Val av bindningar?

M

moller97

Guest
Hej. Ska köpa nya skidor och bingningar till denna säsong. Har valt skidan, blir ett par head the caddy men funderar fortfarande på vilken bindning som passar mig och skidan bäst. Är 182 cm lång och väger 70 kg och kommer åka ca 70 % park. Jag vill helst ha en så lätt bindning som möjligt men den ska samtidigt vara hållbar och tåla smällar. Vilken ska jag då välja?? Marker griffon? Salomon sth2 wtr 13? Eller rossignol axial2? Eller annan?
Tacksam för svar! Hade!

wolverine

Ny medlem
Tycker du är inne på rätt spår med de tre bindningar du listat. Ta den du får bäst pris på (alternativt den du tycker är snyggast om sånt är viktigt för dig).

Daniel-LAB

Ny medlem
Jag skulle undvika Marker Griffon eftersom kvaliteten e sådär… Salomon och Ross är bättre val.
Har du lite slitna pjäxor finns det risk att Griffon kommer glappa i tårna (iaf de modeller jag åkt på), vilket jag inte upplevt med Salomon (ställbar höjd i tådelen) och Ross.

Tyrolia Attack 13 liknar lite Marker Griffon, men har ställbar höjd i tådelen och väger inte så mycket.

Bakdelen på Ross/Look är mer elastisk (seg) när den löser ut, vilket kan vara bra när man landar SW. Med vissa andra bindningar får man ibland dra åt bakbindningarna hårdare för att de skall sitta kvar.

M

moller97

Guest
Tack för hjälpen! Tror de blir salomon bindningen!

MnO

Aktiv medlem
Av de tre du nämner så har jag personligen haft alla tre och den enda som har krånglat är Axial2:an från Ross. Den pajade i bakdelen så att den glappade massor i sidled. Det kan iofs vara ett måndagsex och det är många andra som är nöjda med den.

Griffon har jag åkt mycket på och det är mitt tycke en riktigt bra bindning. Bra elasticitet och både lätt och viktcentrerad och med kanske marknadens bästa vridstyvhet för en 12:a. En nackdel är som Daniel-Lab är inne på att den inte är ställbar i höjdled i tån, vilket gör att mycket slitna pjäxor inte riktigt ger samma direkthet.

Salomons endelstå Driver har funnits i evigheter och går alltid att lita på. Bakdelen är relativt ny däremot och Salomon har framförallt förlängd kontaktytan mot bottenplattan, vilket tar bort nästan allt av den tidigare slitagekänsligheten i den gamla konstruktionen. Men bakdelen är fortfarande inte fullständigt långtidstestad av massorna, så man vet inte riktigt hur den kommer att hålla i längden. Man borde dock ha hört något om hållbarhetsproblem vid det här laget iom att den har varit ute på marknaden i en säsong redan.

Jag är så gott som säker på att du blir nöjd oavsett vilken bindning du väljer, men Salomonen är den som jag upplever som mest "mogen" av de du nämner.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp