Val av billiga nybörjarskidor på årets rea

mski

Ny medlem
Hej!

Råkade göra bort mig och lägga min första tråd i fel avdelning, men tänkte ändå diskutera lite mer exakta skidor här.

Om man väger 104kg, är 189 cm lång, och vill köpa nybörjarskidor som är lättsvängda för enbart piståkning i blå/röda backar, vilka av dessa hade ni valt?

https://www.intersport.se/utrustnin...or/volkl-deacon-prime-20-21-alpinskidor/black
(oklart om det ingår bindningar här?)

Tack för andra tips också!

<3

mski

Ny medlem
Kan även få dessa för 3000 kr styck inkl bindningar:

eller dessa för 2200 kr

pd

Aktiv medlem
Generellt så har de skidor du valt här lite för klena bindningar. En fullvuxen karl på 0,1 ton behöver kraftigare bindningar. Sikta på bindningar med max DIN på runt 12-13.

mski

Ny medlem
Ok, även om jag inte åker så hårt och mest i blå/röda backar med kidsen?

Lutar åt atomic vantage 77 ti då dom verkar fått bra reviews och kan vara något jag kan ha längre då jag lär mig åka bättre. Har släppt idéen om dom billigaste skidorna !

pd

Aktiv medlem
Rätt inställning på bindningarna kan för din del vara runt 8-9. Då är du väldigt nära max 10. Eftersom tillverkarna inte brukar slänga i mer material än vad som krävs så innebär det att du även är nära max för hela bindningens konstruktion och då är det ytterligare en länk i kraftöverföringen mellan dig och snön som kommer att röra på sig lite mer än vad man önskar sig. Även om du betraktar dig som nybörjare idag - cred för det! - så har du säkert ambitionen att det skall ändra sig. Och det kommer det att göra. Om inte annat så måste du ju kunna hänga med ungarna allt eftersom de blir duktigare.

mski

Ny medlem
Ah! Förstår. Intressant. Känns dock som att gå måste jag köpa custombindningar? Sånna brukar aldrig vara med i paketen som reas ut va?

Jag är ju livrädd om knäna också, och kommer nog bara ligga på en 7 högst 8 i din tror jag...

Henric-s

Medlem
Ah! Förstår. Intressant. Känns dock som att gå måste jag köpa custombindningar? Sånna brukar aldrig vara med i paketen som reas ut va?

Jag är ju livrädd om knäna också, och kommer nog bara ligga på en 7 högst 8 i din tror jag...
Det fungerar alldeles utmärkt med bindningarna som följer med även om du ligger på runt 100kg. Man skall inte enbart fokusera på vikt när det gäller att ställa in bindningar. Som nybörjare skall man tänka på att det går långsammare och för att undvika skador vid exempelvis långsamma vridfall är det lämpligt att anpassa inställningen efter vilken nivå man är på. Sulans längd påverkar också på grund av moment. En riktig skidaffär kommer dock att göra allt för att du får rätt grejor med rätt inställning:)

ktmgurra

Medlem

Skall man gå by the book skall de ställas in på 6 med dina förutsättningar och när du kliver upp som god skidåkare ( medel) till 7-8.
Helt rätt tänk om du skall hålla dig i pisten och inte stompa hårt i terräng eller park.
Hitta paket med lite bättre bindningar för 2-3 tusen kan nog bli svårt, kanske titta på beggat ?

fredw

Aktiv medlem
Tycker att du verkar rätt ute redan. Slå till på något av de par du hittat. Tror du blir nöjd.
Och - lägg mer tid, energi och pengar på pjäxor. Och gå i så fall till en riktig skidbutik. Om du inte redan har ett par som du verkligen trivs med.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp