Våga vägra Gore-Tex - Bra skidkläder utan membran?
@JL76
Om du tycker någon beter sig fel så bör du inte bete dig på samma sätt tillbaka och sedan kliva ifrån och uttala dig som den "gode", det blir bara fånigt. Att du heller inte ens försöker föra fram en egen ståndpunkt gör det hela ännu fånigare. Varför kunde du inte bara gett honom det svar du trodde att han sökte istället för att säga att jag gör fel när jag framför min åsikt? Sedan så är trådstarten jäkligt tråkig i attityden varav svaren även blir i samma anda. Eller har jag fel i det resonemanget? Varför får bara den ena sidan rätten att vara spydig och negativ i attityden?
@Snorkel
Skriver du marknadsföringsbluff så måste du ju mena att du anser att produkten inte är värd det pris som den säljs för. Det du påstår att du menar är ju allt annat än en bluff. Vill marknaden ha GTX så måste tillverkarna tillgodose detta om de vill sälja. En marknadsföringsbluff är ju om tillverkarna påverkar köparna till en dålig affär och inte tvärt om.
För att gå tillbaka till ursprunget så måste jag fråga dig varför du söker något som inte innehåller membran? För alla membranlösa alternativ du blivit tipsad om kostar ju samma lika som motsvarande med GoreTex och du blir lika svettig i dem på vägen uppför. Alltså kan inte ventilation eller pris vara den egentliga orsaken. Skulle ditt problem kunna lösas genom att du byter till en torr tröja när du kommer upp på toppen och att du snabbt drar på dig förstärkningsplagg när du står still? Problemet rent generellt är sällan materialet utan att användaren saknar kunskap för att kunna utnyttja dess fulla potential.
Kanske du skulle testa en tunn galonjacka? Denna håller dig torr från den snö som smälter på kläderna och kostar absolut ingenting. Med lite syslöjd så kan du dessutom fixa till ventilationsdragkedjor i sidorna. Komplettera denna jacka med försvarets gamla snöblus, även denna sjukt billig, mkt tunn och skyddar mot vinden. För att lösa ditt problem med avsaknad av fickor på dessa två plagg så kan du istället för ryggsäck använda dig av en väst. Antingen en så kallad "tactical" eller någon av de dedikerade skidvästarna.