ifall jag fcik se sega 180s! Satan i gatan. Mera flippar åt folket för fan!!

Å andra sidan kan man ju inte påstå att wc-nivån är särskilt hög. Om man kan vinna på en 720 eller 900 så är de ju slut, om man tänker på att Jon spinner D1080 och switch 1260 inverterad.

STOR skillnad i klass på skidjibbningen och big-jump-världskuppen. Tråkigt som fan att se på, dags för nya regler, sannerligen!

Thullan

Ny medlem
Mm det var mig du citerade men jag hann ändra i texten medan du skrev ditt inlägg. Det jag ville framhäva är att det är variationen som är rolig att se, och kommer någon och gör en 180 bland alla 900 så skulle jag tycka det var kul.

Thullan

Ny medlem
Men jag tycker ändå att en 180 är snyggare än en 1260

Lars_Ilis

Aktiv medlem
Jag tycker att det är sjukt att tex. på big jump tävlingen på richter att finländaren som gjorde helt raka 720s, och 900 med någon grab fick så jävla höga poäng medans det som gjorde inverterade 720s och 900 med samma stil på graben fick mycket mindre poäng...

Goakille

Ny medlem
Haha gött att andra tycker det med.... Jag slutade tävla och åka seriöst för några år sedan... sedan satte jag på tvn när det var från tandådalen....

Dom gjorde ju precis samma trick jag gjorde för 3-4 år sedan... nästan alla körde 720 inde eller nån annan grab,... tyckte även i VM att det var mycket 720 .... eller det var väll folk som förökte på annat men 720 var det enda folk landade på!...

Man satt ju och vred sig i tvsoffan... blir förbannad lixom när man vet att man kan köra lika bra som dom på tvn!... Visst är det lätt och sitta och va stor i munnen framför tvn.. när man tävlar är det nerver och man har få hopp och måste sätta tricken... men ändå, tycker det borde ha utvecklats mer på dessa år!!!...

Sen får man ju inte glömma att alla riktigt bra åkare inte tävlar längre utan spelar in filmer istället...

Goakille

Ny medlem
AndersNises-->

--------------------------------

Jo det vore väll konstigt annars om de i värdcupen inte är bättre än oss?

Spoon

Ny medlem
Du har rätt. Man ser ju bara 720. Coolt ibörjan men efter den 3 så börjar man tröttna. De borde ju slänga in några av proffsen som kan dra rodeo 9 och sånt. Då skulle det bli fler som skulle orka titta.
De borde bygga störe hopp också. Det ser för fjantigt ut med de där små kickarna.

rasmus_hammar

Ny medlem
ni ska nog se att de flesta som kör världskuppen kan dra olika rodeo 9or..alla måste bli kända från början..peter line, jp, chad och de flesta andra åkare som man ser på filmer är inte med där från början..dom har också vunnit tävlingar först!

Thullan

Ny medlem
Dom kan säkert göra andra tricks också men så länge det enbart är 720 som gäller på tävlingar så kommer det ändå bli långtråkigt att kolla på. Jag vet inte i detalj hur bedömingarna går till men om snurrar värderas högre än stil och nyskapande, då kan jag bara beklaga att tävlingsgrenen kommer närma sig freestyle på skidor och tappa förankringen med rötterna. Detta gäller framförallt i världscupen.

Kan kanske bli svårt att slå igenom som friåkningshjälte och soulkille sen efter en sådan start, så som inkörningsport till filmkontrakt och filmkarriär kanske tävlingarna inte kommer vara en så bra väg i framtiden om utvecklingen fortsätter så här.

stepa

Ny medlem
instämmer....

kom å kolla på "the battle" den 22 mars på lugnet i falun istället..

skapad av jacob söderquist....kommer bli grymt

JanN

Medlem
Snälla kalla det aldrig världscup... Varje gång detta ord nämns i samband med FIS tävlingar skär det i mitt hjärta. Som någon sa: B-liga är vad det handlar om.

Egentligen skall man inte dissa åkare som kör FIS. Är man washed-up eller inte har tillräckligt med skills för att lyckas i TTR-serien är detta ett bra sätt att tjäna sitt levebröd.

JanN

Medlem
Ifall man kör FIS tävlingar och har spons av t.ex. Wölkl eller Flow är det rätt osannolikt att man blir hyllad hjälte i USA och Japan senare. Man bränner sina chanser, även om man är en duktig åkare.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp