Värt att montera om på beggade lagg? TA 13 hyr => Jester

Aspinens

Ny medlem
Hej alle!

Härom veckan köpte jag ett par begagnade Kästle BMX 105 HP (18/19) där ett par Tyrolia Attack 13 med "hyrskena" sitter monterade. Som alltid(?) med hyrbidningar så glappar de något i sin skena när pjäxorna ej trycker dem på plats.

Sedan tidigare har jag ett par Jester 09/10 som sitter på ett par Atomic Snoop som jag inte gillar (köpte väldigt billigt förra säsongen i brist på annat). Frågan är om det är värt att flytta över Jestern till Kästlen. Vad tror ni?

Pros byte till Jester:
  • Jestern bättre bindning generellt + ej hyrbidning. Körda på drygt en säsong plus ytterst sporadiskt efter det så bör ej "vara slut". Vet däremot inte hur stor skillnad det faktiskt är på kvalitet här iom att Tyrolian är cirka 10 år yngre och att jag naivt tänker att det bör ha skett lite tekniska framsteg sedan mina Jester såg dagens ljus(?)

• Bättre åkegenskaper än Tyrolian?
    Tänker mer kontakt med marken iom minskat "glapp" i bindningen men har noll koll på om detta ger någon märkbar skillnad eller om det bara är min inbillning då glappet mer eller mindre försvinner när pjäxan sitter i.

• Bättre säkerhet? Minskad risk för knäskador?
    Jestern har en rörlig platta under tån, Tyrolian har en fast metallplatta under tån. Antar att Tyrolians platta glider OK mot pjäxans undersida om den är i hårdplast men något skeptisk generellt plus att den bör funka sämre med gripwalksula? Korrigera med lägre DIN-inställning??

Cons byte till Jester:
  • Kostnad. Halvsugen på att själv borra i skidan trots eminent guide här på forumet.

• Försvagning av skidan iom plugg i skidan? Återigen kanske bara inbillning från min sida?
Har jag ringat in rätt pros/cons? Väger pros tillräckligt tungt kontra cons? Hjälp plz

snej

Aktiv medlem
Jag förstår i ärlighetens namn inte vad du vill uppnå med bytet. Om du känner dig nervös över hur demobindningen som redan sitter på beter sig så är det väl bara att testa. Om du upplever ngt som ett problem så kan du ju ge dig på att byta men att ens spekulera i det innan du testat känns bara märkligt. Atack demo, griffon demo och Warden demo är alla bindningar som den absoluta majoriteten av åkare skulle ha enormt svårt att känna skillnad på jmf med sina icke demovarianter, så kör på och se hur det känns.

herrgard

Aktiv medlem
Pros byte till Jester:
  • Bättre säkerhet? Minskad risk för knäskador?
    Jestern har en rörlig platta under tån, Tyrolian har en fast metallplatta under tån. Antar att Tyrolians platta glider OK mot pjäxans undersida om den är i hårdplast men något skeptisk generellt plus att den bör funka sämre med gripwalksula? Korrigera med lägre DIN-inställning??
GW fanns väl inte 2010 så Jestern har inget officielt stöd där. Dock har den väl höjdjusterbar afd iaf? Kan vara värt att kolla upp om det lirar bra. Tyrolian vet jag inte hur det är med, mina vanliga attack 13 från 2018 har gw iaf.

Aspinens

Ny medlem
Jag förstår i ärlighetens namn inte vad du vill uppnå med bytet. Om du känner dig nervös över hur demobindningen som redan sitter på beter sig så är det väl bara att testa. Om du upplever ngt som ett problem så kan du ju ge dig på att byta men att ens spekulera i det innan du testat känns bara märkligt. Atack demo, griffon demo och Warden demo är alla bindningar som den absoluta majoriteten av åkare skulle ha enormt svårt att känna skillnad på jmf med sina icke demovarianter, så kör på och se hur det känns.

Hur kan det vara märkligt att försöka skapa sig de bästa förutsättningarna man kan, om än på ett teoretiskt plan, innan man drar iväg på årets kanske enda skidresa?? Kul för dig om du bor vid foten av ett berg och kan ta klivet från dörren till liften när du vill testa nya grejer.

Aspinens

Ny medlem
GW fanns väl inte 2010 så Jestern har inget officielt stöd där. Dock har den väl höjdjusterbar afd iaf? Kan vara värt att kolla upp om det lirar bra. Tyrolian vet jag inte hur det är med, mina vanliga attack 13 från 2018 har gw iaf.

Tack för svar! Vet inte om Jestern har ”officiellt stöd” men förmodligen inte. Tänkte mest att det med GW blir mer friktion under sulan och att det då skulle funka bättre med en platta under tån som skjuts i sidled istället för är fast. Är plattorna på dina GW-kompatibla Attack fasta de med?

herrgard

Aktiv medlem
Tack för svar! Vet inte om Jestern har ”officiellt stöd” men förmodligen inte. Tänkte mest att det med GW blir mer friktion under sulan och att det då skulle funka bättre med en platta under tån som skjuts i sidled istället för är fast. Är plattorna på dina GW-kompatibla Attack fasta de med?
Den är fast i sidled ja, höjden går att justera med en skruv. Pjäxor med GW-sula har en plastkudde som ska matcha med afdn, så friktionen borde bli låg, det är trots allt designat så.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp