Värt att montera om på beggade lagg? TA 13 hyr => Jester
Hej alle!
Härom veckan köpte jag ett par begagnade Kästle BMX 105 HP (18/19) där ett par Tyrolia Attack 13 med "hyrskena" sitter monterade. Som alltid(?) med hyrbidningar så glappar de något i sin skena när pjäxorna ej trycker dem på plats.
Sedan tidigare har jag ett par Jester 09/10 som sitter på ett par Atomic Snoop som jag inte gillar (köpte väldigt billigt förra säsongen i brist på annat). Frågan är om det är värt att flytta över Jestern till Kästlen. Vad tror ni?
Pros byte till Jester:
Cons byte till Jester:
Härom veckan köpte jag ett par begagnade Kästle BMX 105 HP (18/19) där ett par Tyrolia Attack 13 med "hyrskena" sitter monterade. Som alltid(?) med hyrbidningar så glappar de något i sin skena när pjäxorna ej trycker dem på plats.
Sedan tidigare har jag ett par Jester 09/10 som sitter på ett par Atomic Snoop som jag inte gillar (köpte väldigt billigt förra säsongen i brist på annat). Frågan är om det är värt att flytta över Jestern till Kästlen. Vad tror ni?
Pros byte till Jester:
- Jestern bättre bindning generellt + ej hyrbidning. Körda på drygt en säsong plus ytterst sporadiskt efter det så bör ej "vara slut". Vet däremot inte hur stor skillnad det faktiskt är på kvalitet här iom att Tyrolian är cirka 10 år yngre och att jag naivt tänker att det bör ha skett lite tekniska framsteg sedan mina Jester såg dagens ljus(?)
- Bättre åkegenskaper än Tyrolian?
Tänker mer kontakt med marken iom minskat "glapp" i bindningen men har noll koll på om detta ger någon märkbar skillnad eller om det bara är min inbillning då glappet mer eller mindre försvinner när pjäxan sitter i.
- Bättre säkerhet? Minskad risk för knäskador?
Jestern har en rörlig platta under tån, Tyrolian har en fast metallplatta under tån. Antar att Tyrolians platta glider OK mot pjäxans undersida om den är i hårdplast men något skeptisk generellt plus att den bör funka sämre med gripwalksula? Korrigera med lägre DIN-inställning??
Cons byte till Jester:
- Kostnad. Halvsugen på att själv borra i skidan trots eminent guide här på forumet.
- Försvagning av skidan iom plugg i skidan? Återigen kanske bara inbillning från min sida?