Väska för resa till staterna.

Duffis08

Ny medlem
Tja!

Jag ska åka över till USA för att åka skidor (uppenbart eller?) och jag skulle vilja ha tips på vad jag borde ha för väska för skidorna när jag åker.

Nödvändigt med rullväska?
Har 3 par skidor, pressa ner 3 par i en väska för 2 par eller köpa en större?
Märke och kvalité, vad ska man ha?

Var inne lite på SAS hemsida och försökte hitta något bra angående skidväskor som extra bagage och som jag uppfattar det så får man endast ta med ett par skidor? Har tyvärr ingen länk till där jag såg det men är det någon som vet?
Vilka erfarenheter har ni haft av flygbolag när ni åkt utomlands?

Någon som har koll på dessa väskor?

http://www.salomonfreeski.com/se/segment/alpine-skiing-ski-sleeves.html
http://www.atomicsnow.com/en/Products/Alpine/Bags.aspx?display=all

All hjälp uppskattas.

Mvh Niklas

sjokeckset

Ny medlem
Vad gäller SAS och skidbagage hade jag ett smärre styr innan saker kom till det klara. Tre personer på sas-supporten sa tre olika saker. Efter att jag blivit förbannad på den andre personen i ordningen som helt plötsligt sa att jag inte fick ha fler än ett par skidor med mig så reddes det hela ut av en trevlig kvinna på SAS som visste hur det låg till. Det är nämligen så att du får ha flera par skidor med dig men dessa får endast utgöra totalt 12kg utav de 23kg som skidbagaget får väga. Så om dina tre par skidor väger mindre än det så är det väl lugnt.

Vad gäller skidväska har jag själv en Dakine Fall Line Double. I detta har jag tänkt trycka ned ett par Völkl Wall 185 med STH14 bindning och ett par Rocker2 192 med STH16 bindning. Skidorna i sig går ned men det är bindningen som kommer tänja väskan på "höjdled" iom att skidorna måste "stå upp" i fodralet för att det ska få plats. Hoppas du förstår något av vad jag menar. :D

Annars var jag inne på ett North Face Base Camp Ski Roller vilket verkar vara väldigt omtyckt och rymligt. Dock kunde jag inte låta bli att köpa mitt Dakine fodral för 1000:- när jag såg ett på Stadium.
Dakine har även ett större som heter Dakine Concourse Double vilket ska rymma pjäxor oxå. Du kommer verkligen ligga på gränsen för vad du får ta med dig dock om du köper något av de sistnämnda iom att de väger dryga 5kg tomma.

Jag ska väga min väska någon dag med den packning jag ska ha med och se vad jag hamnar på viktmässigt. Kan skriva här igen när jag väl gjort det om det kan vara av intresse.

EDIT: Kolla även vad som gäller för USA. Av någon anledning får jag för mig att det är någon speciell regel som gäller just USA, men jag kan ha fel.
EDIT2: Kolla upp vilka mått som gäller oxå. Nästan bäst att ringa till SAS och kolla. Dock tror jag inte väskan får överstiga 200cm i längd. Så håll dig under det om du vill undslippa de problemen. Om du inte flyger med SAS hela vägen så måste du kolla vilka regler som gäller för det andra flygbolaget.

Senast ändrad:

OlaMelin

Ny medlem
Låter trevligt med staterna. Var i USA ska du?

Till att börja med, och bara av ren nyfikenhet; hur kommer det sig att du ska du ha med tre par skidor?

Generellt sett så är det inte några problem att få ner tre par skidor i en väska gjord för endast två par. Lite beroende på hur mycket övrig packning du måste ha med dig kan det vara ett alternativ att skruva av bindningarna på skidorna. Dels med tanke på vikten, men framförallt att skidorna blir betydligt enklare att få ner i skidbagen.

Sen är det som bekant så att pengar pratar så om du betalar för dig får du i princip packa hur du vill. Fast frågan är ju hur smart och ekonomiskt det är...

Specifikt om SAS:
Precis som sjokeckset skriver här ovan så har SAS infört väldigt speciella regler för hur skidutrustningen ska packas. Din skidutrustning får sammanlagt väga 23 kilo men eftersom skidor är skrymmande bagage så får din skidbag max väga 12 kilo. Det du tidigare alltså kunde ha i en stor bag på 23 kilo, måste nu delas upp.
Skifodral - innehållandes endast skidor/snowboard och stavar får max väga 12 kilo.
Pjäxbag - innehållande pjäxor och hjälm ska packas i en separat bag (Checkas in gratis)
Pjäxbag och skidfodral får inte väga mer än 23 kilo tillsammans.

Slutsats:
Tre skidor med SAS kan nog bli svårt (förutsatt att du inte betalar en massa övervikt) i och med deras nya bagageregler. Har du redan bokat biljetten? Annars skulle jag råda dig att kolla på alternativ för flyget. Jag har åkt med British Airways, American Airlines och Delta ett par gånger och det har alltid funkat smidigt. Någon enstaka gång har jag fått betala ett par hundralappar för att få med skidorna men oftast har jag kunnat få med dem gratis.

MrLarsen

Ny medlem
Ingen har noensinne sjekka min Dakine bag når jeg har flydd med SAS i europa. Så lenge den veier under 23 kilo tror jeg neppe de åpner den. Men kan være litt annerledes når du skal til USA da.

Duffis08

Ny medlem
Har inte bokat några biljetter än men har kollat på lite olika flygbolag och just nu ser det ut som att vi kommer flyga med KLM. Det verkar som att man får ta med mer bagage med dom och om det skulle överstrida den tillåtna vikten så har dom lägst avgifter för det.

Vi e 3 kompisar som ska åka till Lake Tahoe och glida runt i Alpine Meadows och Squaw Valley.

Anledningen till att jag vill ta med 3 skidor är 1 puderlagg, 1 "allmountain" och 1 för parken.

Kommer antagligen köpa en väska där skidor och pjäxor är i samma väska och så länge som det inte överskrider 23kg som mitt extra bagage så ska det vara lungt. Någon får gärna kolla här och se om dom uppfattar det på samma sätt som jag. Men flyger jag med KLM får jag ta med 2 bagage som väger <23kg och som inte är större än 158cm långt.

Mvh Niklas

EDIT; "En uppsättning (vatten-)skidor eller snowboardutrustning kan bestå av en bräda eller ett par skidor, två stavar och ett par skidpjäxor.

En sådan uppsättning räknas som ett kolli bagage som får väga upp till 23 kg (50,5 lbs). Om din utrustning väger mer eller om du tar med dig den utöver din tillåtna bagagemängd tas avgifter för extra bagage ut."

Alltså får jag ta med 1 vanligt bagage + skidfodral under 23kg utan extra kostnad?

Senast ändrad:

OlaMelin

Ny medlem
Duffis sa:
Har inte bokat några biljetter än men har kollat på lite olika flygbolag och just nu ser det ut som att vi kommer flyga med KLM. Det verkar som att man får ta med mer bagage med dom och om det skulle överstrida den tillåtna vikten så har dom lägst avgifter för det.
Nja, KLM är inte helt optimalt heller tyvärr. Förklarar mer längre ner.

Duffis sa:
Anledningen till att jag vill ta med 3 skidor är 1 puderlagg, 1 "allmountain" och 1 för parken.
Det tycker jag låter lite mäktigt men jag har ju ingen aning om hur du åker och vad du åker. Och så länge jag slipper dra väskorna så ska jag inte ge mig in något ytterligare på hur många skidor du väljer att ha med :)

Duffis sa:
Kommer antagligen köpa en väska där skidor och pjäxor är i samma väska och så länge som det inte överskrider 23kg som mitt extra bagage så ska det vara lungt. Någon får gärna kolla här och se om dom uppfattar det på samma sätt som jag. Men flyger jag med KLM får jag ta med 2 bagage som väger <23kg och som inte är större än 158cm långt.
KLM har så vitt jag vet endast 1 baggage á 23 kilo. (Se mer här)

Sammanfattning:
1 item of check-in baggage, You may bring 2 pieces of check-in baggage on flights to and from: x,x,x,x (Inte USA)

Duffis sa:
EDIT; "En uppsättning (vatten-)skidor eller snowboardutrustning kan bestå av en bräda eller ett par skidor, två stavar och ett par skidpjäxor.

En sådan uppsättning räknas som ett kolli bagage som får väga upp till 23 kg (50,5 lbs). Om din utrustning väger mer eller om du tar med dig den utöver din tillåtna bagagemängd tas avgifter för extra bagage ut."

Alltså får jag ta med 1 vanligt bagage + skidfodral under 23kg utan extra kostnad?
Nej. Antal väskor gratis = 1. Det du kan göra är att endast ha med en skidbag och fylla den med all din packning. Men blir du stoppad kan de neka dig, eftersom att väskan bara får innehålla skidutrustning, plus att jag tror det blir svårt att komma under 23 kilo om man ska packa för en säsong.

If you take a set of sports equipment in addition to your standard baggage allowance it still counts as a standard piece of baggage. You will then pay a fee per one-way journey -Läs här

Enligt tabellen:
Sports equipment** (of max. 23 kg/50.5 lbs) regardless of size is considered as a standard piece of baggage.

Extra standardbagage till USA (Zon 3) är 75 euro.

snej

Aktiv medlem
Kolla iceland air. De hade bra bagageregler ifjol..

Annars brukar det alltid vara lättare att flyga hem.

sjokeckset

Ny medlem
Du kommer nog trilla över 23kg ganska direkt tror jag om du ska ha ett bagage som tar 3 par skidor, pjäxor osv. Jag vägde min Dakine Fall Line Double idag innehållandes Völkl Wall 185 med STH14, Rocker2 192 med STH16, ett par väldigt lätta stavar. Detta hamnade på 18,2kg.

Din väska innehållandes vad du säger att du ska ta med kommer nog gå loss på dryga 30kg om jag får gissa sådär rakt ut i luften.

De extra 4,8kg jag har tillgodo tänkte jag fylla med skidkläder såsom byxor, handskar, underställ, mössa, fleecetröja osv. detta för att skydda skidorna än mera från stötar och eventuella skador från oaktsamma bagagehanterare. Tror ni att de blir ledsna ifall väskan kommer innehålla detta. Eftersom min resväska kommer innehålla pjäxorna(De får inte plats i skidfodralet ;( ) så känns som att de borde kunna se mellan fingrarna. Hoppas jag.. :p

MrLarsen

Ny medlem
Et lite tips, støvler/pjäxor kan man ta med på flyet som "personal item" i tillegg til håndbagasje(en sekk gjerne). Har de alltid over skuldra jeg. Ski kan alltids lånes osv, men gode støvler som passer og er kjørt inn, de skal du leite litt etter hvis bagasjen blir forsinka... I tillegg kan du bruke vekta av støvlene på andre ting i innsjekka bagasje..

Duffis08

Ny medlem
OKej, känns som jag börjar få rätsida på allt där här nu.

Kommer checka in ett vanligt baggage <23kg, ett skidfodral med 2 par skidor <23kg och sen ett handbagage med pjäxorna över axlarna.

Sen får vi se vad jag köper för fodral men det finns ett Atomic fodral för 2 par skidor på XXL sport för 249kr som är rätt lockande, tyvärr utan hjul men det kanske man klarar.

MrLarsen

Ny medlem
Kan hvertfall anbefale Dakine Fall Line double, får plass til to feite par ski, to par staver, spade, og en god del annet skit som fyller opp til 22-23kg (bagasjevekt fra clas ohlson ftw). Ikke noe poeng å kjøpe den større Concourse varianten hvertfall, så mye plass trenger du ikke, får ikke brukt det uansett pga. 23kilos grena ;)

JWester

Medlem
Till er som flyger från Arlanda med SAS kan jag meddela att följande regler gäller (och hålls benhårt på):

Skidbag - 12 KG max (lastas inte på planet annars pga fackliga regler)

Får enbart innehålla 1 par skidor + 1 par stavar. Pjäxbag får checkas in separat utan extra kostnad. Så kallade "multiskidfodral", en klumpig formulering från deras sida som avser skidväskor med hjul på, är inte alls tillåtna.

Jag frågade, och tydligen spelar det ingen roll om du har en väska under 12 kg, ligger det så mycket som ett par vantar i den så kommer den inte släppas igenom. Ingen verkar veta varför, men så är reglerna, de står rätt tydligt på SAS hemsida.

Har enbart stött på detta på Arlanda dock, verkar som att dessa regler gärna förbises från andra resmål.

Därför skulle jag rekommendera att helt bojkotta SAS när det kommer till skidresande, och gärna upplysa dem om kunderna de blir av med. Jag har flugit med SAS 3 gånger i höst och stött på samma problem varje gång, då jag aldrig flyger med ett par skidor så blir det ett väldigt bråkande som alltid följs av att jag har fått dela upp skidparen i flera väskor och betala för extra kollin.

Lycka till

JW

sjokeckset

Ny medlem
Say whaaaaaat? Lackar!! Jag kommer hugga av dem ett ben ifall de nekar mitt bagage! Jag har två gånger fått "okej" och ett email skickat till mig där de bekräftar och godkänner mitt bagage. Jag uppgav i detalj vad det skulle innehålla och vilka mått skidväskan skulle ha. De sa att det skulle gå bra trots att väskan var ett "multiskidfodral" och att den skulle innehålla två par skidor.

Ska ringa dem en gång till på måndag igen och dela med mig av vad som sagts här. Ställa dem mot väggen igen... -_-......

EnterMan

Ny medlem
Jag skulle inte räkna med att få checka in pjäxorna som handbagage, då man i flygets och terroristernas värld kan använda dessa som vapen. Jag fick nämligen stopp när jag flög från frankrike och hem med en hjälm i handbagaget.
Vissa av dom menade på att det bara gällde motorcykelhjälmar men i slutändan blev det ändå stopp.
Slutade med att jag fick ha min giro "frigolithjälm" i min mjuka väska.
När jag landat i sverige kontrollerade jag dock hjälmen och sen fick sas glatt köpa mig en ny (intryckningar i yttre skalet, kanske inte en djup skada fast vem vill kontrollera det den hårda vägen?).

sjokeckset

Ny medlem
JWester sa:
Till er som flyger från Arlanda med SAS kan jag meddela att följande regler gäller (och hålls benhårt på):

*sparka av ett ben på SAS*

Lycka till

JW
Mycket riktigt! Ringde dem idag. Efter att hon på supporten behövt konsultera med nån annan tomte så visade det sig att jag får dela upp mitt bagage mellan Arlanda och Heathrow... Helt jävla sinnessjukt när Air Canada inte har några som helst problem med dubbelfodral..

snej

Aktiv medlem
sjokeckset sa:
JWester sa:

*sparka av ett ben på SAS*

Lycka till

JW
Mycket riktigt! Ringde dem idag. Efter att hon på supporten behövt konsultera med nån annan tomte så visade det sig att jag får dela upp mitt bagage mellan Arlanda och Heathrow... Helt jävla sinnessjukt när Air Canada inte har några som helst problem med dubbelfodral..
Såhär skriver Iceland Air: "Resa med Icelandair och anslutande flygbolag.
Andra bagage regler kan gälla när du flyger med Icelandair och har anslutning med ett annat flygbolag (code share och interline). Från 1'a april 2011 gäller nya regler enligt IATA (International Airline Transport Association) för transport med mer än ett flygbolag.

Regelverket för bagage faställas beroende på vilket av flygbolagen som har - största delen av biljetten, detta kan medföra att på vissa destinationer kommer annat än Icelandairs regelverk att gälla.

Det nya regelverket gäller incheckat bagage och överiga bagage kostnader, inte handbagage. Passagerare hänvisas till sin biljett för att ta reda på vad som gäller på just sitt flyg. Vänligen kontakta ditt inköpsställe för information."

Kanske kan vara värt att lyssna med IATA om dessa regler och sen kolla med SAS igen...om de nu är med i IATA, men det torde de nog vara...

ViggenO

Ny medlem
Ja som herr Wester skrev så tycker jag definitivt att alla borde bojkotta SAS när det gäller skidresor. Ringde 3 samtal samt mail-korosponderade med dem innan flyger skulle lyfta till Zurich ifjol. Efter 4 godkännande av mitt dakine multifodral (bryr mig i ärlighetens namn inte vad det heter men rymde 1,90 skidor o rullade fint :) ) så blev det en jäkla diskussion när detta skulle checkas in o det var prompt omöjligt för fodralet blev för tungt för de stackars lastarna. Inte så att jag önskar dem ryggproblem men snälla.... Motvilligt incheckat fick jag höra att jag inte kunde räkna med att få med mig skidorna och inte heller att de skulle stå för dem om de försvann.... Bra kundservice där

Duffis08

Ny medlem
Trist att höra allas historier om dålig kundservice och inkonsekventa svar.

Nu har jag bokat med KLM och jag åker den 6 feb-9april så jag hoppas att jag slipper samma saker som dom flesta har gjort här.

T

The_teo

Guest
Heh, hade runt 17 kg skidbagage med all utrustning och klader i. Gick igenom helt utan problem. Flog over till usa i slutet av Oktober.

Got lucky I guess..

Abelin

Ny medlem
Berätta gärna hur det gick, jag planerar att dra till tahoe i mars och flyger troligtvis med KLM så skulle va grymt att höra vad som gällde!

krolina

Ny medlem
Vad tror ni om att få plats med ett par skidor och en snowboard i ett och fodral för två par skidor. Har varken fodral, skidor eller snowboard här men tänker att det borde ju kunna funka. Nån som har erfarenhet av detta?

Vill verkligen få med mig snowboarden på säsong också :)))

TexMurphy

Ny medlem
Problemet med SAS är att personalen själva inte kan reglerna om vad som gäller. Men reglerna är som Wester säger ett par skidor och ett par stavar i ett fodral plus en pjäxbag.

För KLM/Air France/Delta så gäller "piece concept" vilket innebär att man betalar extra för varje väska. Mao så är skidfodral plus pjäxbag INTE ett kollie utan två och man betalar extra för två bagage.

Att flyga till N.Am med tre par skidor är bara att glömma.

Bästa och smidigaste sättet att flyga med skidor är att ha ett par i vanlig oldschool bag och packa pjäxorna i vanliga väskan.

Kom ihåg att du är i händerna på flygplats personalen. Oavsett hur inkompetenta och hur oservice villiga dom än är så är det dom som bestämmer. Du betalar och får med dig det dom säger oavsett vilka regler som gäller och vad som står på webben. Varför? Jo för du har inte tid att tjötat emot för då missar du planet och tjötat du emot ännu mer så blir inte servicen högre.

Så tro mig du får inte med dig tre par.

dr-telemark

Ny medlem
Det bästa sättet att få med flera par skidor med nya reglerna är att montera inserts som t.ex. www.quiverkiller.com
Sen kan man trava 3 par ovanpå varandra och stoppa in i ett gammaldags smalt fodral. Bindningarna går ner i ditt vanliga bagage. Funkar klockrent, ingen öppnar o kollar ett vanligt smalt fodral.
Att ha med tre par skidor till USA låter crazy. Kan du inte köra park med allmountainskidorna eller tvärtom? Ett par puderlagg och ett par till park/allmountain måste väl räcka?

Senast ändrad:

Duffis08

Ny medlem
dr-telemark sa:
Det bästa sättet att få med flera par skidor med nya reglerna är att montera inserts som t.ex. www.quiverkiller.com
Sen kan man trava 3 par ovanpå varandra och stoppa in i ett gammaldags smalt fodral. Bindningarna går ner i ditt vanliga bagage. Funkar klockrent, ingen öppnar o kollar ett vanligt smalt fodral.
Att ha med tre par skidor till USA låter crazy. Kan du inte köra park med allmountainskidorna eller tvärtom? Ett par puderlagg och ett par till park/allmountain måste väl räcka?
Har du testat att göra så och fungerade det då?

Tänkte mest att se om någon försökt få med sig tre lagg och hur det gick till. Sålt allmountainskidorna så nu blir det bara Rocker2 och T-hall skidorna som ska med.

dr-telemark

Ny medlem
Yep! Funkar klockrent. Senast körde jag faktiskt med rullfodral och hade ett par lagg till under mina feta puderskidor. Klockrent. Dessutom mindre risk att slita ur bindningarna och du måste inte ha med 3 par bindningar om du inte vill.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp