Val av längd och modell GS-skidor

SirTM

Aktiv medlem
Hej alla glada!

Jag har planerat att köpa mig ett par pisträsers, men jag är lite osäker på vilken längd jag ska ha, så jag vänder mig till panelen här för hjälp och vägledning.

Om mig:
Jag är 183cm lång och väger cirkus 70 kg. Jag har väldigt många skiddagar bakom mig, och har åkt sedan barnsben. Men jag har dock aldrig tävlat eller liknande.. Jag upplever mig ha en god teknik osv.

Mina nuvarande pistskidor är ett par Völkl Racetiger (pre-uvo), 175cm långa, och jag känner att jag vill stiga upp ett steg i längd, och även testa ett par mer "rena" raceskidor.

Men eftersom jag varit inne i bredlaggsdjungeln ett bra tag så har jag inte riktigt koll på vilken längd som skulle passa bäst. Jag vill ju ha en riktigt stabil skida, men samtidigt är det ju inte roligt om det blir för tungrott, speciellt med tanke på att jag inte väger speciellt mycket, och försäsongsträningen vill jag inte prata om. Min spontana känsla säger 181 cm, men vad säger ni? Och vad sägs om modellen?

Alla tack i världen!
/Teo

Modellen jag kikat på:

Ingosson

Ny medlem
Superstabila skidor! Vet du ju säkert redan om när du snöat in på skidorna men biter i allt, kan snudd på användas som skridskor. Jag är 180 lång och haft lika långa skidor när det vart storslalomskidor och är där omkring jag tyckt varit skönast! :)

jarnebring

Aktiv medlem
Det är ungdomsskidor som kan bli i mjukaste laget för en vuxen. Som exempel åker min dotter på precis en sådan typ (annat märke) av skida i GS. Den är 182 cm och har radie 25 meter. Hon är 14 år, 160 lång och väger 52 kilo. Nu åker hon i bana och tävlar, men dom skidorna är inte kul om dom inte åks hårt och rätt. Så tveksamt om dom passar så bra.
Tror att du ska titta på en masters GS istället. Byggd för vuxna "hobby-racers", radie 18-23 meter.

SirTM

Aktiv medlem
jarnebring sa:
Det är ungdomsskidor som kan bli i mjukaste laget för en vuxen. Som exempel åker min dotter på precis en sådan typ (annat märke) av skida i GS. Den är 182 cm och har radie 25 meter. Hon är 14 år, 160 lång och väger 52 kilo. Nu åker hon i bana och tävlar, men dom skidorna är inte kul om dom inte åks hårt och rätt. Så tveksamt om dom passar så bra.
Tror att du ska titta på en masters GS istället. Byggd för vuxna "hobby-racers", radie 18-23 meter.
Det var lite det jag ställde mig frågande över.. Så ja, då är en "biffigare" skida att föredra!
Som sagt är jag lite vilse i race/pist-djungeln tyvärr, så finns det någon sort att föredra när det kommer till sådana skidor? Och om jag förstår det rätt så är de snäppet över det som brukar kallas "butiksracers"?

Tackar och bockar! :)

jarnebring

Aktiv medlem
Edit: ja det är reguljära FIS-skidor med kortare längd, radie och lite mjukare flex.

Du är ju inte jättetung så de längre U16-skidorna kan kanske funka bra - r25-27. Men det är ju skidor med ett väldigt snävt användningsområde=fullt spett i en hård, avfolkad pist.
Tyvärr svårt att provköra den här typen av skidor om du inte är involverad i en klubb och bjuds in av t ex alpingaraget vid en speciell provdag. Annars är det svårt. Försökte låna för min dotters räkning på Skistar i Vemdalen för att bestämma om vi skulle gå på 182 r25 eller 175 r/23, men det blev njet, Så jag beställde från Frankrike istället okört.
Nästa steg upp är seniorskidor. Många män i sina bästa år kör damvarianten. Men jag skulle kolla på en master gs, t ex rossignol hero gs master (svarta) i 185-190 med r23.

Senast ändrad:

SirTM

Aktiv medlem
jarnebring sa:
Edit: ja det är reguljära FIS-skidor med kortare längd, radie och lite mjukare flex.

Du är ju inte jättetung så de längre U16-skidorna kan kanske funka bra - r25-27. Men det är ju skidor med ett väldigt snävt användningsområde=fullt spett i en hård, avfolkad pist.
Tyvärr svårt att provköra den här typen av skidor om du inte är involverad i en klubb och bjuds in av t ex alpingaraget vid en speciell provdag. Annars är det svårt. Försökte låna för min dotters räkning på Skistar i Vemdalen för att bestämma om vi skulle gå på 182 r25 eller 175 r/23, men det blev njet, Så jag beställde från Frankrike istället okört.
Nästa steg upp är seniorskidor. Många män i sina bästa år kör damvarianten. Men jag skulle kolla på en master gs, t ex rossignol hero gs master (svarta) i 185-190 med r23.
I see!

Jo just den modellen från Rossignol har jag kikat på lite nu, och funderingen blev då igen över längd. Klurade mellan 180 och 185, men den senare kanske inte är för bökig ändå (jag letar ju såklart inte lättåkta skidor, men grader i helvetet..), då stabilitet trots allt är det jag söker.
Just det här med teståkning är ju lite knepigt när det gäller lite ovanligare modeller som inte finns hos var och varannan sportshop, för då hade ju hela beslutsprocessen varit enklare.

Mountain_Man

Aktiv medlem

@Ace_DG har ett par Hero GS Master, han kanske kan klämma ur sig något klokt avseende skidan och längdval, vi kan ju alltid hoppas (att det blir både klokt och begripligt). Dessutom har han även senior FIS GS skidor så han har koll.

/MM

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp