Värme i dynor på sittliftar

DrJ

Medlem
Folk som tycker sig ha rätt att i tid och otid förolämpa andra människor är jävla idioter och vidriga människor. Det har inte med yttrandefrihet att göra. Politisk satir eller att på hövligt vis framföra en avvikande åsikt är en annan femma.

snorkel

Aktiv medlem
DrJ sa:
Folk som tycker sig ha rätt att i tid och otid förolämpa andra människor är jävla idioter och vidriga människor. Det har inte med yttrandefrihet att göra. Politisk satir eller att på hövligt vis framföra en avvikande åsikt är en annan femma.
Och de uppfattas som sådana också vilket är helt rätt. Dock har det visst med yttrandefrihet att göra. Det är en av baksidorna med densamma. Att ropa på förbud vid missbruk är fel metod. Vad som är hövligt eller inte är naturligtvis en personlig bedömningsfråga. Skall den mest lättkränkte få sätta ribban lär det inte bli mycket yttrandefrihet kvar. De som svarar med bomber skall ha en Charlie karikatyr upptryckt i nyllet varenda dag iallafall om de befinner sig i ett skidåkande land.

la_grave

Aktiv medlem
DrJ sa:
Snorkel har rätt. Och vad är en förolämpning? Det handlar snarast om mottagarens självförtroende. Har man gott självförtroende stör man sig inte på ev otrevligheter, nedlåtande bemötande och liknande. När jag skriver detta inser jag att det förmodligen även gäller på makronivå: det är svårt (omöjligt?) att "förolämpa" Västeuropa eller Nordamerika och få stora delar av allmänheten att bli rasande på det sätt som skett i andra kultursfärer. Vad händer när Björn Rosengren kallade Norge sovjetstat? En dålig affär gick i stöpet. Eller när kungen kritiserade norsk säljakt? Ingenting.

Yttrandefrihet är ingenting man åberopar med vänner, familj, kollegor och liknande men så fort man kommer utanför den privata och in i den offentliga sfären är yttrandefrihet relevant.

Pillard

Aktiv medlem
Kul med en yttrandefrihetsdiskussion här av alla ställen. Kruxet med yttrandefrihet är ju att den är ett sätt att skydda medborgarna från makten. Det finns en viktig princip i att alltid kunna såra och kränka grupper och idéer. Individer är en annan femma Jag bör alltså inte kunna säga precis vad som helst om la_grave men jag kan säga i stort sett vad som helst om skidåkare som grupp utan att samhället ska straffa mig för det.

En bra tankeövning när man funderar på hur mycket man kan få kränka nån är att fundera på ifall man tycker det varit rätt att låta bli att kalla Hitler för en liten muppig idiot med hutlöst mindervärdeskomplex och vanföreställningar? Han hade antagligen blivit väldigt kränkt av detta. Alltså kan inte rättigheten som sådan vara villkorad av att ingen får bli kränkt, för då sitter vi där en vacker dag med en situation där det är makten vi inte kan kritisera för att den blir kränkt. Det är alltid bra att fundera ett extra varv just när det gäller den här rättigheten eftersom den är förbaskat svår att vara konsekvent kring...

Heddious

Aktiv medlem
DrJ sa:
+1 Jag håller med dig.

Skare sa:
25 poäng. (Vilket inte direkt kom som en chock.)

Och ju mer jag tänker på det desto mer komiskt blir det att ett enda litet ordval kan dra igång ett tjafs som utmynnar i en diskussion som denna.

Mountain_Man

Aktiv medlem
gode gud låt mig vara, en lycklig idiot
som en pråm nerför floden
ingen når mig där jag ligger å, nej
gud låt mig vara, en lycklig idiot
låt mig aldrig nånsin höra
vad dom viskar bakom ryggen på mig
låt mig förbli, en idiot

;-) Fikakungen

la_grave

Aktiv medlem
Heddious sa:
Och ju mer jag tänker på det desto mer komiskt blir det att ett enda litet ordval kan dra igång ett tjafs som utmynnar i en diskussion som denna.
Utmärkt exempel på där form kom före innehåll. Starta en separat tråd för onödiga, antiintellektuella, neologismer och försök sedan använda ett transparent språk i de sammanhang där budskapet är viktigare än formen. Bara ett tips.

Pillard

Aktiv medlem
Hm, tyvärr har ni fel. Så fort man börjar villkora yttrandefrihet med att man inte ska kränka någon har man hamnat i en slippery slope. Viktigt dock att hålla isär sociala koder med vad ska tillåtas att yttra. Att andra blir sura och tycker att du är en idiot är något man får ta om man kränker andra, men det ska alltid vara tillåtet att kränka.

Det är möjligt att vi egentligen mest pratar om varandra utifrån att vissa pratar om vad andra kan bli sura för och andra pratar om vad som borde vara tillåtet...

Heddious sa:
Jag ser hen/en-förändringen som ett tecken på att språket, precis som samhället i stort, utvecklas och blir en mer tolerant plats (jag ska inte sväva in på queerteorier och personer som identifierar sig som icke-binära just nu), och om konsekvensen av detta blir att du tycker att jag skriver som en lantis så får jag väl leva med det. Det kommer nog gå alldeles utmärkt.
Heja!

DrJ

Medlem
12 p så inte autistisk :) Fast jag brukar få så normala resultat på psykologiska tester att det förmodligen är gravt patologiskt...
Ids inte riktigt läsa alla inlägg men det finns ju begränsningar i yttrandefriheten. Hets mot folkgrupp, ärekränkning och allt vad det heter.
För övrigt borde den här tråden kanske flyttas.... Visserligen är ju stjärtvärmens vara eller inte vara en ovärderlig skatt som lätt måste gå att hitta. En sticky kanske?

verbier1980

Ny medlem
Idag när vi satt i Sadelexpressen i Åre så kände vi att värmedynor är ju en rätt bra uppfinning.

Dock så uppstod frågan hur dynorna strömförsörjs.

Några förslag som diskuterades var:

1. Batteri som laddas under natten samt under tiden stolarna går på "kedja" vid topp och dal-station.
2. Att vajern är strömförande, kanske 12v.
3. En dymo som på något sätt utnyttjar att stolarna rör sig i förhållande till station, stolpar mm. (Tyckte oss se ett hjul som vi inte förstod funktionen på)

Är det någon som har lösningen på denna fråga och helt enkelt vet hur det funkar. Det lär väl hänga lite liftskötare, pistörer mm här på forumet.

Idag när vi satt i Sadelexpressen i Åre så kände vi att värmedynor är ju en rätt bra uppfinning.

Dock så uppstod frågan hur dynorna strömförsörjs.

Några förslag som diskuterades var:

1. Batteri som laddas under natten samt under tiden stolarna går på "kedja" vid topp och dal-station.
2. Att vajern är strömförande, kanske 12v.
3. En dymo som på något sätt utnyttjar att stolarna rör sig i förhållande till station, stolpar mm. (Tyckte oss se ett hjul som vi inte förstod funktionen på)

Är det någon som har lösningen på denna fråga och helt enkelt vet hur det funkar. Det lär väl hänga lite liftskötare, pistörer mm här på forumet.

pd

Aktiv medlem

GoranC

Aktiv medlem
TLDR;
Sätena värms upp i dalstationen så att de är varma och sköna att sätta sig på. På vägen upp får rumpan hålla värmen. Så byt inte säte!
Sitter ett batteri på sätet som laddas dal och toppstationen (tror jag) . Det har jag konstaterat vi studier av Poma lifterna i Trysil. Men oavsett så är det väldigt bekvämt.

Svante70

Aktiv medlem
Nån som vet varför sätesvärmen inte används i Sadelexpress sedan några år tillbaka? Och en bonusfundering, varför används inte gondolerna i wm8:an. Försvann när pandemin drog igång och har inte kommit tillbaka sedan dess… Väldigt bra framförallt för små barn med gondoler…

Kaskar

Aktiv medlem
Nån som vet varför sätesvärmen inte används i Sadelexpress sedan några år tillbaka? Och en bonusfundering, varför används inte gondolerna i wm8:an. Försvann när pandemin drog igång och har inte kommit tillbaka sedan dess… Väldigt bra framförallt för små barn med gondoler…
För att elen blivit dyrare?
Jag antar att någon drog slutsatsen att gondolerna bara segar ner den redan sega kön till VM8an och tog bort dem.

Bobski

Aktiv medlem
Gondolerna i VM8 togs bort i samband med pandemin. Samtidigt satsades det på att VM8 skulle bli en riktig sommarlift. Det inskaffades t.ex nya hållare för cyklar till sofforna, och det funkar inte tekniskt bra på dalstationen med mix gondol/soffor. Blev riktigt bra för cyklingen, men jag saknar gondolerna på vintern.

Bultfeber

Aktiv medlem
Jag har hör att de laddas upp när de tuffar runt sakta i dalstationen och blir varma. Det stämmer med min uppfattning då jag tycker att de svalnar av tämligen fort efter man har satt sig

Topp