Val av hybridbindning

Ocean_

Aktiv medlem
Val av hybridbindning
Hej!

Jag sitter och velar något ofantligt och söker nu lite stöd i mina tankar.

Tanken är att ha en hybridbindning på mina qst 106, som kommer till 95% åkas liftnära med. Nån kortare hike är tanken för att ta sig till åk, då jag fått techinserts inopererade i mina alpinpjäxor. Till topptur har jag andra grejer.

Jag klickade hem ett par shift 10, men jag läser mycket skräckhistorier om att bindningen lätt löser ut när man inte vill det. Alternativet är en CAST med pivot 15, vilken verkar bombsäker. Så nu börjar binden blåsa ditåt, då jag beutit för många handleder och fingrar för att riskera något.

Jag väger 65 kilo och brukar köra på din 6-7. Inga större hopp eller dropp, men är nog en avancerad åkare. Så en pivot 15 (cast) kanske inte är lämplig för en fjäderviktare som mig?

Någon som har några råd? Eller borde jag bara montera shift 10an och gå vidare med livet?

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Val av hybridbindning
Pivot med cast tänker du då? Annars kan du ju inte gå med den (och därmed knappast en hybridbindning…).
Väger 70 kg, kör på Rustler 11 i 188 cm med Tecton på, kollat på dem? Aldrig ramlat av, har närmare 200 skiddagar på dem.

Anzom

Aktiv medlem
Val av hybridbindning
Borde gå med den set up:en du beställt, kanske skulle gått för din 13 i shift för att få en starkare fjäder. Detta trots att du pratar med en vars erfarenhet är på botten när det gäller shift. Men med tanke på din vikt, inga planer om särskilt stora flyg på hårt underlag ( ;) ) så tänker jag den fungerar bra till ändamålet. Med reservation för Shift din 13 alt Duke PT.

TrulleN

Aktiv medlem
Val av hybridbindning
Jag kör shift 13, och den har verkligen bara löst ut när jag velat att den gjort de. Jag har aldrig fått tjuvsläpp med den :D

Marboh

Aktiv medlem
Val av hybridbindning
Både look pivot 15 och shift 13 börjar på DIN 6.
Generellt sett vill man väl upp lite från min på skalan. DIN 15 kanske kan vara lite väl köttigt om du kör med 6?

Elof

Medlem
Val av hybridbindning
Din shift 10 kommer fungera finfint. Det är en bindning som krånglat för många, men allt handlar om handhavande. Se till att den blir rätt inställd till pjäxan, både förspänning och plattan i tådelen. Och för allt i världen var snäll mot den, inte sparka av snö på tådelen osv. Det är en suverän bindning om den används rätt.

steglund

Aktiv medlem
Val av hybridbindning
För 95 % liftnära åkning skulle jag rekommendera Marker Duke PT 12 eller möjligtvis CAST. De är mer robusta än Shift. CAST är dyrare (och tyngre) och mervärdet jämfört med Duke PT är inte så väldigt stort. Shift 13 ser jag ingen som helst anledning till, om du vanligtvis kör på DIN 6-7. Behåll i så fall hellre Shift 10.
Huruvida det är lämpligt att ligga nära bindningarnas nedre/övre gränser finns det lite olika uppgifter om, men jag litar på dem som säger att bindningarna ska vara lika pålitliga i hela sitt DIN-intervall. Det handlar nog mest om att det är bra att ha utrymme för justeringar, vid behov. Att Look Pivot 15 har DIN 6 som undre gräns, bör alltså inte vara ett problem i ditt fall.
En nackdel med Duke PT till en 106-skida kan vara att stopper-bredden antingen är 100 eller 125 mm. Ingen av dem blir optimal.

dr_cosmo

Aktiv medlem
Val av hybridbindning
Kör QST 106 med shift sen tre år tillbaka. Shiftbindningen har ärligt talat strulat otroligt lite. Det samma gäller för mina vänner som har shift, bara dom har blivit ordentligt inställda så har dom gått som tåget. Och då pratar vi om åkare som gör 50+ skiddagar per år.

Väger du 65 kilo funkar ett par shift 10 utmärkt, jag väger 90+ och kör på DIN 9,5.

//R

Anzom

Aktiv medlem
Val av hybridbindning
Men TS anger ju att DIN 6-7 är lagom idag...
Tolkade in det som att det var på en nuvarande bindning med en högre skala (ex. upp mot din 12/13) , vilket skulle kräva kanske 8+ på shift 10. Det blir säkert jättebra med den du redan beställt, vilket jag också skrivit att jag tror det blir för det du tänkt använda den till :)

Pillard

Aktiv medlem
Val av hybridbindning
Tolkade in det som att det var på en nuvarande bindning med en högre skala (ex. upp mot din 12/13) , vilket skulle kräva kanske 8+ på shift 10. Det blir säkert jättebra med den du redan beställt, vilket jag också skrivit att jag tror det blir för det du tänkt använda den till :)
Men det spelar ju ingen roll. Kraften som behövs för att röra fjädern vid DIN6 är ju densamma på alla bindningar, oavsett vad de går till.

Ocean_

Aktiv medlem
Val av hybridbindning
Tack för alla engagerade svar! Låter inte som jag gjort ett dumt köp iaf.

Det som egentligen talade mot en CAST har varit det där med att man låg lågt på DIN skalan, känns som det inte riktigt finns något konsensus ang effekten av det. Annars är ju CAST precis det jag är ute efter, inga kompromisser då det faktiskt är en vanlig alpinbindning utför. Jag kan tänka mig betala extra för den tryggheten.

QRikard

Aktiv medlem
Val av hybridbindning
Jag tillhör också lättviktsklassen och brukar titta på nedre delen av DIN skalan 5-6 ungefär beroende på modell.
Kört på shift i några år nu och några tjuvsläpp har jag haft men alltid från hälen. Shift har rätt kort spann i hälen innan bindningen släpper så har du en 5mm iskaka under hälen när du klickar i bindningen är det stor risk att du står på näsan vid första knöl i backen... Är du bara nitisk att få bort all snö och is under pjäxan fungerar shiften bra.

Tänk även på justeringen på AFDn som justeras i steg, extremt viktigt att du gör detta rätt annars går bindningen sönder. Finns en tråd om shift här på freeride med detaljer på hur du hittar rätt steg.

Snödjup

Topp