Nu var det mer än tio år sedan jag var i Centralamerika men spenderade mycket tid där. Då var, och säkert fortfarande, det mest säkra, turistiga och troligen dyraste stället Santa Teresa i Costa Rica. Jag spenderade mycket i Nicaragua som är betydligt billigare men fortfarande säkert, där finns det bra surf längs hela stillahavskusten från San Juan del Sur i söder med sitt utbud av party till Miramar i mitten ända upp till Poneloya/Las Penitas och Surfing Turtle Lodge i norr utanför Leon.
Jag surfade inte särskilt mycket, men vad jag förstår och såg på stränderna så skiljer sig karaktären en hel del. Santa Teresa har en hel del grunt och lugnt vatten som passar nybörjare medan det på många ställen i Nicaragua var mycket mer strömt och större vågor.
Jag var aldrig i El Salvador men hörde folk som var där och det skall finnas bra surf även där, liknande karaktär som Nicaragua . Dock inte lika etablerat, och inte lika säkert, så man får lita mer på att ordna saker själv. Rätt säker på att det går shuttle vans från Bigfoot hostel i Leon till Tegucigalpa och vidare till San Salvador.
Generellt så är Nicaragua och El Salvador inte lika etablerat (förutom San Juan del Sur) som Costa Rica och det är mest en del utspridda Lodges/Houses för surfare på lite avsides stränder.
Panamas kust har jag ingen bra koll på, men det finns säkert ställen där. Det är dock rätt amerikaniserat och dyrt.
Honduras tror jag inte får så bra vågor, de har ingen riktig stillahavskust? Den karibiska sidan är väldigt pittoresk och fin för samtliga länder, finns väldigt trevliga ställen, men någon bra surf tror jag inte att det är.