Val av linsfärg?!

snowmk

Ny medlem
Planer på att köpa ett par Oakley Fall Line med Prizm lins. Där jag står i valet mellan två par, ena alternativet är deras rose lins och andra alternativet är Hi Pink-linsen. Om jag inte missminner mig så har roselinsen ett ljusgenomsläpp på 26% medan Pink bör ha 50+ (eller?). Frågan är då vilken som är bäst att välja?
Förespråkar själv att ha två olika linser med skilda kategorier då pink i mitt tycke skulle vara den optimala för dagarna med flatljus och mulet mer än sol. Men i detta fall söker jag den lins som skulle funka bäst som ”one quiver lins”.Är rädd för att rose inte funkar alls i flatljus (om man inte biter ihop, men hur kul är det) som det ofta kan vara i Skandinavien medan rädslan för att bli solblind med pink när man glassar i Italien.
Eller ska jag bara avstå ifrån att köpa och köra med de Bliz flow jag har nu, en svart och en gul lins. Där jag inte är så särskilt nöjd med den gula när det är mörkare i luften. Dock osäker på Blizs kvalitet som kan spela stor roll för att den gula blir så dålig.
Kom med lite inputs, tack!
(Inte sugen på att kräma ut pengar på en extra lins, sista terminen på gymnasiet;))

Kör med båda. Så här års på nordsidor kan man köra HiPink även på soliga dagar, men i mars-april är det kört.
Rose inte alls dålig i sämre väder, och klart mer allround totalt sett, i alla fall nere i Alperna.

Schoobang

Medlem
Det är säkert lite individuellt, men det finns ju ingen lins som är "bra" i alla förhållanden. Det blir alltid kompromisser. Den mest mångsidiga linsen jag har är prizm sapphire iridium med ett ljusgenomsläpp på ca 20%. För mig funkar den bra i både blue bird och mulet. Dock inte jättebra i decembermulet eller flatljus. För det ändamålet har jag en Prizm hi-pinklins. Hi-pink funkar förvånansvärt bra även vid en del sol så den får ofta sitta kvar om det klarnar upp under dagen, iaf vid växlande molnighet. Kass vid solig vårskidåkning precis som kalle nämner.

Sergeant

Medlem
Jag kör Oakley Flightdeck med lite olika linser.
Persimmon (ej Prizm)
Prizm Sapphire Iridium
Prizm Torch Iridium
Prizm Rose
Prizm Hi-Pink

Sapphire Iridium är min favorit och fungerar nästan jämnt. Torch Iridium är liknande men känns lite mörkare (skall dock ha högre genomsläpp enligt siffror jag sett). Rose är allround och endel ljusare.
Prizm Hi-Pink är klart ljusare men fungerar hela dagen på vintern men är för ljus vid sol till våren. Persimmon är ljus men med klart sämre kontrast.

Skall man bara ha en lins skulle jag satsa på Sapphire Iridium eller Rose.
Två linser Sapphire Iridium och Hi-Pink.

Finns en ny Prizm Persimmon som jag inte testat.

samuelnetz

Ny medlem
Jag kör enbart med Rose linsen och är väldigt nöjd. Fungerar bra även i dåligt väder tycker jag. Har man hi-pink linsen så bör man komplettera med en mörkare lins för de soligare dagarna.

Jag kör med Prizm Sapphire linsen vid soligt väder, funkar kanon och är trevlig för ögonen.
Köpte Prizm Rose i samma veva, alla sa då att den skulle vara extremt bra. Jag tyckte personligen att den va för mörk i dåligt väder.
När Prizm hi pink kom så köpte jag den linsen för dåligt väder.
Saknar Hi yellow som enligt mig va den ultimata linsen vid flat ljus och dimma.
Rose funkar säkert som allround men jag tycker att 2 linser är bättre.
Sapphire och pink hade jag köpt om du kan tänka dig att köpa 2

zerode

Aktiv medlem
Skulle satsa på att köpa 2 par goggles
Ett par med spegellins, för ljusare dagar, och ett par med ljus lins för dåligt väder.

Så mitt tips är att leta på ett par Fall line med en spegellins, den du tycker är snyggast, och hittar till ett bra pris
Sen köper du ev en lite billigare med ljus lins. Brukar alltid finnas bra erbjudanden på dem om du tar dig några minuter och kollar runt lite.

Hi-pink linsen är fantastiskt bra som dåligt väder lins, men är lite för ljus när det är bra väder.
Prizm Rose är ganska dålig som dåligt väder lins, funkar bra när det är ljust och då kan du lika gärna köra spegellins.

GoranC

Aktiv medlem
Jag kör enbart med Rose linsen och är väldigt nöjd. Fungerar bra även i dåligt väder tycker jag. Har man hi-pink linsen så bör man komplettera med en mörkare lins för de soligare dagarna.
Min erfarenhet är att Hi Pink fungera även soliga dagar här i norden. Men kanske beroende på åldern.

Lalloooh

Ny medlem
Jag kör på Oakley line Miner, med Prizm Hi Pink och Prizm Sapphire. Tycker att Hi Pink kan bli för mycket ljusgenomsläpp på riktigt soliga dagar, så man nästan behöver kisa... Däremot upplever jag att de är sjukt bra på dagar med flatljus :) Därför har jag Prizm Sapphire på ljusare dagar :)

GoranC

Aktiv medlem
Jag kör på Oakley line Miner, med Prizm Hi Pink och Prizm Sapphire. Tycker att Hi Pink kan bli för mycket ljusgenomsläpp på riktigt soliga dagar, så man nästan behöver kisa... Däremot upplever jag att de är sjukt bra på dagar med flatljus :) Därför har jag Prizm Sapphire på ljusare dagar :)
Vänta tills du närmar dig 60 😃
Köpte Sweet Clockwoork RIG Emerald för soldagar, men den har i stort sett lyst med sin frånvaro i år.
Men de få timmar dom varit på så är kontrasterna riktigt bra. Dvs det finns andra alternativ.

Riggan83

Medlem
Köp ett par Smith i/o goggles i passande modell istället. Så får du två riktigt bra linser till i stort sett samma pris som ett par oakley med endast en lins!

Lalloooh

Ny medlem
Vänta tills du närmar dig 60 😃
Köpte Sweet Clockwoork RIG Emerald för soldagar, men den har i stort sett lyst med sin frånvaro i år.
Men de få timmar dom varit på så är kontrasterna riktigt bra. Dvs det finns andra alternativ.
Ska kanske tillägga att det jag åkt med linsen i Sverige har den funkat alldeles utmärkt, i Alperna utan ett moln på himlen vart det lite för ljust :)

GoranC

Aktiv medlem
Köp ett par Smith i/o goggles i passande modell istället. Så får du två riktigt bra linser till i stort sett samma pris som ett par oakley med endast en lins!
Köper aldrig annat än på REA.
Problemet är att hitta några som passar till mina smäckra Rooster hjälmar, som jag förövrigt köpte på REA för 700 och 350kr.
Men i/o passar bra. Man klarar ju av att förstöra googlesen med tiden, betydligt fortare än kolfibern i hjälmen blir förtvinad av all svett :)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp