Våga vägra Gore-Tex - Bra skidkläder utan membran?

liedholm

Ny medlem

@JL76
Om du tycker någon beter sig fel så bör du inte bete dig på samma sätt tillbaka och sedan kliva ifrån och uttala dig som den "gode", det blir bara fånigt. Att du heller inte ens försöker föra fram en egen ståndpunkt gör det hela ännu fånigare. Varför kunde du inte bara gett honom det svar du trodde att han sökte istället för att säga att jag gör fel när jag framför min åsikt? Sedan så är trådstarten jäkligt tråkig i attityden varav svaren även blir i samma anda. Eller har jag fel i det resonemanget? Varför får bara den ena sidan rätten att vara spydig och negativ i attityden?

@Snorkel
Skriver du marknadsföringsbluff så måste du ju mena att du anser att produkten inte är värd det pris som den säljs för. Det du påstår att du menar är ju allt annat än en bluff. Vill marknaden ha GTX så måste tillverkarna tillgodose detta om de vill sälja. En marknadsföringsbluff är ju om tillverkarna påverkar köparna till en dålig affär och inte tvärt om.

För att gå tillbaka till ursprunget så måste jag fråga dig varför du söker något som inte innehåller membran? För alla membranlösa alternativ du blivit tipsad om kostar ju samma lika som motsvarande med GoreTex och du blir lika svettig i dem på vägen uppför. Alltså kan inte ventilation eller pris vara den egentliga orsaken. Skulle ditt problem kunna lösas genom att du byter till en torr tröja när du kommer upp på toppen och att du snabbt drar på dig förstärkningsplagg när du står still? Problemet rent generellt är sällan materialet utan att användaren saknar kunskap för att kunna utnyttja dess fulla potential.

Kanske du skulle testa en tunn galonjacka? Denna håller dig torr från den snö som smälter på kläderna och kostar absolut ingenting. Med lite syslöjd så kan du dessutom fixa till ventilationsdragkedjor i sidorna. Komplettera denna jacka med försvarets gamla snöblus, även denna sjukt billig, mkt tunn och skyddar mot vinden. För att lösa ditt problem med avsaknad av fickor på dessa två plagg så kan du istället för ryggsäck använda dig av en väst. Antingen en så kallad "tactical" eller någon av de dedikerade skidvästarna.

liedholm

Ny medlem
Heinz_p sa:
Var just vad jag gjorde. Kom ihåg de tre T:na själv.

Du skriver att trådskaparen är snål eftersom han inte accepterar att bra kläder är dyra (och då är mitt antagande att du menar GTX eftersom du i meningen efter förespråkar detsamma). Jag undrar hur du menar med snål, eftersom motsvarande kläder som inte är GTX är lika dyra - om inte dyrare? Dessutom, var påstår snorkel att han vill ha något billigt?

Sen hur Klättermusens företagsledning sköter sina affärer struntar jag faktiskt i.

FYI föredrar jag själv GTX eftersom de jackor/byxor jag har tittat på i motsvarande material inte är lika lämpade för skidåkning (med tanke på snölås, liftkortsfickor osv).
Jag kan inte förstå varför du ska kliva in och anta vad jag menar och sedan få det till att det är mitt fel. Killen som startar tråden skriver att GTX är skit till skidåkning, att det bara är en marknadsföringsbluff vilket betyder att han tycker att det inte är värt priset och att vilket tunt vindplagg som helst är bättre. Kan du utifrån det ställa någon annan diagnos än att han inte vill betala det pris som enligt marknaden bra kläder kostar. Sedan kanske "snål" var fel epitet men låt bli att hänga upp dig på det ordet och tillför någon egen ståndpunkt istället för att bara påpeka att jag inte har någon koll. Till exempel så kan du kanske precisera varför jag inte har någon koll? För varken Klättermusen eller Patagonia är per definition "En vanlig enkel vindblus" som är vad trådskaparen jämför med GTX. Snarare bör de väl räknas in i "bra kläder" eftersom att jag anser att "bra kläder" är dyra och de du nämner mkt riktigt är dyra.

Heinz_p

Aktiv medlem
liedholm sa:
Jag kan inte förstå varför du ska kliva in och anta vad jag menar och sedan få det till att det är mitt fel. Killen som startar tråden skriver att GTX är skit till skidåkning, att det bara är en marknadsföringsbluff vilket betyder att han tycker att det inte är värt priset och att vilket tunt vindplagg som helst är bättre. Kan du utifrån det ställa någon annan diagnos än att han inte vill betala det pris som enligt marknaden bra kläder kostar. Sedan kanske "snål" var fel epitet men låt bli att hänga upp dig på det ordet och tillför någon egen ståndpunkt istället för att bara påpeka att jag inte har någon koll. Till exempel så kan du kanske precisera varför jag inte har någon koll? För varken Klättermusen eller Patagonia är per definition "En vanlig enkel vindblus" som är vad trådskaparen jämför med GTX. Snarare bör de väl räknas in i "bra kläder" eftersom att jag anser att "bra kläder" är dyra och de du nämner mkt riktigt är dyra.
Det är ganska klart ditt fel att du, i ett foruminlägg, utelämnar saker som kan tolkas fritt?

Jag har iaf förstått vad du försöker få fram nu och det verkar som att vi tänker likadant. No more need for grudges.

snorkel

Ny medlem

@liedholm

Det är du som är prisfixerad. Allt i marknaden är inte pris. Det finns till exempel något som heter funktion och kvalité också. Jag kan betala extra för att slippa Gore-tex eftersom det inte fungerar vid t ex toppturer. Enda sättet att få Gore-tex plagg att fungera är att ha de i ryggsäcken på vägen upp. Kan jag hitta kläder som fungerar både upp och ned så slipper jag den onödiga extra packning som Goretex kläderna innebär då de bara fungerar på nervägen.

Galonkommentaren är ett självmål i din argumentation. Det är ju du som tycker att täta membran och ventilationsdragkedjor är bra. Dessutom tjatar du om pris.

Marknaden har inte alltid rätt. Det finns massor med exempel på dåliga och farliga produkter som marknadsförts men aldrig borde sålts. Nu är inte Gore-tex en sådan men det ÄR dåligt i vissa tillämpningar.

JL76

Aktiv medlem
liedholm sa:
@JL76
Om du tycker någon beter sig fel så bör du inte bete dig på samma sätt tillbaka och sedan kliva ifrån och uttala dig som den "gode", det blir bara fånigt. Att du heller inte ens försöker föra fram en egen ståndpunkt gör det hela ännu fånigare. Varför kunde du inte bara gett honom det svar du trodde att han sökte istället för att säga att jag gör fel när jag framför min åsikt? Sedan så är trådstarten jäkligt tråkig i attityden varav svaren även blir i samma anda. Eller har jag fel i det resonemanget? Varför får bara den ena sidan rätten att vara spydig och negativ i attityden?
Ifall jag betett mig som du hade du haft helt rätt, det är inte god diskussionssed, men jag har läst igenom mitt inlägg igen och kan inte se att jag uttalat mig med samma besserwisseraktiga dryghet som du (även om jag ibland uppvisar den i andra sammanhang).
Trådskaparen "klankar" på något och han förklarar varför, men den dåliga stämningen uppstod när du kom med snålhetspåståendet som var helt ogrundat, inget som sagts i tråden innan pekade på att han var snål snarare tvärtom.

PS: Lumpenreferenser är ju rätt bortkastat på ett forum som främst består av tonåringar i långa t-shirts

JL76

Aktiv medlem

@snorkel
Ett plagg som jag själv alltid älskat är Marmots DriClime Windshirt, men det är inte en skaljacka, den funkar dock att åka utför i på varma dagar och är utmärkt uppför kalla/blåsiga dagar.

liedholm

Ny medlem
snorkel sa:
@liedholm
Galonkommentaren är ett självmål i din argumentation. Det är ju du som tycker att täta membran och ventilationsdragkedjor är bra. Dessutom tjatar du om pris.
Ursäktar mig för att jag ger dig ett helt funkis tips på precis det du efterfrågar, nämligen ett alternativ till GTX. Jag föredrar även att köra BMW som jag tycker är den bästa bilen och att den därför kostar därefter, men det betyder inte att jag inte kan ge förslag på billigare lösningar i en situation där motparten inte skriker ut hur jävla dålig BMW är. Tyvärr så är du dock precis lika prisfixerad som jag och tycker att 4-5k är bättre att betala för samma funktion som försvarets snöblus ger. Att jag kallade dig för snål har jag erkänt var ett klumpigt ordval, men det har du lite dig själv att skylla utifrån dina ordval som du senare förklarade och då insåg jag att du har en helt annan definition av "marknadsföringsbluff" än resten av världen.

GTX fungerar alldeles ypperligt, enligt mina erfarenheter, att ha på sig på vägen upp. Dock måste man precis som med vilket annat material som helst byta underställströjan till en torr när man kommer upp. Tyvärr så har du inte samma erfarenhet, men för det så behöver du inte skrika ut att det är kasst till allt utom när det regnar. Då du inte vill ha något som är vattentätt så känns det ju dessutom dumt att inte ens ägna en kommentar åt mitt tips om en billigare lösning än de du fått tidigare. Jag fortsätter gärna en diskussion med dig om vilka material/plagg som är att föredra framför andra, men i så fall förväntar jag mig en högre nivå än någon av oss hållit hittills. För du måste förstå att vissa personer, som jag, kommer att vara dryg mot dig när du startar en tråd på det sätt som du gjorde.

snorkel

Ny medlem

@liedholm

Så bra att du tror att hela världen har samma definition på marknadsföringsbluff som du. Ödmjukt...

Marknadsföringsbluff är i regel en "hypning" av kvalité och/eller funktion i syfte att sälja mycket. Eftersom jag i mitt originalinlägg uteslutande ifrågasatte funktionen i Gore-Tex så borde det vara klart för de flesta att det var där skon klämde. Men inte för dig.

Av dina inlägg har jag förstått att du gillar "extra allt" till lågt pris och inte skulle kunna tänka dig att köpa en jacka utan Gore-tex om du kan få en med Gore-tex för samma pris. Kanske förståeligt om Gore-tex fungerar för dig på alla dina utflykter. Jag vill ha något bättre.

suck... nu börjar den här diskussionen bli onödig....
det är klart att det är status i grejerna och ju högre pris ju mer status
de flesta svindyra funktionsplagg används ju bara när man går på stan ute och det är kallt och man går in i ett varmt shoppingcenter...
allt ok bara folk har sett att jackan man har kostar 5000 + eller nåt sånt
Min erfarenhet av goretex och andra membran är att de funkar bra när de är torra men de klarar aldrig av allt, som tex att stighuda uppför i solen på sydsidan och sen åka nerför på nordsidan
enkel och billig lösning: ta av jackan, gå uppför, på toppen ta på jackan, typ

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Det här är en helt underbar tråd ... extra roligt blir det när i stort samtliga GTX-fans framhåller att plagget fungerar bäst i ryggsäcken vid fysiskt ansträngande aktiviteter ... ridå! ;-)

När det gäller att klä av sig i bara T-shirt i -20 grader uppmanar jag till stor försiktighet. Visst kan det kännas bekvämt kortare stunder men risken är mycket stor att du börjar frysa direkt när du stannar upp, och börjar du frysa i -20 garder in på bara kroppen är det i det närmaste hopplöst att få upp värmen igen. Är kanske OK hemma på gården men i alpin miljö kan det innebära livsfara!

/MM

liedholm

Ny medlem
Att huda/bootpacka upp för ett berg i -20 iklädd t-shirt funkar alldeles ypperligt, om man vet vad man sysslar med. Den som stannar i bara t-shirt i de temperaturerna är dock dum i hela huvudet och kommer mkt riktigt att frysa sig halvt ihjäl. Detsamma gäller de som går i bara t-shirt om det snöar lr blåser. Som jag påpekat tidigare i tråden så är det oftast inte kläderna utan dess bärare som problemet ligger hos.

snorkel

Ny medlem

@liedholm

Det är väl i första hand inte i T-shirtväder problemen med klädsel uppstår. Det som är besvärligt är när man sliter hårt i blåsigt väder och behöver vindskyddande kläder som ändå ventilerar. Gore-tex plaggen fungerar då dåligt eftersom ventilationsöppningarna blir för dragiga medan plaggen ändå är för täta på andra ställen. Med lite snödrev så vill man heller inte zippa upp. En vindblus i t ex DWR polyester (durable water repellent) är då överlägsen.

K_A_L

Ny medlem
Snorkel: Bästa tipset är nog att testa valfri löparjacka. De har ofta något sorts vindskydd över bålen och är rejält ventilerade bak på ryggen.
Craft har säkert någon modell som skulle passa.
Använder själv underställ och en tunn fleece.

Xavier

Aktiv medlem
Jag kör i Klättermusens Rim Anorak (Epic, vindtätt som fasiken, håller regn någon timme och torkar fort som f-n). Tyvär har den utgått, går att hitta begagnad dock. Men annars har du ju klättermusen Einride och Rimfaxe som är gjord i material med i princip samma egenskaper. Där Einride är väl tänkt att ta Rims plats. Einride har fickor men de är inte enorma direkt.

Mcpow

Ny medlem
Man skulle väl kunna säga att ni alla har rätt.
Men för att ändå hålla den rätta tonen i tråden så får jag väl i stället konstatera att det är en massa skitsnack och att den enda som tillfört något av värde alls är HotDamnSara :)

1. För att gore tex ska fungera krävs att kondensationspunkten ligger utanför membranet. Därför fungerar gore tex utmärkt som expeditionsplagg när man jobbar hårt och har skalplagget direkt mot understället. Det är först när lata och feta skidåkare börjar lägga till tjocka flisar och dunplagg som funktionaliteten havererar. Av samma anledning ska man alltid ha dunplagget ytters när man förstärker klädseln vintertid. Inte använda gore tex överdrag på sovsäckar vintertid etc etc.
  2. Även den tunnaste linneskjorta är skön att knäppa upp när man blivit varm. Så självklart finns det ingen relevans i att gore tex skulle andas dåligt bara för att plaggen har ventilationsmöjligheter.
  3. Bommul är uselt som underställ eftersom det suger fukt och kyler. Av samma anledning är det utmärkt skalplagg. Det suger fukten från övriga lager så att dessa upprätthåller sin isolationsförmåga och man känner sig torrare. Sedan använder den överskottsvärmen för att kondensera bort samma fukt när man arbetar vilket bidrar till en jämnare kroppstemperatur överlag. Vidare sväller bomullsfibern när den blir våt vilket ökar plaggets vindtäthet och prestanda ytterligare när vädret är som sämst eller man behöver det som mest.
Så som svar på din fråga: Anledningen till att du haft dålig erfarenhet av gore tex vintertid är att du använder det fel och har för mycket kläder under. Vill du testa något nytt så kan du köpa försvarets gamla snöblus (100% bomull) eller en engelsk smock (50/50 bomull/polyester). De kostar 100-300 kr, ytterligare någon hundring på färg om du ska pimpa den för after-ski. Gillar du sedan resultatet kan du alltid köpa Fjällrävens civila versioner för 7000kr.

• Gilla
Reactions: MJK

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag undrar fortfarande hur folk hittar de här trådarna...
Och jag undrar fortfarande, varför några skidåkare använder regnjackor av goretex för skidåkning, även när solen skiner! Det är liksom på 70-talet, när några äldre gubbar använde samma gummistövlar året runt.

Mcpow

Ny medlem
Jag undrar fortfarande hur folk hittar de här trådarna...
Av någon sjuk anledning hamnar man i denna tråd efter att ha tömt resten av internet på information i sitt sökande efter en gore tex jacka med vettiga fickor (4 ordentliga. Stora nog att få in handen och med dragkedjor värda namnet). Och när man väl kommit hit så kan man inte låta bli att skapa en profil för att få utlopp för sin frustration genom att i vanlig ordning ägna sig åt lite nätmobbing. ;)

Mcpow

Ny medlem
Ett intressant tänk. Dock ställer jag mig lite fundersam till hållbarheten. Även i ullsockor brukar man tvingas blanda i syntet för att ren ull slits så snabbt. Att då använda 100% ull i ett tunt skalplagg låter lite vanskligt. Intressant att se om detta blir en långlivad produkt eller ej.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp