Val av säsongsort

GusPur

Ny medlem
Val av säsongsort
Hej,

Jag och min flickvän ska göra en säsong i vår (jan-mars). vi är 30 år och är inte ute efter massa fest utan snarare mysig alpstämning och bra skidåkning. Vi har redan ett billigt boende bokat i Briancon (Serre Chevalier). Problemet är att ingen av oss har varit där och vi börjar få lite kalla fötter. Det verkar vara en ganska ful stad/by utan alpkänsla. Skidåkningen är vi inte heller helt säkra på att den håller "top class".

Vi har därför börjat snegla på Chamonix (där vi också kan lösa boende). Vi har aldrig varit där på vintern och våra farhågor där är snarare att det kanske är för mycket folk på berget. Så därför behöver vi er hjälp att bestämma oss.
Vilka fördelar/nackdelar finns det med båda orterna? vad hade ni valt?

/G

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Val av säsongsort
Ska ni inte åka det extrema som Cham har då tycker jag ni väljer Serre. Det är väl inget fel på Briancon, i en stad finns ju ett bra utbud av affärer och restauranger.
När ni har åkt ett par gånger i lärkskogen efter ett bra dump kommer ni att tacka mig. Jag vet hur perverst bra det kan vara.
Vill ni steppa upp det hela så ligger ju La Grave runt hörnet.
Ha en go säsong oavsett vad det blir (Serre ;) )

Anzom

Aktiv medlem
Val av säsongsort
Från en som säsongat i Serre. Verkligen Serre framför chamonix när också extrema La Grave finns runt hörnet. Briancon gamla del kan vara en av alpernas mysigaste byar. Bo kan du med lätthet göra i någon av de 3 alpbyarna eller Briancon. Lagom storlek utan den stora chamonix- hajpen. Dra en dagstur till Turin, kolla in stan och se fotboll :)

Alpdhuez, Les 2 Alpes, Montgenevre, hela Via Lattea, Abries, Puy St Vincent, La Grave är alla bra ställen nära inpå och för några ingår någon dag i säsongskortet. Förr fanns det några svensk-hak och gissar att någon av de finns kvar om man vill träffa svenskar.

Både pist och offpiståkningen finns mer än väl på en hög nivå. Kolla på fatmap och se inlagda offpistrutter och ni kommer att ha och göra i vinter, både ovan och under skogsgräns. Brukar vara bra dump i området runt mars-april.

Topp