Västerås Rail Jam 29/1 - 2011

MedlemJapaner

Aktiv medlem
Ljungarn sa:
433 sa:
MedlemJapaner sa:
Känns som ni har rätt många frågor att svara på nu för att kunna genomföra detta på ett vettigt sätt. Hur är det med hjälm och tider? Och vad blir det för setup?
jo angående setupen så är det ju inte heller helt glasklart..

vad menar ni med " istället så kommer vara 3m+ hög och en flat-down och en box, båda på ca 6 m."
Är det ett föremål på 3m+, en hög och en flatdownbox?

Är både högen och flatdownboxen 6 m eller finns det yrtterligare fler objekt som har dessa längder
asså högen som kommer skottas ihop ska förhoppningsvis vara 3 meter hög, om den inte är det kommer man inte kunna få fart enligt den kända västerås fysikern Ulf Brants uträkningar, så 3 meter hög är ett måste!
Så det ska alltså skottas ihop en 3 meter hög hög för att få fart till en flat-down/box/flat-down box, för att sedan skotta bort snön så att det går att skate'a? Har jag fattat allt rätt nu? Det hela låter mycket märkligt.

Senast ändrad:

Ljungarn

Ny medlem
till 433

1 Varför ska vi först skotta ihop snön om vi sen ändå ska skotta bort den? känns onödigt..
ja vet inte om detta är säkert, men det finns en myt angående just din fråga. Det är så att det finns en man i västerås som går förbi runt västerås två gånger om dagen. ena gånge är på morgonen runt 10-tiden och en gång runt 17-tiden. om allt inte är likadant vid den första som den andra promenaden så blir han ursinning! det är något som snetänder i hjärnan och han gör sönder allt i sin väg! senaste gången västerås råkade se annorlunda ut från hans första och andra promenad var vid den stora karnevalen -05. en person hade glömt slänga ett bananskal som hade råkat ligga på marken vid 17 tiden, detta gjorde att buggen såg rött och blev helt galen. gubbens sinnesrubbning den stora västeråsbranden. väseråsarna har fortfarande inte repat sig efter det. men vet inte. riktigt, är ju trots allt en myt, västeråsare är väldigt hemlighetsfulla angående detta. iallafall, vi måste vara snabba med att skotta ut snön igen så att det inte händer något galet med gubbens sinne, rykten säger att han blir starkare varje dag, och nästa utbrott kommer vara förödande, inte bara för västerås...

2 Är det nån anmälningsavgift för publiken och kostar det i så fall extra om man inte vill skotta?
Dem har ett betygssystem där dem dömer hur bra publike ser ut, 1 är sämst och 10 är bäst. de som är 1or får betala en avgift på 200 kr och de som är 10or får en 100-lapp bara för att vara där. sjuk värld vi lever i..

3 Får man anmäla sig som publik även om man inte har skidor, snowboard eller spark eller måste man åka då?
se ovan, man måste betala på plats
betala, annars får du inte kolla, om du då inte är sjukt snygg

4 När planerar ni att snön är bortskottad så att man kan börja skatea?
17-tiden enligt den kände "flammande gubben"-myten
5 Varför ska det va snö överhuvudtaget om det bara är publiken som ska ha skidor?
Tror det är för att man vill leva lite på styva linan
6 Kan man möjligen byta en rullator mot en spark på plats och måste man då fortfarande va publik eller går det bra att va med och skatea?

6 När kommer redbull-bilen?
Han som kör redbullbilen är en rätt klurig människa, han gör i princip som han vill...HELA TIDEN! han har ingen mobiltelefon och det enda sättet att få tag på honom är via morsekod, men vem i helvete kan morse i dagens samhälle? så han väntar hela tiden på en morsekod. Om du kan morse är det väldigt bra för då kan man få tag på honom, annars är det inte säkert att han kommer! om man säger tider till honom när man väl träffar honom face-to-face (tro mig, det är inte ofta!) så är det väldigt liten riska att han kommer komma vid den utsatta tiden då han inte heller har en klocka! Han går efter ett solur och de dagar solen år uppe så vet han inte ens vad klockan är vilket gör att han missbedömer tiden fatalt! jävla kuf

Ljungarn sa:
Han som kör redbullbilen är en rätt klurig människa, han gör i princip som han vill...HELA TIDEN! han har ingen mobiltelefon och det enda sättet att få tag på honom är via morsekod, men vem i helvete kan morse i dagens samhälle? så han väntar hela tiden på en morsekod. Om du kan morse är det väldigt bra för då kan man få tag på honom, annars är det inte säkert att han kommer! om man säger tider till honom när man väl träffar honom face-to-face (tro mig, det är inte ofta!) så är det väldigt liten riska att han kommer komma vid den utsatta tiden då han inte heller har en klocka! Han går efter ett solur och de dagar solen år uppe så vet han inte ens vad klockan är vilket gör att han missbedömer tiden fatalt! jävla kuf
Aha! Så det är därför som det inte står någon tid utsatt! För att han kommer ändå på 'morgonen'!

433

Ny medlem
MedlemJapaner sa:
Ljungarn sa:
433 sa:

vad menar ni med " istället så kommer vara 3m+ hög och en flat-down och en box, båda på ca 6 m."

Är både högen och flatdownboxen 6 m eller finns det yrtterligare fler objekt som har dessa längder
asså högen som kommer skottas ihop ska förhoppningsvis vara 3 meter hög, om den inte är det kommer man inte kunna få fart enligt den kända västerås fysikern Ulf Brants uträkningar, så 3 meter hög är ett måste!
Så det ska alltså skottas ihop en 3 meter hög hög för att få fart till en flat-down/box/flat-down box, för att sedan skotta bort snön så att det går att skate'a? Har jag fattat allt rätt nu? Det hela låter mycket märkligt.
Är det fortfarande bara så att de som har med sig skidor, snowboard eller spark ska vara publik? Det känns ju jättedumt. Om högen är av snö och innehar höjden 3 meter så är ju den totala volymen tillräcklig för att vi ska kunna låna ut en del så de som har skidor och snowboards (och spark) kan få ta med till ett räcke eller dylikt och ha lite kul de med. Känns ändå som det kommer vara svårt att använda snöhögen när vi skatear.

JoCkeWe

Ny medlem
Lite mer seriösa frågor..

Vilka tider gäller?

Är det ett ~3m inrun, en 6m flatdown-box och en 6m flat-box ni fått tag i?

Seriöst event/tävling eller torghäng med skidåkarkids, vad är planen?

MedlemJapaner

Aktiv medlem
JoCkeWe sa:
Lite mer seriösa frågor..

Vilka tider gäller?

Är det ett ~3m inrun, en 6m flatdown-box och en 6m flat-box ni fått tag i?

Seriöst event/tävling eller torghäng med skidåkarkids, vad är planen?
Verkar vara svårt att få information ur dessa gossar, vi har försökt hela kvällen. Enligt trådskapar börjar det hela på morgonen, setupen består av en flat-down och en box. Det ska tydligen vara priser så någon form av tävling är det nog.

Ljungarn

Ny medlem
jag tror att hela detta event måste vara en bluff då trådskaparen inte svarat seriöst på någon av våra frågor, det hela känns bara som en bluff för att vi ska åka upp till västerås. Känns som att dem har något lurt på gång..

AAndrEE

Ny medlem
Ljungarn sa:
jag tror att hela detta event måste vara en bluff då trådskaparen inte svarat seriöst på någon av våra frågor, det hela känns bara som en bluff för att vi ska åka upp till västerås. Känns som att dem har något lurt på gång..
Kan han vara terrorist ?

Ljungarn

Ny medlem
AAndrEE sa:
Ljungarn sa:
Kan han vara terrorist ?
kanske, kanske inte
tror att han försöker fixa någon ny innegrej, han kanske vill att sparken ska bli årets innegrej. Railjamet är säkerligen bara ett lockbete för att få folk att komma dit. När man väl anlänt blir alla som anmält sig tvingade att lämna ifrån sig det dem har på sig och blir tvingade att använda en spark.
Därefter kommer förmodligen ett sparklopp inledas, och det kommer nog inte vara som vanliga sparklopp, det kommer säkert innehålla någon barbarisk prövning. Loppet kanske helt enkelt går ut på att man ska sparka av sina mottävlande från sina sparkar? de nedsparkade kanske måste gå genom eld eller nåt sedan..iallfall, den som inte blir nersparkad och korsar mållinjen först vinner då.
Men jag tror inte det heller är så bra att vinna. Jag har hört att det finns en stor sparkloppsfinal långt uppe i sverige, kanske man blir direktkvalificerad till den om man vinner?

den stora tävlingen i norra sverige är omänsklig, där varje tävlande sparkar av varandra från varandras spark. Det kanske inte låter så farligt tycker kanske du, men nu är det så att i den stora finalen är det tillåtet att ha sågklingor på sina skor när man sparkar! kan få förödande konsekvenser för den som blir nersparkad...

U

user93315

Guest
MedlemJapaner sa:
Fortfarande ingen som vet när det börjar/slutar? Eller om det är hjälmtvång?
Kollade nu på fbgruppsidan där hittade jag tiderna: 09:00 - 19:00

Det är hjälmtvång för åkarna, stod ju i ursprugnsinlägget. Förutom det så väljer åkaren hur den åker eftersom att om den skadar sig så får åkaren ingen försäkring av arrangörerna. Frågan är ju bara om arrangörerna samarbetar med typ Rödakorset om nu något skulle hända.

Senast ändrad:
U

user93315

Guest
Ljungarn sa:
AAndrEE sa:
Ljungarn sa:
Kan han vara terrorist ?
Jag har hört att det finns en stor sparkloppsfinal långt uppe i sverige, kanske man blir direktkvalificerad till den om man vinner?

den stora tävlingen i norra sverige är omänsklig, där varje tävlande sparkar av varandra från varandras spark. Det kanske inte låter så farligt tycker kanske du, men nu är det så att i den stora finalen är det tillåtet att ha sågklingor på sina skor när man sparkar! kan få förödande konsekvenser för den som blir nersparkad...
Ja i östersund brukar det vara en sparktävling vem som sparkar sin spark fortast.

Endur0 har du någon mer info att tillge?

Jag som tillresande publik vill veta lite mer kring alla detaljer.

MedlemJapaner

Aktiv medlem
I3ea sa:
MedlemJapaner sa:
Fortfarande ingen som vet när det börjar/slutar? Eller om det är hjälmtvång?
Kollade nu på fbgruppsidan där hittade jag tiderna: 09:00 - 19:00

Det är hjälmtvång för åkarna, stod ju i ursprugnsinlägget. Förutom det så väljer åkaren hur den åker eftersom att om den skadar sig så får åkaren ingen försäkring av arrangörerna. Frågan är ju bara om arrangörerna samarbetar med typ Rödakorset om nu något skulle hända.
"Det enda som krävs är att man har hjälm! annars åker man på egen risk!"
Ett hjälmtvång innebär väl att man måste ha hjälm, annars får man inte åka. Då känns det väldigt dumt att skriva ett alernativ, att man annars åker på egen risk. Det rör till det väldigt mycket.

Sen kan man ju också undra vad röda korset skulle göra om någon skadar sig? Starta en insamling kanske?

Vet inte hur det är i västerås men jag tar inte för givet att "morgonen till kvällen" innebär 9-19. Men det kanske bara är jag som är korkad?

Senast ändrad:

Danbilzerian

Ny medlem
Allvarligt talat, vem fan lägger ett railjam den 29/1?

Undrar även om ni har KFC i västerås? Ligger det långt ute på landet? gillar inte bönder :(

mBeventorp

Ny medlem
OKEJ KAN NU PRESENTERA 1:a PRISET! SALOMON DUMONT PRO PIPE 10/11 + MARKER GRIFFON 12!! SÅ KOM OCH TÄVLA OM ETT PAR FETA SKIDOR!!
:D:D

Ljungarn

Ny medlem
433 sa:
MedlemJapaner sa:
Ljungarn sa:
Är det fortfarande bara så att de som har med sig skidor, snowboard eller spark ska vara publik? Det känns ju jättedumt. Om högen är av snö och innehar höjden 3 meter så är ju den totala volymen tillräcklig för att vi ska kunna låna ut en del så de som har skidor och snowboards (och spark) kan få ta med till ett räcke eller dylikt och ha lite kul de med. Känns ändå som det kommer vara svårt att använda snöhögen när vi skatear.
aha, så det är en skateboardtävling ändå, tänkte väl det! fattar nu, man skottar ju ihop snön i en hög för att bereda plats åt skateboardåkningen! gud så glad jag blir :)

Ljungarn

Ny medlem
endur0 sa:
OKEJ KAN NU PRESENTERA 1:a PRISET! SALOMON DUMONT PRO PIPE 10/11 + MARKER GRIFFON 12!! SÅ KOM OCH TÄVLA OM ETT PAR FETA SKIDOR!!
:D:D
hmm, varför har ni skidor som 1:a pris på en skateboardtävling? skulle det inte vara bättre med en skateboard? :O
känns lite mer lämpligt då skateboardåkare inte gillar skidor så mycket..

JoCkeWe

Ny medlem
endur0, dags att inse att dom driver med dig/er? Tror alla förstått att det handlor om skidor/snowboard. Att det är hjälmtvång, egen risk m.m.

Koncentrera er på att styra ett schysst event istället, och se för f*n till att lägga upp någon sorts tidschema om ni vill ha dit folk..

Jäkligt ballt att ni fått ihop tillstånd, sponsorer, priser med mera! Brukar vara svårt här..

JoCkeWe

Ny medlem
Inte alla som hänger på Facebook. ;)

Har sett tiderna som ni skrivit i loggen där. Men fick leta för att hitta dem. Säger detta för att hjälpa er dra folk till ert event, för folk vill ni väl ha?

Sätt upp ett schema för dagen, med de viktigaste tiderna. träning, kval, final, redbull, prisutdelning osv..
Sätt sedan ut det i första inlägget här, på fb och överallt där ni marknadsför eventet. Folk som inte vet när dom ska dyka upp, skiter i att komma eller kommer försent. Speciellt när ni valt att lägga det så tidigt som som ni gjort..

Som sagt, jävligt bra jobbat i övrigt. Kul att ni styr något här i stan!

mBeventorp

Ny medlem
Kommer försöka få igång åkningen vid 11:00 tävling 13:00 redbull
Kmr vara där hela dagen och spela musik och så med 2 bilar, kommer säljas iphone skins, hörlurar mm. Prisutdelning planerS vara runt 16:00 men det får vi se! :)

Pirat

Ny medlem
433 sa:
MedlemJapaner sa:
433 sa:
Tycker det börjar bli lite oklart nu.

1 Varför ska vi först skotta ihop snön om vi sen ändå ska skotta bort den? känns onödigt..

2 Är det nån anmälningsavgift för publiken och kostar det i så fall extra om man inte vill skotta?

3 Får man anmäla sig som publik även om man inte har skidor, snowboard eller spark eller måste man åka då?

4 När planerar ni att snön är bortskottad så att man kan börja skatea?

5 Varför ska det va snö överhuvudtaget om det bara är publiken som ska ha skidor?

6 Kan man möjligen byta en rullator mot en spark på plats och måste man då fortfarande va publik eller går det bra att va med och skatea?

Känns som ni har rätt många frågor att svara på nu för att kunna genomföra detta på ett vettigt sätt. Hur är det med hjälm och tider? Och vad blir det för setup?

DEEE BALLLLAER UR !!!!!!

U

user93315

Guest
Till min stora glädje :) så finns denna roliga tävling nu med i freeridekalendern som konkurerar med en massa andra snöiga evenemang under just lördagen 29/1. Av totalt sex styckna så väljer jag ju självklart det som endur0 har fixat. :cool: Det e lyxigt att det ordnas så mycket på olika platser i Sverige samtidigt.

U

user93315

Guest
Nu är det inte många timmar kvar innan snöparken är färdig att möta sina åkare.
Såg att både TV4 och Sveriges radio var på plats i fredags för att dokumentera allt inför uppbyggnandet av snöparken som freerideprofilen endur0 glatt har upplyst oss om här i denna tråd. :cool:

Se mer på TV4 Västerås och från och med 5:29 in i klippet.

Eller lyssna på SR P4 Västmanland.

Senast ändrad:
U

user93315

Guest
Tog några kort på plats i lördags men vet inte vilka alla åkarnas namn är. Om du känner igen något från mitt fotoalbum på min profil så meddela mig.

GaJoL

Ny medlem
Tråkigt att hjälmtvånget tydligen inte gällde alla. Blir så otroligt trött på hur vissa särbehandlas medans andra tvingas bära störtkruka. Om det är ett TVÅNG, så gäller det väl ändå alla som är med??

MedlemJapaner

Aktiv medlem
Är det inte lite oansvarigt att styra upp ett sånt här evenemang nu när vi bara får vara fyra personer samtidigt? Tegnell kommer bli gnällig.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp