Värme i dynor på sittliftar

Piglet55

Medlem
Idag när vi satt i Sadelexpressen i Åre så kände vi att värmedynor är ju en rätt bra uppfinning.

Dock så uppstod frågan hur dynorna strömförsörjs.

Några förslag som diskuterades var:

1. Batteri som laddas under natten samt under tiden stolarna går på "kedja" vid topp och dal-station.
2. Att vajern är strömförande, kanske 12v.
3. En dymo som på något sätt utnyttjar att stolarna rör sig i förhållande till station, stolpar mm. (Tyckte oss se ett hjul som vi inte förstod funktionen på)

Är det någon som har lösningen på denna fråga och helt enkelt vet hur det funkar. Det lär väl hänga lite liftskötare, pistörer mm här på forumet.

Heddious

Aktiv medlem
Jag kapar tråden för jag har en fundering – är inte sitsvärme ganska obehagligt ibland? Typ om en blivit blöt om baken (läs: försökt åka snowboard) och sedan blir vätan uppvärmd och typ tränger igenom kläderna? Tänker att det borde ge ungefär samma känsla som blöta jeans halvvägs igenom "torka på kroppen"-processen. Burr..

Scubamike

Ny medlem
De där rövvärmarna har jag viss hatkärlek till. Riktigt skönt om det är apkallt ute, bara att fälla ner vindskyddsbubblan och njuta. Men vädret kan ju variera totalt mellan dagarna så nästa dag kommer man till samma lift i tunnaste skidkläderna men ändå apvarm efter ett hårt åk, då är det inte kul att sitta på rövvärmen.

Vad jag skulle komma till efter en liten omväg, går de inte att stänga av värmen?

la_grave

Aktiv medlem
Heddious sa:
Jag kapar tråden för jag har en fundering – är inte sitsvärme ganska obehagligt ibland? Typ om en blivit blöt om baken (läs: försökt åka snowboard) och sedan blir vätan uppvärmd och typ tränger igenom kläderna? Tänker att det borde ge ungefär samma känsla som blöta jeans halvvägs igenom "torka på kroppen"-processen. Burr..
Det är mycket obehagligare med folk som inte kan använda pronomen på sitt modersmål

http://sv.wikipedia.org/wiki/Könsneutrala_personliga_pronomen#.22Man.22_som_obest.C3.A4mt_pronomen

Vad är det du försöker visa egentligen? Att du är en (sic!) del av flocken inte absolut inte avviker ens en (sic!) mm från "rätt" spår? Eller är du bara en lantis som skriver på dialekt?

Varför är vänstern numera så ointellektuell? Eller snarare explicit antiintellektuell. Visst, identitetspolitik är ju ett effektivt sätt sätta igång en förruttningsprocess i hjärnan men man (sic!) kunde ju hoppats att det påtagligt intellektuella arvet (Frankfurtskolan!) hos vänstern kunde förebyggt en (sic!) del av förfallet.

Piglet55

Medlem
la_grave sa:
Heddious sa:
Det är mycket obehagligare med folk som inte kan använda pronomen på sitt modersmål

http://sv.wikipedia.org/wiki/Könsneutrala_personliga_pronomen#.22Man.22_som_obest.C3.A4mt_pronomen

Vad är det du försöker visa egentligen? Att du är en (sic!) del av flocken inte absolut inte avviker ens en (sic!) mm från "rätt" spår? Eller är du bara en lantis som skriver på dialekt?

Varför är vänstern numera så ointellektuell? Eller snarare explicit antiintellektuell. Visst, identitetspolitik är ju ett effektivt sätt sätta igång en förruttningsprocess i hjärnan men man (sic!) kunde ju hoppats att det påtagligt intellektuella arvet (Frankfurtskolan!) hos vänstern kunde förebyggt en (sic!) del av förfallet.
Tittat lite hårt i flaskan ikväll?

Heddious

Aktiv medlem
Sorry alla andra för OT.

@la_grave. Vill minnas att vi har diskuterat detta innan, men för att räta ut eventuella frågetecken så kan jag ta det en gång till.

Jag är fullt medveten om att det är språkligt korrekt att använda "man" som pronomen för en hypotetisk person och att det då ses som könsneutralt. Men jag personligen skriver hellre "en" än "man", precis som jag hellre skriver "hen" istället för det åbäkiga "han/hon" när jag har att göra med hypotetiska personer där kön inte är relevant. Jag känner mig mer bekväm med det eftersom jag själv inte är man, och det har inte ett jäkla dugg med min politiska övertygelse att göra.

Jag hade en lärare i kulturhistoria när jag gick på gymnasiet, som bland annat förgyllde en lektionstimme med de bevingade orden "alla kolonner är pelare, men alla pelare är inte kolonner". Lite så ser jag på en/man. "En" är totalt könlöst och är därför i mina ögon helt oförmöget att trampa någon på tårna (vad gäller könsidentitet – vad gäller språkveteri är det som synes här en helt annan historia), medan "man" faktiskt inte är det. Då är det väl bättre att fasa ut "man" om man inte de facto talar om en man? Lite som att jag, blond och grönögd inte har ett jävla dugg rätt att ge mig in i debatten om chokladboll vs jag-tänker-inte-skriva-det-här. Svenska är inte stendött som latin, det är ett språk i ständig utveckling.

Jag ser hen/en-förändringen som ett tecken på att språket, precis som samhället i stort, utvecklas och blir en mer tolerant plats (jag ska inte sväva in på queerteorier och personer som identifierar sig som icke-binära just nu), och om konsekvensen av detta blir att du tycker att jag skriver som en lantis så får jag väl leva med det. Det kommer nog gå alldeles utmärkt.

En ytterligare konsekvens blir att jag kommer bli ännu noggrannare med att skriva "en" och "hen". Länge leve den könsneutrala revolutionen!

Apropå dialekt – hemmavid heter det "cykla vält", inte "cykla omkull". Det tycker jag är väldigt gulligt.

Heddious

Aktiv medlem
Scubamike sa:
De där rövvärmarna har jag viss hatkärlek till. Riktigt skönt om det är apkallt ute, bara att fälla ner vindskyddsbubblan och njuta. Men vädret kan ju variera totalt mellan dagarna så nästa dag kommer man till samma lift i tunnaste skidkläderna men ändå apvarm efter ett hårt åk, då är det inte kul att sitta på rövvärmen.

Vad jag skulle komma till efter en liten omväg, går de inte att stänga av värmen?
Ingen aning om det går, men det borde gå. Även pga miljösynpunkt. Det är ju inte särskilt nödvändigt med rövvärme i svarta (för liftsäten är ju oftast svarta) solvarma säten på våren..

la_grave

Aktiv medlem
Heddious sa:
Men jag personligen skriver hellre "en" än "man"
Sedan hur länge då? Opportunist. Som sagt, en del av fårskocken.

"En" är totalt könlöst och är därför i mina ögon helt oförmöget att trampa någon på tårna (vad gäller könsidentitet – vad gäller språkveteri är det som synes här en helt annan historia), medan "man" faktiskt inte är det.
Jo, det är exakt det man är, vilket framgår av dess etymologi. Du vet, det är en homonym, på samma sätt som hästens nackhår.

Då är det väl bättre att fasa ut "man" om man inte de facto talar om en man? Lite som att jag, blond och grönögd inte har ett jävla dugg rätt att ge mig in i debatten om chokladboll vs jag-tänker-inte-skriva-det-här. Svenska är inte stendött som latin, det är ett språk i ständig utveckling.

Jag ser hen/en-förändringen som ett tecken på att språket, precis som samhället i stort, utvecklas och blir en mer tolerant plats (jag ska inte sväva in på queerteorier och personer som identifierar sig som icke-binära just nu), och om konsekvensen av detta blir att du tycker att jag skriver som en lantis så får jag väl leva med det. Det kommer nog gå alldeles utmärkt.
Så kanske du ser det, sannolikare är att samhället avintellektualiseras (Vad är en edit? Finns det verkligen inget svenskt uttryck? För att inte tala om flip.)

Du tillhör uppenbarligen den curlade generation där det viktigaste av allt är att alltid känna sig trygg och absolut inte trampa någon på tårna. Livet går inte ut på att känna sig trygg och det är ingen mänsklig rättighet att aldrig bli förolämpad. Angående förolämpningar är det snarare så att det fungerar som immunförsvaret, det är ganska nyttigt att öva sig på att tåla en och annan kränkning. Då skulle man slippa dåd som det i Paris.

Heddious

Aktiv medlem
la_grave sa:
Heddious sa:
Men jag personligen skriver hellre "en" än "man"
Sedan hur länge då? Opportunist. Som sagt, en del av fårskocken.
Jag började aktivt sluta använda "man" sedan jag började umgås med folk som av diverse olika anledningar inte känner sig bekväma med man. (Som det här med pelare, kolonner och att trampa folk på tårna.) På samma sätt som jag slutade kalla chokladboll för något annat än chokladboll när jag insåg att jag som icke-rasifierad person inte har rätt att tala om för någon som är det huruvida de upplever något som nedsättande eller inte. Kalla mig curlad, det är helt okej – jag väljer att se det som att jag försöker visa min omgivning respekt i ett samhälle i ständig förändring.

"En" är totalt könlöst och är därför i mina ögon helt oförmöget att trampa någon på tårna (vad gäller könsidentitet – vad gäller språkveteri är det som synes här en helt annan historia), medan "man" faktiskt inte är det.
Jo, det är exakt det man är, vilket framgår av dess etymologi. Du vet, det är en homonym, på samma sätt som hästens nackhår.
Återigen – världen förändras.

Då är det väl bättre att fasa ut "man" om man inte de facto talar om en man? Lite som att jag, blond och grönögd inte har ett jävla dugg rätt att ge mig in i debatten om chokladboll vs jag-tänker-inte-skriva-det-här. Svenska är inte stendött som latin, det är ett språk i ständig utveckling.

Så kanske du ser det, sannolikare är att samhället avintellektualiseras (Vad är en edit? Finns det verkligen inget svenskt uttryck? För att inte tala om flip.)
Avintellektualiseras? Är du inte lite väl dramatisk nu, det handlar om två små ord, inte ett nytt jäkla alfabet.
Om det gör dig lycklig kan jag försöka ersätta "edit" med något som finns i SAOL.. kanske "videoklipp". Men i hur många år har "video" varit ett ord i svenska språket? Inte så himla länge heller va? Flip skulle förvisso kunna ersättas med volt, eller saltomortal (som jag förmodar har sitt ursprung i franskan), eller i vissa skateboard(ursäkta mig, rullbräda menar jag)-sammanhang "snurr", men jag använder just det ordet så sällan när jag skriver att jag nog inte kommer komma ihåg det..

*hämtar bok om runor och ersätter hela alfabetet med futharken*

Du tillhör uppenbarligen den curlade generation där det viktigaste av allt är att alltid känna sig trygg och absolut inte trampa någon på tårna. Livet går inte ut på att känna sig trygg och det är ingen mänsklig rättighet att aldrig bli förolämpad. Angående förolämpningar är det snarare så att det fungerar som immunförsvaret, det är ganska nyttigt att öva sig på att tåla en och annan kränkning. Då skulle man slippa dåd som det i Paris.
Sista två meningarna upplever jag som lite märkliga med tanke på att du dragit igång en rätt rejäl diskussion om en språklig meningsskiljaktighet.

Här är f.ö. en rätt intressant krönika om Charlie Hebdo-attacken. http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/ann-heberlein-det-ar-knappast-bara-troende-som-ar-lattkrankta/

Heddious

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
@Heddious
@la_grave
hade jag varit forumführer nu hade jag uppmanat er att fortsärta diskussionen i gästböckerna istället ;)
Jag instämmer. Har ändå inte så mycket mer att tillägga i diskussionen.

Men för att återkoppla till huvudämnet så är jag fortfarande nyfiken på om man kan reglera stolsvärme i liftsäten.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Heddious sa:
Vattendroppe sa:
@Heddious
@la_grave
hade jag varit forumführer nu hade jag uppmanat er att fortsärta diskussionen i gästböckerna istället ;)
Jag instämmer. Har ändå inte så mycket mer att tillägga i diskussionen.

Men för att återkoppla till huvudämnet så är jag fortfarande nyfiken på om man kan reglera stolsvärme i liftsäten.
XDDD

För att svara frågan: I teorin finns det många möjligheter att ordna det i alla fall, vet inte om det omsätts i praktiken.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Toppekspressen (F2) i Trysil har värmesäten. Grymt skönt en kall vinterdag. Jag kan med säkerhet säga att du inte kan reglera värmen i sittdynan själv, möjligtvis kan det finnas olika effektinställningar som liftpersonalen kan göra ... men konstruktionen är enkel så jag gissar på att det bara är on eller off som gäller. Åk dit och testa! :)

/MM

Heddious

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
XDDD

För att svara frågan: I teorin finns det många möjligheter att ordna det i alla fall, vet inte om det omsätts i praktiken.
M.a.o är det ungefär som med allt annat som är positivt för miljön – det går att göra, men det är inte riktigt någon som vill satsa tid och pengar på det?

HeLium

Aktiv medlem
Vad jag förstår av den länk som
@mholm la ut i början på tråden så laddas värmen under rundvändningen (nytt ord? Förlåt!) i dalstationen. Det borde väl bara vara att dra ner på effekten in under de 16-21 sekunder den laddar? Man kan väl tänka sig att det går att koppla till en termostat som i sin tur är kopplad till en termometer för lufttemperaturen för att reglera rövhettan?

Pax på ipr-rättigheter om Dopplmayer eller företag i sittliftsbiznizen inte kommit på den här fantastiska lösningen... ;)

Pillard

Aktiv medlem
Sorry för att dra tillbaka detta off-topic men att ingen påtalat det mest uppenabra i att La_Grave förespråkar att folk måste tåla att bli lite kränkta och sen blir askränkt för att någon inte skriver som hen vill?

Sen kan jag förstås inte hålla med Heddious heller när det gäller frågan om vem som har rätt att ha en uppfattning i olika frågor. Att basera någons rätt till att uttrycka en uppfattning i vissa frågor på hudfärg är i min mening synnerligen rasistiskt men men, maybe thats just me.

Igen ledsen för att dra iväg tråden offtopic men det var en lite intressant diskussion och jag har tråkigt på jobbet ;)

Mountain_Man

Aktiv medlem

@HeLium
Yes, det borde absolut gå att reglera på det sätt du beskriver ... frågan är bara hur avancerad styrningen är?

En annan fråga. Heter det fortfarande människa ... ;-)

/MM

Heddious

Aktiv medlem
Pillard sa:
Sorry för att dra tillbaka detta off-topic men att ingen påtalat det mest uppenabra i att La_Grave förespråkar att folk måste tåla att bli lite kränkta och sen blir askränkt för att någon inte skriver som hen vill?

Sen kan jag förstås inte hålla med Heddious heller när det gäller frågan om vem som har rätt att ha en uppfattning i olika frågor. Att basera någons rätt till att uttrycka en uppfattning i vissa frågor på hudfärg är i min mening synnerligen rasistiskt men men, maybe thats just me.

Igen ledsen för att dra iväg tråden offtopic men det var en lite intressant diskussion och jag har tråkigt på jobbet ;)
@Pillard Jag kanske var lite luddig där, men när jag skriver
"jag slutade kalla chokladboll för något annat än chokladboll när jag insåg att jag som icke-rasifierad person inte har rätt att tala om för någon som är det huruvida de upplever något som nedsättande eller inte"
pratar jag alltså om min personliga insikt kring en viss uppfattning gällande en specifik företeelse/pryl, inte att alla som kan sorteras i samma fack som mig gällande rasifiering _måste_ hålla med mig om den uppfattningen.

(det här blev nog ännu luddigare. sorry.)

@Mountain_Man jag tror det fortfarande heter människa.. men om det finns något alternativ som inte känns alldeles för krystat så kan jag tänka mig att plocka in det i min vokabulär. "kvinniska" och "heniska" är inga personliga favoriter om jag ska vara ärlig.

@HeLium rundvändning är ett jättetrevligt ord.

Pillard

Aktiv medlem
Hm, nu kanske vi missförstår varandra men det jag menade som rasistiskt var alltså inte att jag måste hålla med dig för att vi delar hudfärg utan att det rasistiska ligger i att någon säger "jag är rasifierad, alltså har jag mer rätt än du baserat på vår hudfärg"

la_grave

Aktiv medlem
Heddious sa:
Du är alltså inte Charlie.

Det är ingen mänsklig rättighet att få ha sina ömma tår orörda. Som sagt, det är bra mental träning att bli förolämpad med jämna mellanrum.

Lyckligtvis finns det andra kulturskribenten är Heberlein. Jag beställde bara häromdagen Det öppna samhället och dess fiender. Du ska få den när jag läst klart.

Piglet55

Medlem
la_grave sa:
Heddious sa:
Du är alltså inte Charlie.

Det är ingen mänsklig rättighet att få ha sina ömma tår orörda. Som sagt, det är bra mental träning att bli förolämpad med jämna mellanrum.

Lyckligtvis finns det andra kulturskribenten är Heberlein. Jag beställde bara häromdagen Det öppna samhället och dess fiender. Du ska få den när jag läst klart.
Det är ju inte heller en mänsklig rättighet att få posta på Freeride.

Från att ha varit lite smådryg kille med skidkläder på tunnelbanan börjar du faktiskt bli rätt irriterande i ett gäng trådar. Tagga ner lite och ut och åk skidor istället.

M_ekroth

Ny medlem
Liggunderlagsliknande sittunderlag torde vara det optimala underlaget i sittliftar.
Självvärmande kan man kalla det och framförallt energisnålt, men allrahelst fungerande!
För har man åkt i en ofungerande värmesittlift vet man vad kall om rumpan betyder!

Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
M_ekroth sa:
Liggunderlagsliknande sittunderlag torde vara det optimala underlaget i sittliftar.
Självvärmande kan man kalla det och framförallt energisnålt, men allrahelst fungerande!
För har man åkt i en ofungerande värmesittlift vet man vad kall om rumpan betyder!
Det är svinbra! Har stött på det i flera stolliftar modell äldre nere i Alperna, tyvärr faller ju denna lifttyp offer för nya expressliftar i parti och minut för tillfället. Och de nya har inte sittunderlagsmaterial :(

@Pillard då hänger jag med, är lite snurrig av denna tråden nu om jag ska vara ärlig.

Pillard

Aktiv medlem
Heddious sa:
@Pillard då hänger jag med, är lite snurrig av denna tråden nu om jag ska vara ärlig.
Kan förstå det. Kändes lite som att orginalämnet dött lite eftersom produkten redan verkar finnas. Rent generellt känns den inte heller helt bra utan vindkåpor känns bra mycket mer användbart.

Heddious

Aktiv medlem
Pillard sa:
Kan förstå det. Kändes lite som att orginalämnet dött lite eftersom produkten redan verkar finnas. Rent generellt känns den inte heller helt bra utan vindkåpor känns bra mycket mer användbart.
Eller hur. Värmesitsar är en bra idé vid torrt, kallt väder och typ aldrig annars känns det som. Vindkåpor är bra nästan jämt. Det bästa med dem (enligt mig) är faktiskt inte själva kåpan, utan det fasta höga ryggstödet som håller ryggen och nacken varm (och är gött att luta sig mot). Najs oavsett väder.

Pillard

Aktiv medlem
Skulle säga att värmesitsar aldrig är bra idé. Är det snö ute så kommer de att smälta snön och göra att du blir blöt=fryser mer sen. Är det torrt och kallt riskerar du att svettas eftersom du ändå klätt dig för den temp som är=fryser mer sen. Kåpan är bra för den gör att man inte får massa snö på sitsen (den enda fördel jag annars kan tänka mig med eluppvärmt) men utan några av nackdelarna med elvärmen.

Scubamike

Ny medlem
Den där vindskyddskåpan, alltid är det någon tysk som muttrar lite när man fäller ner den, hur kallt, hur mycket de blåser och hur mycket det än snöar ;)

Eftersom folk inte fäller ner den när det snöar blir det ingen bra idé alls med värmesitsar i det läget. Men hur som genererar de för mycket värme, hade räckt med typ hälften enligt mig.

Hawk100

Aktiv medlem
Dagar med snöfall som innebär blött och kallt om rumpan så stoppar man ner ett lagom stort sittunderlag innanför skalbyxorna. Funkade när man var barn och åkte pulka och funkar lika bra som vuxen i tex Bruson.....

Inte det minsta sexigt, men väldigt funktionellt.

snorkel

Aktiv medlem
Ja, liftpersonalen eller möjligen någon lifttekniker kan manuellt ställa den tid som man laddar värme i stolarna. Om man redan nu laddar kortare tid automatiskt utifrån utetemperatur eller kyleffekt vet jag ej.

Nu till OT

Håller med Pillard.

Pillard sa:

Alla ska ha rätt att tycka precis exakt vad som helst. Blir någon kränkt så har de exakt samma rätt att gå i svaromål och tycka vad de vill. Rätt till våld föreligger ej oavsett kränkning Att idka självcensur av diverse mer eller mindre politiskt korrekta eller religiösa hänsynsskäl är ett sluttande plan som är speciellt farligt att ge sig ut på när man inskränker yttrandefriheten pga terror eller hot om våld. Då vinner terroristerna eller höger/vänsterdiktatursträvarna eftersom de inte vill ha åsiktsfrihet eller demokrati. Därför ar det speciellt viktigt att häckla de som inte kan förhålla sig till demokrati och yttrandefrihet så de kommer ut i ljuset och bekänner färg.

Alla som anför något om eller men och tycker man skall vara snäll låter mörkermän (eller mörkerkvinnor?) indirekt få bestämma vad man får säga eller teckna. Dessa bör nog fundera om de vill ha ett samhälle där åsiktspoliser av olika kulörer sätter agendan i riktning mot åsiktsmonopol eller om de kanske istället föredrar att bli kränkta emellanåt. Tolerans måste innebära att tåla kränkningar och skall också vara ömsesidig. Charlie Hebdo går ofta över gränsen för god smak men hellre högt i tak än åsiktsmonopol. Sverige är nog speciellt utsatt för självcensur. Jävla mellanmjölk. För det är väl det som serveras i skolan numera?

Freeride borde publicera en Charlie Hebdo teckning i veckan för att visa att man står upp för yttrandefriheten. Börja med en med Påven om det känns lättare. Charlie Hebdo har blivit stämda av katolska organisationer fler ggr än de blivit beskjutna av islamister. Notera skillnaden i hanterandet av kränkningen.

linder

Aktiv medlem
Heddious sa:
Jo håller helt klart med om att sittvärmen är obehagligt om kläderna är isiga av snön, kom hem en dag efter att ha kört i sadelexpressen med frysta kallingar ... Mindre behagligt! :D Fördelen är ju att sittvärmen oftast bara känns av typ 1 åk av 10 :rolleyes:

Heddious

Aktiv medlem
mean-girls-10-year-anniversary-best-quotes-gif44.gif

Jag ger upp.

la_grave

Aktiv medlem
snorkel sa:
Ja, liftpersonalen eller möjligen någon lifttekniker kan manuellt ställa den tid som man laddar värme i stolarna. Om man redan nu laddar kortare tid automatiskt utifrån utetemperatur eller kyleffekt vet jag ej.

Nu till OT

Håller med Pillard.

Pillard sa:

Alla ska ha rätt att tycka precis exakt vad som helst. Blir någon kränkt så har de exakt samma rätt att gå i svaromål och tycka vad de vill. Rätt till våld föreligger ej oavsett kränkning Att idka självcensur av diverse mer eller mindre politiskt korrekta eller religiösa hänsynsskäl är ett sluttande plan som är speciellt farligt att ge sig ut på när man inskränker yttrandefriheten pga terror eller hot om våld. Då vinner terroristerna eller höger/vänsterdiktatursträvarna eftersom de inte vill ha åsiktsfrihet eller demokrati. Därför ar det speciellt viktigt att häckla de som inte kan förhålla sig till demokrati och yttrandefrihet så de kommer ut i ljuset och bekänner färg.

Alla som anför något om eller men och tycker man skall vara snäll låter mörkermän (eller mörkerkvinnor?) indirekt få bestämma vad man får säga eller teckna. Dessa bör nog fundera om de vill ha ett samhälle där åsiktspoliser av olika kulörer sätter agendan i riktning mot åsiktsmonopol eller om de kanske istället föredrar att bli kränkta emellanåt. Tolerans måste innebära att tåla kränkningar och skall också vara ömsesidig. Charlie Hebdo går ofta över gränsen för god smak men hellre högt i tak än åsiktsmonopol. Sverige är nog speciellt utsatt för självcensur. Jävla mellanmjölk. För det är väl det som serveras i skolan numera?

Freeride borde publicera en Charlie Hebdo teckning i veckan för att visa att man står upp för yttrandefriheten. Börja med en med Påven om det känns lättare. Charlie Hebdo har blivit stämda av katolska organisationer fler ggr än de blivit beskjutna av islamister. Notera skillnaden i hanterandet av kränkningen.
Äntligen!

Frige Dan Park.

Topp