Våga vägra Gore-Tex - Bra skidkläder utan membran?

snorkel

Aktiv medlem
Gore-Tex och andra membran är bra när det regnar annars är det skit. Hur ofta regnar det när ni åker?

Jag har flera jackor/byxor med Gore-Tex eller annnat mebran. Gemensamt för dessa är att de ska "andas". Eftersom tillverkarna själva vet att detta är en stor bluff är plaggen fulla med dragkedjor för ventilation. Förutom vanliga blixtlåset för att stänga jackan så är det blixtlås från armbågen till höften och på byxorna från höften till strax ovanför knät och sedan nedanför knät och ända ner. När man anstränger sig blir det för varmt med stängda dragkedjor och blåser det så blir det dragigt och kallt med öppna. Om plaggen andades så bra som utlovat så skulle dessa blixtlås inte behövas.

Gore-Tex i skidkläder är en marknadsföringsbluff utan dess like. Tyvärr vågar tillverkarna inte göra plagg utan membran.

En vanlig enkel vindblus utan membran andas mycket bättre och är lagom vindtät.
Vindblusarna är dock lite fladdriga och saknar i regel fickor. Det jag vill ha är en vettig skaljacka/byxor utan Gore-Tex eller annan inbyggd plastpåse.
Tips någon?

Mountain_Man

Aktiv medlem

bjanne

Ny medlem
med tanke på att gore-tex utprövats av nasa och används i rymdpromenadsdräkterna för att hålla ett tror jag nog att tillverkaren håller vad de lovar. Dessutom har jag ganska stor erfarenhet av att idrotta (jolle segling på juniorelitnivå, ställer höga krav på hållbarhet och andasfunktion i typ torrdräkter och vattentäta ytterplagg) i funktionskläder, membran, coating och "heltätt". Det enda jag kan säga är att så länge du håller ditt plagg impregnerat så att yttertygets fibrer inte suger upp vatten (detta är en nyckelfunktion för ett andas plagg, då det blir som ett lock när yttertyget suger upp vatten) så är membran det klart bästa och jag kan personligen inte tänka mig att sätta på mig något annat. Coating håller jag mig undan då den tyvärr inte tål hård användning. "Heltätt" är bra men oftast finns detta bara på gamla plagg, och dessa håller tyvärr inte tätt pga ålder. Ska även tilläggas att jag anser mig vara en svettig typ.

När det kommer till att gore-tex i princip äger hela marknaden för membran och att tillverkarna väljer just gore-tex trots licenser och dyra tyginköp, så är det helt enkelt för att gore-tex ligger så mycket före i utveckling och är sjukt mycket bättre än alla andra alternativ på marknaden.

GNU

Aktiv medlem
Har man sett första (tror jag det var) Friradikalfilmen vet man att goretex är oumbärligt!
Man kan aldrig veta i förväg när man hamnar under en vattenkran!

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Bara en tanke, hade det inte varit smidigare att ha en tråd för diskussion av goretex och en tråd där du frågar om skaljackor utan dito? Det känns som att alla hade tjänat på det...

snorkel

Aktiv medlem
Tack för tipsen MM och Podolski!

@bjanne. Gore-Tex håller säkert vad de lovar. Problemet är att tillverkarna av skidkläder inte håller vad de lovar när de stoppar i Gore-Tex i annars bra kläder. Varför annars en massa dragkedjor för vädring i ett "andasplagg"?

Gore-tex är bra vid kontakt med vatten och i sommarplagg vid risk för regn. Jag har t.o.m åkt skidor i ösregn en gång då det var skidprovarhelg i Sälen. Gore-Tex stället fungerade jättebra. Som du nämner är det säkert bra i rymddräkter också men jag vill inte åka skidor i en sådan. Finns dom med vädringsdragkedjor så kanske..?

Poängen är att Gore-Tex i princip är ett regnställ som andas en liten aning och är alldeles för tätt för skidåkning, speciellt om du ska hajka uppför en bit. Eftersom det inte regnar så ofta på vintern så är det helt enkelt fel material.

Kontrollfråga. Tror du ett plagg andas mer eller mindre om du lägger till ett Gore-tex membran?

snorkel

Aktiv medlem

@vattendroppe.

Jag vill inte diskutera Gore-Tex i sig och ställde ingen fråga om Gore-tex. Jag förklarade bara varför det inte är speciellt bra för aktiv skidåkning och frågade efter vettiga kläder istället.

Om vissa har problem med att jag avfärdar Gore-tex som material i skidkläder och som argument drar till med segling och rymddräkter så blir jag inte övertygad om att jag skulle ha fel. Gore-tex i allround skalplagg ja. I skidkläder nej i +90% av tiden. Det är naturligtvis tillåtet att ha Gore-tex om man vill men det är svårt att hitta ett brett utbud av skidkläder utan membran.

bjanne

Ny medlem
@ snorkel

som jag ser det är problemet att snö smälter till vatten i kontakt med värme, tex från vår kropp. om den fukt som sedan blir tränger in i tex jackans tyg eller liknande och sedan vidare in på kroppen blir du snabbt kall (i vissa fall kan det till och med gå så långt som hypotermi). Gore-tex är ju en bra kompromiss för visst har du rätt i att ett tyg andas sämre med ett membran fastlaminerat på sig än utan det, men du tappar ju som du själv säger vattentätheten. Sedan kan man ju fråga sig varför inte fler produkter inom skidkonfektionen använder sig av typ softshell som har betydligt bättre vattenpelare utåt än "hårda" laminat. Dessutom blockerar ju gore-tex vinden väldigt bra, något du inte kan lyckas åstadkomma på ett smidigt sätt utan någon form av coating eller membran (det ska ju sägas att vindtäta kläder alltid har ett lager med vindskyddande tyg). Ska man ha ett typ goretex eller windstopper tyg så behöver man ju bylta på sig väldigt tjocka och många lager kläder och du tappar genast din fördel med den goda andningen efter som du inte kan anpassa din lagerstruktur under jackan.

Lundstroem

Ny medlem
tycker att du ska ta en titt på klättermusen som MM nämde. jag har åkt i en av deras jackor och det var det skönaste jacka jag någonsin prövat.

snorkel

Aktiv medlem

@bjanne
Visst finns det situationer då Gore-tex är bra och har man bara en jacka så kanske det ska vara Gore-Tex men det betyder inte att Gore-tex alltid är bäst i alla lägen. Precis som du säger är det en kompromiss. Gore-tex är en kompromiss som fungerar bäst om du sitter still och blir sämre ju mer du rör på dig och hypotermi kan du få av fukt som blir kall såväl inifrån som utifrån. Om man går uppför en timme eller tre och sedan ska sitta stilla och fika och sedan åka ner så är Gore-tex fel material.

Klättermusen verkar bra, ska kolla de närmare.

L

Liberg

Guest
Jag har en goretex-jacka med dragkedjor från armbågarna till revbenen och jag tycker att den varken är för varm eller för kall. Jag svettas inte trots att jag åker telemark. Jag vilar inte heller. Lunchrasten brukar jag ta i sittliften för att inte spilla värdefull tid. Jag är alltså väldigt aktiv men jag är helnöjd med min jacka: Haglöfs Couloir.
Men min jacka är väldigt tunn, men har ett innerfoder av fleece som värmer.

Edit: Jag har aldrig behövt öppna ventilationsdragkedjorna.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Nu var ju inte frågan : Har du en GT-jacka och hur gillar du den? Så snorkel är nog inte så intresserad av att få svar på denna ...

Såg att Addnature har rea på en del Klättermusplagg!

/MM

Visst är det så att Gore tex kläder är alldeles för täta vid kraftig anstängning
Påståendet att Gore tex är överlägset kan jag inte hålla med om. Hestra har släppt Gore tex och andvänder C-cone i sina handskar.
Vid torr väderlek är ett Vindstopper matrial överlägset Gore tex

FF

Aktiv medlem
För att ge sig in i debatten som snabbast så är det väl ändå så att man använder gore tex eftersom man sällan kan vara helt säker på var för väderlek man kommer träffa på i bergen.

Och de gånger man överraskas av dåligt väder är man sjukt nöjd att man har gore tex. Vilket kan ställas i kontrast till det obehag pga svett man får genomlida de gånger man själv varit för korkad att inte ta av sig jackan innan man börjat tura uppför. Men jag håller med om att jag inte förstår varför vissa hajkar med skalplaggen på?...

Jag använder goretex för att vara helgarderad i bergen. Sen så hade man ju såklart gärna kunnat tänka sig ett större "quiver" av kläder för olika förhållanden, men för min plånboks skull får det räcka med en uppsättning svindyra märkeskläder.

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
snorkel sa:
@vattendroppe.

Jag vill inte diskutera Gore-Tex i sig och ställde ingen fråga om Gore-tex. Jag förklarade bara varför det inte är speciellt bra för aktiv skidåkning och frågade efter vettiga kläder istället.
Med det upplägget du hade känns det som att du leder tråden mycket mot en diskussion/smutskastning pro/contra goretex. Det hade förmodligen gett dig fler konstruktiva svar om du bara ställt frågan. Men det kanske bara är jag som känner att det här kommer spåra i ett flamewar.

Jaja, lycka till! Hoppas du finner vad du söker.

hanman

Ny medlem
snorkel sa:
En vanlig enkel vindblus utan membran andas mycket bättre och är lagom vindtät.
Vindblusarna är dock lite fladdriga och saknar i regel fickor. Det jag vill ha är en vettig skaljacka/byxor utan Gore-Tex eller annan inbyggd plastpåse.
Tips någon?
Klättermusen, som nämnts ovan, har membranfria lösningar. Jag har haft ett par mithril-byxor och tyckte att dessa funkade alldeles ypperligt till både fjällvandring och långfärdsskridsko.

Fjällräven har sin G-1000 väv (65% polyester, 35% bomull) som de använder i många olika plagg. Du kan till viss del själv välja täthet genom att tvätta ur eller lägga på mer vax på materialet.
www.fjallraven.com
www.naturkomapniet.se
www.skovdenatur.nu

Sen har både Norröna (t.ex. Svalbard arktis anojacket) och Bergans (t.ex. Nordmarka anorak) alternativ i bomull och bomull/polyester som förmodligen funkar i relativt torra omständigheter:
www.bergans.no
www.skovdenatur.nu

Wildcard:
www.idefixteko.se

PNyberg

Aktiv medlem
vænta till næsta år så kommer nog de flesta som inte vart øvertygade om GTX och dess øverlægsenhet bli øvertygade...... nuff said

bjanne

Ny medlem
snorkel sa:
@bjanne
Visst finns det situationer då Gore-tex är bra och har man bara en jacka så kanske det ska vara Gore-Tex men det betyder inte att Gore-tex alltid är bäst i alla lägen. Precis som du säger är det en kompromiss. Gore-tex är en kompromiss som fungerar bäst om du sitter still och blir sämre ju mer du rör på dig och hypotermi kan du få av fukt som blir kall såväl inifrån som utifrån. Om man går uppför en timme eller tre och sedan ska sitta stilla och fika och sedan åka ner så är Gore-tex fel material.

Klättermusen verkar bra, ska kolla de närmare.
Du verkar inte ha förstått flerlagersprincipen. Meningen är ju att du ska kunna behålla vatten och vindtäthet uppför utan att behöva vara inbyltad i 2dm foder. I de fall jag turar håller jag mig lagom varm genom att skippa ett isoleringslager typ en fleecetröja eller vid vinstilla förhållanden kanske rent av jackan. När jag sedan nått toppen är det genast på med det avklädda plagget och stänga eventuella dragkedjor för extra ventilation. På detta sättet kan du hantera alla förutsättningar på berget med bara ett plagg och det är ju tanken med gore-tex och andra membran. Bättre att ha med sig fler bullar till fikat i ryggsäcken än att ta upp sådan plats med 3 olika jackor för dagens olika moment ;).

Gore-tex eller andra membran klarar att fylla sin funktion så länge du använder det på rätt sätt, är i alla fall min erfarenhet.

snorkel

Aktiv medlem

@bjanne

Jorå, flerlagersprincipen är ingen nyhet. Du verkar inte förstå att Gore-tex är för tätt i många situationer. Vädringsdragkedjorna är bevis nog. En vindblus är överlägsen att gå på tur i då den ventilerar utan att det blir dragigt som med vädringsdragkedjor i G-texplagg.

Jag har fått en hel del tips på vettiga kläder utan G-tex. Ska kolla upp dessa.

liedholm

Ny medlem

@snorkel

Är du en sån som tycker att det är onödigt med öppningsbara fönster på hus också, eftersom att de är byggda för att ha ett visst självdrag?
Vädringsdragkedjorna på kläder handlar inte om att kompensera för att textilen "andas" dåligt. De finns där för att du snabbt ska kunna skapa ett korsdrag och vädra ut när du exempelvis sitter i liften. Hur mkt du än letar så tror jag aldrig du kommer hitta något företag som påstår att GoreTex skulle transportera ut all fukt. Men för mig får du gärna köra utan membran, varför inte köra med ren bomull?

Den bild jag får av dig är att du är snål och istället för att acceptera att bra kläder är dyra så intalar du dig att de dyra kläderna egentligen är dåliga. Mitt tips till dig är att du letar dig till ställen med lite högre berg där vädret snabbt växlar över fallhöjden så kommer även du att förstå varför så många köper GoreTex-kläder trots att det är dyra.

Gazza1

Aktiv medlem
Jag ska inte ge mig in i den här Gore Tex diskussionen men om du är sugen på att köpa Klättermusen är ett tips att ta sig till Åre i April. Då har Klättermusens concept butik utförsäljning och du kan få tag på deras byxa och jacka för kanske 2000 kr styck istället för 5600 som de annars kostar.

Jag har annars använt Klättermusen i cirka 5 år nu men med Event matterialet och jag är allt annat än nöjd med det. Deras nya matterial som är Cutan (tror jag) verkar vara ganska sjyst dock. Har inte använt det men har varit och tittat på det i alla fall. Det ska vara helt vattentätt men matterialet är mycket tunnare varför jag tror att det bör andas bra. Bonus är att det är stretch i det.

Enda som jag tycker är synd är att Klättermusen inte går ifrån sina lösningar med muddar runt handledernaa som jag avskyr. Tanken är bra men det går inte att få skiten att sitta kvar då de lossnar för ingenting och börjar att slänga och flänga. Väldigt oskönt under handskar då det bygger på höjd och förbannat irriterande då man åker skidor eller flugfiskar när det lossnar och fastnar i allt möjligt.

Gott nytt år och lycka till

sjo_orret

Medlem
Snorkel, jag är på din sida! Alldeles för mkt GTX i kläder av ren slentrian idag. Svårt att hitta membranfritt.

Patagonia har några fina plagg i en tunn väv utan membran. Tex dessa:
http://www.patagonia.com/web/eu/product/mens-ascensionist-jacket?p=83130-0-823
http://www.patagonia.com/web/eu/product/mens-backcountry-guide-pants?p=83425-0-155

Har båda två och är mkt nöjd. Tar sällan på mig plastpåse-plaggen länge. Om det är riktigt kallt och blåsigt kan man behöva komplettera med en membranfri softshell under jackan. Inte så farligt dyra för att vara patagucci heller.

Klättermusens bomullsgrejor är riktigt bra, men löjligt dyra.

snorkel

Aktiv medlem

@liedholm.

Det är inte vid liftåkning det är problem med Gore-tex, det är när man går uppför för egen maskin. Jag har redan t ex Haglöfs dyraste skalkläder så att snåla på dessa är det för sent för. Ser snålhetsanklagelsen som ett onödigt påhopp från din sida. Troligen är det du som är snål istället och absolut bara ska ha en uppsättning kläder till allt. Precis som man ska ha flera par skidor och pjäxor för olika typer av åkning så ska man ha flera uppsättningar kläder (inkl vissa med Gore-tex om man t ex vill åka i regn:)

http://verticalfeet.com/
Beträffande höjdskillnader och höga berg så har jag åkt på 7 av de 8 orterna över 4000 fots fallhöjd och 16 av de mellan 3000 och 4000 fot. Hittade ingen motsvarande lista för alperna men jag har varit på de flesta orterna där också.

liedholm

Ny medlem

@snorkel

I så fall så ber jag om ursäkt, ärligt. Jag fick bara så mkt vibbar av att du verkligen var tvungen på att klanka ner på något. Dock så ger jag inte så mkt för dina erfarenheter eftersom du då hade vetat att alla material är fel när du går uppför. Det enda sättet är att du går uppför i enbart underställsöverdel och sedan byter denna mot en torr när du kommer upp. Detta är det första som stockholmarna får lära sig när de kommer upp till Boden för att göra lumpen och något som du borde veta om du nu har gått så mkt uppför som du vill påvisa.

Enkelt tips till dig är: nöj dig med din Haglöfs-jacka och inse det faktum att du kommer att svettas oavsett vad du har på dig när du går uppför. Du kan gå i t-shirt i -20 utan att frysa det minsta, så länge du går uppför berget. Så istället för att klaga på ett av de bästa klädmaterialen någonsin så bör du köpa en underställströja till och stoppa ner i ryggsäcken.

Du svettas alltid när du anstränger dig fysiskt, även på vintern. Inget material i hela världen kan hindra detta.

Heinz_p

Aktiv medlem
liedholm sa:
Den bild jag får av dig är att du är snål och istället för att acceptera att bra kläder är dyra så intalar du dig att de dyra kläderna egentligen är dåliga. Mitt tips till dig är att du letar dig till ställen med lite högre berg där vädret snabbt växlar över fallhöjden så kommer även du att förstå varför så många köper GoreTex-kläder trots att det är dyra.
Du har uppenbarligen ingen koll. Har du ens tittat på priserna på Klättermusens och Patagonias kläder?

mgbgt66

Aktiv medlem
Jag har inte läst alla inlägg, orkar inte...

Nu kör jag med Norröna Stranda som har nått som heter dri2. Klart bästa skidkläder jag har haft i alla temperaturer. Inge' mer Gore Tex för mig.

JL76

Aktiv medlem
liedholm sa:
Jag fick bara så mkt vibbar av att du verkligen var tvungen på att klanka ner på något.
jag får vibbar att du gillar att klanka också? 2 inlägg som klankar inkl personangrepp när han vill ha hjälp med alternativ till ett mtrl som de med lite erfarenhet vet uppvisar just de egenskaperna han kritiserar det för. Gore Tex är bra ibland men det är inte heligt, det har brister och det har man rätt att påtala.

liedholm sa:
Du kan gå i t-shirt i -20 utan att frysa det minsta, så länge du går uppför berget.
vilka droger måste man ta för att inte "frysa det minsta"?

HotDamnSara

Ny medlem
Hej Snorkel!

Hur går det i din jakt på komplement till GTX-plaggen för skidåkningen?

Grejen med Gore-Tex är ju att membranet skall transportera ut vattenångan som bildas från din kropp, men kruxet är att på vintern när det är kallt ute hinner inte vattenångan genom membranet innan den kyls ner så pass mycket att ångan omvandlas till vattendroppar. GTX-membranets porer är tillräckligt stora för att släppa ut ånga, men för små för att större vattendroppar ska kunna tränga igenom, därav vattentätheten utifrån. Typ. Prima konstruktion faktiskt, så länge det inte är vinter. För membranet är lika tätt mot vattendroppar på insidan...

Jag är helt med dig vad gäller att skippa GTX i skidkläder. Men tillverkarna brukar hävda att de anpassar sig till kunden som oftast vill ha ett plagg som funkar till allt, och vi vet ju att det är svårt att hitta den perfekta kombinationen när det gäller det mesta här i livet, så de får helt enkelt tumma på funktionen lite här och där. Tills kunden är beredd att köpa flera olika jackor för flera olika tusen kronor...

Någon har tidigare nämnt Patagonia som ett alternativ, och jag har också för mig att det har en del membranfria kläder som skulle kunna passa. Sen har Tierra några plagg i sina Splitfire- och Ace-serier som är i tättsydd soft shell, egentligen det bästa när man vill ha vindskyddet och vattenavvisningen (faktiskt riktigt bra vattenavvisande förmåga!) samtidigt som det ska andas bra. Arc'teryx har också en del bra soft shell-varianter. Observera att jag inte pratar om Gore-Tex Soft Shell nu, förvillande benämning på deras membrantyg tycker jag...

Sikta generellt på nåt som är helt membranfritt, men det verkar du redan vara på det klara med. Men haka däremot inte upp dig på att ventilationsöppningar är något negativt och tyder på att plagget inte andas tillräckligt. Ett plagg som ska bryta vinden, vilket jag tycker är ett måste om du tänkt åka skidor i det, kommer inte att vara lika luftigt som en tischa när du väl knatar på uppför. Då kommer du att tycka det är svinnajs att öppna under armarna för att släppa ut överskottsvärmen, samtidigt som vinden inte kyler ner hela dig på två röda.

Lycka till i jakten på det ultimata plagget!

PS: till mgbgt66:
mgbgt66 sa:
Nu kör jag med Norröna Stranda som har nått som heter dri2. Klart bästa skidkläder jag har haft i alla temperaturer. Inge' mer Gore Tex för mig.
Ledsen om jag nu gör dig besviken, men dri2 är också ett membranmaterial med samma funktioner som Gore-Tex. Enda skillnaden är egentligen bara att det inte står just Gore-Tex på taggen och att Norröna därmed kan dra ner priset litegrann på plaggen... Men bra att du är nöjd :)

JL76

Aktiv medlem
eHolmberg sa:
JL76 sa:
liedholm sa:
Du kan gå i t-shirt i -20 utan att frysa det minsta, så länge du går uppför berget.
vilka droger måste man ta för att inte "frysa det minsta"?
håller med liedholm helt. jag å några kompisar var å handralade i -20 grader och jag hade bara två tees på mig ändå svettades jag som en gris.
Att gå uppför en bergsida i en t-shirt är inte samma som att "handrala"(?) i två "tees".

liedholm

Ny medlem
Heinz_p sa:
liedholm sa:
Du har uppenbarligen ingen koll. Har du ens tittat på priserna på Klättermusens och Patagonias kläder?
Snälla, snälla, snälla. Innan du anklagar någon för att ha dålig koll så kom ihåg 3T som din vänlige fänrik alternativt löjtnant en gång lärde dig. Tänk, Tryck, Tala. En mkt bra minnesregel. Jag svarade på Snorkels första inlägg som enbart handlade om hur dyrt och dåligt GoreTex är. Jag svarade då att "bra kläder är dyra", ingenstans sades något om att varken Klättermusen eller Patagonia skulle vara billiga. FYI att Klättermusens kläder är dyra beror, till största del, på en dålig företagsledning som satsar på många produkter i låga volymer.

mgbgt66

Aktiv medlem
HotDamnSara sa:
PS: till mgbgt66:
mgbgt66 sa:
Ledsen om jag nu gör dig besviken, men dri2 är också ett membranmaterial med samma funktioner som Gore-Tex. Enda skillnaden är egentligen bara att det inte står just Gore-Tex på taggen och att Norröna därmed kan dra ner priset litegrann på plaggen... Men bra att du är nöjd :)
Jag förstår mycket väl att dri2 är ett membranmaterial, du gör mig inte besviken...möjligtvis besviken över en onödig kommentar... Däremot är min erfarenhet att Dri2 funkar bättre än Gore-Tex.

liedholm

Ny medlem
JL76 sa:
liedholm sa:
Jag fick bara så mkt vibbar av att du verkligen var tvungen på att klanka ner på något.
jag får vibbar att du gillar att klanka också? 2 inlägg som klankar inkl personangrepp när han vill ha hjälp med alternativ till ett mtrl som de med lite erfarenhet vet uppvisar just de egenskaperna han kritiserar det för. Gore Tex är bra ibland men det är inte heligt, det har brister och det har man rätt att påtala.
Vad skönt att du har hittat en själsfrände i mig isf. För du har bidragit med två inlägg som bara syftar till att klanka ner på personer. Måste kännas sjukt stimulernade.

JL76 sa:
liedholm sa:
vilka droger måste man ta för att inte \\\\\\\"frysa det minsta\\\\\\\"?
Sist jag testade så var den enda drogen inblandad Kaffe, men jag kan tänka mig att en snus skulle kunna fylla samma funktion. Självklart så är det olika från person till person och en förutsättning är att det inte blåser allt för mycket eller snöar, vilket det inte brukar göra vid de temperaturerna. Testa nästa gång du bootpackar vet jag, så kan du starta en ny tråd där vi utbyter erfarenheter av fenomenet att värma kroppen genom fysisk aktivitet.

snorkel

Aktiv medlem
liedholm sa:
Heinz_p sa:
liedholm sa:
Snälla, snälla, snälla. Innan du anklagar någon för att ha dålig koll så kom ihåg 3T som din vänlige fänrik alternativt löjtnant en gång lärde dig. Tänk, Tryck, Tala. En mkt bra minnesregel. Jag svarade på Snorkels första inlägg som enbart handlade om hur dyrt och dåligt GoreTex är. Jag svarade då att \"bra kläder är dyra\", ingenstans sades något om att varken Klättermusen eller Patagonia skulle vara billiga. FYI att Klättermusens kläder är dyra beror, till största del, på en dålig företagsledning som satsar på många produkter i låga volymer.
@liedholm

Jag har aldrig klagat på priset på Gore-tex. Var får du det ifrån? Lyd ditt eget råd om 3T.
Med marknadsföringsbluff menar jag att varje snart sagt tillverkare av skidkläder känner sig tvungna att ha Gore-tex i varenda plagg för att "marknaden" kräver det.

Uppenbarligen finns det en relativt stor marknadsnisch för de som begripit att Gore-Tex inte är heligt i alla lägen.

JL76

Aktiv medlem
liedholm sa:
JL76 sa:
liedholm sa:
Vad skönt att du har hittat en själsfrände i mig isf. För du har bidragit med två inlägg som bara syftar till att klanka ner på personer. Måste kännas sjukt stimulernade.

JL76 sa:
liedholm sa:
vilka droger måste man ta för att inte \\\\\\\"frysa det minsta\\\\\\\"?
Sist jag testade så var den enda drogen inblandad Kaffe, men jag kan tänka mig att en snus skulle kunna fylla samma funktion. Självklart så är det olika från person till person och en förutsättning är att det inte blåser allt för mycket eller snöar, vilket det inte brukar göra vid de temperaturerna. Testa nästa gång du bootpackar vet jag, så kan du starta en ny tråd där vi utbyter erfarenheter av fenomenet att värma kroppen genom fysisk aktivitet.
Den dryga attityd som fick mig att svara i första fallet genomsyrar detta inlägg och andra du skrivit i denna tråd, har ingen lust att att argumentera med någon beter sig så opåkallat.
God fortsättning!

snorkel

Aktiv medlem

@HotDamnSara

Tack för tipsen. Har inte shoppat än men det blir säkert något utan Gore-tex eftersom jag redan har tillräckligt av membranplagg.
Är man HotDamn så klarar man självklart värmen utan Gore-tex :)

Heinz_p

Aktiv medlem
liedholm sa:
Snälla, snälla, snälla. Innan du anklagar någon för att ha dålig koll så kom ihåg 3T som din vänlige fänrik alternativt löjtnant en gång lärde dig. Tänk, Tryck, Tala. En mkt bra minnesregel. Jag svarade på Snorkels första inlägg som enbart handlade om hur dyrt och dåligt GoreTex är. Jag svarade då att "bra kläder är dyra", ingenstans sades något om att varken Klättermusen eller Patagonia skulle vara billiga. FYI att Klättermusens kläder är dyra beror, till största del, på en dålig företagsledning som satsar på många produkter i låga volymer.
Var just vad jag gjorde. Kom ihåg de tre T:na själv.

Du skriver att trådskaparen är snål eftersom han inte accepterar att bra kläder är dyra (och då är mitt antagande att du menar GTX eftersom du i meningen efter förespråkar detsamma). Jag undrar hur du menar med snål, eftersom motsvarande kläder som inte är GTX är lika dyra - om inte dyrare? Dessutom, var påstår snorkel att han vill ha något billigt?

Sen hur Klättermusens företagsledning sköter sina affärer struntar jag faktiskt i.

FYI föredrar jag själv GTX eftersom de jackor/byxor jag har tittat på i motsvarande material inte är lika lämpade för skidåkning (med tanke på snölås, liftkortsfickor osv).

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp